MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ nyheter
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ nyheter

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NMJ nyheter
    Posted: 30 januar 2012 at 20:31
Noen som tør å spå hva som slippes av nyheter på onsdag?
Jeg kan starte med noen egne forslag...
Bm 69 eller el 11 topline leveringsklar i salg.
Motorvognssett (type 65/67/68????) i superline.
Damplokomotiv i superline (har for lite greie på Damplokomotiv og vet ikke hvilke som er mest aktuelt..)
El 14 topline i løpet av året?

Noen som har andre forslag?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2012 at 21:24
Tipper også El 11, eller muligens El 14 - begge i Topline. Så tror jeg at damper Type 21 ligger i løypa. BM 69 MÅ jo komme nå - 8 år etter annonsering. Superline godsvogner tror jeg ble en suksess og flere ligger nok i løypa. Foruten Topline grusvogn (Ø2 eller Ø3 og kjølevogn)  Kommer det et lite damplok  ala Type 43a/25e vil mange bli glade.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2012 at 22:36
type 21/20, el14, teakvogner, bm65, og noen godsvogner.
 
 
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2012 at 10:07
Jeg tipper:

Topline El11
Superline type 20

Tror også det blir en "BM69-revolusjon" med ørten nummervarianter og fargevarianter..
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2012 at 13:17
Vet at NMJ hadde samlet mye dokumentasjon til en Type 24 - før Brimalm kom dem i forkjøpet.
Hadde ikke blitt forbauset om de tok fram gamle dokumenter og blåste støv av dem?
Det som taler mot, er at Brimalm slet lenge med å bli kvitt sine utgaver. Kanskje derfor en Type 24 i TopLine-utgave?
 
Ellers hadde det vært hyggelig med Type 20/21! NMJ må vel ha blitt oppmuntret av salget av Type 18 som også er et lite lok?!
 
El 14 er vel bare et tidsspørsmål om når kommer i TopLine? - Lok som er i drift i dag selger bedre enn "historiske modeller".
Skal vi i samme omgang gjette på en Di8?
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2012 at 15:17
i følge finn moe så er det umulig å lage damplok i plastikk! spurte han når det kom lok i plast og det var svaret jeg fikk. er rart roco, fleishman, hornby osv får dette til da....
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2012 at 00:01
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

 
El 14 er vel bare et tidsspørsmål om når kommer i TopLine? - Lok som er i drift i dag selger bedre enn "historiske modeller".
Skal vi i samme omgang gjette på en Di8?
 
Trur nok Finn følger med og ser hva som folket ønsker  seg av modeller. At Skaladesign bare laget 20 stk av Di8 og disseble solgt raskt, viser at markedet vill ha flere Di8. Både Di8 og EL14 er modeller vill kunne selge i flere varianter. Av Di8 har man NSB nydesign,Cargonet Nydesign(uten nsb logo) og Cargonet design. Og i flere nr varianter. El14 kan man lage enda flere varianter av. Blir ikke overasket hvis et nytt topline lok står på programet. Di8 brukes jo også i sverige, og nå i England.
A matter of life and death
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2012 at 08:48
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

At Skaladesign bare laget 20 stk av Di8 og disseble solgt raskt, viser at markedet vill ha flere Di8. 


De laget nok ganske mange flere enn 20 stk.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Grønd View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 05 mai 2006
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grønd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2012 at 09:26
Hva med flere type 18c i andre nummer varianter?
Back to Top
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2012 at 09:59
Så kom NMJ Med DI 8...
 
Sånn i første øye kast er jeg glad skaladisign har laget sin model.
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2012 at 10:05
Da er nyhetene sluppet. Di 8 og el 2 var for meg noen store overraskelser!!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2012 at 10:17
Hadde personlig ventet noe annet, men er jo typisk at NMJ slipper noe som andre enten skal slippe eller har sluppet...
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2012 at 10:36
var ikke akkurat mye intresant der, kansje kbps med tømmerlast, men det var det.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2012 at 11:32
Di8 i 4 varianter så jeg skal ikke klage over det, så her blir det kjøp nå de kommer i butikken. Har vært borti lok fra flere produsenter som ikke enten har vært slurverte satt sammen (Di6, hobbytrade) Og EL18(roco, manglet ploger osv) Så jeg venter til de kommer i butikken. Sjekker altid modellenen føre jeg går ut fra butikken. Håper Di8 ruller bedre enn El13.  Samt Rocos Nohaber må jeg nok ha. Spørsmålet er når DI8 kommer. De har vist prototype  av Skd 224 og type 69. Ingen har kommet ennå. Blir vell innkjøp av DHL conteinervogna siden jeg har jobbet for de. men får passe på at conteinervognene ikke har for moderne conteinervogner slik at de kan henge bak de lok jeg bruker(diesel)
A matter of life and death
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2012 at 11:36
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Hadde personlig ventet noe annet, men er jo typisk at NMJ slipper noe som andre enten skal slippe eller har sluppet...
 
Bra de solgte flere enn de 20 stk. Jeg har ingen Di8 og foretrekker ferdigmodell. Så her blir det innkjøp. NMJ har nok fått med seg at markedet etterspør flere Di8 lok. Er nok grunnen til at disse kom. Hadde Skaladesign kommer med flere og gjerne som ferdig modeller, tviler jeg ikke på at de hadde gått unna de også. Og det lenge føre NMJ kom med sine Modeller.
A matter of life and death
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2012 at 11:46
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Hadde personlig ventet noe annet, men er jo typisk at NMJ slipper noe som andre enten skal slippe eller har sluppet...
 
Bra de solgte flere enn de 20 stk. Jeg har ingen Di8 og foretrekker ferdigmodell. Så her blir det innkjøp. NMJ har nok fått med seg at markedet etterspør flere Di8 lok. Er nok grunnen til at disse kom. Hadde Skaladesign kommer med flere og gjerne som ferdig modeller, tviler jeg ikke på at de hadde gått unna de også. Og det lenge føre NMJ kom med sine Modeller.
Wickerman
De produserte laaaaangt mer enn 20stk. i 3 forskjellige nr....
Og det byggesettet er en fryd!
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2012 at 12:04
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Hadde personlig ventet noe annet, men er jo typisk at NMJ slipper noe som andre enten skal slippe eller har sluppet...
 
Bra de solgte flere enn de 20 stk. Jeg har ingen Di8 og foretrekker ferdigmodell. Så her blir det innkjøp. NMJ har nok fått med seg at markedet etterspør flere Di8 lok. Er nok grunnen til at disse kom. Hadde Skaladesign kommer med flere og gjerne som ferdig modeller, tviler jeg ikke på at de hadde gått unna de også. Og det lenge føre NMJ kom med sine Modeller.
Wickerman
De produserte laaaaangt mer enn 20stk. i 3 forskjellige nr....
Og det byggesettet er en fryd!
Ja, ser veldig lovende ut det Di 8 byggestettet.  Gleder meg til å ta fatt på det, men må ha gjort klart noen andre før jeg går i gang.
 
 
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2012 at 12:17
Så ble det Di8 i begge fargevarianter, EL-2 i 2 varianter, BM69 og SKD 224 i gammel design er straks klare for levering, Di8 er vel rett rundt hjørnet.
Det var ikke mange som gjettet på at det var EL-2 som kom i Superline LOL
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2012 at 16:45
Originally posted by pkonc pkonc wrote:

  BM69 og SKD 224 i gammel design er straks klare for levering, Di8 er vel rett rundt hjørnet.
 
 
Javel?
 
Jeg har akkurat vært hos NMJ nå, og fikk vel ikke inntrykket av "straks klar for levering" på noen av de modellene. Men jeg kan jo ha oppfattet feil ...
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2012 at 17:32
Overraskende at de vil lage en El 2! - Et lok som har hatt begrenset utbredelse - både i antall og innsatsområde.
 
Da er det sikkert et "håp" for både El 3 og El4 en gang i fremtiden?
 
Di8 var ikke uventet - og den hadde jeg gjettet på.
Ellers var det lite formnyheter i år fra NMJ - mest "etterheng" fra tidligere år. Synes det er bra at man ikke "reserverer seg forbilder" mange år i forveien men heller forsøker å levere det som allerede er annonsert!
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 874
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2012 at 19:31
Det mest interessante i mine øyne er norske 23- og 24-fots containerefra Posten, Linjegods og DHL. Tidligere har vi bare hatt ommerkede 20-fots containere.

Ellers var det tynt sett ut fra forhåndshypen fra NMJ.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2012 at 20:15
Veldig bra for 0-kjørerne at de kompletterer med B10 og DF37, så man kan kjøre realistiske tog, ikke bare slerker med kun annenklasse sittevogner. Det er synd at alle spesialvognene i Topline B3-serien tydeligvis ikke kommer (for ikke å snakke om BF14 som ferdigmodell; er det i det hele tatt noen fjerntog som ikke går med B7-materiell som ikke har en BF14 med??)
 
Di8 i flere nummervarianter er bra synes jeg. Ferdigmodeller har et annet marked enn byggesett
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Tom Lynga View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 18 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tom Lynga Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2012 at 21:44
Hei,
 
El 2 var for meg en stor overraskelse... Blir spennende å se hvordan den blir. Må vel ha ett eks av den og. Di 8 har jeg nettopp fått som byggesett, men ser ikke bort fra at det blir en ferdigmodell fra NMJ og. Ellers blir det vel en tur til Strømmen for å sikre seg den nye katalogen, og en hyggelig prat!
 
MJ-Hilsen
 
Tom  Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2012 at 22:18


Edited by VA - 28 september 2014 at 18:50
MVH

VA
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2012 at 23:09

Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Det mest interessante i mine øyne er norske 23- og 24-fots containerefra Posten, Linjegods og DHL. Tidligere har vi bare hatt ommerkede 20-fots containere.

Flott at det igjen kommer noen "ekte" norske 2-akslede containervogner i modell, i stedet for omlitrerte utenlandske fra bl. a. Electrotren. Det begynner å bli en del år siden siden NMJ og Polar Modell hadde noen (som jeg tror var produsert av UGJ).

Jeg håper imidlertid de nye containervognene fra NMJ har en mer presis kortkoblingskulisse enn de gamle. Og så spørs det hvordan 2-akslede vogner med så lang akselavstand (10 m i 1:1) oppfører seg i de trange radiene man gjerne benytter på et hjemmeanlegg.

Det hadde vært kjekt om NMJ kunne lagt ut litt info om når de aktuelle container-typene var i trafikk.

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2012 at 23:30
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Originally posted by pkonc pkonc wrote:

  BM69 og SKD 224 i gammel design er straks klare for levering, Di8 er vel rett rundt hjørnet.
 
 
Javel?
 
Jeg har akkurat vært hos NMJ nå, og fikk vel ikke inntrykket av "straks klar for levering" på noen av de modellene. Men jeg kan jo ha oppfattet feil ...
 
Det er lenge siden de første prototypene av SKD 224 kom. Og selv om man har prototypebilder av Di8 katalogen betyr det ikke at de kommer føre sommeren. Snakker vi høsten blir jeg ikke overasket men det er lov å håpe.
A matter of life and death
Back to Top
Mini View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 04 april 2010
Status: Offline
Points: 99
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mini Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2012 at 23:45
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Originally posted by pkonc pkonc wrote:

  BM69 og SKD 224 i gammel design er straks klare for levering, Di8 er vel rett rundt hjørnet.
 
 
Javel?
 
Jeg har akkurat vært hos NMJ nå, og fikk vel ikke inntrykket av "straks klar for levering" på noen av de modellene. Men jeg kan jo ha oppfattet feil ...
 
Det er lenge siden de første prototypene av SKD 224 kom. Og selv om man har prototypebilder av Di8 katalogen betyr det ikke at de kommer føre sommeren. Snakker vi høsten blir jeg ikke overasket men det er lov å håpe.
 
Ser kanskje ut til at NMJ satser på å spre modellene litt utover året. Både av hensyn til produksjon og av hensyn til godtfolks lommebøker. Tror heller ikke HobbyTrade skal føle seg trygg for at ikke deres annonserte El 11 møter en Topline-elver som kommer til neste Nürnberg-slipp. Reprise på El 13 med andre ord.
 
Først av alle er vel SkalaDesigns 11-versjon som etter hvert som Di8'ern deres er utsendt kan få full oppmerksomhet fra gutta i Bergen.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2012 at 08:51
Originally posted by Mini Mini wrote:

Ser kanskje ut til at NMJ satser på å spre modellene litt utover året. Både av hensyn til produksjon og av hensyn til godtfolks lommebøker.
Du mener vel "litt utover årENE" ?
Hverken 69-sett eller 224 fortjener å stå i noen nyhetskatalog i år, siden det jo er modeller som er annonsert som nyheter tidligere
 
Originally posted by Mini Mini wrote:

 Tror heller ikke HobbyTrade skal føle seg trygg for at ikke deres annonserte El 11 møter en Topline-elver som kommer til neste Nürnberg-slipp. Reprise på El 13 med andre ord.
Du mener: Først annonserer Hobbytrade modellen, deretter forsøker NMJ ødelegge for konkurenten ved å slenge ut på markedet en (dårligere?) tilsvarende modell i all hast?
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Mini View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 04 april 2010
Status: Offline
Points: 99
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mini Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2012 at 12:15
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Mini Mini wrote:

Ser kanskje ut til at NMJ satser på å spre modellene litt utover året. Både av hensyn til produksjon og av hensyn til godtfolks lommebøker.
Du mener vel "litt utover årENE" ?
Hverken 69-sett eller 224 fortjener å stå i noen nyhetskatalog i år, siden det jo er modeller som er annonsert som nyheter tidligere
 
Originally posted by Mini Mini wrote:

 Tror heller ikke HobbyTrade skal føle seg trygg for at ikke deres annonserte El 11 møter en Topline-elver som kommer til neste Nürnberg-slipp. Reprise på El 13 med andre ord.
Du mener: Først annonserer Hobbytrade modellen, deretter forsøker NMJ ødelegge for konkurenten ved å slenge ut på markedet en (dårligere?) tilsvarende modell i all hast?
 
Katalogen er vel ment å dekke A) de modellene som er ferdigproduserte og fremdeles tilgjengelige, samt B) modeller som skal produseres etter hvert som de kan ferdigstilles fra Kina/Korea.
 
Det var jo uheldig at Hobby Trade ødela salget av Superline Di6 med sin billigmodell av samme lokomotiv. Slikt skjer. Det opplevde Brimalm og Modelljernbaneforeningen med sin Type 31 også da NMJ kom samtidig med sin utgave. Og altså nå NMJ's El 13 som kuppet markedet for Hobby Trade. Finn Moe velger for tiden å holde kortene tett til brystet om nye modeller før de ligger i løypa. BM 69 ble vel en vekker - om enn av ymse årsaker.
 
 Hobby Trade derimot velger fortsatt å gå ut for å lodde interessen før de starter utvikling og produksjon. Da viser de forretningsmessig "svakhet" allerede på et tidlig tidspunkt. I dagens businessverden er ikke alltid det så lurt på sikt. De store kan alltids vise "nåde" overfor små underdogs de liker (småprodusenter), men overfor de andre store som de ikke samarbeider med gjelder loven om høk over høk. Eller Darwin-kapitalismen som vi kan kalle det. Stadig flere nordmenn blir oppdratte til snillistisk godtroenhet og forstår ikke at verden kan være så "stygg og slem". Men for en som vil være stor og mektig gjelder kun tyngdeloven og survival of the fittest.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2012 at 12:36
ang nmj og el13 virket det som om det bare var for å ødelegge for hobbytrade, det er jo masse slurvefeil på det loket, og ting som lett kunne vert ungått! nei om jeg skal ha el13 blir det hobbytrade sin. og for meg så virker det som at nmj kopierer det som andre kommer med. feks 224, skaladesign kommer med, nmj kommer med,  hobbytrade el13, nmj el13, skaladesign di8, nmj di8. greit nok at det kommer med godt mellomrom noen ganger, men det er egentlig unødvendig.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,438 seconds.