Norske damplok H0 |
Post Reply | Page <123 |
Author | ||
Tog
Medlem i MJF Joined: 11 mars 2013 Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Det er en annen debatt. Vi snakker om en ren annonse for et lokomotiv på QXL. Det er min mening at påstander som skal bidra til økt pris på en auksjon bør være dokumenterbare. QXL Edited by Tog - 29 november 2013 at 21:49 |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Av alle de påstander man finner i slike annonser, synes jeg denne holder vann så det holder, sjangeren tatt i betraktning. Vitenskapelig er den ikke bekreftet, men det er en god hypotese som framsettes, nettopp fordi ordet "vanlig" ikke er et så presis begrep at det er bare en måte å beregne vanlighet på. Flere vinklinger av hva som bør telle som "vanlig" er framsatt, og selv om et par av dere tviholder på at man bare kan måle det som er lett å telle opp, så får det være deres mening om saken. Andre ser mer nyansert på det.
|
||
Svein S
|
||
Tog
Medlem i MJF Joined: 11 mars 2013 Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er blitt en slik utvikling innen salg ja... |
||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg la inn antall distrikt i tabellen på forrige side
|
||
Terje V.
|
||
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Håper dette ikke er starten på "flisespikkerdiskusjoner" på dette forum også.
For meg er type 21 det mest vanlige damplok. Som har vært å se på de aller fleste jernbanestrekninger i Norge. Og var de siste i drift. --------------------- OT - Liker å kalle en spade for en spade - sier min mening, og er ferdig med det. "Kvasivitenskapelige" diskusjoner får andre drive med. |
||
Stig80
Viderekommen Joined: 30 juli 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 22 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Om jeg ikke tar feil så er vel dette etter Augbos samling? Jeg har sett vedkommende ha flere lignende annonser.
|
||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og legg til de 10 av loktype 15c, som utseendemessig var så likt type 21 at vanlige dødelige (ikke vi på dette forum selvfølgelig ) ikke så forskjell på lokene, så har du en loktype som gikk i 70 år på norske spor i et antall av 52 stykk i alle typer tog og i alle distrikter. Terje |
||
Terje V.
|
||
Tog
Medlem i MJF Joined: 11 mars 2013 Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Spennende tabell du har sanket sammen TeVe. Dette er ferrovial knask for oss norsk-tog-frelste.Jeg ville også som jhv ha tippet Type 21 som Norges vanligste damper dersom jeg skulle følge gefühlen. Men det ville kanskje være korrekt å dele landet i to - nord og sør. Da ville stortyskeren ubetinget trone toppen i nord og kanskje Midt-Norge. Skulle alle nyanser av ordet "vanlig" tillegges vekt ville det for min del være Type 21 som var den store "folketraveren" i Sør-Norge. Dette som svar til de som mener at man ikke bare kan telle antall eksemplarer. Den kom på banen mange år før Type 30, og holdt også ut lengst. Den stoppet på alle melkeramper i de fleste dalfører og ble derfor trolig sett og opplevd av flest mennesker. I starten gikk den vel dessuten også på de lange høyfjellstrekningene. Så alt i alt etter min mening - Type 63 Stortyskeren i Nord/Midt-Norge og Type 21 i Sør-Norge. Så får andre gjerne være uenig med meg. PS! Og til Finn og Knut Moe. Nå må dere komme på banen med en Type 21 i Superline. Den kommer til å forsvinne fra salgshyllene på et blunk. Scan-Trains 21-byggesett er etter Asgeirs mening umulig å bygge rett ut av esken, og Steinar og Steinar har etter det jeg vet ennå ikke kommet med sitt byggesett av dampdronningen. Vi setter derfor vår lit til NMJ! Edited by Tog - 01 desember 2013 at 11:56 |
||
Bonden
Medlem i MJF Joined: 05 februar 2011 Location: norge Status: Offline Points: 54 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
....Og en sydbaneracer i H0 hadde ikke heller vært feil
|
||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mitt byggesett av type 21 gjenspeiler sin tid og produksjonssted og krever sin mann for å bygge, noe som ikke var uvanlig for byggesett fra England. I dag ville jeg ha frest ramme/drivdelen. Terje |
||
Terje V.
|
||
Tog
Medlem i MJF Joined: 11 mars 2013 Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Fant en tidligere tråd om din Type 21. Type 21 ...og her: Litt off topic, men mange lurer på om hvordan ståa er med din BM 68 som du "arvet" fra Fratzke i Halden. Nærmer den seg fullførelse, eller har du lagt den på hyllen? En ganske annen sak - også ot - er den store frontplogen som du overtok produksjonen av etter Modellkompagniet og Stein Ragnar Pünther. Du burde kanskje sette den i produksjon igjen for nå tar den helt av i pris på QXL. Er visst oppe i 1350 kroner for en stk.(!) Frontplog QXL Klokken 17.33: Plogen gikk for 1550 kroner! Glad jeg kjøpte noen av disse mens de fremdeles kostet en bagatell. Edited by Tog - 01 desember 2013 at 17:38 |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Medlemmer av NJK kan nå lese de aller eldste utgavene av På Sporet på nett, inkl. den nevnte ombyggings-artikkelen. (Velg "Medlemssider" på startsiden, og logg inn.)
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Type 21 fra ScanTrain ble levert i 2 utgaver.
Du kunne enten få de "grove" Romford-hjulene eller Kean_Maygib-hjul i RP25. Videre er det også forskjell på drivverk - om det er "standard" enkeltsnekke (det finnes 2 forskjellige utvekslinger) eller Escap-Minimotor gearkasse med klokkeankermotor. Det er vesensforskjell på hvor lett det er å bygge lokene med de forskjellige utgavene. Aller enklest, er det å bygge med Romford-hjul. Byggesettet er beregnet for dette. Bygger du med Kean-Maygib, så leveres de ferdig kvartert. Derfor må du åpne lagerskålene på undersiden for å sette komplette hjul inn. Det er ikke umulig - men vanskelig. Mener at Romford-hul har en eike for lite - og Kean-Maygib en for mye i forhold til originalen? Løpehjul er også noe lite. Har en modell som stadig dukker opp som halvferdig (stort sett "bare" litt detaljering og maling som gjenstår. Denne er med Kean-Maygib og Escap-Minimotor. |
||
Post Reply | Page <123 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |