Print Page | Close Window

NMJs nye persontogsett med El.18 og 5 vogner

Printed From: MJF Forum
Category: Produkter og produktomtaler
Forum Name: Nye produkter
Forum Description: Funnet noen nyheter verdt å melde om? Post dem her!
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9335
Printed Date: 05 mai 2024 at 21:17
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: NMJs nye persontogsett med El.18 og 5 vogner
Posted By: TorsteinS
Subject: NMJs nye persontogsett med El.18 og 5 vogner
Date Posted: 23 juli 2015 at 18:56
NMJ har i det siste lansert noen nye togsett med Rocos nye El.18 og fem av NMJs egne personvogner i hvert sett. Det ene har fem B3-6, det andre fire B7 og én A7.

Men disse settene mangler noe som alltid hører med i norske persontog - en vogn med konduktøravdeling. Thumbs Down

For B7-settet går det riktignok an å kjøpe til en FR7, men den burde heller vært inkludert i settet i stedet for en av B7-vognene. Med 5 vogner er settet allerede i lengste laget for mange hjemmeanlegg, slik at det blir lite attraktivt å kjøpe både settet og en FR7.

Strengt tatt hadde det også vært naturlig å bytte ut en B7 med en BC7-1, som NMJ også har, men her er det i det minste lite som skiller eksteriørmessig.

For B3-vognene i "tomatsuppe-design" er det verre stilt. Disse gikk vel alltid med en BF14, som ikke finnes som ferdigmodell. BF14 bør definitivt bli den neste formnyheten fra NMJ på personvognfronten.



Replies:
Posted By: E L K
Date Posted: 24 juli 2015 at 19:06
Confused Ja vi venter på BF 14 de kan lage den i 3 designer og vi har vel ventet i ?????? år 
kommer den tro ??????


Posted By: Wickerman
Date Posted: 28 juli 2015 at 23:54
Det har vært kjørt EL14 + 4B7 vogner på Dovrebanen (bilde i en av facebook gruppene) og likeså signatur erstatning med El18 + 5 B7. Men i nydesign. Deisse var reserve for type 73 ved innfasing av disse. Og Sørlandsbanens dagtog kjører med El18 + 6 B7.

-------------
A matter of life and death


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 29 juli 2015 at 01:47
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Det har vært kjørt EL14 + 4B7 vogner på Dovrebanen (bilde i en av facebook gruppene) og likeså signatur erstatning med El18 + 5 B7. [...] Og Sørlandsbanens dagtog kjører med El18 + 6 B7.
Mener du faktisk 4 til 6 B7 uten noen FR7 eller annen FR- eller BF-vogn? I regulære persontog, dvs. ikke transport av tomme vogner?

Har du noen linker til disse fjasbok-bildene?

I følge denne siden ser det ut til at Sørlandsbanens dagtog nå går med BM73:
http://www.vktv.no/~opingebr/" rel="nofollow - http://www.vktv.no/~opingebr/
Nattogene har i følge samme oversikt en FR7-3.

Jeg kjenner til at det tidligere har gått utenlandstog uten BF-vogn, men da hadde de en svensk kupévogn der en av kupéene kunne låses av og brukes som konduktøravdeling.


Posted By: eibro
Date Posted: 29 juli 2015 at 09:23
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:


I følge denne siden ser det ut til at Sørlandsbanens dagtog nå går med BM73:
http://www.vktv.no/~opingebr/" rel="nofollow - http://www.vktv.no/~opingebr/
Nattogene har i følge samme oversikt en FR7-3.


Hvis du sjekker ut togene 720 og 723 som er dagtog på Sørlandsbanen, går disse normalt ikke med BM 73. De går med en EL18, FR7-3, BC7-1,B7-5,A7-1,B7-6
Sovevogn blir koblet inn i nattogene. Hvis det er stengt på Jærbanen, følger sovevognene med i dagtogene også.



-------------
Eirik


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 30 juli 2015 at 01:13
Originally posted by eibro eibro wrote:

[QUOTE=TorsteinS]
Hvis du sjekker ut togene 720 og 723 som er dagtog på Sørlandsbanen, går disse normalt ikke med BM 73. De går med en EL18, FR7-3, BC7-1,B7-5,A7-1,B7-6
Sovevogn blir koblet inn i nattogene. Hvis det er stengt på Jærbanen, følger sovevognene med i dagtogene også.
Jeg gikk ut fra at togene 720 og 723 var nattog, siden de var tegnet med WLAB-2. Den siste setningen din forklarer vel hvorfor.

Men det viktigste i denne sammenhengen er at de går med en FR7-3 (pluss en BC7-1), ikke som i NMJs sett bare B7-er og en A7.

Ut fra det du skriver, skulle det vært mulig for NMJ å få til et realistisk og komplett B7-basert togsett med kun 5 vogner, om de bare hadde byttet ut to B7 med en FR7-3 og en BC7-1.


Posted By: Wickerman
Date Posted: 30 juli 2015 at 17:43
De pleier å ta ha med wlab-2 også i dagtoget. Har selv sette dette.

-------------
A matter of life and death


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 30 juli 2015 at 19:15
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

De pleier å ta ha med wlab-2 også i dagtoget. Har selv sette dette.
... og eibro har allerede forklart hvorfor:
Originally posted by eibro eibro wrote:

[...] Hvis det er stengt på Jærbanen, følger sovevognene med i dagtogene også.


Posted By: HAI
Date Posted: 30 juli 2015 at 20:21
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Ut fra det du skriver, skulle det vært mulig for NMJ å få til et realistisk og komplett B7-basert togsett med kun 5 vogner, om de bare hadde byttet ut to B7 med en FR7-3 og en BC7-1.



Jeg tror hovedårsaken til at man ikke har gjort dette, er at NMJ ikke har en korrekt FR7-3 i sortimentet sitt. Mange tror sikkert at art. NMJT124.301, "NSB FR7-3 21779" er en passende vogn til en type 7-stamme i tomatsuppe, men faktum er at denne vognen er en av de tre som bare fikk en lett oppgradering før den virkelige ombyggingen tok til. I sin driftstid gikk den nok mest sammen med nydesign-røde type 7-vogner, og ca. i tidsrommet 2009-2010


-------------
Mvh Halvard


Posted By: Johannn
Date Posted: 30 juli 2015 at 22:34
I tillegg har dei klart å litrere FR7-3vogna BF7 og sjølv om dette er klaga på har eg ikkje sett noko til nye dekaler for å få rett litra på vogna.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 31 juli 2015 at 00:02
Originally posted by HAI HAI wrote:

Jeg tror hovedårsaken til at man ikke har gjort dette, er at NMJ ikke har en korrekt FR7-3 i sortimentet sitt. Mange tror sikkert at art. NMJT124.301, "NSB FR7-3 21779" er en passende vogn til en type 7-stamme i tomatsuppe, men faktum er at denne vognen er en av de tre som bare fikk en lett oppgradering før den virkelige ombyggingen tok til. I sin driftstid gikk den nok mest sammen med nydesign-røde type 7-vogner, og ca. i tidsrommet 2009-2010
Når jeg sammenligner bildet av NMJs modell med et bilde av 21779 i år, skjønner jeg hva du mener:
http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=192915&u=57410" rel="nofollow - http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=192915&u=57410  (større bilde for innloggede brukere)
http://www.nmj.no/1000361.html" rel="nofollow - http://www.nmj.no/1000361.html
Her ser vi at vogna har fått en ekstra dør i forhold til utgaven av FR7-3 som NMJ har modell av. I tillegg er NMJT124.301 ikke i "ekte tomatsuppe-design", men snarere i en variant av "nydesign" med sølvgrått tak.

Men NMJ har likevel den modellen listet opp under "Ønsker du å komplettere settet kan man i tillegg bestille:"

Jeg heller nok mer til den forklaringen at NMJ har en drøss med B7 på lager, men forholdsmessig få FR7. FR7 i nydesign har det vært utsolgt for en stund, så de ser ut til at å ha undervurdert etterspørselen etter FR7.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net