NMJ type 69 |
Post Reply ![]() |
Page <1234> |
Author | |||
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Virker som at lyktene og festet til hornet blir trukket litt innover+ og at det blir et 2-vogners sett. uansett er det type 69 a de skal lage, og de har aldri vært som 3-vogners! det blir nok et 69c etter hvert, og man kan jo håpe på at det kommer en mellomvogn da.
|
|||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|||
![]() |
|||
helleland ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Okey, men da virker faktisk den prisen på disse i stiveste laget! BM73 har 4 vogner i settet og bare 500,- mer i pris (DC) AC like dyr... Jaja, det kommer vel snart da!
![]() Edited by helleland - 29 oktober 2011 at 18:51 |
|||
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|||
![]() |
|||
helleland ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
... og da er 2011 strax historie! Nå blir det ingen BM69, nå som BM73b Agenda kom...
![]() Skal vi si til sånt da??? God førhjulstid!!! ![]() |
|||
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|||
![]() |
|||
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
De sa 2012 sist jeg var innom( De som lever får se ). Tru om de har noen overaskelser under åpningen av Nurenberg messa i feb? Sist hadde man leverings klare El13.
Edited by Wickerman - 02 desember 2011 at 20:38 |
|||
A matter of life and death
|
|||
![]() |
|||
Granholt ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 01 mars 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 27 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Den som venter på noe godt........... Venter aldri forgjeves
![]() Jeg kan godt vente til sommeren!
|
|||
Mvh
Hans Erik Granholt |
|||
![]() |
|||
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
gleder meg litt til bm69, må nesten ha ett sett selv om det er elektrisk matriell!
|
|||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|||
![]() |
|||
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Det står en ferdig malt og kjøreklar modell på Strømmen. Tør vi håpe at det er denne som kommer som salgsklar toplinemodell på onsdag?
|
|||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|||
![]() |
|||
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
|
|||
A matter of life and death
|
|||
![]() |
|||
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Modellen som står i skapet på Strømmen ser temmelig ferdig ut, så jeg har undret hvor lenge dette skulle drøye..
|
|||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|||
![]() |
|||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Tror at NMJ vil gjøre ferdig serien med BM91/93 før de går i gang med leveranse av BM69?
Det å ha 2 parallelle serier med motorvogner som har samme kjøpergruppe, er dårlig butikk da det blir mer lagerhold fordi omsetningsvolumet ikke er proposjonalt med antall varianter på markedet.
Det eneste som kan forsere leveransen av BM69, synes å være at forbildet forventes å bli utfaset hos NSB de dermeste årene. Modeller der forbildet er i drift selger bedre enn historiske modeller.
Således kan vel et par versjoner av "Flytoget" forventes før BM69 - men den er vel såpass klar at den kommer på messa i Nürnberg om en måned? Edited by Kjell H. - 28 desember 2012 at 11:10 |
|||
![]() |
|||
Svein ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 249 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
NMJ har vel levert BM 91 tidligere i messing, tror ikke den kommer med det første, men hadde vært gøy og fått den i plast.
Mvh
Svein
|
|||
![]() |
|||
Dan Rasmussen ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Istedet for at gætte omkring nyheder og udsendelser, er der så nogen som har spurgt NMJ. ?
![]() Gætterier fører ofte til misforståelser og i min terminologi ![]() Om få måneder kan ingen huske, at der kun blev gættet, men teksten huskes som sandhed og så er det NMJ som er skurken. Det kan hverken NMJ eller os kunder være tjent med. ![]() Godt nytår. Dan
|
|||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|||
![]() |
|||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Jeg spurte Finn hos NMJ om levering av BM69 seinest i høst da jeg betraktet prøven han hadde med på Hortensmessen.
Da ville han ikke si noe om presis leveringsdato for denne "nyheten". - Vi snakket videre generelt om MJ-markedet i Norge - og det jeg har prøvd å referere, er noe av dette som kom ut av samtalen. Dette for å antyde hvordan de oppfatter markedet.
BM69-prosjektet var opprinnelig tenkt realisert før BM71/73 i tid. Da det imidlertid manglet noen tegninger/data som måtte være på plass for å realisere modellen av BM69, ble denne modellen passert i utvikling av BM71/73-prosjektet.
NMJ har ikke etter det jeg vet, startet en ny TopLine-serie av lok/motorvogner, før det forrige prosjekt var nærmest sluttsolgt/levert. Når NMJ først produserer en serie i Kina, er det ekstra kostnader (også kvalitetsmessig) å ikke produsere alle varianter i sammenheng. Det er likt for alle produsenter som produserer der!
Nå er "volum-modellene" av BM71/73 levert og "Flytoget" står tilbake. Kjøpergruppen for disse utgaver må naturlig være mindre enn de første da "Flytoget" kun trafikker en meget begrenset geogafisk strekning. - I så måte kan godt BM69 leveres parallellt - men det går trolig på bekostning av omsetningen til BM71/73?
Dette er en kvalifisert gjettning, basert på omsetning av en del SuperLine-modeller som var temmelig tungsolgte (som BM64, BM88 og Type 32). Disse forbilder hadde også relativt begrenset geografisk utbredelse.
NMJ trenger av den grunn ikke føle seg som " skurk"! - De lever av å selge MJ og har i alle år vist at de har foretningssans!
|
|||
![]() |
|||
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1632 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
At de har lansert flere andre lokomotiver og motorvogner før 69-settet så dukker opp vil jeg nok heller tro skyldes deres gode foretningssans hvor de gjør som store produsenter og annonserer en nyhet for å "skremme" konkurenter fra å sette i gang planleggingen av den modellen.
I tillegg er det jo slik at 73-settene kjøres til sverige og. Dermed ville det vært en mer attraktiv modell å produsere også for en utenlandsk produsent. Dermed er det viktig å få lukket den muligheten der, mens 69-settene som er en ren innenlandsk norsk modell nok er mindre attraktiv å produsere for et utenlandsk firma.
|
|||
Når går toget fra Skråvika?
|
|||
![]() |
|||
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
..Mens vi venter kan vi jo sikle på dette bildet.. Blå månedskortmerker hadde jeg nesten glemt, men husker jeg brukte mye tid på gamle Lillestrøm stasjon hvor disse stod i de 3 sporene mot bussterminalen. Hadde ikke disse sporene nr.14-16 mon tro? Har selvfølgelig ikke mange bildene fra den tiden. Mye har forandret seg siden den gang. Skulle gjerne bygget den versjonen av Lillestrøm stasjon i modell!
![]() ![]() |
|||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|||
![]() |
|||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Hei!
Slik de den gang gjorde, ja.....
- den 3. mars "fyller" dette prosjektet 9 år (!), og den gang hevdet NMJ selv at "Prosjektet har vært hemmeligholdt i en lang periode", noe som altså burde indikere at "prosjektet" er langt eldre enn det. Vil den lovede overleveringsturen med BM69 fra 2006, som i følge NMJ for første gang frakter passasjerer over Alnalinjen, finne sted med den forestående leveransen?
|
|||
Med vennlig hilsen
R ![]() Det finnes ett forbilde for alt |
|||
![]() |
|||
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
A matter of life and death
|
|||
![]() |
|||
E L K ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 01 januar 2007 Location: NORGE Status: Offline Points: 50 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
tenk omsider er den her gratis til alle som har ventet
![]() |
|||
![]() |
|||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Gratis? De som har ventet slipper vel ikke å betale? |
|||
![]() |
|||
Ola Ahlström ![]() Veteran ![]() Joined: 13 juli 2012 Status: Offline Points: 170 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Jag tror det var 2004 jag besökte Heljanfabriken i samband med Heljans framtagande av de svenska 30-talsvagnarna och som jag såg en Type 69 köra runt och runt på ett testspår. Heljan var dock inte så intresserad av mitt intresse utan vill skynda vidare, uppenbarligen hade jag fått sett något som inte var avsett för mina ögon. Dock gav modellen ett gott synintryck, målad och märkt, och hade uppenbarligen goda köregenskaper, men så gick det tydligen som det gick när det gäller det skandinaviska sammarbetet...
Jag tror ni var väldigt nära att få en type 69 redan 2005.
/Ola Edited by Ola Ahlström - 01 februar 2013 at 23:40 |
|||
![]() |
|||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Som tidligere sagt, vet jeg at NMJ var i forhandlinger med Lima om å lage BM69 lenge før noen andre snakket om en slik modell. - Slik jeg oppfattet situasjonen da, var det forhandlinger med tidligere (opprinnelig) ledelse i Lima og ikke den direktøren som like etter overtok - og klarte å kjøre bedriften konkurs?
Heljan kom først inn i bildet lenge etter dette.
Det var vel etter en produsent i Dresden-området som "overtok" etter Lima ble bokstavelig "tatt av flommen" i 2002/2003 at Hejlan startet med "sin utgave" for NMJ?
Nåværende modell mener jeg er 5. forsøk fra scratch!
|
|||
![]() |
|||
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Nå er den jo endelig i salg, men min pusher i Drammen har ennå ikke fått den. Jeg venter derfor fortsatt på mitt eksemplar.
Noen som har kjøpt NMJ sin modell og kan tenke seg å legge ut noen bilder og en liten rapport? |
|||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|||
![]() |
|||
hpaamodt ![]() Nykommer ![]() Joined: 26 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 15 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Jeg hentet mitt eksemplar i stad. Med unntak av et deksel på taket av motorvogna som ser ut til å komme fra en plastleke kjøpt i en rea-bod på den andre siden av svenskegrensa på slutten av 70-tallet, og litt uskarpe påskrifter på motorvogna er dette alle motorvognmodellers mor. Jeg ser også at taket er lakkert etter at stigbrettene på hver side av strømavtakeren er montert, men heller ikke det trekker ned særlig.
For meg er dette en meget kjærkommen gjenskaping av motorvogna i spor 15 og 16 på Lillestrøm fra min spede jernbanebarndom. |
|||
![]() |
|||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Her kommer noen nærbilder og noen kommentarer. Modellen er sammenlignet med bilder av 69A i NJKs MDB. Innloggede brukere (medlemmer?) får se flere bilder enn de tre første pr. vogn: http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&hid=189 69-settene ble omnummerert i 1974. Opprinnelig hadde motorvognene nr. 69.01 - 69.15 og styrevognene 69.61 - 69.71. Etter 1974 fikk de henholdsvis nr. 69.001 - 69.015 og 69.601 - 69.615. NMJs modell har nr. 69.01 og 69.61, altså merking fra 1970-1974. Imidlertid er det flere detaljer som ikke stemmer med dette. Den Her ser vi bl.a. rekkverket og den avblendede Her ser vi det ekstra takoppbygget aller øverst. Vi ser også motoren gjennom vinduene: Vinduene er pent utført, i flukt med vognkassen. Jeg lurte først på om vognkassene var støpt i gjennomsiktig plast, som Limas/Rivarossis B5-vogner, men det var egne innsatser for vinduene. Det gjør det enklere om noen skulle ønske å lakkere om modellen. Det er kortkoblingskulisser med ledende spesialkoblinger mellom vognene. Likevel er det en relativt stor glipe. Det burde da gå an å få til dette bedre når det ikke skal kunne kobles til andre typer vogner? Pantografen har det skjemmnde "røret" for monteringsskruen som andre har klaget på for El 13. Fra andre vinkler er den imidlertid ikke så synlig: På mitt eksemplar ser det ut til at pantografen har skåret seg ned i dekslet når den har vært i transportstilling. Kinesisk kvalitetskontroll? Spaken på dummy-koblingen (Scharfenberg-imitasjon) ser ut til å være støpt i plast sammen med resten av koblingen. Denne står svært utsatt til, og det er vel bare et tidsspørsmål før den kommer til å knekke. Den burde absolutt vært i metall. Dummy-koblingen står for øvrig i NEM-lomme, så den kan byttes ut til en fungerende kobling om man ønsker å multippelkjøre flere sett: For øvrig er dekslet på koblingen sort på bilder av BM69 fra 1970-71, men rødbrunt på bilder fra 1976 og senere, inntil vognene fikk nydesign og dekslene ble sorte igjen. Her er vognkassene skilt fra understellet. Printkortene gjør at det er ganske lavt under taket, og følgelig kan det bli vrient om man vil montere innvendig belysning. På den annen side er motoren såpass synlig at innvendig belysning neppe er noen god ide. Blindpluggen til dekoderen har et lite printkort som er Speilene ligger løse og er i sort plast. Disse må man altså lakkere selv. Siden de er i plast, vil de lett knekke når de er montert. Det kan da ikke være så fordyrende å lage løse speil i f.eks. etset nysølv i stedet? Heldigvis har emballasjen utsparinger for speilene, så den bør fortsatt kunne benyttes etter at de er montert. Jeg har kun prøvekjørt den uten dekoder på et par meter fleksiskinne, så jeg kan ikke si så mye om kjøreegenskapene, annet enn at jeg ikke merket noe unormalt. Uten dekoder er det lys i både hvite markeringslys og hovedlyskaster foran, og røde markeringslys bak. Jeg prøvekjørte også uten vognkasser, og la da merke til at én av de tre store, hvite lysdiodene ikke ble tent i noen kjøreretning. Denne antar jeg er til lys i førerrommet. Men jeg ser ikke helt vitsen med det, når det ikke er lys i kupeene. Det følger med et par ark som viser/beskriver hvordan man kobler sammen motor- og styrevogn, og hvordan man åpner vognkassen og installerer dekoder. Det står imidlertid ikke noe om hvilke funksjonsutganger på dekoderen som styrer hva, eller om AUX3 (og evt. høyere) skal styres med logikknivå (NEM 660D) eller "open collector" (tidl. NMRA-standard). 2013-02-04 18:27: Rettelser etter kommentarer fra Bhal og Kjell H. Edited by TorsteinS - 26 februar 2013 at 17:35 |
|||
![]() |
|||
Bhal ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Hei Torstein
Den "tuten" under frontlampa som du kaller "den lille lyskasteren" har aldri vært lyskaster. Det var den opprinnelige tyfonplasseringen. Her stakk den vide enden av tyfonen ut. Veldig praktisk på vinteren da de var ekstremt lette å fylle med snø, og så inntrådte den store, hvite stillheten. Når disse ble blendet og tyfonen flyttet husker jeg ikke, men jeg tror at også B typen ble levert slik. Ser for meg ut til at den er blitt noe overdimensjonert, mener den stikker (alt?) for langt ut. Skal du ha en modell i leveringsutførelse må du også fjerne lokførerkjøleren, (les airconditionboksen), på førerhustaket. Ser på bildet ut til å være en påsatt del, så det skulle vel ikke være store jobben. Og før noen spør, nei jeg husker ikke når lokførerkjøleren kom, bare at den gjorde det. |
|||
mvh
Bjørn |
|||
![]() |
|||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Takker for fin beskrivelse med bilder, Torstein!
Var ikke klar over at NJK hadde overtatt et slikt sett?
Du mener vel NMJ?
Ellers mener jeg at NMJ er "så glad i Märklin at de har trykket deres bruk av MTC21-grensesnittet til sitt bryst"! - Derfor er det nok logikkutganger på Aux. 3 og 4 som gjelder der i huset?
Det har vært slik på tidligere modeller.
|
|||
![]() |
|||
Magne ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 30 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 81 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
...og nå er den utsolgt...
|
|||
Magne
|
|||
![]() |
|||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Ikke bare B-typen, også C-typen har denne "tuten". På dette bildet fra 1976 kan jeg ikke se andre endringer fra leveranseutførelsen enn at vognnummeret har blitt utvidet, dekslet på koblingen lakkert rødbrun og at taket har blitt så møkkete at man skulle tro det var malt sort: http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=123414 På dette bildet fra 1980 ser det ut til at alle endringene som du og jeg har påpekt er med: http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=110003 Dvs. tyfon flyttet, rekkverk under frontvinduer, nytt takoppbygg og "lokførerkjøler". Rekkverket er litt vanskelig å se, men man ser at det skygger for toppen av NSB-emblemet. En annen endring er at det er kommet til noen "tapper" (vindusspylere?) rett under midten av hvert frontvindu. Disse er også med på modellen, men så langt jeg kan se ikke helt korrekt utført. Fra bilder av originalen ser det for meg ut som de skal være skrå på undersiden.
Enig.
Ikke er den satt spesielt pent på heller. På modellen er det en tydelig glipe mellom kjøleren og taket, mens på bilder av originalen ser det ut som foten av kjøleren er sveiset til taket. Øvre del av kjøleren skal dessuten ha en glipe til nedre del det meste av veien rundt. For de av oss som ønsker at modellen skal representere BM69A i gammeldesign slik den var fra nevnte modifikasjoner var utført til den fikk sorte dører (i 1982?), har jeg da denne listen over modifikasjoner som bør gjøres på modellen:
De som vil ha modellen i leveranseutførelse kan:
|
|||
![]() |
|||
Bjørn R Larsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Hei Torstein, takk for gjennomgangen med gode bilder! Tror nok jeg står over denne modellen, til tross for at jeg -da den ble annonsert for en del år siden- var helt i "skal-ha"-modus. Sporene i dekslet er laget slik for å få plass til pantografen i nedsenket stilling. De samme sporene finner du på pantografdekslet til El13-modellen fra NMJ, men der var dekslet (feilaktig) utført i sort slik at det ikke var så synlig. Jeg har lakkert dekslene på min El13-modell og da synes disse sporene godt også der: |
|||
![]() |
|||
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Men disse sporene i pantograf dekslet kan bare sparkles. Samme med festet på midten. Jeg oppdaget at pantografen ikke trenger disse sporene i nedslått stand.
Jeg fjernet også "låsene" for å holde pantografen nede på -benene, og erstattet disse med en liten tapp på pantografdekslet. Dette er faktisk toppen av en Peco skinnespiker ![]() Jeg pyntet også opp på ramma som holder hele pantografen sammen og erstattet de etsede delene med 0,6 mm tråd. Etter lakkering, å ha boret opp de tilhørende isolatorene, og fjernet den store "bøtta" under, er hele pantografen limt til disse. Hvor langt man ønsker å detaljere pantografene er opp til enhver, men mulighten til ombyggingen burde være lik på BM 69. ![]() |
|||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <1234> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |