Norsk smalspornorm |
Post Reply | Page <12 |
Author | |
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Noe lenger er det nå kommet.
Jeg holder på med en liten stasjon slik at jeg kan ha et omkjøringsspor i andre enden av en linje. Stasjonen er bare 100 cm lang og har et spor mot "elva" for tømmerlossing. Sporene er på plass og landskapet er "halvferdig".
Det er jo noe av fordelen med smalspor at alt blir mye mindre, og man kan klare seg med mindre plass.
Forøvrig regner jeg med å kjøre digitalt. Har et lite Bemo Zeuke damplok som jeg har satt dekoder i, og det kjører faktisk rimelig godt.
Hilsen Halvor Edited by halvors - 23 august 2007 at 22:44 |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det virker jo lovende. Hvor kommer de lukkede godsvognene fra? Messingmodeller?
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
Jan Frelin
Viderekommen Joined: 17 juni 2007 Location: Sweden Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
|
I normen såg jag att ni utnyttjar N-skalekoppel för H0e och H0n3-koppel för H0m. Hur kommer det sig att det blev olika koppel? På vår 891-bana använder vi H0n3-koppel, och det fungerar även med magneter fast vi har högre koppelhöjd än den amerikanska.
Sen får vi erkänna att valet av Kadee-koppel är en fråpga om att priortiera funktion över form. Edited by Jan Frelin - 24 august 2007 at 12:20 |
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvilke baner/strekninger er det da som er aktuelle som H0e/H0m?
Holmestrand-Hvittingfoss
Thamshavnbanen
Nesttun-Os
Urskog-Hølandsbanen
Setesdalsbanen
Sulitjelmabanen
Folldal verk
Skorovatn gruber (?)
Kongsberg sølvgruve
Glesmyra torvbane
Årdalstangen
og flere andre industribaner
Så vidt jeg vet så er det bare UHB og Thamshavnbanen finnes i 1:87 av rullende materiell vel å merke.
De andre baner/strekninger er vel mulig å selvbygge lok og vogner.
UHB lokene og vognene har allerede kobbel etter forbilde og dette har da, som jeg vet, ikke har kjørt på andre strekninger enn Sørumsand-Skulerud.
Og da vil ikke dette materiellet kjøre sammen med Roco, Bemo og Liliput.
Det jeg vil fram til er kjører man f.eks UHB. så bruker man det kobbelet som UHB har, kjører man Thamshavnbanen så kjører man denne type kobling.
Men, bygger man moduler som ikke er en direkte kopi av en strekning, så kan materiellet ha en standard kobling, kanskje en Roco?
Slik som disse?
Og hvor langt har normen kommet i dag?
Magne H.L.
edit: rettet en leifur Edited by MY1201 - 30 september 2007 at 15:05 |
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Normen er nok fortsatt et utkast, og det er stadig rom for forbedringer. Noe av hensikten med å legge ut et slikt utkast til norm er at da har man i alle fall et sted å begynne, som et grunnlag for de første byggeforsøkene. Så får vi gjøre oss noen erfaringer og tilpasse normen etter disse. Som det sies innenfor FREMO: "Norm ist was gebaut wird" (normen er det som faktisk bygges). Teoretiske utredninger har en viss verdi, men de lager ingen norm. Vi har jo dessuten de tyske erfaringene å støtte oss til.
Med hensyn til koplinger får vi begynne et sted, og så ser vi kanskje underveis at ting må endres. Men det er da ingen ulykke.
Når det gjelder faktisk bygging så er det vel enda beskjedent så langt. Jeg har laget en modul til (utenom Gaukaas) som snart begynner å bli ferdig. Kanskje er andre igang med noen moduler, men de vet jeg lite om. Men vi mangler nok mye enda før vi kan si at vi gjort oss "noen erfaringer".
Materiell får komme etterhvert, foreløpig baserer vi oss på å bruke egnet industri-materiell. Det er jo en av fordelene med smalspor, omtrent alt materiell kan tenkes brukt, de fleste baner var forskjellige.
Hilsen Halvor
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det virker som du glemmer at over 1000 km av Statsbanenettet var smalsporet 1067mm, det meste selvfølgelig ombygget til normalspor senere: Hamar-Røros-Trondheim Kristiania-Drammen-Randsfjord Hokksund-Kongsberg Krøderbanen Vestfoldbanen Arendal-Nelaug-Treungen Grimstadbanen Kristiansand-Byglandsfjord (nevnt over) Flekkefjord-Egersund-Stavanger Bergen-Voss Selv har jeg prøvd meg på litt norsk smalspor, helt selvbygget. Spor code 40, 3-skinnespor code 55: |
|
Svein S
|
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
Glemmer og glemmer herr Sando. For å sitere pkt 3 i den norske FREMO norm:
"3. Modulene skal fortrinnsvis gjenskape perioden 1955 – 1980. Moduler laget for andre epoker skal klart identifiseres slik at de kan plasseres sammen med lignende moduler i et anlegg."
Og så vidt jeg vet så er Vestfoldbanen den som sist ble bygget om fra smal- til normalspor, i 1949. De øvrige linjene som nevnt i tidligere innelgg av undertegnede, er vel mere aktuelle i den aktuelle tidsperioden 1955-1980.
Jeg vet at det er mye som tidligre hadde 1067 som sporvidde, men de ble jo bygget om eller beholdt slik til nedleggelse, eks Sulitjelmabanen og Setesdalsbanen Edited by MY1201 - 15 oktober 2007 at 14:40 |
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ok. Jeg er nok ennå ikke dreven nok til å tenke MJ bare innenfor en Fremo-ramme.
Men hvis man så først skal være konsekvent og holde seg til 1955-1980 som ramme, så var lista di faktisk for omfattende i og med at Holmestrand-Vittingfossbanen og Nesttun-Osbanen begge ble nedlagt på 1930-tallet. Edited by ses - 15 oktober 2007 at 21:22 |
|
Svein S
|
|
-TUR-
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her skal ingen "henges" og ingen har glemt noe . Husk bare at det er ikke alle som bygger 100% etter forbilde, noen velger å flekse litt når det gjelder skjæringspunktet mellom historie og kontrafaktisk historie. Sånnsett kan jo også NOB legges til 1970 om det var det om å gjøre. Historisk korrekt som modell/modul blir det ikke, men det kunne være morro i FREMO-sammenheng. Der handler det nemlig om hele konseptet, inkl. trafikkspill.
På samme vis fabulerte vi en gang om å lage Karmøybanen i H0. Hvorvidt den skulle være smal eller bred var dog ikke endelig bestemt.
For å spore dette tilbake til norm-diskusjonen, så vil jeg bare si at det er rom for flere norske moduler med kort avstand mellom skinnestrengene. Det er ganske morro på tyske treff å se når H0 og HOm f.eks. er kombinert i samme anlegg med utveksling av frakt og VOGNER. Sikkert en stund til man kommer dit, men normen tillater det... Og det har jo skjedd i Norge
|
|
-TUR-
Tore Urvik |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nemlig, og på samme måte kunne man jo godt tenke seg i MJ-sammenheng at flere av de smalsporte statsbanene fikk et lengre smalsporet liv enn de historisk fikk, eller at Hølandsbanen ble ombygget til normalspor og fikk et forlenget liv. |
|
Svein S
|
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
På side 5 med detaljbildet over grøften, står det at dybden er 9mm. På tegningen av grensesnittet står det at høyden på traseen fra bunnpunkt i grøften er 10mm. Stemmer dette eller er det jeg som ikke har lest tegningen rett?
Jeg har 12 profiler jeg skal frese ut, helst i dag, så et svar er svært velkomment...! Edited by MY1201 - 24 juli 2008 at 10:07 |
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er nok ikke helt slik...
Dybden på grøften er 9 mm.
Linjene for landskapsprofilen på begge sider av sporet krysser i et punkt 10 mm under midten av svillens underkant. Dette er definert for å kunne konstruere disse linjene også når sporet ikke ligger på midten av endestykket.
De 10 mm"erne har altså ingen ting med grøften å gjøre...
Håper det blir klarere
Hilsen Halvor
|
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det hjalp mye!
Nå ligger det seks flate smale byggesett på Bryn og venter på skyter"n > trykkluft+stift.
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da er det vel egentlig bare å starte en byggetråd som viser fremdriften, Magne.
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bilder kommer nok når jeg får finger"n ut og får reparert Nikon"en eller så tar Peder bilder
Edited by MY1201 - 26 juli 2008 at 21:33 |
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
Og i kveld fikk to av de stift. Two down, four to go, som de sier over dammen. Til helgen venter messe i Bergen, før det jobbes videre neste uke.
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
Treffet på Gardermoen er vel overstått. Det ble tid til kjøring på Christer Ritterbergs modul Blingsfoss med smalspormateriell fra UHB. Christer hadde montert TB-kobbel på sitt materiell ogg min mening er at dette er noe å satse på.
Jeg har skjønt at det er ved koblingstypen man stopper opp ved i utkastet til normen?! Denne typen TB-kobbel vil jeg tro kan brukes på flere typer smalspormateriell.
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
Jan Frelin
Viderekommen Joined: 17 juni 2007 Location: Sweden Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har du några bilder på TB-kopplet för smalspår? Jag har bara sett det för smalspår.
|
|
Jolsen
Medlem i MJF Joined: 19 januar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 103 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette hørtes interessant ut. Noe av "frustrasjonen" med h0e er jo de mange ulike variantene av koblinger som ikke fungerer om hverandre.
John
|
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er Christer som har laget koblet, han har kanskje bilde av det. Jeg vet ikke om det var noen som tok nærbilde av koblet på treffet.
Det er et TB-kobbel snudd på hodet, med modifiseringer. Edited by MY1201 - 12 november 2008 at 00:55 |
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
Og i ferien så har Christer igjen laget en ny type kobling. Det er en variant av Jackson-coupling.
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
Etter at Fyresdalsbanen var i drift i helgen, er det kanskje på tide å gjøre noe med normen? Er det noen som har testet Kadee i H0m? Christer i Skaarerbanen har testet i H0e og det fungerer og det ligner på den koblingen som brukes i virkligheten. Edited by MY1201 - 14 mars 2010 at 23:37 |
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
Og jeg har igjen nye erfaringer. Hiv TB for smalspor på skrotlasset og bruk Magne-Matic koblinger fra Micro-Trains. De virker bedre, ser bedre ut, er nok enklere å sette sammen og man kan kjøpe de! Ikke mye selvbygging igjen. Akkurat nå har jeg to nye typer endestykker sagd ud, venter bare på profilsaging, så er de klare til bruk.
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |