MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ Topline Nohab
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ Topline Nohab

 Post Reply Post Reply Page  <1 345
Author
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2014 at 11:27
Originally posted by Svein Svein wrote:

... når en ser på boggiene på de 2 ved siden av hverandre så har heljan sin kun 3 gule deksler men NMJ sin har 4, i virkeligheten så hadde Nohaben vel bare 3.
 


Ja, DI 3 har bare tre slike deksler.
Back to Top
Svein View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2014 at 06:42
Synd med bufferne på NMJ sin utgave alle 4 er buet, Heljan sin har 2 buede og 2 flate, når en ser på boggiene på de 2 ved siden av hverandre så har heljan sin kun 3 gule deksler men NMJ sin har 4, i virkeligheten så hadde Nohaben vel bare 3.
 
Jeg synes fargen på NMJ sin er litt for mørk, har vært med og restaurert en del passasjervogner og orginalfargen er mye lysere, det
samme er stripen, skal være mere kremgul ikke mere hvit.
 
Ellers er det en pen og detailert modell.
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2014 at 00:17
Hvorfor er 3. 626 fra nmj mer populær enn 3.627 fra samme produsent? Dvs hva er så forskjellig?

Tom
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2014 at 22:28
Jeg syns NMJs modell absolutt ser pen ut, og kommer sikkert til å åpne lomeboka når det dukker opp en Tågab og Obas utgaveSmile
 
Men, Pelle, kan du zoome inn på lyktepartiet og få et klarere bilde enn jeg får til her:
 
 
Det er noe som jeg syns ser litt rart ut med lyktene på venstre loket. For meg ser det ut som snuteykten er konisk utover med et lite hull i midten. Nesten så jeg kunne mistenke at den var montert bak/frem og at det som ser ut som et hull egentlig er der et lysfiber skal treffe innenfra ?
Og hva er de grå greiene foran de nedre lyktene? Jeg har minimal Nohab-kunnskap, så kanskje det er slik de skal være?
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
jonas_sth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 desember 2010
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonas_sth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2014 at 22:22
Saknar NMJ's NYA modell kuliskoppel ?

Bara vänta till Märklin och B-models versioner kommer, då speciellt B-models med ESU rök aggregat....

Edited by jonas_sth - 01 september 2014 at 22:24
modelltag Forum Facebook
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2014 at 21:25


Edited by VA - 28 september 2014 at 19:06
MVH

VA
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2014 at 20:42

Originally posted by Pelle Pelle wrote:

[...] 626 var av den siste serien som ble levert, og har aldri vært grønn.

626 var fra den nest siste serien, fra 1965. Den aller siste serien, nr. 630-633 fra 1969, ble levert uten dører på høyre side av førerrommene, og har derfor kortere takrenne på den siden.

Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2014 at 20:22
Takk, slike bilder har jeg ventet på!
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2014 at 17:45
Så noen etterlyste omtale av NMJ Topline NoHaber. Jeg har anskaffet en Di3 gammeldesign og har kikket litt på denne. Legger ut et par bilder som sammenligner den med Heljans Di3.622. 622 var en av de få som var like lange som sine søstre i utlandet. NMJ sin modell er av type Di3a som var mest vanlig her i landet. 626 var av den siste serien som ble levert, og har aldri vært grønn.

Det er + og - med begge modellene. Spørsmålet er kanskje mer om du har nok slike lok fra før, om du ønsker å kjøre tidsriktige tog og om detaljene teller mest.

Kjøreegenskapene har jeg ikke selv testet, men ESU skal visstnok komme med en lyddekoder som har ny og bedre lyd, med mange funksjoner som slukking av topplanterne, lys i førrerrom etc.

Uansett bedømming er NMJ sine modeller av den norske utgaven aldri vært utgitt tidligere, da den er litt kortere enn alle andre som har kommet ut til nå. Mulig det ikke fremkommer helt av bildene, men NMJ sin modell en bufferlengde kortere. Det følger med speil til NMJ sin modell, men disse er så tynne at de må limes fast. Det har jeg ikke begitt meg ut på ennå.


NMJ til venstre, Heljan til høyre


NMJ øverst, Heljan nederst


NMJ øverst, Heljan nederst

Edited by Pelle - 01 september 2014 at 17:47
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 345

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,061 seconds.