NSB DFo 432 |
Post Reply | Page <123> |
Author | ||
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vad jag kan se på de bilder jag har på denna vagn, så finns inte avrinningslister på taket ( vilket är egendomligt )
Jag står i valet om jag ska sätta dit sådana eller inte.
|
||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Et søk i Digitalmuseet har 5-6 sider med bilder, men kanskje ikke av 432:
Min favoritt er dette: Takk for en fin byggeblogg Terje
|
||
Terje
|
||
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tack för er uppskattning.
Ska gå in och gå igenom detta. Men det lutar starkt åt att det ska vara lister på taket.
|
||
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Så langt jeg kan huske fra min 1:1 tid (1972ff/1992-ca 2000)hadde ingen av NJK's trevogner noen avrenningslister på taket. Husk at takene fra ca 1950 ble belagt med vanlig, tykk Icopal takpapp. Lister under pappen som denne skulle brettes over ville gi mange skarpe bretter som ville medføre sprekker og taklekasjer. Lister utenpå pappen ville medføre mange spiker/ skruehull som over tid også ville gi lekasjer. Om avrenningslister noen gang har vært vanlig på norske vogntak vet jeg ikke, men i tilfelle må dette ha vært i urtiden ( les: steinalder-MJ) da takene på NSB's vogner ble dekket med seilduk. mvh Bjørn |
||
mvh
Bjørn |
||
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vagnstaket har nu fått avrinningslister, mycket övervägande hur skulle detta bli, hur snyggt skulle jag kunna göra detta.
Planering med att rita upp var denna tråd skulle ligga, var jag skulle limma, så det blev att ta fram skalpell trådtjocklek 0.18mm, vatten, pensel samt ett snabblim som är ett vitlim men torkar på par minuter, så öppettiden är inte mer än 15sek som denna är bearbetningsbar. Bilder kommer sedan, när taket har stått över natten och får sig en ny målning, med maskning av vagnskorgen.
|
||
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jag förstår. Men jag tycker det skulle vara egendomligt om de inte hade detta, för detta skulle innebära att vattnet hade runnit överallt längs vagnen, och även där passagerare hade fått vatten på sig vid dörrarna likaså de som lastade vagnen. Jag har en bild tagen på Malmö C 1924-25 där det står massa vagnar, och alla har lister längs taket
|
||
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men er dette norske eller svenske vogner?
Dørene som passasjerene brukte ligger litt forsenket i forhold til vognsiden, nærmest under et lite takoverheng. Stakk man hodet ut av vinduet ble man uansett våt, og personalet måtte vel da som nå kle seg etter vær og føreforhold. Og kan vel legge til at de reisende vel også hadde den uvanen å kle seg etter forholdene. Men uansett er det din vogn, og du som bestemmer om den skal ha avrenningslister eller ikke. Regner med at vi får se et bilde eller to av ferdig vogn mvh Bjørn Edited by Bhal - 28 mars 2015 at 18:17 |
||
mvh
Bjørn |
||
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
På bilden jag har ifrån Malmö C, så står det en Norsk vagn, och denna har avrinningslister.
Men visst det är jag som bygger en vagn och bestämmer hur valet ska vara, så enkelt är det inte, jag bygger för att efterlikna originalet i den mån det går, annars så skulle det bli fel, eller hur Björn. Sen har jag svårt att tänka mig att det skulle vara en större skillnad, mellan våra länders vagnar och konstruktion. Så länge jag inte har någon referens på bild att tillgå, så bygger jag efter den tanke som jag tror det verkar vara mest riktigt.
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mener du med det at du ikke har noen gode nok bilder av taket, eller bilder fra din epoke? Siden vognen er bevart, og det finnes bilder av den fra de senere årene, inkl. et du selv postet på det svenske forumet, går jeg ut fra at du ikke mener at du overhodet ikke har bilder av vognen. Om du ønsker å få modellen mest mulig lik vognen slik den var på 1920-tallet, må jeg skuffe deg. I følge en artikkel i På Sporet nr. 122, "NSB store postvogner", ble den bygget om i 1950. Artikkelen finnes tilfeldigvis på nettet: Se s. 69 (s. 7 i PDF-en). Siden modellen har to små vinduer på hver side av konduktørrommet, må den forestille vognen etter ombyggingen. For øvrig inneholder artikkelen et bilde av vogn 433 som vi finner igjen på Digitalt Museum: https://digitaltmuseum.no/011011734663/gallery?query=postvogn&page=2&pos=33&count=128 I artikkelen er bildet datert til 1948-1949. Vognene 432 og 433 var opprinnelig samme type, før de ble bygget om. Noen nyere bilder av vogn 432 finnes bl.a. her: http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=4&u=58050 http://www.njk.no/materiell/personvogner/post-og-reisegodsvogn Siden Steinar & Steinar også har et byggesett av DFo 432, kan det kanskje være noe av interesse i byggeanvisningen. Tidligere var den tilgjengelig fra nettsidene til togbutikken.no, men den ser ut til å ha forsvunnet etter at de la om nettsidene, selv om byggesettet fortsatt er tilgjengelig. Edited by TorsteinS - 28 mars 2015 at 23:15 |
||
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Då ska vi reda ut lite av det senaste inlägget.
Jag har bra bilder på vagnen, det jag sökte var en bild på taket sett uppeifrån tex en bro osv. Därför är det bra med ett forum där man kan ställa frågor och få gensvar. Någon takbild har jag inte sett, därav att jag utgick ifrån att det ska vara avrinningslister. Jag såg på en bild sedd snett nerifrån och då kunde jag inte se dessa lister, men jag hade även en annan bild där jag såg lister på en annan norsk vagnsindivid. Nu kan jag utläsa ifrån den information som blev postat av dig TorsteinS, lite mer av vagnens historik. Har nu på morgonen återställt taket, så dessa lister är borttagna, ska ge taket en omgång färg med sprutan. Jag tackar för denna information, och drar mig tillbaka för att sitta i hobbyrummet och göra klart vagnen, så fler inlägg blir det sparsamt med.
|
||
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tråden om NSB DF0 432 avslutas.
|
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvorfor det Bo?
Du har den første nytenkende tråden om disse byggesettene, og jeg vil gjerne se den ferdige modellen! |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hej Asgeir Det glöms ofta bort att det läggs ner en hel del arbete på att dokumentera i en byggtråd, med bilder och dylikt. Frågor som eftersöks, respektive svar lämnas dock inte mer än ringa omfattning. Likaså trista kommentarer för de som tro sig veta bättre. kan mycket väl tänkas att jag som bygger tar beslut som är felaktiga, och kan då med en viss ödmjukhet rättas till av de som vet ett utförande bättre både i modell och original. Detta sker med hårda ordalag och så rullar det på. Jag har tröttnat på denna typ av bemötande samt att svar uteblir vid frågeställningar. Detta berör inte alla som är aktiva i forumet, men en del utgör och har en tråkig attityd. Därav så avslutar jag tråden och fortsätter på Svenskt MJ forum i ringa omfattning. Har i många byggtrådar tidigare påbörjat och avslutat, då dessa attityder återkommer, så det berör inte bara MJF. Har övervägt detta beslut i några dagar, och därav så har jag fattat detta beslut, och loggar härmed ut.
|
||
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Då är Norska boggier på väg till Malmö stad, och kan monteras på denna aktuella vagn.
|
||
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har funderat kring lösningen på denna vagn, så den blir körduglig som modell.
Vi saknar ofta så långdragna kurvor för att detta ska fungera att göra en kopia av fullskalan. De fotsteg som är placerade i vardera ände på vagnen bråkar ofta då boggie inte kan svänga fullt ut som oftast är ett behov inom MJ. Annars är vagnen nästan klar att grundmålas, för att sen göra imitationen av teakstrukturen. Koppel till vagnen kommer att vara Original koppelimitation fungerande. |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette er også et problem for de vognene som Agder modellteknikk laget for en del år siden.
Både stag under på siden og stigtrinn kommer i veien for boggiene dersom de skal kunne kjøres på "normale" modelljernbane-radier. - tror at eneste løsning for å lage en modellutførelse som fungerer på slike radier, er å gjøre som Roco - nemlig å feste stigtrinn i boggier og endre festepunktet for stag bak hver boggi? |
||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Prøve å flytte senterpinnen på boggien noen mm fram mot framre aksel? Da blir utslaget litt mindre ifht vognkassen ved stigtrinnet. Flyttes den langt fram kan det bli dårlig visuelt. Kan kanskje lage noen forsøk med en gammel billig vogn og se hvordan det blir visuelt
|
||
Terje
|
||
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har haft olika funderingar, och nu när ni tar upp detsamma, så stärker det mina egna funderingar.
Stort tack
|
||
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bälgar är ett annat tillbehör som utgör vagnen, men dessa är inte helt lika de Norska bälgarna, men får duga så länge.
När man ska sätta på anordningarna på dessa plastbälgar, så får man brotscha upp hålen så det inte brukas våld, sen ska dessa limmas, och då är det cyanolim tunt och smidigt som har en förmåga att appliceras mer än nödvändigt. Den bit av en barnservett som ses på bild, har en ypperlig spänst och sugförmåga, som gör att allt som är ett överskott av lim sugs upp och limfogen blir snygg. |
||
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Efter de uppgifter om att det inte ska vara avrinningslister så har taket fått bearbetas.
Nu äntligen klart och det blev inte så tokigt. Ps: Det är en ventil till som ska dit på taket och vad jag har sett så är det inte uppe på lanterninen. |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
432 har nå 4 roterende luftventiler på taket. Jeg antar den har vært slik siden den ble ombygget i 1950.
I tillegg har den to ovnsrør. På nedenstående tegning er de to ovnene avmerket. Den minste sirkelen er ovnsrøret, det går rett opp gjennom taket. Ventilen som du har plassert i takets midtlinje (lengst bort på ditt bilde) skal nok være ovnsrøret fra ovnen i godsrommet. Denne ovnen er plassert ved siden av døren mellom godsrommet og konduktørrommet, ikke i vognens midtlinje. Den er delvis innebygget, slik at varm luft ledes inn gjennom en kanal inn i konduktørrommet. Kanalen sees på tegningen. Ovnen i postrommet er plassert helt ute ved sideveggen, ovnsrøret kommer derfor opp på siden av takoppbygget. Noe bilde tatt ovenfra fant jeg ikke, men på disse bildene kan ovnsrørene sees tydelig. Bilde som viser ovnsrøret fra godsrommet. Bilde som viser ovnsrøret fra postrommet. Dette bildet viser også at ovnsrøret fra godrommer er plassert på den andre siden av takoppbygget, siden det ikke synes på bildet. Nedenstående tegning er fra typebladet datert 1956. Disse tegningene er i alminnelighet noenlunde nøyaktige når det gjelder plassering av de enkelte detaljer. |
||
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
H. Lindholm
Ett jätte stort tack
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
På bildene av vogn 432 som museumsvogn ser en også at den har "bur" rundt Flettner-ventilene. Jeg vet ikke om disse "burene" var der allerede etter ombyggingen i 1950, men stålvogner fra samme periode (B10, BF10, B2) hadde slike "bur". Nylig kom en leverandør med en etseplate til disse "burene": http://www.messingmodeller.no/produkt/sm8-149-deksel-til-flettner-ventilatorer/ |
||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bilde av ovnen (ikke sikker på type postvogn):
|
||
Terje
|
||
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
En mindre hederlig kamin. Fin bild.
|
||
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det var riktigt fina ventiler. Säljs de i ett visst antal eller är det styckpris. Har handlat en del nu ifrån Norge, och det är ganska så kostsamt med valutahanteringen ifrån bank till bank samt provision. Men blir det en bra modell, så kostar det.
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
For ordens skyld, så gjaldt linken jeg postet kun "burene"/dekslene rundt ventilene, og ikke selve Flettner-ventilene. Jeg vil anta at prisen er pr. etseark, som såvidt jeg kan se av består av 10 stk. når jeg klikker det lille bildet. Selve ventilene finnes her: http://www.messingmodeller.no/produkt/sm8-222-flettner-ventilatorer/ Weinert har også flere sorter Flettner-ventiler. Siden Togbutikken har tatt inn én av disse typene, vil jeg tippe denne kan passe til de norske vognene: |
||
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hej TorsteinS
Dessa ventiler sitter på vagnen. Svårt att minnas exakt om det var de första ( tror det ) eller den sista länken.
|
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Så vidt jeg kan se er dette en Jøtul 530. Det var noen varianter av disse ovnene som ble brukt i post- og konduktøravdelingene i norske vogner, men de fleste var omtrent som denne. Topplatene var stort sett like, men høyden varierte litt, da hadde de nok et annet modellnummer. Jeg mener det var noen som het Jøtul 500 og noen 505 (litt usikker). I postavdelingene var de som oftest plassert slik som på bildet, men i 432 er den speilvendt. Ovnene i godsrommene var ofte innkledd i en kappe av tynne jernplater, slik at mye av varmen kunne ledes inn i konduktørrommet. Å betjene slike vogner om vinteren er nesten som å være på hyttetur. På Krøderbanen er de fortsatt i bruk. Vi har laget en del mat og kokt mye kaffe på slike ovner ... |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Så vidt jeg har registrert har disse "burene" alltid vært på Fletner ventilene på NSBs stål personvogner, men untak kan godt ha skjedd. Imidlertid finnes det flere bilder på Fletner vantiler uten "bur" på personvogner i tre - som vanlig er det dessverre ikke noe standard svar, man må finne et bilde av den aktuelle vognen på det aktuelle tidspunktet man ønsker å modellere. |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Post Reply | Page <123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |