Norske damplok H0 |
Post Reply ![]() |
Page <123 |
Author | |
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er byggeår 1942 det skal være.
|
|
![]() |
|
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1632 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Historie er ikke min sterke side Eirik |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
At det står som usikret i MDB (Materielldatabasen) betyr ikke mer enn at vi tar et lite forbehold. Men et eller annet sted i bakhodet mitt surrer det noe med at denne dieselelektriske traktoren kommer fra Filipinene. Men USA hadde vel tunge interesser inne der rett etter Krigen, hadde de ikke? |
|
![]() |
|
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1632 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er du sikker på den var amerikansk?? informasjonen i stasjonsdatabasen står jo som usikret, altså er det vel ikke sikkert loket var en caterpillar. Kan jo hende den bare hadde tilnavnet fordi motoren var en caterpillar? Egentlig syns jeg loket på bildene ser ut som et lite industrilok som har fått påbygget større ramme og førerhytte for å kunne brukes på normalspor. Eirik |
|
![]() |
|
Per Einar Orebe ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 333 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva var utgangspunktet for dette loket? Hvilken amerikansk modell? |
|
![]() |
|
RaA ![]() Viderekommen ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 43 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her er link til Pillarguri Skde 216 nr 106 på NJKs materielldatabase. http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?eid=3383&aut=
|
|
mvh Ragnar
|
|
![]() |
|
Per Einar Orebe ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 333 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Finnes det noe bilde av Pillarguri? Hvilken type lok var dette? (Er litt tynn når det gjelder US lok!) Hvor ble det brukt, og hvor lenge? Hvilken litra fikk det?
|
|
![]() |
|
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei! Med en "god porsjon" Modeller"s Licence, kan man jo benytte modeller av de "norske" damplokomotivene som aldri kom i bruk. Etter den andre verdenskrig kjøpte NSB 4 utrangerte lokomotiver av United States Army Transportation Corps (USATC). Det var tre ALCO-damplokomotiver, samt én Catepillar diesel skiftetraktor. Skiftetraktoren var det eneste lokomotivet som havnet i tjeneste, og fikk navnet "Pillarguri", da de tre ALCO-damplokomotivene fra USATC hadde ett akseltrykk som var for tungt for våre baner. 69 tonn uten tender, fordelt på 3 aksler(!). ALCO-lokomotivene kom derfor aldri i trafikk og ble gjemt unna (under pressening) i påvente på opphugging. Én av kjelene skal visstnok ha blitt demontert og benyttet i industrien. De tre ALCO-lokomotivene hadde følgende littra:
Denne linken viser bildet av lokomotivtypen. I H0 lages ett tilsvarende lokomotiv av Bachmann (tenderen er ikke helt av samme type som de "norske" hadde). |
|
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei! Type 17, eller "Stor sekstia", er ett damplokomotiv det finnes en modell på markedet som kan la seg "fornorskes". Dette lokomotivet ble anskaffet i en periode da Statsbanene kjøpte mange damplokomotiv fra U.S.A. og således finnes i modell på det amerikanske mj-markedet. Model Power og Frateschi Trens har denne i modell. Med tanke på "fornorsking" av damplokomotiver kan man jo vurdere Br.89/T3-modellen som er produsert av Fleischmann, Märklin og Trix. Ett eller to slike damplokomotiv måtte den tyske okkupasjonsmakten avstå til Norge etter krigen. Ett skal visstnok ha endt sine dager som skiftelok i Kirkenes, mens det andre ble stående en periode på Marienborg i påvente av en revisjon det tydligvis aldri fikk, før NSB solgte lokomotivet (til Tyskland?). Slik som "Gammelstyskeren" fikk typebetegnelse 61 og "Stortyskeren" 63, skal visstnok Br.89 lokomotivet vært tiltenkt type 62. For en stund tilbake produserte også DJH model loco ett lite byersk damplokomotiv, som var av samme type som ble benyttet på Bruksbanen Askim-Solbergfoss. Er det noen av forumbrukerne som husker prod. nr. på denne modell, da den ikke lenger er i produksjon? Ved å legge på "ett par lapper" til, kan man jo få seg en ferdigbygget og velkjørende messingmodell av Type 31b fra Brimalm Engineering. Edited by Roger - 13 november 2006 at 22:03 |
|
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva med Type 63 - Stortyskeren - som har vært levert fra: Liliput (2 ganger), Gützold (flere varianter) og Märklin. Det bør være enkelt å få tak på en i bruktmarkedet. Meget aktuell modell av et lokomotiv i over 70 eksemplarer ved NSB. Roco har levert Type 61 - Lilletyskeren - i 2 varianter. Disse er kanskje vanskeligere å få tak på, og er i tillegg en modell av et lok som er veldig unorsk. Dette var lokomotiver som tyskerene hadde med seg (i likhet med Stortyskeren), men som fungerte dårlig her i landet og ble forholdsvis raskt hugget opp etter krigen. Av skiftelok bør det være enklest å få tak på Liliputs Tigerli, som har vært levert i 2 varianter. Første gang ble den presentert som Type 25e, og Type 43 ved siste leveranse. Begge er omtrent like riktige/feil i forhold til modellen, men den gir vel et best inntrykk av en Type 43.
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
![]() |
|
Bjørnar Berge ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 11 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 51 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kor kan eg få tak i dette?
|
|
![]() |
|
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Steinar Jeppestøl og Steinar Snøtun har et byggesett av type 18c. De kommer også med type 20 og 21 om ikke så lenge. Her er vel den totale prisen litt over 4000 med alle delene som trengs, men da får du også et utrolig flott lokomotiv med litt tålmodighet
![]() |
|
![]() |
|
Bjørnar Berge ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 11 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 51 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei! Veit nokon om ein kan få kjøpt norske damplok til ein rimelig penge( prisklasse 2000-4000)? Om ingen veit det kan nokon anbefale nokre gode ombyggingsprosjekt? Mvh Bjørnar Berge |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <123 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |