NMJs nye persontogsett med El.18 og 5 vogner |
Post Reply ![]() |
Author | ||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 23 juli 2015 at 18:56 |
|
NMJ har i det siste lansert noen nye togsett med Rocos nye El.18 og fem av NMJs egne personvogner i hvert sett. Det ene har fem B3-6, det andre fire B7 og én A7.
Men disse settene mangler noe som alltid hører med i norske persontog - en vogn med konduktøravdeling. ![]() For B7-settet går det riktignok an å kjøpe til en FR7, men den burde heller vært inkludert i settet i stedet for en av B7-vognene. Med 5 vogner er settet allerede i lengste laget for mange hjemmeanlegg, slik at det blir lite attraktivt å kjøpe både settet og en FR7. Strengt tatt hadde det også vært naturlig å bytte ut en B7 med en BC7-1, som NMJ også har, men her er det i det minste lite som skiller eksteriørmessig. For B3-vognene i "tomatsuppe-design" er det verre stilt. Disse gikk vel alltid med en BF14, som ikke finnes som ferdigmodell. BF14 bør definitivt bli den neste formnyheten fra NMJ på personvognfronten.
|
||
![]() |
||
E L K ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 01 januar 2007 Location: NORGE Status: Offline Points: 50 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() kommer den tro ??????
|
||
![]() |
||
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det har vært kjørt EL14 + 4B7 vogner på Dovrebanen (bilde i en av facebook gruppene) og likeså signatur erstatning med El18 + 5 B7. Men i nydesign. Deisse var reserve for type 73 ved innfasing av disse. Og Sørlandsbanens dagtog kjører med El18 + 6 B7.
Edited by Wickerman - 28 juli 2015 at 23:56 |
||
A matter of life and death
|
||
![]() |
||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Mener du faktisk 4 til 6 B7 uten noen FR7 eller annen FR- eller BF-vogn? I regulære persontog, dvs. ikke transport av tomme vogner? Har du noen linker til disse fjasbok-bildene? I følge denne siden ser det ut til at Sørlandsbanens dagtog nå går med BM73: Nattogene har i følge samme oversikt en FR7-3. Jeg kjenner til at det tidligere har gått utenlandstog uten BF-vogn, men da hadde de en svensk kupévogn der en av kupéene kunne låses av og brukes som konduktøravdeling.
|
||
![]() |
||
eibro ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hvis du sjekker ut togene 720 og 723 som er dagtog på Sørlandsbanen, går disse normalt ikke med BM 73. De går med en EL18, FR7-3, BC7-1,B7-5,A7-1,B7-6 Sovevogn blir koblet inn i nattogene. Hvis det er stengt på Jærbanen, følger sovevognene med i dagtogene også. |
||
Eirik
|
||
![]() |
||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg gikk ut fra at togene 720 og 723 var nattog, siden de var tegnet med WLAB-2. Den siste setningen din forklarer vel hvorfor. Men det viktigste i denne sammenhengen er at de går med en FR7-3 (pluss en BC7-1), ikke som i NMJs sett bare B7-er og en A7. Ut fra det du skriver, skulle det vært mulig for NMJ å få til et realistisk og komplett B7-basert togsett med kun 5 vogner, om de bare hadde byttet ut to B7 med en FR7-3 og en BC7-1.
|
||
![]() |
||
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
De pleier å ta ha med wlab-2 også i dagtoget. Har selv sette dette.
|
||
A matter of life and death
|
||
![]() |
||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
... og eibro har allerede forklart hvorfor:
|
||
![]() |
||
HAI ![]() Viderekommen ![]() Joined: 13 mai 2012 Status: Offline Points: 15 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg tror hovedårsaken til at man ikke har gjort dette, er at NMJ ikke har en korrekt FR7-3 i sortimentet sitt. Mange tror sikkert at art. NMJT124.301, "NSB FR7-3 21779" er en passende vogn til en type 7-stamme i tomatsuppe, men faktum er at denne vognen er en av de tre som bare fikk en lett oppgradering før den virkelige ombyggingen tok til. I sin driftstid gikk den nok mest sammen med nydesign-røde type 7-vogner, og ca. i tidsrommet 2009-2010 |
||
Mvh Halvard
|
||
![]() |
||
Johannn ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 09 april 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 156 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
I tillegg har dei klart å litrere FR7-3vogna BF7 og sjølv om dette er klaga på har eg ikkje sett noko til nye dekaler for å få rett litra på vogna.
|
||
![]() |
||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Når jeg sammenligner bildet av NMJs modell med et bilde av 21779 i år, skjønner jeg hva du mener: http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=192915&u=57410 (større bilde for innloggede brukere) Her ser vi at vogna har fått en ekstra dør i forhold til utgaven av FR7-3 som NMJ har modell av. I tillegg er NMJT124.301 ikke i "ekte tomatsuppe-design", men snarere i en variant av "nydesign" med sølvgrått tak. Men NMJ har likevel den modellen listet opp under "Ønsker du å komplettere settet kan man i tillegg bestille:" Jeg heller nok mer til den forklaringen at NMJ har en drøss med B7 på lager, men forholdsmessig få FR7. FR7 i nydesign har det vært utsolgt for en stund, så de ser ut til at å ha undervurdert etterspørselen etter FR7.
Edited by TorsteinS - 31 juli 2015 at 00:03 |
||
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |