Norsk smalspornorm
Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=351
Printed Date: 22 november 2024 at 14:15 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Norsk smalspornorm
Posted By: Dag Cato
Subject: Norsk smalspornorm
Date Posted: 30 november 2004 at 21:55
Første utkast til norsk smalspornorm ligger nå ute på FREMO-Norges sider:
http://www.fremo-norge.org/normen/FREMOdul_Norm_H0m_H0e_1N.pdf - Smalspornormen
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Replies:
Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 03 desember 2004 at 22:12
Takk for innsatsen, Dag Cato. Jeg gleder meg til å lese utkastet - og ennå mer; til normen foreligger i endelig utgave og jeg kan begynne å prøve meg som fremosmalspormodulbygger.
------------- Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 04 desember 2004 at 14:19
Hei Morten.
Du må nok ikke takke meg, det er Halvor som har gjort arbeidet. Jeg har bare lagt det ut på nettet.
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: greffern
Date Posted: 04 desember 2004 at 17:39
Hvorfor Kadee? Det må være en god grunn til at resten av Fremo bruker bøylekobbel... Hvis jeg vil kjøre vaggetog på en eventuelt H0e del så synes jeg at det bør være valgfritt med hensyn til kobling. Bøylekobling BØR kunne tillates!
Hmm, ordla meg kanskje litt rart der..... enkelte vogntyper a la vagger er vel en smule vriene å konvertere til Kadee. Pluss en ting til: småbaner her hjemme kjøpte vel lok der det var mulig og dermed også utenlands. Det gir oss en smule valgmuligheter når det gjelder lok. I tillegg stod det igjen masse utstyr etter en viss okkupasjonsmakt, mye 600mm materiell men også mye annet rart. Dette er en grunn til at jeg vil likestille bøylekoppel med Kadee.
0470116
------------- Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
- [http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg -
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 05 desember 2004 at 01:27
greffern wrote:
Hvorfor Kadee? Det må være en god grunn til at
resten av Fremo bruker bøylekobbel... Hvis jeg vil kjøre vaggetog på en
eventuelt H0e del så synes jeg at det bør være valgfritt med hensyn til
kobling. Bøylekobling BØR kunne tillates!
|
Smalsporsbanene hadde jo ofte sentralkobbel og ingen buffere, og
dermed ligner (ihvertfall konseptuellt) en kadee-kobling på forbildet.
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: greffern
Date Posted: 05 desember 2004 at 08:34
Ingen buffert? 1067 kobbelet (det norske) hadde en buffert i det at det var den midtdelen (uformede platen på tvers) som tok imot strekk og støtkrefter...
jeg er nok litt klønete i uttrykkene her.... essensen er at jeg likte måten vaggene oppfører seg over en bakketopp og ved start og stopp. Effekten fikk jeg med bruk av bøylekobbel. Vognstammen har den karakteristiske oppsamlingen av slakken mellom vognene ved oppstart og ved brems den påfølgende komprimering av vognstammen.
0470116
------------- Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
- [http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg -
|
Posted By: halvors
Date Posted: 06 desember 2004 at 09:23
Vi har diskutert dette en del, og dette med koplinger var også det som vi fikk kommentar på når vi hadde normen ut til høring blant medlemmene. Hovedgrunnen til at vi ikke kan bruke tråd/bøyle-kobbel er at det ikke er to bufferer som på normalspormateriell, slik Håvard sier. De to bufferne er vesentlige for at koplingene skal fungere ordentlig. Bare bøyler alene vil resultere i at vognene renner helt sammen "vegg-i-vegg", og det blir liksom ikke riktig.
Da var det igrunnen to alternativer igjen: Vanlige krok/bøylekoplinger som vanligvis finnes på Bemo-materiell og lignende. Eller Kadee. De førstnevnte fungerer jo greit, og der de som brukes på Tyske FREMO-anlegg. Men de ser jo ikke særlig bra ut da... Det er jo heller ingen spesiell grunn til at vi skal følge den tyske normen her, for smalspormateriell skal normalt ikke utveksles over landegrensene uansett. Om vi bygger en norsk smalsporbane på et tysk treff vil det nok bli som en isolert norsk bane.
Vi så dette som en mulighet for å kunne velge en bedre løsning, og det mener vi Kadee-koplingene er. Nå får vi få litt erfaring med dette, og så får vi vurdere om vi må tenke omigjen
Tilleggskommentar: Det er jo heller ikke noe problem å bruke krok/bøyle-koplinger internt i "vagge-slerka" di Jon Oskar, bare vognene på enden har Kadee.
Hilsen Halvor
|
Posted By: rosenblad
Date Posted: 06 desember 2004 at 11:19
Hei!
Du omtaler bøylekoblinger med at "Men de ser jo ikke særlig bra ut da". Det er helt klart for meg at sammenlignet med den vanlige norske smalsporkoblingen ser vel ikke Kadee koblingen heller særlig bra ut. Hvorfor ikke bruke bøylekoblinger på smalspormodeller, siden de tross alt er europeisk standard. Jeg bruker Kadee på alle mine amerikanske modeller så det er ikke snakk om å mislike dem.
MVH Tom
|
Posted By: Roger
Date Posted: 06 desember 2004 at 13:45
Hei!
Jeg må vel si meg enig med Jon Oskar og Tom når det gjelder kobblingene. Hva er grunnenen med å bryte med den allerede vedtatte tyske FREMO-normen for H0e hva der angår kobblinger? Dette er jo ett tillfelle hvor standard bøylekobbling ser mer forbildetro ut (på gunn av midtbufferne), enn sentralkobblinger med bremseslanger (N-skala Kadee kobblinger). Dette umuliggjør jo også samtrafikk med våre tyske "FREMO-brødre". Hva skal eventuellt standarden si om høydeplasseringen av ett Kadee-kobbel? -Skal man følge "standarden" for normalsporet N-skala materiell, eller skal det være tilpasset det smalsporede materiellet. Dersom Kadee-kobblinger ikke tilpasses helt nøyaktig og er montert i lik høyde på allt det rullende materiellet som skal brukes, fører dette ofte til ufrivillige avkobblinger. Jeg ser for meg at dette kan bli kilde for en del feil hva der angår kobbling av det rullende materiellet (slik man til tider opplever det med trådkobblingene i den norske FREMO H0-Europastandarden). Derfor foreslår jeg at vi holder oss til H0e-standarden, slik den er vedtatt av FREMO, og bruker velprøvde, fungerede bøylekobblinger, som er tilpasset det rullende materiellet.
Når det gjelder H0e-varianten av forslaget til norsk FREMOstandard for smalspor, synes jeg at vi bør følge anbefalingene gitt i NEM-norm 010, ved å la 9mm sporvidde representere virkelighetens sporvidder 650mm - 850mm. Dette fordi det vil i størst mulig grad representere norske smalsporede (industri) jernbaner med relativt ukurante sporvidder utover bare 750mm. 9mm sporvidde i H0 blir jo hele 783mm i virkeligheten.
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: halvors
Date Posted: 06 desember 2004 at 16:34
Jeg noterer meg synspunktene, så får vi ta det opp igjen når vi har fått noe erfaring. Det vil uansett gå noe tid før vi har bygget mengder av materiell etter denne normen. Normen som nå er ute er et forslag slik at de som vil kan begynne med byggingen for å gjøre seg noen erfaringer. Disse kommer vi uansett til å diskutere blant FREMO-medlemmene siden.
Roger skrev: "Dersom Kadee-kobblinger ikke tilpasses helt nøyaktig og er montert i lik høyde på allt det rullende materiellet som skal brukes, fører dette ofte til ufrivillige avkobblinger. Jeg ser for meg at dette kan bli kilde for en del feil hva der angår kobbling av det rullende materiellet (slik man til tider opplever det med trådkobblingene i den norske FREMO H0-Europastandarden). "
Jeg vil jo tillate meg å nevne at dette problemet eksisterer med alle typer koplinger. I FREMO i Tyskland er dette med justeringer av koplinger et minst like hett tema som her hjemme. Problemet er ikke bare at man "mister vogner", men at de ikke vil kople sammen når de skal...
Hilsen Halvor
|
Posted By: Jon S.
Date Posted: 06 desember 2004 at 18:05
Hei Halvor!
Jeg har jo puslet litt med smalspor i et års tid nå, og synes smalsporsnormen ser veldig bra ut!
Men som de andre her, er jeg også litt betenkt/undrende ved valget av Kadee. Grunnen? Jeg bestilte koplinger i høst, og Simon (hos Stavanger L&VF) sa at disse ikke ville fungere i H0 - "de rekker ikke ned", var vel begrunnelsen. Altså hvis man ønsker å bruke avkoplingsmagneter! Nå er vi jo vant til å bruke avkoplingspinner i FREMO-sammenheng, men...
I tillegg er det bryet for de som alt har en del smalsporet materiell. Disse må jo enten bytte koblinger på "hele slærka", eller iallfall på vognene i endene - og da kan man ikke lenger drive rangering med disse vognene! For min del er det uansett ikke noe digert problem, forvognene jeg har, er ikke tenkt brukt på FREMO-treff...
Ville bare nevne dette som et innspill. Lykke til videre med "normeringen"!
Mvh Jon S.
En gammel Märklinbok sier: "Man bör inte tveka att använda kraftigt material!"
|
Posted By: KnuT
Date Posted: 06 desember 2004 at 22:45
Jon S. wrote:
de andre her, er jeg også litt betenkt/undrende ved valget av Kadee. Grunnen? Jeg bestilte koplinger i høst, og Simon (hos Stavanger L&VF) sa at disse ikke ville fungere i H0 - "de rekker ikke ned", var vel begrunnelsen. Altså hvis man ønsker å bruke avkoplingsmagneter! Nå er vi jo vant til å bruke avkoplingspinner i FREMO-sammenheng, men...
|
Det er langt fra uvanlig å droppe magnetene når man bruker Kadee. Det enkleste er ofte å ta en alminnelig grilpinne, flate den spisse enden litt og "smøre" den med en fet blyant. Funker bra. Kan også ta en ca 1mm tykk trebit som er 4-6mm bred og spisse denne. Fungerer også bra. Dermed kan bøylene klippes av, og koblingene ser bedre ut.
Knut
|
Posted By: Jon S.
Date Posted: 18 desember 2004 at 12:52
Hei!
Jan Petter Kamnes, her i Arendal, har brevvekslet med meg. Han har samlet og kjørt smalsporet (H0e) i noen år, og har lok og vogner av forskjellige fabrikat. Han har bedt meg referere fra det han har skrevet:
"Det hadde jo vært artig om flere hadde begynt med Fremo HOe. Jeg synes det er litt rart at det skal brukes Kadee N koplinger på HOe. Hvis de bruker det i Tyskland kan jeg godt forstå det, men hvis de ikke gjør det der synes jeg blir veldig dumt. Alle fabrikater som jeg har sett og har, er utstyrt med vanlig bøylekopling. Bemo, Lilliput, Roco. Selv om ikke disse alltid funker like bra er det som regel snakk om justering. Det går også fint an å forbedre disse ved å skifte ut blikkbøylen med noe smekrere av gitarstreng, noe i likhet med det som er originalt på Roco. Jeg har kjørt mye med disse koplingene og har lang erfaring med de. Noe tull har jeg hatt med billige gamle vogner fra Lilliput, men Roco og Bemo er meget gode. Utseendet er heller ikke så ulikt forbildet og ikke verre enn Kadee. Jeg har tilsammen sikkert 50 vogner og lok som i tilfelle må bygges om. HOe er smått og ikke så lett å bygge om. Min mening er at man kan få et vel så bra utseende og funksjon ved å forbedre litt på de standard koplingene som finnes, og det vil bli mye enklere. En annen god grunn til ikke å lage noen ny standard er at Fremo i Tyskland bruker bøylekopling. Jeg tror ikke at det blir noe mer driftssikkert å montere Kadee. Høyden og bevegelser og ikke minst vinkler er kritiske. Kopler Kadee inn i en svak sving? Hva hvis ikke fjæren som holder koplingen klarer å holde den helt i senter når den ikke er belastet? Da vil den ikke kople seg til neste vogn. Dette bør i hvert fall testes nøye ut før det innføres som en standard. Tråd/bøyle-koplinger på normalspor er noe helt annet. Der får man vekk den stygge senter koplingen som ikke skal være der, men i smalspor skal den være der! Jeg synes det er viktig å utrede noe så grunnleggende som koplinger veldig nøye før man lager en standard. Etterpå kan det bli vanskelig å forandre på. Mye av materiellet jeg har kan brukes på en norsk HOe Fremo modul, men hvis det blir andre koplinger blir det mindre. Treskelen for å komme med vil bli høyere for alle. Det er sikkert ikke så mange som kommer til å bygge HOe Fremo slik at det er viktig å få med så mange som mulig."
Jeg sier meg enig i det Jan Petter mener. Så her er iallfall to stykker som mener at H0e-normen (som ellers er veldig bra!) bør sette vanlig bøylekopling som standard. Lykke til med videre fastsetting av normene!
Mvh Jon S.
En gammel Märklinbok sier: "Även på mj-banan bör fordonen inspekteras före tågets avgång, framför allt beträffande kopplen. Att en vagn går loss från tåget kan nog vara lustigt, men det är föga verklighetstroget."
|
Posted By: Jon S.
Date Posted: 10 januar 2005 at 16:58
Hei igjen!
Det har vært litt opp og ned angående den nye smalsporsnormen, og ikke minst punktet om H0e-koplinger. Men normen gjelder mye mer enn koplingene, og inneholder svært mange bra punkter!
Jeg har fått brev fra Jan Petter Kamnes ennå en gang, der han skriver bl.a. dette:
"I går tok jeg ut den nye norske HOe normen og sammenliknet den med den tyske som jeg har bygget litt etter. Mitt inntrykk er at dette er et nøye vurdert og utarbeidet i god Halvor stil. Likte i grunnen det meste jeg leste.
Jeg ser et lite problem i HOe i forhold til gamle moduler. Hullene i den gamle standarden er 50 mm under svillene, men på den nye er det 65 mm. En ny norsk modul vil derfor ikke passe med en gammel eller med en modul i Tyskland, event. en tysk modul som kommer på besøk til Norge. Argumentet med å flytte hullet er at endestykkene i HOe og HOm skal bli like slik at de kan lages til å kjøpes ferdige. Dette synes jeg er et meget godt argument. Det stod også at man kan borre et ekstra hull i en ny modul for å kunne kople den til en gammel. Det er kanskje godt nok. Skulle en tysker dukke opp med en modul er det jo enkelt å borre noen huller selv på treffet.
I den tyske standarden er det ikke spesifisert noen høyde på modul kassa (tykkelse). Det vil helt klart se bedre ut på et treff at alle modulene er like tykke og bygger man norsk kan det være fint å ha modulene så tykke, men jeg ser ikke noen grunn til at det MÅ spesifiseres. Noen vil kanskje ønske å lage modulene tynnere. Det kan man jo, passe vil det uansett.
Det at man har innført en skråning på hver side av sporet synes jeg at er en stor fordel for utseende. Man mister fordelen med at man kan snu modulene, men det blir mye penere hvis man bygger etter norsk forbilde. Det jeg har av HOe moduler er ikke kommet så langt at dette er noe problem for meg. En annen liten detalj jeg likte er at fyllingen er litt større enn på den tyske standarden. Den som er der er nesten ingenting, og passer ikke godt i Norge."
Lykke til med videre "normering"!
Mvh. Jon S. http://home.c2i.net/jsmikro/ - http://home.c2i.net/jsmikro/ En gammel Märklinbok sier: "På grund av varierande terrängförhållanden förekommer i verkligheten sträckor med stigningar och utförslut."
|
Posted By: halvors
Date Posted: 11 januar 2005 at 09:01
Jan Petter skrev: I den tyske standarden er det ikke spesifisert noen høyde på modul kassa (tykkelse). Det vil helt klart se bedre ut på et treff at alle modulene er like tykke og bygger man norsk kan det være fint å ha modulene så tykke, men jeg ser ikke noen grunn til at det MÅ spesifiseres. Noen vil kanskje ønske å lage modulene tynnere. Det kan man jo, passe vil det uansett.
En av hovedgrunnene til at vi satte den høyden som er angitt i norm-forslaget (125 mm) er at vi da uten problemer kan få plass til Tortoise vekselmotorer på undersiden. Mange tyske moduler er 10 cm høye, og da vil disse motorene stikke ned under modulen. Nå finnes det selvsagt andre typer motorer, men disse er mye brukt og veldig hensiktsmessige.
Slik vi har sett det når vi har utarbeidet norm-forslaget så vil det være lite aktuelt å kople sammen tyske og norske smalspormoduler. Konseptene for disse (landskaps/miljø-messig) er ganske forskjellige. Og vi må bygge et rimelig komplett sett med moduler for eget bruk uansett (dvs. vi kan ikke basere oss på komplettering av anlegg med tyske moduler), så derfor ser vi ikke det som noe stort problem. Og det er som nevnt løsbart om nødvendig.
Noe av samme tanken ligger bak forslaget om Kadee. Det vil være lite aktuelt med "samtrafikk" med tysk materiell. Dersom vi skal ha norsk materiell må det i stor grad bygges fra bunnen av (her er det ting på gang), og da må man "mekke" koplinger uansett. Men jeg tar absolutt poengene som er lagt frem her, så vi får se hvordan det blir i praksis. Selv har jeg et relativt pragmatisk syn på dette, vi får se hva som blir brukt på modultreffene, og hva som er mest praktisk. Så tar vi en avgjørelse i forhold til norm-forslaget når tiden er moden. Det viktigste nå er å få bygget moduler. Rullende materiell kommer nok etterhvert.
Hilsen Halvor
|
Posted By: Roger
Date Posted: 24 januar 2005 at 16:04
Hei!
Det har vært ganske rolig i denne tråden en liten stund nå, så jeg har rukket å gjøre meg opp noen tanker.
halvors wrote:
Dersom vi skal ha norsk materiell må det i stor grad bygges fra bunnen av (her er det ting på gang), og da må man "mekke" koplinger uansett (Om Kadee).
|
Dersom den norske smalspor FREMO-normen kun skal basere seg på slikt rullende materiell som Halvor her beskriver, og ikke åpner for bruk av rullende smalspormateriell fra de store kommersielle produsentene over hodet, er jeg enig i bruk av Kadee-koplinger. Men dersom det skal tillates brukt modeller fra f. eks. Roco, Tillig, Bemo, Peco og diverse andre kjente smalsporsprodusenter står jeg fast på synet at standard bøylekopling (med mittelpuffer) skal benyttes.
Videre synes jeg ikke at H0e-varianten kun skal representere virkelighetens sporvidde 750mm. 9mm i 1:87 gir jo en sporvidde på hele 783mm i 1:1. Med den tidsepoken definert i forslaget til den norske smalsporsnormen, er det svært få norske forbilder/baner å velge blandt (til inspirasjon) dersom normen kun skal representere 750mm sporvidde. -Noe som igjen vil influere på valg av det rullende materiellet (som da allerede finnes produsert fra Riddervold). Min anbefaling her er at vi følger NEM-normene for H0e, da dette gir større bredde av sporvidder normen vår kan representere, noe som i sin tur fører til større bredde av forskjellige norske smalspor forbilder/baner og materiell å velge blandt. Som for eksempel 800mm-banen på Ørlandet og andre kjente og ukjente industribaner med dertilhørende rullende materiell.
Kanskje det er på tide og defienre både endelig normert sporvidde og hva slags rullende materiell som skal tillates brukt. Halvor nevner at det er ting på gang når det gjelder norskt smalsporsmateriell, så tiden er kanskje moden for å lette litt på sløret?
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: halvors
Date Posted: 25 januar 2005 at 09:02
Roger: Kanskje det er på tide og defienre både endelig normert sporvidde og hva slags rullende materiell som skal tillates brukt.
Jeg er enig i at vi må være fleksible med hvilke sporvidder vi representerer. I praksis vil det jo ikke spille noen rolle så lenge "modellsporvidden" er 12 og 9 mm. La oss ikke henge oss for mye opp i tall... Teksten i normen kan vi endre når vi har fått erfaring med den. Det som er viktig nå er de mekaniske og elektriske retningslinjene for modulene og materiellet i modell.
Hilsen Halvor
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 08 september 2006 at 13:14
Hvor mange er det som pr. i dag bygger moduler
etter http://www.fremo-norge.org/normen/FREMOdul_Norm_H0m_H0e_1N.pdf - Norsk Fremo smalspor-norm .
Gleng MJ-klubb (alias NiM ) ønsker å bygge
moduler etter den norske Fremo smalspornormen.
Det hadde vært fint å høre hvilke fabrikater av
spor som er benyttet til de modulene som er bygget.
Normen sier kode 80 - eller aller helst kode 55.
Vi tenker videre å bygge en modul med en
grensestasjon mellom Fremo-H0 og Fremo-H0e.
Tillig har et utvalg spor og sporveksler som er
ganske bra til H0 (kode 83), men vi er litt usikre på
hvordan Tillig sitt sporutvalg i H0/H0e (3-skinner)
kode 83, passer videre til andre moduler med
f.eks. kode 55.
Som nevnt over i tråden her så kan man sikkert
diskutere normer og sporhøyder i "det vide og brede",
men så må man etterhvert bestemme seg for et
valg av sporprodusent.
Derfor er spørsmålene:
- Hvem bygger smalspormoduler etter norsk Fremo-standard?
- Er det noen som bygger kombinert H0- og H0e-moduler?
- Hva slags spor og kode bygges det med?
(redigert - feil i url-kode)
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Posted By: Ove I Hagen
Date Posted: 08 september 2006 at 16:16
hei
Jeg er i gang med planer på å bygge en HOe stasjon i tilknytning til en av mine Fremo/FCS stasjoner som jeg allikevel skulle forlenge."Har tenkt å lage HOe stasjonen som en time saver med Tertitten preg.
------------- Ove I Hagen
http://www.entusiasten.net/ - www.entusiasten.net
|
Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 08 september 2006 at 19:20
Jeg har lenge (i mange år) syslet med tanken om å bygge en modell av Osøyri stasjon på Nesttun-Os banen, og jeg har samlet masse bakgrunnmateriale. Men mesterbyggeren Øystein Petteresen har også de samme planene og jeg tror at stasjonen blir mer rettferdig og fortjent behandlet om han bygger den Derfor har jeg i stedet lagt mine øyne på Stend stasjon, litt nærmere Nesttun og Bergen. Den er enklere og mer overkommelig for en nybegynner i H0e.
Jeg tar gjerne i mot råd om skinnekode og skinneleverandører. Akkurat nå har jeg bare Peco liggende og de passer best for litt grovere gruve- og industribaner.
------------- Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
|
Posted By: halvors
Date Posted: 08 september 2006 at 22:13
Nå er ikke dette H0e, men allikevel. På min Gaukås stasjon har jeg tatt meg litt frihet og begynt å bygge den planlagte men aldri bygde Fyresdalsbanen. Den er i meterspor (H0m) og ble etterlatt slik da Treungenbanen ble lagt om til normalspor.
Jeg har så langt brukt Peco kode 75 spor. En ytterligere modul er under bygging med Haugsjåsund stasjon.
Hilsen Halvor
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 10 september 2006 at 18:59
Hei
En fin modul Halvor - etter det jeg kan se med både
normalspor og smalspor. Det er vel vanlig Fremo-
grensesnitt for normalsporet.
Slik jeg kan se av bildet, så har du ingen forbindelse
mellom de 2 sporviddene - annet en lasterampe for
manuell omlasting mellom vognene på de 2 banene ...
... eller ?
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 10 september 2006 at 22:06
Jepp. Her er det tenkt manuell omlasting eller lastekasser
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 06 januar 2007 at 23:17
Hei
Er det noen her som bygger eller som har planer om å bygge Urskog-Hølandsbanen i H0e? Jeg har hatt lyst til å bygge Sørumsand stasjon med H0 og H0e i moduler og lurte på om det er noen som har bilder eller tegninger over sporplanen på Sørumsand.
Mvh Magne
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: steppen
Date Posted: 07 januar 2007 at 01:39
MY1201 wrote:
... lurte på om det er noen som har bilder eller tegninger over sporplanen på Sørumsand. |
Ønsker du å lage det slik det er i dag, eller slik det var før nedleggelsen i 1960? Bare smalsporet, eller normalsporet (Kongsvingerbanen) også?
------------- Mvh Stein
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 07 januar 2007 at 23:59
Hei
Jeg ønsker å lage det slik det var før nedleggelsen, med smal- og normalspor.
Magne
|
Posted By: steppen
Date Posted: 08 januar 2007 at 07:07
Jeg skal høre med museet om de har en sporplan/oversiktsbilde fra 1950-årene, og om det i tilfelle (mot formodning) skulle være noen restriksjoner i forhold til å distribuere den/de.
------------- Mvh Stein
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 08 januar 2007 at 13:43
Takker
Mvh Magne
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 23 august 2007 at 14:33
Hvordan er det med normen for H0m? Halvor har jo, som man kan se over, lagd Gaukås. Er det bygget flere moduler enn den? Kjørt noe?
Hvilken kobling er brukt? Analogt eller digitalt?
Driver litt med tanken på å bygge Sulitjelmabanen og har kjøpt en svensk Yp skinnebuss. Den mangler koblinger pga debatten som har vært.
------------- Modellhilsen
Claes
|
Posted By: Steinar Snøtun
Date Posted: 23 august 2007 at 14:56
Det er vel ikke kommet lenger enn at Halvor har bygget Gaukås, og det er laget et par modeller i messing. Slik sett er standarden fremdeles under utprøving. Grunnen til at Kadee ble valgt er at både svensker og hollendre bruker dette til sitt smalspor. Rimo Grande har laget en rekke fine modeller av svensk smalspormateriell, og alle disse er forbredt for Kadee. Det samme er hollandske smalspormodeller. Kadee fungerer aldeles utmerket som sentralkobbel, og når svensker og hollendere har valgt det som standard er det ingen grunn til at vi ikke skal gjøre det og.
------------- Steinar
|
Posted By: halvors
Date Posted: 23 august 2007 at 22:43
Noe lenger er det nå kommet.
Jeg holder på med en liten stasjon slik at jeg kan ha et omkjøringsspor i andre enden av en linje. Stasjonen er bare 100 cm lang og har et spor mot "elva" for tømmerlossing. Sporene er på plass og landskapet er "halvferdig" .
Det er jo noe av fordelen med smalspor at alt blir mye mindre, og man kan klare seg med mindre plass.
Forøvrig regner jeg med å kjøre digitalt. Har et lite Bemo Zeuke damplok som jeg har satt dekoder i, og det kjører faktisk rimelig godt.
Hilsen Halvor
|
Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 24 august 2007 at 10:43
halvors wrote:
Hilsen Halvor |
Det virker jo lovende. Hvor kommer de lukkede godsvognene fra? Messingmodeller?
------------- Modellhilsen
Claes
|
Posted By: Jan Frelin
Date Posted: 24 august 2007 at 12:20
I normen såg jag att ni utnyttjar N-skalekoppel för H0e och H0n3-koppel för H0m. Hur kommer det sig att det blev olika koppel?
På vår 891-bana använder vi H0n3-koppel, och det fungerar även med magneter fast vi har högre koppelhöjd än den amerikanska.
http://www.trefoten.se/start.htm - http://www.trefoten.se/start.htm
Sen får vi erkänna att valet av Kadee-koppel är en fråpga om att priortiera funktion över form.
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 30 september 2007 at 15:04
Hvilke baner/strekninger er det da som er aktuelle som H0e/H0m?
Holmestrand-Hvittingfoss
Thamshavnbanen
Nesttun-Os
Urskog-Hølandsbanen
Setesdalsbanen
Sulitjelmabanen
Folldal verk
Skorovatn gruber (?)
Kongsberg sølvgruve
Glesmyra torvbane
Årdalstangen
og flere andre industribaner
Så vidt jeg vet så er det bare UHB og Thamshavnbanen finnes i 1:87 av rullende materiell vel å merke.
De andre baner/strekninger er vel mulig å selvbygge lok og vogner.
UHB lokene og vognene har allerede kobbel etter forbilde og dette har da, som jeg vet, ikke har kjørt på andre strekninger enn Sørumsand-Skulerud.
Og da vil ikke dette materiellet kjøre sammen med Roco, Bemo og Liliput.
Det jeg vil fram til er kjører man f.eks UHB. så bruker man det kobbelet som UHB har, kjører man Thamshavnbanen så kjører man denne type kobling.
Men, bygger man moduler som ikke er en direkte kopi av en strekning, så kan materiellet ha en standard kobling, kanskje en Roco?
Slik som http://www.amundsenhobby.no/webshop/produkt_visning.php?pagenr=2&kategori_id=271&kategori_far=11&kategori_far2=271 - disse ?
Og hvor langt har normen kommet i dag?
Magne H.L.
edit: rettet en leifur
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: halvors
Date Posted: 30 september 2007 at 16:13
MY1201 wrote:
Og hvor langt har normen kommet i dag?
|
Normen er nok fortsatt et utkast, og det er stadig rom for forbedringer. Noe av hensikten med å legge ut et slikt utkast til norm er at da har man i alle fall et sted å begynne , som et grunnlag for de første byggeforsøkene. Så får vi gjøre oss noen erfaringer og tilpasse normen etter disse. Som det sies innenfor FREMO: "Norm ist was gebaut wird" (normen er det som faktisk bygges). Teoretiske utredninger har en viss verdi, men de lager ingen norm. Vi har jo dessuten de tyske erfaringene å støtte oss til.
Med hensyn til koplinger får vi begynne et sted, og så ser vi kanskje underveis at ting må endres. Men det er da ingen ulykke .
Når det gjelder faktisk bygging så er det vel enda beskjedent så langt. Jeg har laget en modul til (utenom Gaukaas) som snart begynner å bli ferdig. Kanskje er andre igang med noen moduler, men de vet jeg lite om. Men vi mangler nok mye enda før vi kan si at vi gjort oss "noen erfaringer" .
Materiell får komme etterhvert, foreløpig baserer vi oss på å bruke egnet industri-materiell. Det er jo en av fordelene med smalspor, omtrent alt materiell kan tenkes brukt, de fleste baner var forskjellige.
Hilsen Halvor
|
Posted By: ses
Date Posted: 15 oktober 2007 at 09:55
MY1201 wrote:
Hvilke baner/strekninger er det da som er aktuelle som H0e/H0m?
Holmestrand-Hvittingfoss
Thamshavnbanen
Nesttun-Os
Urskog-Hølandsbanen
Setesdalsbanen
Sulitjelmabanen
Folldal verk
Skorovatn gruber (?)
Kongsberg sølvgruve
Glesmyra torvbane
Årdalstangen
og flere andre industribaner
|
Det virker som du glemmer at over 1000 km av Statsbanenettet var smalsporet 1067mm, det meste selvfølgelig ombygget til normalspor senere:
Hamar-Røros-Trondheim Kristiania-Drammen-Randsfjord Hokksund-Kongsberg Krøderbanen Vestfoldbanen Arendal-Nelaug-Treungen Grimstadbanen Kristiansand-Byglandsfjord (nevnt over) Flekkefjord-Egersund-Stavanger Bergen-Voss
Selv har jeg prøvd meg på litt norsk smalspor, helt selvbygget. Spor code 40, 3-skinnespor code 55:
------------- Svein S
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 15 oktober 2007 at 14:37
ses wrote:
Det virker som du glemmer at over 1000 km av Statsbanenettet var smalsporet 1067mm, det meste selvfølgelig ombygget til normalspor senere:
Hamar-Røros-Trondheim Kristiania-Drammen-Randsfjord Hokksund-Kongsberg Krøderbanen Vestfoldbanen Arendal-Nelaug-Treungen Grimstadbanen Kristiansand-Byglandsfjord (nevnt over) Flekkefjord-Egersund-Stavanger Bergen-Voss
|
Glemmer og glemmer herr Sando. For å sitere pkt 3 i den norske FREMO norm:
"3. Modulene skal fortrinnsvis gjenskape perioden 1955 – 1980. Moduler laget for andre epoker skal klart identifiseres slik at de kan plasseres sammen med lignende moduler i et anlegg."
Og så vidt jeg vet så er Vestfoldbanen den som sist ble bygget om fra smal- til normalspor, i 1949. De øvrige linjene som nevnt i tidligere innelgg av undertegnede, er vel mere aktuelle i den aktuelle tidsperioden 1955-1980.
Jeg vet at det er mye som tidligre hadde 1067 som sporvidde, men de ble jo bygget om eller beholdt slik til nedleggelse, eks Sulitjelmabanen og Setesdalsbanen
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: ses
Date Posted: 15 oktober 2007 at 21:19
Ok. Jeg er nok ennå ikke dreven nok til å tenke MJ bare innenfor en Fremo-ramme. Men hvis man så først skal være konsekvent og holde seg til 1955-1980 som ramme, så var lista di faktisk for omfattende i og med at Holmestrand-Vittingfossbanen og Nesttun-Osbanen begge ble nedlagt på 1930-tallet.
------------- Svein S
|
Posted By: -TUR-
Date Posted: 15 oktober 2007 at 21:32
Her skal ingen "henges" og ingen har glemt noe . Husk bare at det er ikke alle som bygger 100% etter forbilde, noen velger å flekse litt når det gjelder skjæringspunktet mellom historie og kontrafaktisk historie.
Sånnsett kan jo også NOB legges til 1970 om det var det om å gjøre. Historisk korrekt som modell/modul blir det ikke, men det kunne være morro i FREMO-sammenheng. Der handler det nemlig om hele konseptet, inkl. trafikkspill.
På samme vis fabulerte vi en gang om å lage Karmøybanen i H0. Hvorvidt den skulle være smal eller bred var dog ikke endelig bestemt.
For å spore dette tilbake til norm-diskusjonen, så vil jeg bare si at det er rom for flere norske moduler med kort avstand mellom skinnestrengene. Det er ganske morro på tyske treff å se når H0 og HOm f.eks. er kombinert i samme anlegg med utveksling av frakt og VOGNER. Sikkert en stund til man kommer dit, men normen tillater det... Og det har jo skjedd i Norge
------------- -TUR-
Tore Urvik
|
Posted By: ses
Date Posted: 15 oktober 2007 at 23:11
-TUR- wrote:
Her skal ingen "henges" og ingen har glemt noe . Husk bare at det er ikke alle som bygger 100% etter forbilde, noen velger å flekse litt når det gjelder skjæringspunktet mellom historie og kontrafaktisk historie.
Sånnsett kan jo også NOB legges til 1970 om det var det om å gjøre. Historisk korrekt som modell/modul blir det ikke, men det kunne være morro i FREMO-sammenheng. Der handler det nemlig om hele konseptet, inkl. trafikkspill.
På samme vis fabulerte vi en gang om å lage Karmøybanen i H0. Hvorvidt den skulle være smal eller bred var dog ikke endelig bestemt.
|
Nemlig, og på samme måte kunne man jo godt tenke seg i MJ-sammenheng at flere av de smalsporte statsbanene fikk et lengre smalsporet liv enn de historisk fikk, eller at Hølandsbanen ble ombygget til normalspor og fikk et forlenget liv.
------------- Svein S
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 24 juli 2008 at 10:07
På side 5 med detaljbildet over grøften, står det at dybden er 9mm. På tegningen av grensesnittet står det at høyden på traseen fra bunnpunkt i grøften er 10mm. Stemmer dette eller er det jeg som ikke har lest tegningen rett?
Jeg har 12 profiler jeg skal frese ut, helst i dag, så et svar er svært velkomment...!
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: halvors
Date Posted: 25 juli 2008 at 00:18
Det er nok ikke helt slik...
Dybden på grøften er 9 mm.
Linjene for landskapsprofilen på begge sider av sporet krysser i et punkt 10 mm under midten av svillens underkant. Dette er definert for å kunne konstruere disse linjene også når sporet ikke ligger på midten av endestykket.
De 10 mm"erne har altså ingen ting med grøften å gjøre...
Håper det blir klarere
Hilsen Halvor
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 25 juli 2008 at 18:38
Det hjalp mye!
Nå ligger det seks flate smale byggesett på Bryn og venter på skyter"n > trykkluft+stift.
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 26 juli 2008 at 09:14
Da er det vel egentlig bare å starte en byggetråd som viser fremdriften, Magne.
------------- Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 26 juli 2008 at 21:32
Bilder kommer nok når jeg får finger"n ut og får reparert Nikon"en eller så tar Peder bilder
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 02 oktober 2008 at 23:07
MY1201 wrote:
Nå ligger det seks flate smale byggesett på Bryn og venter på skyter"n > trykkluft+stift. |
Og i kveld fikk to av de stift. Two down, four to go, som de sier over dammen. Til helgen venter messe i Bergen, før det jobbes videre neste uke.
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 11 november 2008 at 02:17
Treffet på Gardermoen er vel overstått. Det ble tid til kjøring på Christer Ritterbergs modul Blingsfoss med smalspormateriell fra UHB. Christer hadde montert TB-kobbel på sitt materiell ogg min mening er at dette er noe å satse på.
Jeg har skjønt at det er ved koblingstypen man stopper opp ved i utkastet til normen?! Denne typen TB-kobbel vil jeg tro kan brukes på flere typer smalspormateriell.
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: Jan Frelin
Date Posted: 11 november 2008 at 14:07
Har du några bilder på TB-kopplet för smalspår? Jag har bara sett det för smalspår.
|
Posted By: Jolsen
Date Posted: 11 november 2008 at 20:59
Dette hørtes interessant ut. Noe av "frustrasjonen" med h0e er jo de mange ulike variantene av koblinger som ikke fungerer om hverandre.
John
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 12 november 2008 at 00:52
Det er Christer som har laget koblet, han har kanskje bilde av det. Jeg vet ikke om det var noen som tok nærbilde av koblet på treffet.
Det er et TB-kobbel snudd på hodet, med modifiseringer.
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 03 januar 2009 at 23:09
Og i ferien så har Christer igjen laget en ny type kobling. Det er en variant av Jackson-coupling.
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 14 mars 2010 at 23:30
Etter at Fyresdalsbanen var i drift i helgen, er det kanskje på tide å gjøre noe med normen? Er det noen som har testet Kadee i H0m? Christer i Skaarerbanen har testet i H0e og det fungerer og det ligner på den koblingen som brukes i virkligheten.
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 15 desember 2010 at 18:41
Og jeg har igjen nye erfaringer. Hiv TB for smalspor på skrotlasset og bruk Magne-Matic koblinger fra Micro-Trains. De virker bedre, ser bedre ut, er nok enklere å sette sammen og man kan kjøpe de! Ikke mye selvbygging igjen. Akkurat nå har jeg to nye typer endestykker sagd ud, venter bare på profilsaging, så er de klare til bruk.
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
|