Norsk i Zm? |
Post Reply
|
| Author | |
Roger
Fremo og MjF medlem
Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Topic: Norsk i Zm?Posted: 26 oktober 2006 at 18:37 |
|
Hei! Å bygge etter norsk forbilde i Zm er nå mulig. "Thamshavnsbanens Stortysker" finnes nå tilgjengelig i denne skala og sporvidde fra Bahls Modelleisenbahnen. |
|
|
Med vennlig hilsen
R GER“Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
Heine Pedersen
Veteran
Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 507 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 26 oktober 2006 at 19:11 |
|
Kanskje Håvard kan krympe loket sitt?
![]() Heine |
|
![]() |
|
Håvard H
Medlem i MJF
Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 26 oktober 2006 at 19:34 |
Har jo komplette digitale tegninger og etseunderlag, så om noen er seriøst interessert i Thamshavnbanens Westinghouselok i en annen skala enn 0 er det bare å ta kontakt! |
|
![]() |
|
Roger
Fremo og MjF medlem
Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 27 oktober 2006 at 21:14 |
|
Hei!
For å gjøre ett slikt byggeprosjekt litt enklere, hadde det kanskje gått an å bruke eksisterende chassis i enten Z, N eller TT skala, for Nm, TTm eller H0m respektive. Er det noen som vet om chassis-typer som likner det til Thamshavnsbanens Westinghouselok i de forskjellige skalaer? |
|
|
Med vennlig hilsen
R GER“Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
Håvard H
Medlem i MJF
Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 28 oktober 2006 at 10:51 |
Her er jeg blank, men samtidig som man leter etter chassis burde man prøve å finne en pantograf. H0 er ikke noe problem, her finnes det en Halling-boggi som har helt riktig akselavstand, hjuldiameter og korrekte antall eiker i hjulet! Eneste modifikasjon som må gjøres er at et svinghjul må fjernes. Pantografer finnes her: HRF Disse folka har ogsså hjul som passer til TB vogner i H0 Ellers er kanskje Nm veien å gå, Z spor gir jo 1047mm spor i denne skalaen. Close enough, spør du meg! Edited by Håvard H - 28 oktober 2006 at 10:54 |
|
![]() |
|
Heine Pedersen
Veteran
Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 507 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 28 oktober 2006 at 11:02 |
|
Hva skal akselavstanden være?
Heine |
|
![]() |
|
Håvard H
Medlem i MJF
Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 28 oktober 2006 at 11:07 |
Proto: 1980mm O skala: 44mm H0: 23mm N: 12,5mm Z: 9mm |
|
![]() |
|
Heine Pedersen
Veteran
Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 507 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 28 oktober 2006 at 11:22 |
|
De første Z-utgavene av BR 216 (art nr 8874 og 8875) har 12,5 mm akselavstand, så det kan være et godt utgangspunkt for en Nm-modell.
Heine |
|
![]() |
|
Håvard H
Medlem i MJF
Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 28 oktober 2006 at 11:45 |
Har du peiling på hjuldiameter? Ideelt skal det være eikehjul på 5,3mm. |
|
![]() |
|
Heine Pedersen
Veteran
Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 507 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 28 oktober 2006 at 13:25 |
|
De er 5 mm.
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
|
Håvard H
Medlem i MJF
Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 28 oktober 2006 at 15:10 |
Det er jo egentlig bare fint at de er litt mindre siden flensenee er såpass store. Den store utfordringen med denne mekanismen er vel å få plassert boggiene tett nok. Senteravstand i N skala blir bare 22,8mm Noen som er klare for utfordringen? PS: om noen er litt i stuss på hvilket lokomotiv vi diskuterer, så er det Thamshavnbanens lok 1-3. Til tross for at disse ble bygget av Bagnall i Manchester i 1908 ble de kalt Westinghouselokene etter levervarandøren av det elektriske utstyret (British Westinghouse). Ett av disse lokene er retaurert og står på Thamshavnbanemuseet på Løkken: ![]() Edited by Håvard H - 28 oktober 2006 at 15:40 |
|
![]() |
|
Håvard H
Medlem i MJF
Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 28 oktober 2006 at 15:42 |
|
(Dobbelposting, moderator bør fjerne dette innlegget)
Edited by Håvard H - 28 oktober 2006 at 15:43 |
|
![]() |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem
Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 30 oktober 2006 at 09:07 |
|
Er det? Var det ikke snakk om et damplok? |
|
![]() |
|
Heine Pedersen
Veteran
Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 507 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 30 oktober 2006 at 10:35 |
|
Klassisk delvis avsporing her.
![]() Heine |
|
![]() |
|
KjellAn
Veteran
Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1012 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 30 oktober 2006 at 13:14 |
|
Ja, sånn er vel omtrent halvparten av trådene på
diverse MJ-forum (og sikkert andre forum også). Litt erindringer om Thamshavnsbanen: Pga. sabotasje mot de elektriske lokomotivene under siste verdenskrig, ble det satt inn store tyske smal- sporlokomotiver av denne typen. Og siden de var virkelig store etter norsk smalspor- målestokk, så ble de også kalt stortyskere på samme måte som sine navnebrødre på normalspor. |
|
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
![]() |
|
Håvard H
Medlem i MJF
Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 30 oktober 2006 at 13:31 |
Mange mener det er feil at tråder sporer av, selv synes jeg det er litt av sjarmen med diskusjonsfora på nettet. Det er mer som å gå på kafe enn på foredrag på universitetet! Når det gjelder Thamshavnbanen er jeg stor fan av elektrolokene som gikk på banen før krigen. Min interesse for banen har egentlig en "cutoff" dato ved 1940. Alt materiell levert etter den dato er enten nazitog eller stygt som bare juling!
|
|
![]() |
|
KjellAn
Veteran
Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1012 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 31 oktober 2006 at 16:25 |
Samme her - min interesse for tog har egentlig alltid omfattet elektrolok. Alle andre driftstyper (damp eller diesel) er liksom annenrangs ...
Og som noen sikkert har lagt merke til - så har jeg også sansen for alle lydene i et elektrolok og spesielt fra dem som har veivstenger. De "synger" så vakkert.
Det er kanskje derfor jeg vil ha lyd-dekoder i alle mine elektrolok. Håvard: Kanskje Westinghouse-loket får lyd-dekoder snart også ...
|
|
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
![]() |
|
Post Reply
|
|
| Tweet |
| Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |