MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

NMJ Superline Type 15.

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: pålogget
Points: 2412
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: NMJ Superline Type 15.
    Sendt: 10 april 2011 kl. 18:14

Kanskje det er tid for å dele noen erfaringer?

Om lokene er korrekte modeller av forbilde, kan andre sikkert berdre avgjøre? - Modellene er i hvert fall blitt meget pene og har en utrolig fin "finish". Jeg konstarerer at de 2 eldste har forskjellig matthet i lakken og konstruksjonen virker  gjennomtenkt. Gangegenskaper er bedre enn forventet av så små lok. Ene drivaksling har "gummiringer" (og kan skiftes ut med massive hjulringer dersom ønsket). Det er ikke strømopptak på løpehjulet foran.
 
Et par skjønnhetsfeil er det dog:
  • Loket går feil vei i forhold til norm. - Om det skyldes slurv eller noe annet, vet jeg ikke - men dette er ikke første gangen NMJ bommer på dette punkt? Feilen er dessuten konsekvent: Lyset i frontlykta styres av F0r-utgangen på dekoderen så dette må også endres.
    Man kan enten endre motortilkobling og lystilkobling eller invertere motoren i CV#29 og mappe om lyset. - Jeg valgte det siste for å slippe å lodde. Det er ugreit å kjøre lok som reagerer motsatt av forventet.
  • På loket som har frittstående vindskjermer på tender (106) mangler pussig nok glasset i vinduene på vindskjermen - mens det er glass i vinduene ellers på hytta. Hvorfor?
  • Tegningen/instruksjonen som medfølger loket er ytterst mangelfull. Jeg hadde forventet både koblingsskjema og en utførende beskrivelse på hvordan man skifter drivhjul (i og med dette leveres som ekstrautstyr). Det tegningen viser er hvordan man bytter ut originalkoblingen med NEM-lomme. Den hadde jeg forventet at lå ved (i-og-med den er på tegningen)? Forglemmelse?
  • Digitalisering med ESU-dekodere (LokPilot DCC) kan være en utfordring. - Her er det ikke "plug & play"!
    Jeg har prøvd dette på flere lok. Ved kjøretrinn > 3, går loket silkemykt! Dersom man reduserer farten på de 3 laveste kjøresteg, "tar loket av og til ut" med en hastighet som er > 50% for så å bli normalt igjen etter en stund. Dette er vel like mye dekoderen som loket men her er det motortype som virker inn?
    Det viser seg at en Kp-verdi mellom 5 og 10 avhjelper dette. Utkobling av EMF er ikke å foretrekke da loket som de fleste damplok, går for ujamnt rundt. Jeg kan tenke meg at dette vil gi en større utfordring for de som vil ha lyd?

Er det andre erfaringer?



Endret av Kjell H. - 10 april 2011 kl. 18:59
Til toppen
Stian Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 04 januar 2007
Land: Bergen
Status: Utlogget
Points: 1451
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Stian Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 april 2011 kl. 18:30
Et lite spørsmål. hvorfor er ikke superline levert med decoder? er vel bare 220c som har det? i et såpass dyrt lok til 10.000 så bør man jo forvente at det er en decoder ferdig montert.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: pålogget
Points: 2412
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 april 2011 kl. 18:56
NMJ leverte en periode alle Superline med dekoder. Det er ikke bare Skd 220c som har dette.
Du finner en Zimo-dekoder i både El 14 og El 15. De færreste kjører dessverre ikke med slike modeller? - Om de kjører bra eller ikke, blir da av underordnet betydning.
Enda færre kjører digitalt.
En mulig årsak er at dekodere blir utdatert før selve modellen?
Til toppen
KjellAn Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 999
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér KjellAn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 april 2011 kl. 20:33
Jeg kjører min El14 digitalt, og den har god respons mellom originalt montert dekoder og motor/drivverk. Loket går meget bra etter at jeg har justert loket til noe lavere maks hastighet og akselerasjon og retardasjon. 

Endret av KjellAn - 10 april 2011 kl. 20:39
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: pålogget
Points: 2412
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 april 2011 kl. 21:38
Hyggelig å høre at noen Superline blir brukt - og attpå til digitalt!
 
Som sagt hadde jeg valgt ESU LP DCC som dekoder (fordi jeg hadde noen liggende).
For de av oss som kjører analogt (av og til), liker jeg ikke Zimo-dekodere. De "stjeler" for mye av reguleringsområdet og er for trege med "å bestemme seg" når de skal finne ut hvilken strømtype de får. Dette gir redusert reguleringsområde og noe "nølende" oppførsel - under analogdrift, vel å merke. Digitalt er de av de bedre!
Det var disse dekodere fra Zimo som forsinket leveringen av Skd 220c i sin tid og har i ettertid blitt noe bedre.
Egentlig har ESU´s dekodere vist seg å være en skuffelse mht. motorstyring - spesielt for noen klokkeankermotorer. Motoren til NMJ Type 15 er en av disse motorer som gir utfordring - men heldigvis ikke uløselig!
Til toppen
Ørjan Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 06 november 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 818
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Ørjan Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 april 2011 kl. 21:44
Sitat: KjellAn KjellAn skrev:

Jeg kjører min El14 digitalt, og den har god respons mellom originalt montert dekoder og motor/drivverk. Loket går meget bra etter at jeg har justert loket til noe lavere maks hastighet og akselerasjon og retardasjon. 
Jeg har gjort det samme som KjellAn og kan ikke klage på oppførselen til min El.14. Går som en drøm Digitalt.
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: pålogget
Points: 2412
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 april 2011 kl. 18:27
Det ser videre ut som om de forskjellige utgaver av Type 15 har forskjellig trekkraft!? Uten vektlodd trekker ikke loket allverden - særlig ikke de relativt tunge Epoke 1 -stålvognene i Superline.  (Forbildet trakk ikke særlig mye heller!)
 
Årsaken til dette er det medfølgende vektlodd til å sette i førerhytta. Dette loddet varierer med > 100% i størrelse og er forskjellig for de ulike utgaver.
Kanskje greit å vite når du skal velge hvilken utgave du skal kjøpe?
Til toppen
Stian Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 04 januar 2007
Land: Bergen
Status: Utlogget
Points: 1451
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Stian Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 april 2011 kl. 19:06
Når kommer første bilde av en type 15 med 1890talls vognene? :)
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Til toppen
Mikael Järn Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 23 januar 2010
Status: Utlogget
Points: 249
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Mikael Järn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 april 2011 kl. 09:59
Etter oppfordring et kjapt foto av Type 15 foran 1890-tallsvognene.
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: pålogget
Points: 2412
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 mai 2011 kl. 12:39
Nå har NMJ også kommet med et parametersett de anbefaler for de som har montert Zimo-dekoder i dette loket.
I hovedtrekk går dette også ut på endring av verdien for Kp som jeg også måtte gjøre for ESU-dekodere.
Forhandlerene har fått disse innstillinger.
Til toppen
Pelle Se rullemeny
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Medlem siden: 08 april 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2109
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Pelle Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 oktober 2020 kl. 11:58
Hvordan setter man inn dekoder i dette loket? Ser ut som at det kan være elektronikk i tenderen, mens motoren tydeligvis er i loket. Hvilke skruer skal da løsnes under tenderen?

Endret av Pelle - 16 oktober 2020 kl. 11:59
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: pålogget
Points: 2412
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 oktober 2020 kl. 12:43
Jeg har digitalisert NSB Type 15 for lenge siden. Etter det jeg husker, var de 4 skruene ytterst under hver ende i tenderen? De fleste dekodere passer. Jeg har brukt LokPilot Standard.
NMJ har ikke fulgt NEM 652-standarden, så loket går "omvendt" - det rygger i stedet for å gå med forenden frem. Dette har man "ordnet" ved å knytte frontlykten til F0r. Det er en "standard" fra NMJ for damplok og ikke bare på Type 15.
Man kan endre dette ved mapping av lysene og CV#29.


Endret av Kjell H. - 16 oktober 2020 kl. 16:33
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,063 sekunder.