Print Page | Close Window

Norsk i Zm?

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Z-skala
Forum Description: For de som holder på i skala 1:220
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1888
Printed Date: 22 november 2024 at 12:29
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Norsk i Zm?
Posted By: Roger
Subject: Norsk i Zm?
Date Posted: 26 oktober 2006 at 18:37

Hei!

Å bygge etter norsk forbilde i Zm er nå mulig. "Thamshavnsbanens Stortysker" finnes nå tilgjengelig i denne skala og sporvidde http://www.lokomotiven-bahls.de/indexIV.html - fra Bahls Modelleisenbahnen .



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”



Replies:
Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 26 oktober 2006 at 19:11
Kanskje Håvard kan krympe loket sitt? 

Heine


-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: Håvard H
Date Posted: 26 oktober 2006 at 19:34
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Kanskje Håvard kan krympe loket sitt? Heine


Har jo komplette digitale tegninger og etseunderlag, så om noen er seriøst interessert i Thamshavnbanens Westinghouselok i en annen skala enn 0 er det bare å ta kontakt!



-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Roger
Date Posted: 27 oktober 2006 at 21:14

Hei!

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Har jo komplette digitale tegninger og etseunderlag, så om noen er seriøst interessert i Thamshavnbanens Westinghouselok i en annen skala enn 0 er det bare å ta kontakt!

For å gjøre ett slikt byggeprosjekt litt enklere, hadde det kanskje gått an å bruke eksisterende chassis i enten Z, N eller TT skala, for Nm, TTm eller H0m respektive. Er det noen som vet om chassis-typer som likner det til Thamshavnsbanens Westinghouselok i de forskjellige skalaer?



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Håvard H
Date Posted: 28 oktober 2006 at 10:51
Originally posted by Roger Roger wrote:


For å gjøre ett slikt byggeprosjekt litt enklere, hadde det kanskje gått
an å bruke eksisterende chassis i enten Z, N eller TT skala, for Nm, TTm
eller H0m respektive. Er det noen som vet om chassis-typer som likner
det til Thamshavnsbanens Westinghouselok i de forskjellige skalaer?




Her er jeg blank, men samtidig som man leter etter chassis burde man
prøve å finne en pantograf.

H0 er ikke noe problem, her finnes det en Halling-boggi som har helt
riktig akselavstand, hjuldiameter og korrekte antall eiker i hjulet!
Eneste modifikasjon som må gjøres er at et svinghjul må fjernes.

Pantografer finnes her:
http://www.h-r-f.com/indexma.html - HRF

Disse folka har ogsså hjul som passer til TB vogner i H0

Ellers er kanskje Nm veien å gå, Z spor gir jo 1047mm spor i denne
skalaen. Close enough, spør du meg!

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 28 oktober 2006 at 11:02
Hva skal akselavstanden være?

Heine


-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: Håvard H
Date Posted: 28 oktober 2006 at 11:07
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Hva skal akselavstanden være?Heine


Proto: 1980mm
O skala: 44mm
H0: 23mm
N: 12,5mm
Z: 9mm

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 28 oktober 2006 at 11:22
De første Z-utgavene av BR 216 (art nr 8874 og 8875) har 12,5 mm akselavstand, så det kan være et godt utgangspunkt for en Nm-modell.

Heine


Posted By: Håvard H
Date Posted: 28 oktober 2006 at 11:45
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

De første Z-utgavene av BR 216 (art nr 8874 og 8875) har 12,5 mm akselavstand, så det kan være et godt utgangspunkt for en Nm-modell.Heine


Har du peiling på hjuldiameter? Ideelt skal det være eikehjul på 5,3mm.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 28 oktober 2006 at 13:25
De er 5 mm.








Posted By: Håvard H
Date Posted: 28 oktober 2006 at 15:10
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

De er 5 mm.


Det er jo egentlig bare fint at de er litt mindre siden flensenee er såpass store.
Den store utfordringen med denne mekanismen er vel å få plassert boggiene tett nok. Senteravstand i N skala blir bare 22,8mm


Noen som er klare for utfordringen?

PS: om noen er litt i stuss på hvilket lokomotiv vi diskuterer, så er det Thamshavnbanens lok 1-3. Til tross for at disse ble bygget av Bagnall i Manchester i 1908 ble de kalt Westinghouselokene etter levervarandøren av det elektriske utstyret (British Westinghouse).

Ett av disse lokene er retaurert og står på Thamshavnbanemuseet på Løkken:



-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Håvard H
Date Posted: 28 oktober 2006 at 15:42
(Dobbelposting, moderator bør fjerne dette innlegget)

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 30 oktober 2006 at 09:07

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

PS: om noen er litt i stuss på hvilket lokomotiv vi diskuterer, så er det Thamshavnbanens lok 1-3.

Er det? Var det ikke snakk om et damplok?



-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 30 oktober 2006 at 10:35
Klassisk delvis avsporing her. 

Heine


Posted By: KjellAn
Date Posted: 30 oktober 2006 at 13:14
Ja, sånn er vel omtrent halvparten av trådene på
diverse MJ-forum (og sikkert andre forum også).

Litt erindringer om Thamshavnsbanen:

Pga. sabotasje mot de elektriske lokomotivene under
siste verdenskrig, ble det satt inn store tyske smal-
sporlokomotiver av http://www.lokomotiven-bahls.de/Hsbzugklein.JPG - denne typen .

Og siden de var virkelig store etter norsk smalspor-
målestokk, så ble de også kalt stortyskere på samme
måte som sine navnebrødre på normalspor.

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Håvard H
Date Posted: 30 oktober 2006 at 13:31
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Ja, sånn er vel omtrent halvparten av trådene på
diverse MJ-forum (og sikkert andre forum også).

Litt erindringer om Thamshavnsbanen:

Pga. sabotasje mot de elektriske lokomotivene under
siste verdenskrig, ble det satt inn store tyske smal-
sporlokomotiver av http://www.lokomotiven-bahls.de/Hsbzugklein.JPG - denne typen .

Og siden de var virkelig store etter norsk smalspor-
målestokk, så ble de også kalt stortyskere på samme
måte som sine navnebrødre på normalspor.


Mange mener det er feil at tråder sporer av, selv synes jeg det er litt av sjarmen med diskusjonsfora på nettet.

Det er mer som å gå på kafe enn på foredrag på universitetet!

Når det gjelder Thamshavnbanen er jeg stor fan av elektrolokene som gikk på banen før krigen. Min interesse for banen har egentlig en "cutoff" dato ved 1940. Alt materiell levert etter den dato er enten nazitog eller stygt som bare juling!

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: KjellAn
Date Posted: 31 oktober 2006 at 16:25
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


Når det gjelder Thamshavnbanen er jeg stor fan av elektrolokene som gikk på banen før krigen. Min interesse for banen har egentlig en "cutoff" dato ved 1940. Alt materiell levert etter den dato er enten nazitog eller stygt som bare juling!

Samme her - min interesse for tog har egentlig alltid omfattet elektrolok.
Alle andre driftstyper (damp eller diesel) er liksom annenrangs ...

Og som noen sikkert har lagt merke til - så har jeg også sansen for alle
lydene i et elektrolok og spesielt fra dem som har veivstenger. De "synger" så vakkert.
Det er kanskje derfor jeg vil ha lyd-dekoder i alle mine elektrolok.

Håvard: Kanskje Westinghouse-loket får lyd-dekoder snart også ...

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net