Print Page | Close Window

NSB b3-2 og NSB G5 i Danmark?

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6454
Printed Date: 23 november 2024 at 15:35
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: NSB b3-2 og NSB G5 i Danmark?
Posted By: Christian DK
Subject: NSB b3-2 og NSB G5 i Danmark?
Date Posted: 06 september 2011 at 13:28
Hej med Jer!
Jeg har her på min fødselsdag - som jeg holder i Bergen - fået 2 vogne H0 til min samling. Der er tale om :
1) NMJ/Topline models Godsvogn G5 44 201 type 2 , samt
2) NMJ/Topline models Passagérvogn B3-2 nummer 25 572 Gml.design
 
Mit spørgsmål lyder som følgende: Er der noget der kan fortælle mig omk disse vogne (Epoke ?) anvendelsesperiode og anvendelse ( har disse vogne evt kørt i Danmark? )
 
Jeg er meget glad for vognene - og under alle omstændigheder vil de blive oprangeret i internationale togstammer på banen derhjemme...
 
PS. Jeg håber på svar INDEN fodboldkampen i aften...Wink
 
mvh
Chr
 


-------------
Christian DK



Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 06 september 2011 at 13:45
  Epoken er 1960/70-tallet. Antagelig ville G-vogna brukes utenlands. B3-vogna er jeg mer usikker på, men har videreformidlet ditt spørsmål på et annet forum der mange 1:1-eksperter leser.

-------------
Svein S


Posted By: Håkon
Date Posted: 06 september 2011 at 15:04
Enkelte B3 hadde en underlitra K.  Såvidt jeg vet var det vogner med fergekroker.  Jeg mener de også hadde opplegg for dampvarme også, men er ikke helt sikker.  Jeg tror K stod for København.  Vognene hadde da litra B3-K.


Posted By: jit
Date Posted: 06 september 2011 at 15:33
I følge boken "Internationale Tog via Øresund" ble NSB B3K tatt i bruk til København i 1977 da de fikk fergekroker og dansk elvarme (1500v/50Hz). Vognnr 25657-25668. Et bilde fra 1981 viser B3K i gammeldesign i Helsingør. Senere fikk nok de fleste eller alle B3K nydesign.

Så jeg synes NMJ/Topline Passagérvogn B3-2 nummer 25 572 godt kan inngå i et internasjonalt tog i Danmark. At den mangler fergekroker er jo knapt synlig.

Forløperen var jo B2K (Turistvognen med store vinduer), som hadde dampvarme (som ble brukt på Dansk jord)  og normal elvarme 1000v/16 2/3Hz for Sverige og Norge.



Posted By: einars
Date Posted: 06 september 2011 at 16:24
Det finnes flere NMJ Toplinevogner i B3K og AB11K. Søk på MJFs sider hva skjer iNorge under
forhandlere, de fleste norske forhandlere selger vognene.
I nattogene til København, gikk det ofte norske sove-og sittevogner, og svenske liggevogner.
NSB har ikke liggevogner.
 


Posted By: Håkon
Date Posted: 06 september 2011 at 16:31
BC 5 er vel en liggevogn.  Typen er kanskje borte nå ?


Posted By: ses
Date Posted: 06 september 2011 at 16:53
http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=0&modul=traad&toppinnlegg=102824&rom=24&fokus=102866 - Her er tråden om dette på NJKs forum . Den er blitt ganske lang allerede, og fotballkampen har ikke startet ennå. LOL

-------------
Svein S


Posted By: Christian DK
Date Posted: 06 september 2011 at 17:18
tak for alle svarene - nu er der noget at arbejde videre med!
Passagervognen er litreret B3-2 - så det er nok først senere den evt er modificeret til B3-K.
Det er ok - den bliver "befolket" med forvirrede norske skiløbere, der har forsøgt sig med slalom i DK - og nu vil hjem... Wink
 
Jeg ønsker Jer alle en "god kamp" m.h.t. fodboldkampen.
endnu engang: mange tak!
 
mvh
Christian


-------------
Christian DK


Posted By: Wickerman
Date Posted: 07 september 2011 at 22:47
Originally posted by Håkon Håkon wrote:

BC 5 er vel en liggevogn.  Typen er kanskje borte nå ?
BC5 har liggestoler og er i bruk på Nordlansbanen(4 styk) Det brukes en vogn i hver vognstamme (3 styk) + en i reserve. Ved høytider har 475/476(nattoget) 2 liggevogner hver og da bruker man en ekstra B3 i 471/472(dagtoget) på grunn av mangel på BC5. BC5 vogna finnes i model fra Lima.


-------------
A matter of life and death


Posted By: Wickerman
Date Posted: 07 september 2011 at 22:49
Originally posted by ses ses wrote:

  Epoken er 1960/70-tallet. Antagelig ville G-vogna brukes utenlands. B3-vogna er jeg mer usikker på, men har videreformidlet ditt spørsmål på et annet forum der mange 1:1-eksperter leser.
Gikk B3/Wlabk i København så seint som i 1998(jeg reiste med nattoget) Rc til Helsingborg, T44 til skifting og ME på danskside inn til København. Danskene bruket det loket de hadde tilgjengelig.

-------------
A matter of life and death



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net