Print Page | Close Window

NMJ Topline Nohab

Printed From: MJF Forum
Category: Produkter og produktomtaler
Forum Name: Nye produkter
Forum Description: Funnet noen nyheter verdt å melde om? Post dem her!
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8726
Printed Date: 28 april 2024 at 10:04
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: NMJ Topline Nohab
Posted By: Pelle
Subject: NMJ Topline Nohab
Date Posted: 01 september 2014 at 17:45
Så noen etterlyste omtale av NMJ Topline NoHaber. Jeg har anskaffet en Di3 gammeldesign og har kikket litt på denne. Legger ut et par bilder som sammenligner den med Heljans Di3.622. 622 var en av de få som var like lange som sine søstre i utlandet. NMJ sin modell er av type Di3a som var mest vanlig her i landet. 626 var av den siste serien som ble levert, og har aldri vært grønn.

Det er + og - med begge modellene. Spørsmålet er kanskje mer om du har nok slike lok fra før, om du ønsker å kjøre tidsriktige tog og om detaljene teller mest.

Kjøreegenskapene har jeg ikke selv testet, men ESU skal visstnok komme med en lyddekoder som har ny og bedre lyd, med mange funksjoner som slukking av topplanterne, lys i førrerrom etc.

Uansett bedømming er NMJ sine modeller av den norske utgaven aldri vært utgitt tidligere, da den er litt kortere enn alle andre som har kommet ut til nå. Mulig det ikke fremkommer helt av bildene, men NMJ sin modell en bufferlengde kortere. Det følger med speil til NMJ sin modell, men disse er så tynne at de må limes fast. Det har jeg ikke begitt meg ut på ennå.


NMJ til venstre, Heljan til høyre


NMJ øverst, Heljan nederst


NMJ øverst, Heljan nederst

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.



Replies:
Posted By: Laurenz
Date Posted: 01 september 2014 at 20:22
Takk, slike bilder har jeg ventet på!


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 01 september 2014 at 20:42

Originally posted by Pelle Pelle wrote:

[...] 626 var av den siste serien som ble levert, og har aldri vært grønn.

626 var fra den nest siste serien, fra 1965. Den aller siste serien, nr. 630-633 fra 1969, ble levert uten dører på høyre side av førerrommene, og har derfor kortere takrenne på den siden.



Posted By: VA
Date Posted: 01 september 2014 at 21:25


-------------
MVH

VA


Posted By: jonas_sth
Date Posted: 01 september 2014 at 22:22
Saknar NMJ's NYA modell kuliskoppel ?

Bara vänta till Märklin och B-models versioner kommer, då speciellt B-models med ESU rök aggregat....

-------------
modelltag http://www.modelltag.se" rel="nofollow - Forum https://www.facebook.com/groups/2026033354353432" rel="nofollow - Facebook


Posted By: eika
Date Posted: 01 september 2014 at 22:28
Jeg syns NMJs modell absolutt ser pen ut, og kommer sikkert til å åpne lomeboka når det dukker opp en Tågab og Obas utgaveSmile
 
Men, Pelle, kan du zoome inn på lyktepartiet og få et klarere bilde enn jeg får til her:
 
 
Det er noe som jeg syns ser litt rart ut med lyktene på venstre loket. For meg ser det ut som snuteykten er konisk utover med et lite hull i midten. Nesten så jeg kunne mistenke at den var montert bak/frem og at det som ser ut som et hull egentlig er der et lysfiber skal treffe innenfra ?
Og hva er de grå greiene foran de nedre lyktene? Jeg har minimal Nohab-kunnskap, så kanskje det er slik de skal være?
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: icefighter35
Date Posted: 02 september 2014 at 00:17
Hvorfor er 3. 626 fra nmj mer populær enn 3.627 fra samme produsent? Dvs hva er så forskjellig?

Tom


Posted By: Svein
Date Posted: 02 september 2014 at 06:42
Synd med bufferne på NMJ sin utgave alle 4 er buet, Heljan sin har 2 buede og 2 flate, når en ser på boggiene på de 2 ved siden av hverandre så har heljan sin kun 3 gule deksler men NMJ sin har 4, i virkeligheten så hadde Nohaben vel bare 3.
 
Jeg synes fargen på NMJ sin er litt for mørk, har vært med og restaurert en del passasjervogner og orginalfargen er mye lysere, det
samme er stripen, skal være mere kremgul ikke mere hvit.
 
Ellers er det en pen og detailert modell.


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 02 september 2014 at 11:27
Originally posted by Svein Svein wrote:

... når en ser på boggiene på de 2 ved siden av hverandre så har heljan sin kun 3 gule deksler men NMJ sin har 4, i virkeligheten så hadde Nohaben vel bare 3.
 


Ja, DI 3 har bare tre slike deksler.


Posted By: TeVe
Date Posted: 02 september 2014 at 11:32
Originally posted by Svein Svein wrote:


Synd med bufferne på NMJ sin utgave alle 4 er buet, Heljan sin har 2 buede og 2 flate, når en ser på boggiene på de 2 ved siden av hverandre så har heljan sin kun 3 gule deksler men NMJ sin har 4, i virkeligheten så hadde Nohaben vel bare 3..........


Nå klarer ikke jeg å se den 4. på fotoet. Det ser ut til mangle en nederst til venstre. Dekslene er sorte på modellen, men er gule på alle jeg minnes å ha sett.

-------------
Terje V.


Posted By: Laurenz
Date Posted: 02 september 2014 at 12:14
Dekslene var opprinnelig samme farge som boggiene. Det er vel først 80-tallet at de ble målt gule.


Posted By: Svein
Date Posted: 02 september 2014 at 12:16
Ja det er tydelig på de fleste bilder av alle maskinene,
synd de har slurvet sånn på en del ting på modellen.
 
Men folk godtar modellen som den er og betaler nesten 2000.- for den,
sånn er det bare, blir spennende og høre fra andre hvordan modellen går.


Posted By: Togbutikken
Date Posted: 02 september 2014 at 15:04
Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:

Hvorfor er 3. 626 fra nmj mer populær enn 3.627 fra samme produsent? Dvs hva er så forskjellig?

Tom


Det er så enkelt som at når det er to like modeller som tilbys, og man ikke har noe spesielt forhold til noen av dem samtidig som man har lyst på bare én modell, så ender man på den som står først på lista Smile


Posted By: hev
Date Posted: 02 september 2014 at 18:43
Hvis vi tar en titt på detaljene originalene hadde;
gangbrettene over sidegitterne langs motorrommet og rekkverkene på taket ble montert ca 1978. Lokene hadde den gang 2 bremseslanger i hver ende.

3.626: Modellen har 4 bremseslanger i frontene. Di3 mener jeg fikk 4 slanger rundt 1981. Dette loket fikk, som den første Di3, topplykt i ende 1 i 1983. Tar jeg ikke feil ble topplykten montert på tyfon festet. Tyfonen ble flyttet opp på taket, rett bak topplykten (kun en tyfon).

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=121580&aut=1&eng=

Loket fikk ny-design sommeren 1987, samtidig med topplykt og doble tyfoner i front av taket i begge ender.


3.627: Modellen har 4 bremseslanger i frontene. Di3 mener jeg fikk 4 slanger rundt 1981. Loket gikk slik frem til våren 1988. Da fikk loket også topplykt og doble tyfoner i front av taket i begge ender.


Så for meg, er 3.627 den mest kurante, da dette loket gikk slik modellen er i den lengste tidsperioden.

-------------
Hans Egil

Norsk damp og diesel


Posted By: mjens1
Date Posted: 02 september 2014 at 19:28
Det er veldig store forskjeller på de lange sidegitterne langs motorrommet på disse to lokene. Hvilken av disse modellene er mest korrekt i forhold til originalen?


Posted By: icefighter35
Date Posted: 03 september 2014 at 23:04
Følger det med to gitter typer eller alle svarte ? På prototypen er de sølvfarget i alle fall.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 04 september 2014 at 02:25

Originally posted by hev hev wrote:

[...] gangbrettene over sidegitterne langs motorrommet og rekkverkene på taket ble montert ca 1978. [...]

Blant bildene av Di.3 i MDB finner jeg ingen med gangbrett og rekkverk på taket som er datert før 1979, og ingen uten datert etter 1980. Jeg fant noen med gangbrett fra februar 1979:

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=165379" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=165379

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=165035" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=165035

Det er dårlig med bilder fra slutten av 1978, så det er godt mulig at de første lokene fikk gangbrett i 1978.

Noen hadde ikke gangbrett på bilder fra 1980:

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=71751" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=71751

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=18781&org=1" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=18781&org=1

Så jeg tror vi kan anta at de fleste Di.3 fikk gangbrett og rekkverk på taket i løpet av 1979 og 1980.

Rundt 1980 ser det ut til at dekslene på boggiene enten var sorte eller stripete. De var ikke helgule da. Muligens kan de som ser sorte ut, egentlig ha vært stripete med masse møkk, jfr. det bakre dekslet her:

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=121581" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=121581

Her er stripene ganske tydelige:

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=99802" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=99802

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=165379" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=165379




Posted By: Pelle
Date Posted: 05 september 2014 at 12:12
Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:

Følger det med to gitter typer eller alle svarte ? På prototypen er de sølvfarget i alle fall.

Gitterne på den første prototypen er håndmalte. Dette loket er også blankmalt, så det skiller seg mye fra produksjonsutgaven. Gitterne er beholdt sort for å fremme detaljgraden i følge NMJ. Det bør være en smal sak å male disse sølvfarget selv hvis man ønsker dette. Da bør nok også stiger, speil og 1000v-kontakter males i rødbrun farge i samme slengen.

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: pkonc
Date Posted: 05 september 2014 at 18:43
Jeg synes lufte gitterne på siden på Heljans modeller var de beste jeg har sett på noen Nohab modell foruten NMJ's Superline serie........ og etter å ha sett bildene i denne tråden synes jeg fortsatt det samme.
NMJ's nye modell har altså svarte sidegitter ala Marklins modeller fra 60 tallet, røde stiger, røde speil, svarte 1000v kontakter, svarte gitter....... så m.a.o en modell som det må gjøres en del med for og få den noenlunde korrekt, det synes jeg er skuffende og høre da jeg ikke er av de som har hverken NSB rødbrun maling, utstyr, tid eller tålmodighet til og lage en korrekt modell.
Desuten må jeg si at jeg hater og kjøpe en ny modell til flere tusen kroner og det første jeg må gjøre er å begynne og modifisere den.
NMJ har valgt svarte frontrutegittere... for og få frem detaljene ????.... har noen NSB Nohab noen gang hatt det ? Jeg trodde de var sølvfarget alle sammen. 


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 05 september 2014 at 18:58
Originally posted by pkonc pkonc wrote:

[...] da jeg ikke er av de som har hverken NSB rødbrun maling, [...]
Rødbrun maling til små detaljer burde være lett å ordne:
http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=5852&osCsid=2e0efceb7066bd36a9c8f7c5cedcce82" rel="nofollow - http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=5852&osCsid=2e0efceb7066bd36a9c8f7c5cedcce82



Posted By: pkonc
Date Posted: 05 september 2014 at 22:26
Fint det at det nå finnes maling tiljengelig, men det forandrer alikevel ikke min mening om at jeg ikke liker at det første jeg må gjøre når jeg kjøper et lok til flere tusen kroner er at jeg må kjøpe maling og pensler og begynne og flikke på en helt ny modell. At man skal måtte drive og male frontgitterne også synes jeg ikke skal forekomme heller.
Loket ellers ser jo ellers veldig fint ut, detaljene på taket og ventilatorne er meget bra. Jeg synes godt det kunne vært hull i gjennom inne i eksosrørene.
Jeg synes godt at NMJ kunne laget en serie med lok som var ferdig detaljerte og ikke minst korrekte både i farger og med riktige tigerstriper etc etc, jeg hadde vært villig til og betale litt ekstra for det jeg, men og kjøpe lokomotiver som man skal måtte drive og borre og lime og male, det er helt uintresannt for meg......... og svarte gittere på gammel design lok synes jeg er omtrendt like stilig som 4 dører på Marklins nydesign lok....... men det er nå min mening og jeg begynner kanskje og bli litt gammel og sær. 
    


Posted By: Laurenz
Date Posted: 06 september 2014 at 01:51
Lakere i feil farge for å fremme detaljer? Utrolig dårlig forklaring synes jeg. Ting bør komme i korrekt farge så for man eventuelt smusse selv. 


Posted By: Arne Lie
Date Posted: 06 september 2014 at 08:22
Alltid et interessant tema dette med maling og virkeligheten
Det er ikke mange timer etter utkjøring fra lakkboksen et lok i drift beholder farger og glans. Et utall av fargenyanser sees i drifta. Sølvfargede gittere, ja korrekt men hvor lenge holdt de seg sølvfargede?
Innser at jeg har et nokså avslappet forhold til dette,- og for all del full respekt for de som vil ha en eksakt tilstand på materiellet

mvh
Arne L

-------------
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.


Posted By: eika
Date Posted: 06 september 2014 at 09:24
Originally posted by Arne Lie Arne Lie wrote:

Alltid et interessant tema dette med maling og virkeligheten
Det er ikke mange timer etter utkjøring fra lakkboksen et lok i drift beholder farger og glans. Et utall av fargenyanser sees i drifta. Sølvfargede gittere, ja korrekt men hvor lenge holdt de seg sølvfargede?

mvh
Arne L
 
I så fall burde man jo like godt lakkert taket også sort da ?
 
 
Ellers lurer jeg fortsatt på hva det er med lyktene på bildet til Pelle. Ingen som har noen forklaring eller et bedre nærbilde av den nye modellens lykter?


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Svein
Date Posted: 06 september 2014 at 09:55
Det er riktig ar fargen falmet og ble slitt etterhvert. Men i utganspunktet var modellen rødbrun fra NSB. Ikke sjokoladebrun som modellen er. Og så man sier når man betaler 2000 kr. for en modell så forlanger man at produktet er litt mer korrekt enn dette. Med tanke på farger, buffere, beskyttelseboksene på boggiene 3stk ikke 4, skjeve håndtak osv.


Posted By: BM65A
Date Posted: 06 september 2014 at 11:39

 
Ellers lurer jeg fortsatt på hva det er med lyktene på bildet til Pelle. Ingen som har noen forklaring eller et bedre nærbilde av den nye modellens lykter?
[/QUOTE]

Ut fra bildene ovenfor skjønner jeg spørsmålet, men lyktene på min egen modell synes jeg ikke det er noe rart med. 





Posted By: Wickerman
Date Posted: 06 september 2014 at 12:02
Originally posted by VA VA wrote:

Stigene foran på snuta så ikke imponerende ut, men ellers så ser jo Nmj sin Nohab bra ut. Får nå vente på en med stort vingehjul i fronten og fire dører i førerhytta. Et par grønne varianter hadde også vært fint.


De har ingen planer om 4 dører, da flere som Roco og andre har lagget disse. De lager kort versjon med 2 dører. Det er 2 dørs variant markedet etterspør. Marklin/Trix kommer med en rødbrun 4 dørsversjon


-------------
A matter of life and death


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 06 september 2014 at 14:16

Originally posted by Svein Svein wrote:

[...] Ikke sjokoladebrun som modellen er. [..] Med tanke på farger, buffere, beskyttelseboksene på boggiene 3stk ikke 4, skjeve håndtak osv.

Når du kaller modellen "sjokoladebrun", baserer du det på bildene, eller har du sett den med egne øyne? Ulik hvitbalanse og eksponering gir ofte feil inntrykk av fargen, noe man ser om man sammenligner fargen på de to øverste bildene i denne tråden. Men "sjokoladebrun" er jeg sikker på at er en sterk overdrivelse, uansett.

På bildene kan jeg bare se 3 deksler/bokser på boggiene, men de er plassert forskjellig fra Heljans modell. På bildene i MDB som jeg linket til tidligere, ser det ut til at det ikke skal være noen slik boks på venstre side (dør-siden) i ende 2, slik som hos Heljan. På Pelles NMJ-modell mangler dekslet på høyre side i ende 1. Tipper den bare er skrudd sammen feil fra fabrikken, og forhåpentligvis kan man relativt enkelt bytte om på boggirammene.

Når det gjelder ventilasjonsgitterne langs sidene, så klarer jeg såvidt å skimte en antydning til strukturen bak på et par av NMJs egne bilder. På akkurat det punktet lurer jeg på om til og med Märklins gamle modell var bedre. Dette er mye vanskeligere å fikse selv enn å male noen stiger eller bytte om  boggirammene.



Posted By: Svein
Date Posted: 06 september 2014 at 15:14
Sjokolade brun er vel litt og ta i, det er jeg enig om, har kjøpt begge modellene, som sagt
så har jeg vært med på og restaurere ett par stålvogner og lakkert disse i rødbrun farge, da fikk vi tak i orginallakken fra leverandør, og den er mye lysere enn den til NMJ.
 
Helt klart avhengig av grunning, det ser jeg når jeg lakkerer modeller,
benytter man hvit grunning i forhold til grå grunning så er det stor forskjell.
 
Mine modeller har ihvertfall 4 bokser på boggiene og det er feil.
Håper NMJ retter noen av feilene på neste modell, og kanskje skaffer riktige buffere til de som har kjøpt modellen alt, og man skal huske på at utenlanske kunder også stiller store krav til sine modeller.
 
Ellers går modellene flott, og har mye flotte detaljer.


Posted By: Wickerman
Date Posted: 06 september 2014 at 20:06
Originally posted by Svein Svein wrote:

Sjokolade brun er vel litt og ta i, det er jeg enig om, har kjøpt begge modellene, som sagt
så har jeg vært med på og restaurere ett par stålvogner og lakkert disse i rødbrun farge, da fikk vi tak i orginallakken fra leverandør, og den er mye lysere enn den til NMJ.

 

Helt klart avhengig av grunning, det ser jeg når jeg lakkerer modeller,

benytter man hvit grunning i forhold til grå grunning så er det stor forskjell.

 

Mine modeller har ihvertfall 4 bokser på boggiene og det er feil.

Håper NMJ retter noen av feilene på neste modell, og kanskje skaffer riktige buffere til de som har kjøpt modellen alt, og man skal huske på at utenlanske kunder også stiller store krav til sine modeller.

 

Ellers går modellene flott, og har mye flotte detaljer.


Boksene går ann å ta av, slik at du har de 3 som skal være.

-------------
A matter of life and death


Posted By: Svein
Date Posted: 06 september 2014 at 20:13
Ja Lars jeg vet det, men det er som Pål skriver lengre opp
når man kjøper en modell til 2000 kroner skal det ikke være nødvendig og
spikke av en boks eller male visse detaljer eller slipe bufferter, Ta av deler og bygge om.
 
Som sagt modellen er flott men har noen mangler som jeg håper NMJ retter på når neste utgave kommer.
 
 


Posted By: Wickerman
Date Posted: 07 september 2014 at 03:34
Originally posted by Svein Svein wrote:

Ja Lars jeg vet det, men det er som Pål skriver lengre opp
når man kjøper en modell til 2000 kroner skal det ikke være nødvendig og

spikke av en boks eller male visse detaljer eller slipe bufferter, Ta av deler og bygge om.

 

Som sagt modellen er flott men har noen mangler som jeg håper NMJ retter på når neste utgave kommer.

 

 


Jeg har ikke tatt av mine. Men i følge NMJ er det ikke noe problem å få av disse, og man har da en i reserve. Hva de gjør på neste runde er ikke bestemt (ny design)

-------------
A matter of life and death


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 07 september 2014 at 11:46
Det er lite snakk om kjøreegenskapene, og jeg må si at jeg så langt er meget fornøyd med dem. Jeg har testet et lok nå i 15-20 timer på sakte fart rundt et lite anlegg hvor sporene aldri har vært renset - uten stopp Smile Det synes jeg er toppen. Ellers synes jeg loket gir et bra helhetsinntrykk. Smådetaljene tør jeg ikke uttale meg om, de er ikke fullt så viktige for meg Embarrassed


-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Svein
Date Posted: 07 september 2014 at 12:29
Ja loket går meget bra. Bra krypkjøring. Det med detaljer er opp til hver enkelt. Som sagt så håper jeg feilene blir rettet til neste modell. Det er dette det er snakk om fra min side. Ellers en nydelig modell. Som sagt synd med disse slurvefeilene fra NMJ. Håper at det kommer flere utgaver fremover. Blir aldri mettet markedet med Nohaber.


Posted By: icefighter35
Date Posted: 07 september 2014 at 22:37
Det reklameres med at begge utgavene (626 og 627) snart er utsolgt, betyr det at de ikke lager flere av de eller at første leveranse snart er utsolgt? Etter kun noen dager i salg.. ordet "snart" er sikkert bare et salgs triks men uansett, lager de flere batcher eller er det tomt når det er tomt?

Tom


Posted By: Laurenz
Date Posted: 08 september 2014 at 02:47
formene er dyre, det kommer sikkert flere. 


Posted By: Svein
Date Posted: 08 september 2014 at 06:50
Rart det der, når de hadde lansering av modellen forrige lørdag var loket nesten tomt,
kun noen få eksemplarer, nå har de ifølge nettshoppen 20+.
 
Klart de kommer med flere utgaver, formen holder til flere 1000.
 
De har jo annonsert at det er former til 5 versjoner og jeg regner med at det er løse komponenter
slik at de lager forskjellige versjoner. Både danske, svenske, tyske, ungarn, belgia, luxenburg og norske
versjoner i mange forskjellige. NMJ er  forretningsfolk de og.
 
At det er minimum opplag på hvert nummer er forståelig.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 08 september 2014 at 10:31
Drivverket ser ut til å være av de bedre av Topline-serien! Det er bra, for da kan man spare seg for å kjøpe en kostbar dekoder!
Jeg har prøvd nyutgaven av ESU LokPilot Basic i mine eksemplar. De går helt utmerket - uten å endre noen motorinnstillinger.
MTC21-versjonen har nå også hele 6 utganger og det er mulig å "mappe" utgangene slik at de passer til funksjonene. Det var det ikke tidligere.

Skal man ikke ha lyd, er det ingen vits med noe annet enn "billigutgaven" av ESU i dette loket!

- Ellers kan det være et tips å sjekke de lange "følehornene" av noen strømopptakere til førerromsbelysningen som sitter i lokkåpen. De er montert med "Kinesisk presisjon" og treffer ikke alltid kontaktpunktet på hovedprintet. - Resultat = kortsluting eller føreromslys som ikke virker. Ett av to lok hadde denne feilen.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 08 september 2014 at 16:30
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg har prøvd nyutgaven av ESU LokPilot Basic i mine eksemplar. [...]
MTC21-versjonen har nå også hele 6 utganger og det er mulig å "mappe" utgangene slik at de passer til funksjonene. Det var det ikke tidligere.
Da antar jeg at det er "LokPilot Standard" du sikter til:
http://www.esu.eu/en/products/lokpilot/lokpilot-standard/" rel="nofollow - http://www.esu.eu/en/products/lokpilot/lokpilot-standard/

Den har åpenbart erstattet LokPilot Basic, selv om den ikke har "Basic" i navnet.

Kjøpte du den nye dekoderen fra utlandet? Jeg finner den hverken hos NMJ, Togbutikken eller Amundsen.


Posted By: Wickerman
Date Posted: 08 september 2014 at 21:47
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

formene er dyre, det kommer sikkert flere. 


Du kan lage 5000 eks av hver, slik at det blir liggende på Lager i lang tid(=dårlig butikk). Eller lage 500 eks, og heller lage flere varianter. Slik at de som må ha alle varianter kjøper og dermed blir fort utsolgt. På samme måte som El11,13 og 17. Forsetter det i samme tempo er det ikke lenge føre de er utsolgt. Det lå ikke 20+ i butikken. Men ligger sikkert mer på lager. Så kommer det 2 utgaver i ny design. Og jeg blir veldig overasket hvis det ikke står flere utgaver i katalogen for 2015. Og det ettersom Nohaben vist nok er det loket som har solgt best på forhånd, selv om mange håpet på El14. Nohaben selger uansett bedre ute i Europa enn El14, og det vet Finn.

-------------
A matter of life and death


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 09 september 2014 at 11:53
Jeg la i farten faktisk ikke merke til at LP "Basic" hadde fått nytt navn som "Standard". - Det er denne jeg har prøvd i lokene.

Mine fikk jeg fra fast leverandør i utlandet.
Prisen jeg betalte der var € 20 eller NOK 165 pr. stk. når jeg kjøpte en "10-pakning".

- Hadde inne en bestilling på LP Basic men så at det var en annen type jeg hadde fått levert, så det er sikkert slik at LP Basic er erstattet av LP Standard?

Jeg merket også at jeg måtte oppgradere LokProgrammer til siste SW for å få kontakt med den nye versjonen. Den har faktisk også oppgraderbar firmware som øvrige ESU-dekodere har. - Ny firmware er også kommet, slik at de dekodere jeg fikk matte oppgraderes. Det var aldeles problemfritt!

Som sagt, ser jeg ingen vits i å sette inn en dobbelt så dyr dekoder i Di3 fra NMJ da denne modellen går utmerket analogt. Med 6 Aux.-utganger (4 "vanlige" + 2 "digitale") er LP Standard som øvrige LP-dekodere mht. utganger. - Ikke fullt så mange funksjonaliteter - men det holder i massevis for dette loket.
LP Standard har faktisk også RailCom innebygget - for fremtiden.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 10 september 2014 at 10:41

Originally posted by Svein Svein wrote:

[..] som sagt så har jeg vært med på og restaurere ett par stålvogner og lakkert disse i rødbrun farge, da fikk vi tak i orginallakken fra leverandør, og den er mye lysere enn den til NMJ.

Er fargen på NMJs Di.3 mørkere enn på NMJs andre lok og vogner i "gammeldesign", f.eks. El.11, El.13 og B3-vognene, eller den samme?

Limas gamle modeller hadde en lysere rødbrun farge. Var den mer korrekt?



Posted By: Svein
Date Posted: 10 september 2014 at 11:15

Er fargen på NMJs Di.3 mørkere enn på NMJs andre lok og vogner i "gammeldesign", f.eks. El.11, El.13 og B3-vognene, eller den samme?

Limas gamle modeller hadde en lysere rødbrun farge. Var den mer korrekt?

Sjekk bildene på siden til NMJ, er ett bilde med Di 3 og 69a sett, 69a er lysere i fargen,
det samme gjelder B3 vognene.
 
Se på Di3 616 museumsloket, er lakkert i rødbrun orginalfarge, den er mye lysere, ja gamle Lima tog er mere korrekte, det er jo NMJ som sto bak de modellene, se også Heljans Nohab på første side i diskusjonen, den var laget for NMJ så den har en pen farge som går til NMJ B3 vognene.


Posted By: SveinR
Date Posted: 10 september 2014 at 11:15
NMJ sin El13 er en del mørkere en de andre modellene. Denne er nesten brun.
Vallejo sin farge som NMJ fører er vel lik denne El13 fargen. Ikke som B3 og El11 modellene om jeg husker rett.
 
Hvordan Di3 er i forhold til dette vet jeg ikke. Men det sikkert noen som sitter med alle modellene og kan ta et bilde.


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: TorsteinS
Date Posted: 10 september 2014 at 17:26
Originally posted by Svein Svein wrote:

Sjekk bildene på siden til NMJ, er ett bilde med Di 3 og 69a sett, 69a er lysere i fargen,
det samme gjelder B3 vognene.

Er det disse bildene du sikter til?
http://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/t31.0-8/10532138_10152619429988864_9220510909177959819_o.jpg" rel="nofollow - https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/t31.0-8/10532138_10152619429988864_9220510909177959819_o.jpg
http://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/10694279_10152631033788864_8557055181666527357_o.jpg" rel="nofollow - https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/10694279_10152631033788864_8557055181666527357_o.jpg

På disse er det vanskelig å sammenligne fargene p.g.a. ujevn belysning. F.eks. ser en at fargen endrer seg langs siden på BM69-vogna, muligens p.g.a. gjenskinn av vognbelysningen via siden av Di.3. På A2-vogna ser en av taket at det meste av vogna har sterkere belysning en Di.3.
 
Quote Se på Di3 616 museumsloket, [...]
Skal det være noen vits i, må man ha med seg modellen til Hamar (eller dit 616 måtte befinne seg på det aktuelle tidspunktet) og sammenligne der, eller ta et bilde av modellen sammen med 616. Å sammenligne ulike bilder er nytteløst, p.g.a. forskjellig belysning, hvitbalanse og eksponering.

Litt av bakgrunnen for at jeg spurte, er at det ikke bare er ønskelig med farger som ser representative ut i forhold til forbildene, men også at det ikke blir altfor påfallende fargeforskjeller mellom modeller som skal gå sammen. Men noe variasjon kan det godt være, siden det også var slik i virkeligheten:
http://medlem.njk.no/forum/pix.php?fid=130252" rel="nofollow - http://medlem.njk.no/forum/pix.php?fid=130252
http://medlem.njk.no/forum/pix.php?fid=165123" rel="nofollow - http://medlem.njk.no/forum/pix.php?fid=165123
http://medlem.njk.no/forum/pix.php?fid=167092" rel="nofollow - http://medlem.njk.no/forum/pix.php?fid=167092

Ettersom alle Di.3-lokene fikk gangbrett i løpet av en relativt kort periode, går jeg ut fra at det skjedde uten at alle ble lakkert på nytt. Fordi "mellomdesign" og "nydesign" kom kort tid etterpå, er det sannsynlig at flere av lokene kan ha hatt gammel, falmet lakk hele tiden de gikk i "gammeldesign" med gangbrett.


Posted By: Stian
Date Posted: 10 september 2014 at 18:23
Her er et bilde henta fra Facebook, det viser ikke helt nøyaktig, men det gir kansje en liten pekepinn?

http://https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/10422580_855634317794427_7110093193201135203_n.jpg?oh=68bb6a99cfb8d89df660339d422bcb13&oe=549C09B3&__gda__=1419476185_332a2802b41345193eb1adaa8d292569" rel="nofollow - http://https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/10422580_855634317794427_7110093193201135203_n.jpg?oh=68bb6a99cfb8d89df660339d422bcb13&oe=549C09B3&__gda__=1419476185_332a2802b41345193eb1adaa8d292569


-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 10 september 2014 at 19:02
Originally posted by Stian Stian wrote:

Her er et bilde henta fra Facebook, det viser ikke helt nøyaktig, men det gir kansje en liten pekepinn?
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/10422580_855634317794427_7110093193201135203_n.jpg?oh=68bb6a99cfb8d89df660339d422bcb13&oe=549C09B3&__gda__=1419476185_332a2802b41345193eb1adaa8d292569" rel="nofollow - https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/10422580_855634317794427_7110093193201135203_n.jpg?oh=68bb6a99cfb8d89df660339d422bcb13&oe=549C09B3&__gda__=1419476185_332a2802b41345193eb1adaa8d292569
(Har korrigert linken i sitatet over.)

På det bildet synes jeg fargen på Di.3 og El.11 ser tilnærmet lik ut, mens El.16 er lysere. Jeg har lagt merke til at også min egen Roco El.16 i "gammeldesign" har en har en litt lysere farge enn f.eks. NMJs B3-vogner og El.11.


Posted By: Wickerman
Date Posted: 10 september 2014 at 20:23
Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:

Det reklameres med at begge utgavene (626 og 627) snart er utsolgt, betyr det at de ikke lager flere av de eller at første leveranse snart er utsolgt? Etter kun noen dager i salg.. ordet "snart" er sikkert bare et salgs triks men uansett, lager de flere batcher eller er det tomt når det er tomt?

Tom


i følge nettsiden til NMJ er det 12 igjen på lager av 626(dc).

-------------
A matter of life and death


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 10 september 2014 at 21:26
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

i følge nettsiden til NMJ er det 12 igjen på lager av 626(dc).
Om både 626 og 627 blir utsolgt i løpet av kort tid, kommer nok NMJ med et nytt opplag i "gammeldesign" innen rimelig tid, de vil jo ha avkastning på investeringen.

Men loknr. kan bli forskjellig. Kanskje vi da får en utgave med sølvfarget loknr. på siden:
http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=16030&org=1" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=16030&org=1
eller til og med en med stort NSB-emblem:
http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=133651" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=133651

Skjønt jeg er i tvil om noen av Di.3-ene beholdt stort emblem i begge ender etter at de fikk gangbrett. Noen som vet?



Posted By: Stian
Date Posted: 10 september 2014 at 23:26
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:


På det bildet synes jeg fargen på Di.3 og El.11 ser tilnærmet lik ut, mens El.16 er lysere. Jeg har lagt merke til at også min egen Roco El.16 i "gammeldesign" har en har en litt lysere farge enn f.eks. NMJs B3-vogner og El.11.

Jeg synes di3 ser hakket lysere ut enn el11, lysest er el16 


-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Wickerman
Date Posted: 10 september 2014 at 23:38
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

i følge nettsiden til NMJ er det 12 igjen på lager av 626(dc).

Om både 626 og 627 blir utsolgt i løpet av kort tid, kommer nok NMJ med et nytt opplag i "gammeldesign" innen rimelig tid, de vil jo ha avkastning på investeringen.

Men loknr. kan bli forskjellig. Kanskje vi da får en utgave med sølvfarget loknr. på siden:
http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=16030&org=1" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=16030&org=1
eller til og med en med stort NSB-emblem:
http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=133651" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=133651

Skjønt jeg er i tvil om noen av Di.3-ene beholdt stort emblem i begge ender etter at de fikk gangbrett. Noen som vet?



De kommer med nydesign, i levering nr 3 fra Kina. Levering nr 1 hadde 626+627. levering nr 2 har ingen Di3. Trur ikke man får noen Di3 i gammeldesign føre etter at de 2 nydesign er levert. Svaret får man trolig når messa i feb begynner. At man får flere varianter er jeg sikker på.

-------------
A matter of life and death


Posted By: Arne Lie
Date Posted: 14 september 2014 at 18:01
NMJ har kommentert sitt fargevalg på kåpe og gitter på sin Facebookside. I kortversjon : modellen gjengir loket slik vi husker det og slik mye fotodokumentasjon på driften viser. Det er ok for meg

Mvh
Arne L

-------------
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 14 september 2014 at 19:19
Jeg kjøpte en modell av 3.626 nylig, og jeg betegner den som de fleste modeller jeg har kjøpt: Ca. 80% ferdig... Men det syns jeg er greit, jeg trives med å modifisere og forfine modeller. Og det er etter min mening en del å ta tak i her.

For å ta hovedinntrykket først: Dette er en flott modell!

Jeg var først skeptisk til sidegitteret i sort, for på originalen var det jo (så vidt jeg kan se på bilder) lakkert i samme farge som lokkassen. Men ved nærmere ettersyn på modellen er det jo rødt bak gitteret, så ved forholdsvis tung smussing av modellens overside kan dette bli bra:


Stigene på modellen derimot, skriker etter et lag med lakk så de ikke lenger blir gjennomskinnlige:



Gripstengene opp til førerhytten er montert slik at det blir ganske trangt på toppen. Disse er lakkert i metallfarge, men skal vel (i følge bilder av "originalen" i den perioden loket skal være en modell fra) være sorte?


To runde bufferplater - dette ser ikke bra ut. Dette er noe man kunne forvente seg av en Limamodell fra 70-tallet, ikke en NMJ Topline fra 2014:


Gitteret foran vinduene burde definitivt ikke vært levert i sort, men dette kan ordnes med litt lakk:


Boksene på boggiene (skal være på 3 boggisider, ikke 4) har vært kommentert tidligere. det går greit å ta av en boks, men den etterlater seg to hull som bør sparkles igjen.

Jeg trives med å bygge om, lakke, smusse, forbedre...  Så for meg er dette en fin modell - og så går den bra!




-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Wickerman
Date Posted: 15 september 2014 at 15:43
På dette bildet er håndtaket ved døra blanke. Kommer tydeligvis hvilken tidsepoke man vill modellere etter. På NMJs bilder på facebook ser det ut som gitterene foran vinduet har gått fra blanke til å bli delvis svart. Muligens ikke blitt vasket ,og blitt nedsmuset av diesel over tid? Hvil man ha nyvasket lok, bør vell gittere være blanke

http://sando.co/togfoto/pool/20649.jpg" rel="nofollow - http://sando.co/togfoto/pool/20649.jpg

-------------
A matter of life and death


Posted By: ses
Date Posted: 15 september 2014 at 23:12
Gitterene på lokene som hadde fargesettingsprogrammet fra tidlig 1960-tallet med rødbrun grunnfarge og kremgul lynstripe, hadde aluminumsfargede gitre. Det gjaldt elektriske lok såvel som diesellok. Jeg vil ikke kalle de blanke, for aluminiumfargen var mer matt enn blank som nypåført. Etterhvert ble de smusset til, og diesellok av eksos som gav et sort preg, men ellokene ble mer brunfarget pga nedfallet fra strømavtageren. Her er et bilde av en Di 3 i 1970. Aluminiumsfargen på gitteret er helt tydelig.



På dette bildet er derimot nedsmussing kommet lenger og gitteret kan virke som sort, men man ser skimtvis at det i utgangspunktet var aluminiumsfarget.




Posted By: Pluggen
Date Posted: 17 september 2014 at 11:30
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Jeg kjøpte en modell av 3.626 nylig, og jeg betegner den som de fleste modeller jeg har kjøpt: Ca. 80% ferdig... Men det syns jeg er greit, jeg trives med å modifisere og forfine modeller. Og det er etter min mening en del å ta tak i her.

Gripstengene opp til førerhytten er montert slik at det blir ganske trangt på toppen. Disse er lakkert i metallfarge, men skal vel (i følge bilder av "originalen" i den perioden loket skal være en modell fra) være sorte?



Jeg "irriterer" meg også litt over disse stengene - er det mulig (noen som har prøvd) å få de dypere inn i innfestingen (etter å ha løsnet/ dratt de ut?)slik at de går parallelt med dørkarmen. Det vil se mye bedre ut vil jeg tro...

Ellers en flott modell.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 17 september 2014 at 15:03
Jeg har endret disse rekkverkene.

Først nappet jeg dem ut.
Deretter rettet jeg ut den siste bøyen som gjør at de ikke lar seg skyve helt inn i øvre feste.
Deretter må man ta rekkverket i to tenger i endene og vri forsiktig til begge bøyene er parallelle. Det er nødvendig å vri ca. 90 grader ekstra, grunnet fjærvirkningen i metallet. Når det da fjærer tilbake, er de 2 bøyene omtrent parallelle.
Deretter kan rekkverkene stikkes lengre inn slik at de ser parallelle ut sett rett fra siden og ikke nå at de "stenger" døråpningen i overkant.
Kanskje litt maling vil flasse av der den øvre bøyen rettes ut og der man tar tak med tengene? Det kan med fordel utbedres før man stikker rekkverkene på plass.


Posted By: Pluggen
Date Posted: 17 september 2014 at 17:46
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg har endret disse rekkverkene.

Først nappet jeg dem ut.
Deretter rettet jeg ut den siste bøyen som gjør at de ikke lar seg skyve helt inn i øvre feste.
Deretter må man ta rekkverket i to tenger i endene og vri forsiktig til begge bøyene er parallelle. Det er nødvendig å vri ca. 90 grader ekstra, grunnet fjærvirkningen i metallet. Når det da fjærer tilbake, er de 2 bøyene omtrent parallelle.
Deretter kan rekkverkene stikkes lengre inn slik at de ser parallelle ut sett rett fra siden og ikke nå at de "stenger" døråpningen i overkant.
Kanskje litt maling vil flasse av der den øvre bøyen rettes ut og der man tar tak med tengene? Det kan med fordel utbedres før man stikker rekkverkene på plass.


Utført som beskrevet over - og alt ser meget bedre ut. Takk skal du ha!


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 17 september 2014 at 20:23
Når man først tar en gymtime med bøy og strekk og alt det der, så kan man jo også lage de to bøyene som skal være omtrent midt på hvert håndtak i området nederst ved førerromsdøren, og som gjør at den nederste delen av hvert håndtak står litt lenger ut enn den øverste delen.
Det kan se ut som disse bøyene ble laget "på frihånd" i 1:1, for de var ikke helt like på alle lokene og heller ikke helt likt plassert. Det kan dog tenkes at de var like ved leveransen, og at forskjellene oppstod ved fornyelser eller andre hendelser i løpet av driftstiden.



Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 17 september 2014 at 21:12
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Når man først tar en gymtime med bøy og strekk og alt det der, så kan man jo også lage de to bøyene som skal være omtrent midt på hvert håndtak i området nederst ved førerromsdøren, og som gjør at den nederste delen av hvert håndtak står litt lenger ut enn den øverste delen.

De er faktisk der på modellen. Clap

Noen forbedringer er utført på min 3.626, maling av stiger og 1000V-kontakter, file/pusse den ene bufferplaten flat, lakke gittere med en blanding av Humbrol 56 og 33 (aluminium og sort):


Gitterene fremstår litt lysere på bildet enn de virkelig er.

Speilene er også malt, men de har ikke kommet på plass ennå.


-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 17 september 2014 at 21:27
Er de? OK - da er det bildevinklene på bildene i tråden som gjør at de ikke synes.


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 17 september 2014 at 21:33
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Er de? OK - da er det bildevinklene på bildene i tråden som gjør at de ikke synes.




-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 17 september 2014 at 22:34
Ja se der - da blir jo alt bare flott!


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 22 september 2014 at 21:21
Nå har jeg fått lagt litt smuss på modellen og begynner å bli fornøyd med den. Det sorte sidegitteret synes jeg ble "riktig" når man fikk lagt et lag med sot fra taket og ned til gitteret:



De blanke hjulsidene har også fått et lag maling, og de synlige delene av strømopptaket er malt sort.







-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Asgeir
Date Posted: 23 september 2014 at 09:25


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 23 september 2014 at 15:18
Ja det der gjorde susen! Bra jobba!

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 24 september 2014 at 08:33
Modellen er fin den, men jeg forstår ikke NMJ. Her lager de en flott modell med fine detaljer.
Så henger de på et monster til plastklump foran vinduene og kaller det gitter. Jeg skjønner det bare ikke.


-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: Håvard H
Date Posted: 24 september 2014 at 12:16
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Modellen er fin den, men jeg forstår ikke NMJ. Her lager de en flott modell med fine detaljer.
Så henger de på et monster til plastklump foran vinduene og kaller det gitter. Jeg skjønner det bare ikke.


Noen som har bilder evt. mål på disse gitterne?

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Therie
Date Posted: 24 september 2014 at 12:36

 Speil må til, liten men effektfull detalj.



Posted By: mjens1
Date Posted: 24 september 2014 at 12:47
Det ser veldig bra ut på hjulsidene Bjørn R. Larsen! Hva slags maling har du brukt der?


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 24 september 2014 at 16:15
Originally posted by mjens1 mjens1 wrote:

Det ser veldig bra ut på hjulsidene Bjørn R. Larsen! Hva slags maling har du brukt der?


Humbrol matt 26 med litt sort (matt 33) i.


-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 24 september 2014 at 19:58
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Modellen er fin den, men jeg forstår ikke NMJ. Her lager de en flott modell med fine detaljer.
Så henger de på et monster til plastklump foran vinduene og kaller det gitter. Jeg skjønner det bare ikke.

Her kan du se en sammenligning mellom NMJs Superline-gitter og en NMJ Topline Di3, sett rett forfra:





-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Asgeir
Date Posted: 24 september 2014 at 23:11
Etter å ha studert bildene og min egen friserte modell av Di 3 fra Roco, synes jeg gitterne fra Roco er veldige bra utført - dog krever også de en omgang smussing. Jeg har faktisk aldri skjønt hvorfor disse erstattes med Superline gitteret?



Derimot er det et stort minus for sidevinduet til førerrommet på Roco modellen, som er helt ut av både mål og proposjon.

Jeg ser gjerne en sammenligning av kjøreegenskaper, trekkraft, strømopptak og konstruksjon av drivverket mellom de "store" MJ leverandørene av NOHAB i H0: Heljan, NMJ, Roco og nye Trix.

-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 25 september 2014 at 01:34

Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Etter å ha studert bildene og min egen friserte modell av Di 3 fra Roco, synes jeg gitterne fra Roco er veldige bra utført - dog krever også de en omgang smussing. Jeg har faktisk aldri skjønt hvorfor disse erstattes med Superline gitteret?

Her er jeg helt enig. Superline-gitteret har bare 2/3 av korrekt antall stolper - det ser alt for glissent ut. Også Roco og NMJ Topline har noen for få, men der er ikke avviket så påfallende.

Her er et nærbilde av et vindusgitter i 1:1, for sammenligning:





Posted By: TorsteinS
Date Posted: 25 september 2014 at 02:20

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

De har ingen planer om 4 dører, da flere som Roco og andre har lagget disse. De lager kort versjon med 2 dører. [...]

Den påstanden bekreftes når en ser på understellsblokka. Der er det bare gjort utsparinger for feste av stigtrinn på venstre side av hvert førerhus:


Egentlig er dette litt merkelig, for selv om de nå ikke har planer om noen 4-dørs kort utgave, ville det vært mye enklere å ombestemme senere seg dersom utsparinger til høyre stigtrinn hadde vært lagt inn i støpen.



Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 25 september 2014 at 06:36
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Etter å ha studert bildene og min egen friserte modell av Di 3 fra Roco, synes jeg gitterne fra Roco er veldige bra utført - dog krever også de en omgang smussing. Jeg har faktisk aldri skjønt hvorfor disse erstattes med Superline gitteret?

For mitt vedkommende ble ikke Roco-gittere erstattet med Superline-gittere, de første Roco Di3-modellene ble levert uten gittere (og speil)...


-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Svein
Date Posted: 25 september 2014 at 06:52

Synes det er en merkelig form på gitterene til NMJ sin utgave iforhold til orginal og Roco og de andre sin.



Posted By: Wesley
Date Posted: 25 september 2014 at 09:14
Jeg kommentere for Knut (NMJ) at det så ut som at utsparingene til vindusviskerne i toppen av gitteret var noe stort da bildene av proto kom. Jeg tok turen til butikken og fikk et annet totalinntrykk da jeg fikk se modellen med egne øyne. Dog, når man sammenlikner de forskjellige gittervariantene, kan man tydelig se forskjellen. Jeg har nå uansett fått meg en 627 og gitterets visuelle effekt på modellen totalt sett er i mine øyne meget bra, selv om det skulle mangle et jern eller to. Hva angår Superlinegitteret reagerte jeg ikke på dette i det hele tatt da disse modellene kom,- først da Roco leverte sin grønne modell med gitter ble jeg oppmerksom på forskjellen. (Roco sitt gitter er i mine øyne det mest filigrane gitteret,- men alle mine modeller med gitter tilfredsstiller til fulle mine krav til troverdighet når alt kommer til alt).
Når det gjelder totalinntrykket / visuell "gjenkjennelse" av modellen i sin helhet må jeg nok si at Topline-versjonen til NMJ er den som er ligger fremst av alle versjoner jeg har sett til nå. ...i MINE øyne:)...
ellers er det jo opp til hver enkelt å justere/forbedre detaljene der de har behov for det:)


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 25 september 2014 at 14:31
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

.... Superline-gitteret har bare 2/3 av korrekt antall stolper - det ser alt for glissent ut. Også Roco og NMJ Topline har noen for få, men der er ikke avviket så påfallende. ...
Åja nei ja, javel. Må vi få inn et nytt begrep i vokabularet i tillegg til 'nagletelling'? 'Gittertelling' Wink

Jeg følger med stigende undring diskusjonen om gitter, og må si jeg ville foretrekke det gitteret som gir det visuelt beste inntrykket. De fleste mj-vindusgitter har jo så tykke stenger (jeg forstår at det kan være vanskelig å lage de tynnere og samtidig være håndterbare) at spalten mellom de blir alt for tynn for et akseptabelt utsyn (og innsyn Smile)
For min del kunne gjerne antall stenger være redusert. For meg vil det gjøre det visult mest likt forbildet (vist i bildet tilhørende sitatet ovenfor); i tillegg til at de forskjellige modellbildene viser at det ser best (og smekrest) ut når det blir smusset ned en smule  ....


-------------
Bjørn Egil


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 25 september 2014 at 19:51
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

[...] Må vi få inn et nytt begrep i vokabularet i tillegg til 'nagletelling'? 'Gittertelling' Wink
Nagletellere teller også detaljer som er større enn nagler, som eiker, planker og gitter-stolper. Så trenger vi et begrep for de av oss som bare teller detaljer som er større enn nagler?  Geek

Quote Jeg følger med stigende undring diskusjonen om gitter, og må si jeg ville foretrekke det gitteret som gir det visuelt beste inntrykket. [...]
Her er vi uenige om hva som gir best visuelt inntrykk. Superline-gitteret synes jeg ser påfallende glissent ut, selv uten å telle stolpene.

Muligens hadde det vært marked for et gitter-byggesett i etset nysølv, der "stolper" og ramme er deler som loddes eller limes sammen. I så fall burde det kanskje inngå deler til en jigg blant etsedelene, for å holde delene sammen når de loddes eller limes. Hvor tynne kan en få etsede plater i nysølv?



Posted By: Håvard H
Date Posted: 25 september 2014 at 22:55
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Hvor tynne kan en få etsede plater i nysølv?


PPD ltd. i Skottland har nysølv ned til 0,2mm. Men stål kan de etse ned til 0,01mm. Vanskelig å lodde og håndtere!

Fosforbronse ned til 0,15. Den er det vel litt spenst i også.

Messing 0,1mm.

Tror ikke at det er noe i veien for å etse nysølv ned til 0,1 mm, det er vel litt tilfeldig at ikke PPD har denne tykkelsen i standardsortimentet.

Med en fiks liten loddejigg og noen smarte designløsninger burde det være mulig å lage et byggesett.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 25 september 2014 at 23:38
Bare for å avsløre at jeg ikke har mye greie på etsing og lodding etc Embarrassed

Når vi nå snakker om ca skalastenger i gitteret, må det vel gå an å etse gitteret 'helt' og bøye til ramma?
Uten lodding. Eller .. ?


-------------
Bjørn Egil


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 25 september 2014 at 23:55

Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Når vi nå snakker om ca skalastenger i gitteret, må det vel gå an å etse gitteret 'helt' og bøye til ramma?

Problemet i den forbindelse er at det originale gitteret er laget i flattjern, med den brede siden i lokets lengderetning, for at gitteret skal kunne ta opp støt forfra uten å sperre for sikten fremover. I forhold til en etseplate står stengene altså 90 grader feil. Jfr. nærbildet i et av mine tidligere innlegg.

Jeg tviler på om går an å etse detaljer som er vesentlig smalere enn plata som etses, f.eks. 0,1mm tynne strimler på en 0,5mm tykk plate. Dette fordi etsemiddelet ikke bare etser rett nedover, men også etterhvert vil krype under fotoresisten der det har etset seg nedover.



Posted By: Wickerman
Date Posted: 26 september 2014 at 00:06
Skal man bedømme ut fra tråden på www.njk.no så er det nok ikke lett å få laget rett skala gitter. Da det er snakk om veldig små stenger for å å rett antall og rett fasong på disse.

-------------
A matter of life and death


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 26 september 2014 at 00:49

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Skal man bedømme ut fra tråden på www.njk.no så er det nok ikke lett å få laget rett skala gitter. Da det er snakk om veldig små stenger for å å rett antall og rett fasong på disse.

Det skal godt gjøres å få alle dimensjoner i rett skala, men å få rett antall stenger som samtidig er vesentlig smalere enn glipene imellom, burde være mulig. I H0 måler gitteret ca. 15mm over stengene (ekskl. ramme), dvs. at senteravstanden mellom to nabostenger er ca. 0,6mm. Kan man etse stenger fra en 0,1mm tykk plate, blir glipene fem ganger så brede som stengene, og det tror jeg vil se bra nok ut, og utvilsomt vesentlig bedre enn noen av de nåværende alternativene.

Grunnen til at jeg nevnte nysølv fremfor messing, er at en da kanskje kan unngå maling. Med så tynne stenger kan til og med malingtykkelsen bli et problem. Stål er kanskje enda bedre visuelt sett, men da får en lime i stedet for å lodde.



Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 26 september 2014 at 20:31
Drammen Modelljernbaneklubb arrangerte "kjørekveld" 25. september, og en rekke NMJ Topline Di3 var å se. Her kan man se hvordan gitteret tar seg ut på en av dem når førerromslyset er tent:




-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: icefighter35
Date Posted: 30 september 2014 at 00:33
Hva er sammenhengen med "plogen" i ende 2 i forhold til ende 1? Har akkurat kjøpt en heljan 641 og den har spiss plog i begge ender. Ser den ene nohaben i nydesign fra nmj har den "kjedelige" typen også.

Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Nå har jeg fått lagt litt smuss på modellen og begynner å bli fornøyd med den. Det sorte sidegitteret synes jeg ble "riktig" når man fikk lagt et lag med sot fra taket og ned til gitteret:



De blanke hjulsidene har også fått et lag maling, og de synlige delene av strømopptaket er malt sort.







Posted By: TorsteinS
Date Posted: 30 september 2014 at 20:50
Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:

Hva er sammenhengen med "plogen" i ende 2 i forhold til ende 1? Har akkurat kjøpt en heljan 641 og den har spiss plog i begge ender. Ser den ene nohaben i nydesign fra nmj har den "kjedelige" typen også.
Det i ende 2 på bildet er ikke en plog, men kalles "skjørt". Di.3 ble opprinnelig levert med skjørt. Siden fikk de fleste (alle?) plog, men enkelte bare i én ende. Av de som fikk plog i bare én ende, var det normalt i ende 1. P.g.a. støyforhold ble lokene helst kjørt med ende 1 først, så da var det neppe bruk for plog i ende 2 særlig ofte.

Et par unntak var 610 og 605, som etterhvert fikk byttet tilbake fra plog til skjørt i ende 1, antagelig for å kunne kjøres med stor plog (høyfjellsplog) i den enden.

På nettsiden til NMJ står det om modellen: "- Både ploger og skjørt følger med alle modellene (åpne og lukket)". Så da kan man velge selv.


Posted By: Wickerman
Date Posted: 30 september 2014 at 22:46
Lokene fikk plog i ende nr 1, seinere i begge for de som gikk frem til 2000. De lokene som gikk i snøbrøyting, på Bergensbanen om vinteren. Disse fikk skjørt i begge ender, for feste til stor frontplog. Jernbaneverkets Di3.628 fikk også skjørt i begge ender. Men denne har en annen fasong, da det er montert sporrenser.

-------------
A matter of life and death


Posted By: Wickerman
Date Posted: 01 oktober 2014 at 17:28
Test av Di3.627

www.youtube.com/watch?v=6ClKxAIf8jo&feature=youtu.be&list=UUrLz8D7cbmrJt14a4UN-7og" rel="nofollow - NMJ Di3.627 (tysk tale)

-------------
A matter of life and death


Posted By: icefighter35
Date Posted: 03 oktober 2014 at 00:05
noen som husker i farta når nydesign utgavene skulle komme i handelen?


Posted By: Wickerman
Date Posted: 03 oktober 2014 at 20:06
Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:

noen som husker i farta når nydesign utgavene skulle komme i handelen?


Runde 1: Var 626 + 627 og Europeiske varianter(Belgia)
Runde 2: Europeiske utgaver. Levering rundt okt/nov.
Runde 3: Nydesign, leveres enn gang etter runde nr 2.

-------------
A matter of life and death


Posted By: Wickerman
Date Posted: 10 november 2014 at 18:37
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Etter å ha studert bildene og min egen friserte modell av Di 3 fra Roco, synes jeg gitterne fra Roco er veldige bra utført - dog krever også de en omgang smussing. Jeg har faktisk aldri skjønt hvorfor disse erstattes med Superline gitteret?


For mitt vedkommende ble ikke Roco-gittere erstattet med Superline-gittere, de første Roco Di3-modellene ble levert uten gittere (og speil)...


Hvis man skal kjøre Di3 fra den ble levert så kan man kjøre uten gitter. Etter som den gikk noen år uten. Jeg regner med at de seinere utgavene av Di3 muligens fikk gitter med en gang.

-------------
A matter of life and death


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 11 november 2014 at 12:00

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Hvis man skal kjøre Di3 fra den ble levert så kan man kjøre uten gitter. Etter som den gikk noen år uten. Jeg regner med at de seinere utgavene av Di3 muligens fikk gitter med en gang.

Noen år? Om du mener at samme lok gikk flere år uten gitter, må det ha vært på slutten av 50-tallet. Jeg tviler på om andre enn 602 gikk særlig lenger enn et års tid uten gitter, jfr. denne diskusjonen:

http://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=innlegg&innl=177897&rom=74" rel="nofollow - http://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=innlegg&innl=177897&rom=74

Det eneste bildene jeg har sett av en rødbrun Di.3 uten gitter, er et fra fabrikken ved leveransen, og et som var tatt noen dager etter leveransen. På sistnevnte bilde sto loket foran et tog, så det er ikke helt urealistisk med en slik Di.3 uten gitter i tog, bare lite typisk. I så fall bør den ikke være smusset, og den skal ha dører på begge sider av førerrommene, med unntak av de fire lokene fra 1969-leveransen. I den perioden er det vel sannsynlig at de fikk gitter første gang de var innom Marienborg.



Posted By: Wickerman
Date Posted: 11 november 2014 at 16:10
Jeg snakket med en pensjonert lokfører stasjonert Mo i Rana på Museet sist helg. Han har kjørt siden dampen og kjørt alle 35 lok + Di4. gikk av med tjeneste i 1988. Han sa lokene gikk uten gitter et pr år. Etter at man hadde kjørt inn i snøskavler og ruta gikk i stykker, og det kom inn i føre rom sammen med snøen. Fant NSB ut at de måtte sette inn gitter, for at ruta ikke skulle gi etter. Seinere fikk de som kjent panserglass. Han nevnte ikke noen lok nr.


-------------
A matter of life and death


Posted By: Wickerman
Date Posted: 06 desember 2014 at 00:20
Legger merke til at de ikke har fått med batterikassa. Det har de både på Heljan og Nmj Superline. Loket klarer 9 B3 vogner mot 5 for EL17 på stigningen på klubbanlegget. Plogen sitter ikke godt. Ende nr 2 hvor koblingen sitter løsnes den, da det blir bevegelser. Plogen blir liggende igjen langs skinnegangen. Skulle ha brukt samme løsning som på Rocos og festet med en liten skrue. Heljans Di3 er tyngre og vill klare å trekke flere vogner. Har testet 2 av mine 3 lok og de går uten problemer.

Legger linker til 2 videoer på youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=aJmomGyKlUY" rel="nofollow - Di3.626 på Modellmessa på Hamar

https://www.youtube.com/watch?v=9nN2FWeYjoo" rel="nofollow - Di3.628 på Kløfta modelljernbaneklubb

-------------
A matter of life and death


Posted By: Wickerman
Date Posted: 06 desember 2014 at 20:53
Blir spennede å se MY'en til B-modeles i Belgia, disse levers med røykgenerator. Sies at noen forhandlere i Danmark venter på disse fremfor å ta inn fra NMJ. Synd Belgierne ikke lager DI3. Ellers hadde jeg måtte ha kjøpt den også


-------------
A matter of life and death


Posted By: icefighter35
Date Posted: 06 desember 2014 at 23:25
Betyr dette at nydesign utgaven har kommet i salg?

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Blir spennede å se MY'en til B-modeles i Belgia, disse levers med røykgenerator. Sies at noen forhandlere i Danmark venter på disse fremfor å ta inn fra NMJ. Synd Belgierne ikke lager DI3. Ellers hadde jeg måtte ha kjøpt den også


Posted By: Wickerman
Date Posted: 07 desember 2014 at 12:15
Bilde av prototypen, snakkes om januar muligens. Vi får se

-------------
A matter of life and death


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 18 januar 2015 at 23:27

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Legger merke til at de ikke har fått med batterikassa. [...]

Mener du med "batterikassa" den smale luken med håndtak helt nederst på vognkassen, mellom tankene og boggien i ende 1, rett over kassene som jeg antar er selve batteriene?

Når jeg sammenligner NMJs modell med Rocos, legger jeg også merke til at batteriene (?) ligger mye lenger ut mot vognsiden på Roco-utgaven. På sistnevnte er de åpenbart for langt ut, til og men lenger ut enn drivstofftankene. Jeg synes det ser ut som om de er litt for langt inn på NMJs modell.

En annen forskjell jeg legger merke til, er et lite rundt lokk (?) på hver vognside, rett under det runde vinduet nærmest ende 1. De er der på Rocos modell, og på en Heljan-kåpe jeg har, men ikke på NMJ-modellen. På bildene av forbildene i MDB ser det ut som om lokkene var der på 50- og 60-tallet, men ikke på 70-tallet og senere. Så det er altså ikke feil på noen av modellene i så måte. Hadde disse lokkene noe med dampvarmen å gjøre? (Vannpåfylling?)




Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net