Print Page | Close Window

NSB El 3

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8599
Printed Date: 29 november 2024 at 09:00
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: NSB El 3
Posted By: Ola Ahlström
Subject: NSB El 3
Date Posted: 28 mai 2014 at 12:00
x



Replies:
Posted By: Damp
Date Posted: 28 mai 2014 at 13:13
Veldig spennende! Lager du flere etsninger?

-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980




Posted By: Kjell H.
Date Posted: 28 mai 2014 at 16:56
Interessant prosjekt!
- Håper det går an å få tak i etseplater til et lok!

Jeg kan anbefale et hefte som heter " Lokomotivene på Ofotbanen" av Harald Berger og Leif Simonsen i 1998. De har i regi av Ofoten Museum laget en samlet oversikt basert på Trygve Romslos samling.
De står også å lese om disse lokene i "På Sporet" nr. 68.

Med ombygning av El3, mener du da rekuperasjon? - Lokene ble bygget om kort tid etter levering grunnet at omformerene ikke kunne håndtere rekuperering. - Ellers skjedde ombygging til 3-seksjonslok i 1953/4.
Det er mulig at det deretter var mulig å bytte ut lok som gikk sammenkoblet (som for El 12).
3 seksjoner El 3 skulle tilsvare 2 seksjoner El 12. El 3 var i bruk til 1966 - 67 da man gikk over til 3-seksjons- El12.


Posted By: laser
Date Posted: 28 mai 2014 at 17:36
Spennende, da må jeg bare spørre om noen har denne artikkelen i PS 68 i elektrisk format.
Samler selv dok. for en 1:32 utgave av El 3 samt den svenske fetteren. Så langt er hjul og drivverk "i boks".
Arild


Posted By: Ola Ahlström
Date Posted: 28 mai 2014 at 21:43
x


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 29 mai 2014 at 00:05
Da forstår jeg at du ikke har tenkt å lage nye etseplater?

Jeg tror at kombinasjonen av seksjoner til et 3-seksjonslok ble etter hvert vilkårlig? Seksjonene ble vel byttet ut ved behov (som revisjoner og feil) og andre i reserve som var tilgjengelig ble satt inn. Da ville den 10. seksjonen være utmerket å ha stående i reserve - om ikke andre lokseksjoner hadde feil eller var til revisjon?
Det kan også tenkes at den 10. lokseksjonen ble brukt i arbeidstog ( som det El 4-loket som ligger nedfyllt i Norddalen?)? Da ville man så langt mulig holde 3 komplette 3-seksjonslok i drift.

Jeg forstår at du tenker den ombygging som skjedde ved leveranse av Dm midt på 50-tallet og ikke den som ble foretatt like etter leveranse (der rekuperasjonsmuligheten ble fjernet.

Lokene i Narvik har alltid vært grønne (bortsett fra ett El15 som fikk "Uelandsfarger" på 80-tallet og Di7. - Om dette loket fikk stripe på siden er lite trolig ut fra det bildemateriale jeg har?


Posted By: Bhal
Date Posted: 29 mai 2014 at 14:08
Hei
Hjelper vel ikke allverden, men notater i min gamle lokfortegnelse sier "Omb til 3 stk 3-seksjonerslok +1 lok i reserve." Finner ingen angivelse av hvilke lok som opprinnelig ble koplet sammen, men det er vel ganske trygt å anta at sammensetningen etterhvert varierte avhengig av hvor det var behov for en "reserve". Og jeg vil videre anta at når en seksjon først hadde vært til reparasjon så ble denne stående i reserve til neste havari inntraff.
 
Forøvrig ble 2027 utrangert i 1964, 2025 i 1966 og de øvrige i 1967.
Og du kan vel ganske trygt regne med at de var grønne hele levetiden. Kan vanskelig se for meg at Narvik StatsBaner lakkerte om lokene sine på 60-tallet.
 
En helt annen ting:
Kjell H skrev følgende "Med ombygning av El3, mener du da rekuperasjon? - Lokene ble bygget om kort tid etter levering grunnet at omformerene ikke kunne håndtere rekuperering."
 
Her tror jeg det foreligger en liten missforståelse. Det kan godt hende at det var problemer med rekuperasjon og strømforsyningen, men strømforsyningen den gang da var opprinnelig fra Porjus kraftverk (vannkraft) i Sverige, og fra 1932 fra to 15Hz vannkraftmaskiner i Nygård kraftstasjon.
Omformer ble det først ved idriftsettelsen av Rombak i 1970, og da opphørte matingen fra Nygård.
 
mvh
Bjørn Hall 


-------------
mvh
Bjørn


Posted By: Ola Ahlström
Date Posted: 29 mai 2014 at 18:05
x


Posted By: Terje Storjord
Date Posted: 30 mai 2014 at 00:03
Det meste av Simonsen og Berger: Lokomotivene på Ofotbanen er lagt ut på www.gamlenarvik.no. Her er lenke til artikkelen om NSB El3: http://www.gamlenarvik.no/wiki/index.php?title=NSB_Elektrisk_lokomotiv_type_El_3

Lykke til med byggingen

-------------
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: http://www.arctictrains.com -


Posted By: Ola Ahlström
Date Posted: 30 mai 2014 at 15:43
x


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 31 mai 2014 at 22:34
Beklager at jeg var upresis!

Det som var problemet med rekuperering på El 3 etter det jeg har forstått, var 2 ting. Det ene var at spenningsregulatorene til generatorene ikke tålte tilbakemating og det andre at når man rekupererer, så må det være andre forbrukere på nettet som kan nyttiggjøre kraften.
Dersom det ikke er noen andre forbrukere på et avsnitt forsynt av en generator enn ett El3-lok som rekupererer, så har denne generatoren ingen steder å "gjøre av" energien. (Det blir på samme måte som en elbil med fulladet batteri). Generatoren vil da ruse ut med overfrekvens eller løse ut grunnet "reverse power".(Er noe usikker på om generatorene i Porjus hadde et slikt vern så tidlig - men det er normalt for alle generatorer som kan parallellkjøres.)
Slike problem er også godt kjent på skipsanlegg med større elektriske kraner som lårer samtidig.




Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net