NSB b3-2 og NSB G5 i Danmark? |
Post Reply |
Author | |
Christian DK
Nykommer Joined: 06 september 2011 Location: Danmark Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 06 september 2011 at 13:28 |
Hej med Jer!
Jeg har her på min fødselsdag - som jeg holder i Bergen - fået 2 vogne H0 til min samling. Der er tale om :
1) NMJ/Topline models Godsvogn G5 44 201 type 2 , samt
2) NMJ/Topline models Passagérvogn B3-2 nummer 25 572 Gml.design
Mit spørgsmål lyder som følgende: Er der noget der kan fortælle mig omk disse vogne (Epoke ?) anvendelsesperiode og anvendelse ( har disse vogne evt kørt i Danmark? )
Jeg er meget glad for vognene - og under alle omstændigheder vil de blive oprangeret i internationale togstammer på banen derhjemme...
PS. Jeg håber på svar INDEN fodboldkampen i aften...
mvh
Chr
|
|
Christian DK
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Epoken er 1960/70-tallet. Antagelig ville G-vogna brukes utenlands. B3-vogna er jeg mer usikker på, men har videreformidlet ditt spørsmål på et annet forum der mange 1:1-eksperter leser.
Edited by ses - 06 september 2011 at 13:45 |
|
Svein S
|
|
Håkon
Viderekommen Joined: 05 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 9 |
Post Options
Thanks(0)
|
Enkelte B3 hadde en underlitra K. Såvidt jeg vet var det vogner med fergekroker. Jeg mener de også hadde opplegg for dampvarme også, men er ikke helt sikker. Jeg tror K stod for København. Vognene hadde da litra B3-K.
|
|
jit
Nykommer Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
I følge boken "Internationale Tog via Øresund" ble NSB B3K tatt i bruk til København i 1977 da de fikk fergekroker og dansk elvarme (1500v/50Hz). Vognnr 25657-25668. Et bilde fra 1981 viser B3K i gammeldesign i Helsingør. Senere fikk nok de fleste eller alle B3K nydesign.
Så jeg synes NMJ/Topline Passagérvogn B3-2 nummer 25 572 godt kan inngå i et internasjonalt tog i Danmark. At den mangler fergekroker er jo knapt synlig. Forløperen var jo B2K (Turistvognen med store vinduer), som hadde dampvarme (som ble brukt på Dansk jord) og normal elvarme 1000v/16 2/3Hz for Sverige og Norge. |
|
einars
Medlem i MJF Joined: 05 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det finnes flere NMJ Toplinevogner i B3K og AB11K. Søk på MJFs sider hva skjer iNorge under
forhandlere, de fleste norske forhandlere selger vognene. I nattogene til København, gikk det ofte norske sove-og sittevogner, og svenske liggevogner. NSB har ikke liggevogner. |
|
Håkon
Viderekommen Joined: 05 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 9 |
Post Options
Thanks(0)
|
BC 5 er vel en liggevogn. Typen er kanskje borte nå ?
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er tråden om dette på NJKs forum. Den er blitt ganske lang allerede, og fotballkampen har ikke startet ennå.
|
|
Svein S
|
|
Christian DK
Nykommer Joined: 06 september 2011 Location: Danmark Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
tak for alle svarene - nu er der noget at arbejde videre med!
Passagervognen er litreret B3-2 - så det er nok først senere den evt er modificeret til B3-K.
Det er ok - den bliver "befolket" med forvirrede norske skiløbere, der har forsøgt sig med slalom i DK - og nu vil hjem...
Jeg ønsker Jer alle en "god kamp" m.h.t. fodboldkampen.
endnu engang: mange tak!
mvh
Christian
|
|
Christian DK
|
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
BC5 har liggestoler og er i bruk på Nordlansbanen(4 styk) Det brukes en vogn i hver vognstamme (3 styk) + en i reserve. Ved høytider har 475/476(nattoget) 2 liggevogner hver og da bruker man en ekstra B3 i 471/472(dagtoget) på grunn av mangel på BC5. BC5 vogna finnes i model fra Lima.
|
|
A matter of life and death
|
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
A matter of life and death
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |