Print Page | Close Window

NMJ nyheter

Printed From: MJF Forum
Category: Produkter og produktomtaler
Forum Name: Nye produkter
Forum Description: Funnet noen nyheter verdt å melde om? Post dem her!
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6821
Printed Date: 18 juli 2025 at 16:42
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com

Topic: NMJ nyheter
Posted By: Pelle
Subject: NMJ nyheter
Date Posted: 30 januar 2012 at 20:31
Noen som tør å spå hva som slippes av nyheter på onsdag?
Jeg kan starte med noen egne forslag...
Bm 69 eller el 11 topline leveringsklar i salg.
Motorvognssett (type 65/67/68????) i superline.
Damplokomotiv i superline (har for lite greie på Damplokomotiv og vet ikke hvilke som er mest aktuelt..)
El 14 topline i løpet av året?

Noen som har andre forslag?

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.

Replies:
Posted By: MJ
Date Posted: 30 januar 2012 at 21:24
Tipper også El 11, eller muligens El 14 - begge i Topline. Så tror jeg at damper Type 21 ligger i løypa. BM 69 MÅ jo komme nå - 8 år etter annonsering. Superline godsvogner tror jeg ble en suksess og flere ligger nok i løypa. Foruten Topline grusvogn (Ø2 eller Ø3 og kjølevogn)  Kommer det et lite damplok  ala Type 43a/25e vil mange bli glade.

Posted By: Stian
Date Posted: 30 januar 2012 at 22:36
type 21/20, el14, teakvogner, bm65, og noen godsvogner.

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian

Posted By: Per-Inge-2613
Date Posted: 31 januar 2012 at 10:07
Jeg tipper:

Topline El11
Superline type 20

Tror også det blir en "BM69-revolusjon" med ørten nummervarianter og fargevarianter..

-------------
MvH
Thomas Olsen

Posted By: Kjell H.
Date Posted: 31 januar 2012 at 13:17
Vet at NMJ hadde samlet mye dokumentasjon til en Type 24 - før Brimalm kom dem i forkjøpet.
Hadde ikke blitt forbauset om de tok fram gamle dokumenter og blåste støv av dem?
Det som taler mot, er at Brimalm slet lenge med å bli kvitt sine utgaver. Kanskje derfor en Type 24 i TopLine-utgave?

Ellers hadde det vært hyggelig med Type 20/21! NMJ må vel ha blitt oppmuntret av salget av Type 18 som også er et lite lok?!

El 14 er vel bare et tidsspørsmål om når kommer i TopLine? - Lok som er i drift i dag selger bedre enn "historiske modeller".
Skal vi i samme omgang gjette på en Di8?

Date Posted: 31 januar 2012 at 15:17
i følge finn moe så er det umulig å lage damplok i plastikk! spurte han når det kom lok i plast og det var svaret jeg fikk. er rart roco, fleishman, hornby osv får dette til da....

-------------

Mvh stian

Posted By: Wickerman
Date Posted: 01 februar 2012 at 00:01
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

El 14 er vel bare et tidsspørsmål om når kommer i TopLine? - Lok som er i drift i dag selger bedre enn "historiske modeller".
Skal vi i samme omgang gjette på en Di8?

Trur nok Finn følger med og ser hva som folket ønsker  seg av modeller. At Skaladesign bare laget 20 stk av Di8 og disseble solgt raskt, viser at markedet vill ha flere Di8. Både Di8 og EL14 er modeller vill kunne selge i flere varianter. Av Di8 har man NSB nydesign,Cargonet Nydesign(uten nsb logo) og Cargonet design. Og i flere nr varianter. El14 kan man lage enda flere varianter av. Blir ikke overasket hvis et nytt topline lok står på programet. Di8 brukes jo også i sverige, og nå i England.

-------------
A matter of life and death

Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 01 februar 2012 at 08:48
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

At Skaladesign bare laget 20 stk av Di8 og disseble solgt raskt, viser at markedet vill ha flere Di8. 

De laget nok ganske mange flere enn 20 stk.

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     

Posted By: Grønd
Date Posted: 01 februar 2012 at 09:26
Hva med flere type 18c i andre nummer varianter?

Posted By: Roger Andre
Date Posted: 01 februar 2012 at 09:59
Så kom NMJ Med DI 8...

Sånn i første øye kast er jeg glad skaladisign har laget sin model.

-------------
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker

Posted By: Pelle
Date Posted: 01 februar 2012 at 10:05
Da er nyhetene sluppet. Di 8 og el 2 var for meg noen store overraskelser!!

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.

Posted By: Ørjan
Date Posted: 01 februar 2012 at 10:17
Hadde personlig ventet noe annet, men er jo typisk at NMJ slipper noe som andre enten skal slippe eller har sluppet...

-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??

Date Posted: 01 februar 2012 at 10:36
var ikke akkurat mye intresant der, kansje kbps med tømmerlast, men det var det.

-------------

Mvh stian

Date Posted: 01 februar 2012 at 11:32
Di8 i 4 varianter så jeg skal ikke klage over det, så her blir det kjøp nå de kommer i butikken. Har vært borti lok fra flere produsenter som ikke enten har vært slurverte satt sammen (Di6, hobbytrade) Og EL18(roco, manglet ploger osv) Så jeg venter til de kommer i butikken. Sjekker altid modellenen føre jeg går ut fra butikken. Håper Di8 ruller bedre enn El13.  Samt Rocos Nohaber må jeg nok ha. Spørsmålet er når DI8 kommer. De har vist prototype  av Skd 224 og type 69. Ingen har kommet ennå. Blir vell innkjøp av DHL conteinervogna siden jeg har jobbet for de. men får passe på at conteinervognene ikke har for moderne conteinervogner slik at de kan henge bak de lok jeg bruker(diesel)

-------------

Date Posted: 01 februar 2012 at 11:36
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Hadde personlig ventet noe annet, men er jo typisk at NMJ slipper noe som andre enten skal slippe eller har sluppet...

Bra de solgte flere enn de 20 stk. Jeg har ingen Di8 og foretrekker ferdigmodell. Så her blir det innkjøp. NMJ har nok fått med seg at markedet etterspør flere Di8 lok. Er nok grunnen til at disse kom. Hadde Skaladesign kommer med flere og gjerne som ferdig modeller, tviler jeg ikke på at de hadde gått unna de også. Og det lenge føre NMJ kom med sine Modeller.

-------------

Date Posted: 01 februar 2012 at 11:46

Bra de solgte flere enn de 20 stk. Jeg har ingen Di8 og foretrekker ferdigmodell. Så her blir det innkjøp. NMJ har nok fått med seg at markedet etterspør flere Di8 lok. Er nok grunnen til at disse kom. Hadde Skaladesign kommer med flere og gjerne som ferdig modeller, tviler jeg ikke på at de hadde gått unna de også. Og det lenge føre NMJ kom med sine Modeller.
Wickerman
De produserte laaaaangt mer enn 20stk. i 3 forskjellige nr....
Og det byggesettet er en fryd!

-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??

Posted By: Per Einar Orebe
Date Posted: 01 februar 2012 at 12:04

Wickerman
De produserte laaaaangt mer enn 20stk. i 3 forskjellige nr....
Og det byggesettet er en fryd!
Ja, ser veldig lovende ut det Di 8 byggestettet.  Gleder meg til å ta fatt på det, men må ha gjort klart noen andre før jeg går i gang.

Posted By: pkonc
Date Posted: 01 februar 2012 at 12:17
Så ble det Di8 i begge fargevarianter, EL-2 i 2 varianter, BM69 og SKD 224 i gammel design er straks klare for levering, Di8 er vel rett rundt hjørnet.
Det var ikke mange som gjettet på at det var EL-2 som kom i Superline LOL

Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 01 februar 2012 at 16:45
Originally posted by pkonc pkonc wrote:

BM69 og SKD 224 i gammel design er straks klare for levering, Di8 er vel rett rundt hjørnet.

Javel?

Jeg har akkurat vært hos NMJ nå, og fikk vel ikke inntrykket av "straks klar for levering" på noen av de modellene. Men jeg kan jo ha oppfattet feil ...

Date Posted: 01 februar 2012 at 17:32
Overraskende at de vil lage en El 2! - Et lok som har hatt begrenset utbredelse - både i antall og innsatsområde.

Da er det sikkert et "håp" for både El 3 og El4 en gang i fremtiden?

Di8 var ikke uventet - og den hadde jeg gjettet på.
Ellers var det lite formnyheter i år fra NMJ - mest "etterheng" fra tidligere år. Synes det er bra at man ikke "reserverer seg forbilder" mange år i forveien men heller forsøker å levere det som allerede er annonsert!

Posted By: Dag Cato
Date Posted: 01 februar 2012 at 19:31
Det mest interessante i mine øyne er norske 23- og 24-fots containerefra Posten, Linjegods og DHL. Tidligere har vi bare hatt ommerkede 20-fots containere.

Ellers var det tynt sett ut fra forhåndshypen fra NMJ.

-------------
MVH

DC

Steinsnes? Hvilken Steinsnes?

Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 01 februar 2012 at 20:15
Veldig bra for 0-kjørerne at de kompletterer med B10 og DF37, så man kan kjøre realistiske tog, ikke bare slerker med kun annenklasse sittevogner. Det er synd at alle spesialvognene i Topline B3-serien tydeligvis ikke kommer (for ikke å snakke om BF14 som ferdigmodell; er det i det hele tatt noen fjerntog som ikke går med B7-materiell som ikke har en BF14 med??)

Di8 i flere nummervarianter er bra synes jeg. Ferdigmodeller har et annet marked enn byggesett

-------------
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.

Posted By: Tom Lynga
Date Posted: 01 februar 2012 at 21:44
Hei,

El 2 var for meg en stor overraskelse... Blir spennende å se hvordan den blir. Må vel ha ett eks av den og. Di 8 har jeg nettopp fått som byggesett, men ser ikke bort fra at det blir en ferdigmodell fra NMJ og. Ellers blir det vel en tur til Strømmen for å sikre seg den nye katalogen, og en hyggelig prat!

MJ-Hilsen

Tom  Lynga

-------------
Det enkle er ofte det beste...

Posted By: VA
Date Posted: 01 februar 2012 at 22:18

-------------
MVH

VA

Posted By: TorsteinS
Date Posted: 01 februar 2012 at 23:09

Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Det mest interessante i mine øyne er norske 23- og 24-fots containerefra Posten, Linjegods og DHL. Tidligere har vi bare hatt ommerkede 20-fots containere.

Flott at det igjen kommer noen "ekte" norske 2-akslede containervogner i modell, i stedet for omlitrerte utenlandske fra bl. a. Electrotren. Det begynner å bli en del år siden siden NMJ og Polar Modell hadde noen (som jeg tror var produsert av UGJ).

Jeg håper imidlertid de nye containervognene fra NMJ har en mer presis kortkoblingskulisse enn de gamle. Og så spørs det hvordan 2-akslede vogner med så lang akselavstand (10 m i 1:1) oppfører seg i de trange radiene man gjerne benytter på et hjemmeanlegg.

Det hadde vært kjekt om NMJ kunne lagt ut litt info om når de aktuelle container-typene var i trafikk.

Date Posted: 01 februar 2012 at 23:30
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

BM69 og SKD 224 i gammel design er straks klare for levering, Di8 er vel rett rundt hjørnet.

Javel?

Jeg har akkurat vært hos NMJ nå, og fikk vel ikke inntrykket av "straks klar for levering" på noen av de modellene. Men jeg kan jo ha oppfattet feil ...

Det er lenge siden de første prototypene av SKD 224 kom. Og selv om man har prototypebilder av Di8 katalogen betyr det ikke at de kommer føre sommeren. Snakker vi høsten blir jeg ikke overasket men det er lov å håpe.

-------------

Posted By: Mini
Date Posted: 01 februar 2012 at 23:45

Javel?

Det er lenge siden de første prototypene av SKD 224 kom. Og selv om man har prototypebilder av Di8 katalogen betyr det ikke at de kommer føre sommeren. Snakker vi høsten blir jeg ikke overasket men det er lov å håpe.

Ser kanskje ut til at NMJ satser på å spre modellene litt utover året. Både av hensyn til produksjon og av hensyn til godtfolks lommebøker. Tror heller ikke HobbyTrade skal føle seg trygg for at ikke deres annonserte El 11 møter en Topline-elver som kommer til neste Nürnberg-slipp. Reprise på El 13 med andre ord.

Først av alle er vel SkalaDesigns 11-versjon som etter hvert som Di8'ern deres er utsendt kan få full oppmerksomhet fra gutta i Bergen.

Posted By: eika
Date Posted: 02 februar 2012 at 08:51
Originally posted by Mini Mini wrote:

Ser kanskje ut til at NMJ satser på å spre modellene litt utover året. Både av hensyn til produksjon og av hensyn til godtfolks lommebøker.
Du mener vel "litt utover årENE" ?
Hverken 69-sett eller 224 fortjener å stå i noen nyhetskatalog i år, siden det jo er modeller som er annonsert som nyheter tidligere

Tror heller ikke HobbyTrade skal føle seg trygg for at ikke deres annonserte El 11 møter en Topline-elver som kommer til neste Nürnberg-slipp. Reprise på El 13 med andre ord.
Du mener: Først annonserer Hobbytrade modellen, deretter forsøker NMJ ødelegge for konkurenten ved å slenge ut på markedet en (dårligere?) tilsvarende modell i all hast?

-------------
Når går toget fra Skråvika?

Date Posted: 02 februar 2012 at 12:15
Originally posted by eika eika wrote:

Ser kanskje ut til at NMJ satser på å spre modellene litt utover året. Både av hensyn til produksjon og av hensyn til godtfolks lommebøker.
Du mener vel "litt utover årENE" ?
Hverken 69-sett eller 224 fortjener å stå i noen nyhetskatalog i år, siden det jo er modeller som er annonsert som nyheter tidligere

Tror heller ikke HobbyTrade skal føle seg trygg for at ikke deres annonserte El 11 møter en Topline-elver som kommer til neste Nürnberg-slipp. Reprise på El 13 med andre ord.
Du mener: Først annonserer Hobbytrade modellen, deretter forsøker NMJ ødelegge for konkurenten ved å slenge ut på markedet en (dårligere?) tilsvarende modell i all hast?

Katalogen er vel ment å dekke A) de modellene som er ferdigproduserte og fremdeles tilgjengelige, samt B) modeller som skal produseres etter hvert som de kan ferdigstilles fra Kina/Korea.

Det var jo uheldig at Hobby Trade ødela salget av Superline Di6 med sin billigmodell av samme lokomotiv. Slikt skjer. Det opplevde Brimalm og Modelljernbaneforeningen med sin Type 31 også da NMJ kom samtidig med sin utgave. Og altså nå NMJ's El 13 som kuppet markedet for Hobby Trade. Finn Moe velger for tiden å holde kortene tett til brystet om nye modeller før de ligger i løypa. BM 69 ble vel en vekker - om enn av ymse årsaker.

Hobby Trade derimot velger fortsatt å gå ut for å lodde interessen før de starter utvikling og produksjon. Da viser de forretningsmessig "svakhet" allerede på et tidlig tidspunkt. I dagens businessverden er ikke alltid det så lurt på sikt. De store kan alltids vise "nåde" overfor små underdogs de liker (småprodusenter), men overfor de andre store som de ikke samarbeider med gjelder loven om høk over høk. Eller Darwin-kapitalismen som vi kan kalle det. Stadig flere nordmenn blir oppdratte til snillistisk godtroenhet og forstår ikke at verden kan være så "stygg og slem". Men for en som vil være stor og mektig gjelder kun tyngdeloven og survival of the fittest.

Date Posted: 02 februar 2012 at 12:36
ang nmj og el13 virket det som om det bare var for å ødelegge for hobbytrade, det er jo masse slurvefeil på det loket, og ting som lett kunne vert ungått! nei om jeg skal ha el13 blir det hobbytrade sin. og for meg så virker det som at nmj kopierer det som andre kommer med. feks 224, skaladesign kommer med, nmj kommer med,  hobbytrade el13, nmj el13, skaladesign di8, nmj di8. greit nok at det kommer med godt mellomrom noen ganger, men det er egentlig unødvendig.

-------------

Mvh stian

Date Posted: 02 februar 2012 at 12:57
Hadde jo vært artig å sett reaksjonene dersom HobbyTrade slapp BÅDE El 11 OG El 13 samtidig utpå høsten engang. Danskene er jo kjent som Skandinavias business-folk nummer en.

Date Posted: 02 februar 2012 at 13:00

Finn Moe velger for tiden å holde kortene tett til brystet om nye modeller før de ligger i løypa. BM 69 ble vel en vekker - om enn av ymse årsaker.

Ok, merkelig at det er fortsatt er en god del flere modeller enn BM 69 som IKKE er levert da.

F 3, svenske 60-talls vogner i div. varianter, Skd 224 og Flytoget er alle nyheter som er presentert etter BM 69.

PS Du er rimelig voksen av deg som fortsetter med flere nick her på forumet, til tross for at det har kommet fram at du står bak flere. Og t.o.m. har diskutert med deg selv i ett eller flere tilfeller. Smile

Date Posted: 02 februar 2012 at 13:06

*Stadig flere nordmenn blir oppdratte til snillistisk godtroenhet og forstår ikke at verden kan være så "stygg og slem".

*Danskene er jo kjent som Skandinavias business-folk nummer en.

Haha! Du kommer stadig med mange fine, men dog litt vel eplekjekke og verdensvante kommentarer Smile

Date Posted: 02 februar 2012 at 13:17

[QUOTE=Mini] PS Du er rimelig voksen av deg som fortsetter med flere nick her på forumet, til tross for at det har kommet fram at du står bak flere. Og t.o.m. har diskutert med deg selv i ett eller flere tilfeller. Smile

Er ikke så stødig i engelsk, men lurer på om du kunne hjelpe meg med et uttrykk jeg ikke helt vet betydningen av. Det lyder som følger:

I couldn't care less!

Vet du hva det betyr pjokken?

Date Posted: 02 februar 2012 at 13:32

Er ikke så stødig i engelsk, men lurer på om du kunne hjelpe meg med et uttrykk jeg ikke helt vet betydningen av. Det lyder som følger:

I couldn't care less!

Vet du hva det betyr pjokken?

Haha, pjokken faktisk.

Tøff i trynet, ja Smile

Date Posted: 02 februar 2012 at 13:34
dette har vi vert borti før....... kan vi putte det under en sville? Confused

-------------

Mvh stian

Posted By: Roger Andre
Date Posted: 02 februar 2012 at 13:48
Det blir fort litt mye skitt kasting inne på disse forumene. Men nok om det, det beste må vel være og ha så mange aktører på markede som mulig, som gjerne kommer ver sin model og så får vi velge... jeg for min del velger helt klart små produsenter frem for de som vil være litt større.
Synes det er mer skjarm med en model du må tukle litt med sjøl. Enn en færdig kjøpt. Og har lite til over for denne metoden NMJ til tider bruker.

-------------
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker

Date Posted: 02 februar 2012 at 14:04
At NMJ satser på en særing som El 2 kan muligens skyldes at han server markedet for gamlekara mens de ennå lever. Dette er en kjøpesterk gruppe som sitter på nedbetalte hus, pæeng på bok og som kjeder seg litt som pensjonister mens de mimrer om gamle dager. Kort sagt den virkelige dessert-generasjonen. Dessuten er det flere i El 2's tidligere virkeområde (Drammen+) som gjerne vil ha komplett hele lok-serien som betjente Drammensbanen.

At Moe & co presenterer 200 lok av denne maskinen i to utgaver kan kanskje være dristig. Type 18 kunne han derimot ha laget adskillig flere av skal man lodde av interessen. Hadde noen på åttitallet sagt at jeg idag skulle kunne sitte med en så fantastisk katalog med norsk materiell mellom hendene, ville jeg bare ledd høyt. NMJ er virkelig en gave til oss tussiaster!

Date Posted: 02 februar 2012 at 14:29
tja, finn har jo brukt nesten allt som er superline mat nå da. kansje derfor el2 kommer Tongue

-------------

Mvh stian

Date Posted: 02 februar 2012 at 15:03
Derfor hadde det vært hyggelig med mer i Topline serien.
El.14 og El.11 hadde jo vært SNACKS for flere...
Selv kunne eg og tenke meg flere av de "eldre" motorvognene (60 serie) i tillegg te El.14!

-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??

Posted By: eika
Date Posted: 02 februar 2012 at 16:52

Det var jo uheldig at Hobby Trade ødela salget av Superline Di6 med sin billigmodell av samme lokomotiv. Slikt skjer.
Jeg syns det er temmelig søkt å sammenligne en messingmodell i et så begrenset opplag og så høy prisklasse med en seriemodell i plast men ålreit mini'n... da kan vi jo ta noen tilsvarende sammenligninger:

1.) Agder modellteknikk annonserer 69-sett i messing
--->NMJ annonserer 69-sett kort tid etter.

2.) Skala design produserer Skd224 i messing
---> NMJ annonserer plastmodell av Skd224

3.) Skala design produserer halvfabrikata Di8
---> NMJ annonserer Di8

Aner man et mønster her?

-------------
Når går toget fra Skråvika?

Date Posted: 02 februar 2012 at 17:11
Originally posted by eika eika wrote:

Det var jo uheldig at Hobby Trade ødela salget av Superline Di6 med sin billigmodell av samme lokomotiv. Slikt skjer.
Jeg syns det er temmelig søkt å sammenligne en messingmodell i et så begrenset opplag og så høy prisklasse med en seriemodell i plast men ålreit mini'n... da kan vi jo ta noen tilsvarende sammenligninger:

1.) Agder modellteknikk annonserer 69-sett i messing
--->NMJ annonserer 69-sett kort tid etter.

2.) Skala design produserer Skd224 i messing
---> NMJ annonserer plastmodell av Skd224

3.) Skala design produserer halvfabrikata Di8
---> NMJ annonserer Di8

Aner man et mønster her?

Vel, jeg tror at modellen til Hobby Trade ødela mye for salget av Di6 Superline. NMJ har jo ikke klart å selge den ut ennå og de har den fortsatt på lager. Kapitalisme er imidlertid konkurranseidrett og konkurrenter på samme marked MÅ tenke som en idrettsutøver med hensyn til strategi og taktikk. I all "krig" er det like viktig å ramme fiendens svakhet som egen styrke.

Ser ikke bort i fra at Skala Design har hatt en bratt læringskurve hva dette angår. Og hvem vet - det er ikke utenkelig at deres El 11 har ligget i bero litt til de så hva Finn kom med i Nürnberg. Det ville i allefall jeg ha gjort. Lite trivelig for en mikrobedrift at avbestillingene ruller inn på faksen. Ikke at jeg tror Moe & co har noe horn i siden til Skala Design. Tvert i mot. Men i krig og kjærlighet er alt tillatt vet du..Wink

Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 02 februar 2012 at 17:40
Jøye meg, her florerer spekulasjonene som bladene under løvspretten i april... Si meg, er begrunnelser for alle disse "markedsteoriene" om aktørenes og artiklenes forhold til hverandre helt unødvendig å sannhetsteste? Hvis nei, er det fullstendig upålitelig vissvass og forbannet dikt. 

Date Posted: 02 februar 2012 at 18:07
Jeg tror selv at det er lite sammenheng mellom salg av ferdige messingmodeller i prisleie rundt NOK 10K og plastmodeller som koster rundt 1/5?
Kjøpegruppene for respektive modeller er vidt forskjellig.
At NMJ sitter tilbake med usolgte modeller av Di6/Me2600 skyldes knapt konkurranse med HT sin utgave, heller at loket aldri kom skikkelig i bruk hos NSB og derved er å regne som en kuriositet?
Det er heller ikke eneste SuperLine som har vært tungsolgt - og de andre har ikke hatt konkurranse av plastmodeller.

Det er begrenset med forbilder i Norge. Det som selger best ihht. NMJ, er modeller av tog som ennå er i drift. Da er det enda færre forbilder å velge blant. Tror derfor ikke NMJ velger sine modellforbilder ut fra tanken om "å straffe" en konkurrent?  I så fall er dette lite smart - og vil straffe seg på sikt. De velger modeller som markedet etterlyser og som de har tro på at selger.
NMJ har vært heldige med "sine" valg og har truffet med modeller i et annet segment enn det som har vært på markedet - med unntak av Type 31.
Byggesett har nok en annen kjøpergruppe enn ferdigmodeller - derfor mener jeg det ikke er relevant å sammenlikne dette. Noen få av oss får kanskje "problemer" med valget, men for de fleste blir dette kun ett alternativ.

Samtidig må også nevnes at et resinbyggesett som f.eks. Di8 kun kan fremstilles i et visst antall eksemplarer før formene ødelegges. Således tror jeg nok Skaladesign har "utnyttet" formene sine til å produsere en serie byggesett så lenge formene holdt. Skal det bli flere, så må nok et nytt formsett lages? - Dessuten ble jo alle byggesettene formelig "revet bort".
Da gjenstår å se hvor mange som virkelig blir bygget? - Det gjelder for alle byggesett.

Date Posted: 02 februar 2012 at 18:38

Det er heller ikke eneste SuperLine som har vært tungsolgt...

Vel, det norske markedet er relativt lite og når noen som ønsker seg Di 6 i Superline plutselig oppdager at de likevel kan få en HobbyTrade-versjon for en brøkdel av prisen i god kvalitet vil etter mitt skjønn en stor del av markedet falle bort. Bare de aller rikeste kan kjøpe ALT, og kan du spare 6-7000 kroner på en marginal modell ville i hvert fall jeg benyttet pengene til annet materiell.

I forretningskrigen er det de psykologisk/økonomiske tyngdelovene som gjelder. Marginale inntekter er slett ikke å kimse av innen en slik nisjeproduksjon som MJ. Det kan være nettopp der hele overskuddet kommer. Forskjellen på suksess og fiasko behøver ikke være stor. Det har nok europeiske produsenter merket seg de senere årene. Produksjonsseriene er blitt mye mindre og likviditeten er blitt alfa og omega - f. eks. hos Roco.

Som du helt korrekt påpeker har f.eks. Type 32a ikke akkurat forsvunnet ut av NMJ's lagerhyller. Den står der faktisk fortsatt. Selv mener noen at det kanskje dreier seg nettopp om økonomisk psykologi. "Hvorfor skal NMJ ha like mye for et lite lok som for et stort"? Dette kan også være grunnen til at de muligens kvier seg for å lage en liten skiftedamper som Type 25e/43a i Superline. Vektproblematikken er jo løsbar med gummi på drivhjul ala El 13 og oppfinnsom tillegsvekting. (Som inni 220c.)

Finn Moe har i alle fall ved sin nese BÅDE for utvalg av modeller og sin forretningssans klart å holde skansen i alle år. For å si som Olav Thon: "Jeg kjøper en ting for en krone og selger den for to. Og den ene prosenten har jeg levd godt av..."Big smile

Posted By: MY1201
Date Posted: 02 februar 2012 at 19:15

At NMJ satser på en særing som El 2 kan muligens skyldes at han server markedet for gamlekara mens de ennå lever.

Den påstanden er en total skivebom. Hadde NMJ kommet med alt det som er populært nå og så med de mere sære modellene etterpå, ville de ikke solgt mange av de sære -slik som El2. Derfor kommer El2 nå og de mere populære modellene senere. Hadde du tatt deg tid til å faktisk snakke med de ansatte hos NMJ AS ville du forstått det...

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.

Date Posted: 02 februar 2012 at 19:49
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

At NMJ satser på en særing som El 2 kan muligens skyldes at han server markedet for gamlekara mens de ennå lever.

Den påstanden er en total skivebom. Hadde NMJ kommet med alt det som er populært nå og så med de mere sære modellene etterpå, ville de ikke solgt mange av de sære -slik som El2. Derfor kommer El2 nå og de mere populære modellene senere. Hadde du tatt deg tid til å faktisk snakke med de ansatte hos NMJ AS ville du forstått det...
Din påstand om skivebom må skyldes at du ikke evner å forstå hva jeg skriver. Hvorfor disse sære modellene først? Som du så treffende selv skriver:
Hadde NMJ kommet med alt det som er populært nå og så med de mere sære modellene etterpå, ville de ikke solgt mange av de sære -slik som El2. Derfor kommer El2 nå og de mere populære modellene senere.

Ja nettopp. De er mindre populære fordi de gamle MJ'erne av naturlige årsaker blir stadig færre, men fortsatt nå mange nok og kjøpesterke nok til å kjøpe modeller de selv har et forhold til. Din generasjon har både tid og økende kjøpekraft til å kjøpe skinnehermetikken som også vil komme i tur og orden.
"Populært" er et relativt ord - populært for hvem? That's the question...

Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 02 februar 2012 at 20:31

Gleder meg stort til 224 og 69 er klare! Kjempeflott at det går an å bygge opp en real NSB-samling. Hva hadde vi for 20 år siden? Märklin/Trix Di3 og Lima El13? At vi har fått et så godt utvalg i vanlig lommebokstørrelse, og i tillegg for de som heller handler Superline enn ny bil er jo kjempeartig!

Det eneste jeg savner for tiden er B5 og BF13/14, men det gjør ikke noe om det kommer neste år....

-------------
Modelljernbanebloggen: http://runekleven.blogspot.no/" rel="nofollow - http://runekleven.blogspot.no/

Posted By: TorsteinS
Date Posted: 02 februar 2012 at 22:33

Originally posted by Overkonduktøren Overkonduktøren wrote:

[...] Hva hadde vi for 20 år siden? Märklin/Trix Di3 og Lima El13? [...]

Den gangen var det vel Märklin/Hamo Di3? Limas El14 var også kommet.

Det største problemet den gangen synes jeg var det dårlige utvalget i norske godsvogner, slik at det i praksis var umulig å sette sammen et representativt norsk godstog. Med et av lokene ovenfor og Limas BF12, noen B3-er og kanskje en A2, Rocos B1 eller en teakvogn eller to, kunne man i det minste få til en fornuftig passasjertogkombinasjon. (Selv om Limas passasjervogner den gangen ikke så spesielt realistiske ut...)

Quote Det eneste jeg savner for tiden er B5 og BF13/14, men det gjør ikke noe om det kommer neste år....

Det burde ikke være helt usannsynlig at Lima/Rivarossi/Hornby kan komme med et nytt opplag av B5 om noen år, akkurat som Roco produserte en nytt opplag av teakvognene og NMJ nå har annonsert flere to-akslede stakevogner.

BF14 eller BF13 er det vel ikke så sannsynlig at kommer fra den kanten, så her håper jeg NMJ kjenner sin besøkelsestid.

Posted By: b e pedersen
Date Posted: 02 februar 2012 at 22:36
Jeg har liten interesse av spekulasjonene om hvem som er mest businessminded av de mj-pusher'ne.
Men siden tråden her heter NMJ nyheter og jeg har vært inne på nyhets-sidene til nevnte firma, vil jeg få framføre at jeg synes det er en uting å lage en nyhetskatalog som kan forveksles med njk's bildedatabase.
Jeg for min del ønsker å se bilder av modellene framfor forbildene.

-------------
Bjørn Egil

Date Posted: 02 februar 2012 at 22:48
Desverre har jeg lagt merke til at flere produsenter hengir seg til et bildeutvalg av forbildet istedetfor modellen. Det blir ikke helt rett nei.

-------------
Modelljernbanebloggen: http://runekleven.blogspot.no/" rel="nofollow - http://runekleven.blogspot.no/

Date Posted: 02 februar 2012 at 23:47

Desverre har jeg lagt merke til at flere produsenter hengir seg til et bildeutvalg av forbildet istedetfor modellen. Det blir ikke helt rett nei.

Tok en "Drillo" og kikket fort over katalogen på NORSKE lok, personvogner og godsvogner fra NSB. Kom til 198 fotos av modellene og 105 fotos av forbildet. Altså nesten dobbelt så mange modellbilder som forbilder.

Det er selvfølgelig smak og behag, men så lenge de fotograferer eksisterende modeller greit, så synes jeg faktisk at det er kjekt å få se et foto av forbildet også.

Opplysninger om modeller som er planlagt må nødvendigvis kun dreie seg om forbildefotos da de jo ikke eksisterer som modell. Som for eksempel Df 37, El 2 og Flytogutgaven av BM 73. BM 69  finnes det jo foreløpig bare en prototyp av og den er med. Skd 214 finnes det to prototyper av og begge de er med.Wink

Date Posted: 03 februar 2012 at 10:03
Er det riktig antall nagler på modellene da?

-------------

Date Posted: 03 februar 2012 at 10:21

Er det riktig antall nagler på modellene da?

Disse blir nok enklere for deg å holde styr på. Herer det bare "modell"-bilder:

http://www.brio.no/ToPlay/3_years/Engines_Wagons_and_Vehicles.aspx - http://www.brio.no/ToPlay/3_years/Engines_Wagons_and_Vehicles.aspx

Date Posted: 03 februar 2012 at 11:10
Du verden så saklig denne diskusjonen har blitt, gitt!

Selv er jeg ganske fornøyd med nyhetene fra NMJ i år, da jeg er en av dem som aldri rører et byggesett blir det fint med 8'er som ferdigmodell :-)

-------------
MvH
Thomas Olsen

Posted By: E L K
Date Posted: 03 februar 2012 at 11:36
Det eneste jeg savner for tiden er B5 og BF13/14, men det gjør ikke noe om det kommer neste år....

Date Posted: 03 februar 2012 at 11:43
Markedet er ikke alltid like lett å beregne - Spesielt for modeller i SuperLine-kategorien.

Mens Brimalm slet med å bil kvitt sine Type 31, var NMJ sine utgaver utsolgt på kort tid. Dette til tross for at "svensken" ble mye rimeligere for en del av oss?.
El 15 i nydesign som NMJ hadde trodd skulle bli hyllevarmer, røk ut på et blunk.
Type 49 (Dovregubben) var temmelig tungsolgt i starten - og ble solgt med rabatt på slutte.
Samme skjedde med BM86/91 - mens styrevognene ble fort sluttsolgt.
BM87 som er en nydelig modell som har gått i de fleste distrikter, er det fortsatt noen eksemplarer igjen av. - Forbausende!
Både El 11 og El 14 tok det mange år å selge ut men El 1 og pussig nok El9 var fort utsolgt.

Markedet er tydeligvis vanskelig å beregne - selv for NMJ!?

I det siste har jeg blitt forundret over at Type 18 røyk ut av hyllene ved levering mens Type 15 tok betraktelig lenger tid. - Personlig synes jeg Type 15 er en finere modell enn Type 18 - spesielt om man setter dem på sporet og må bruke løpeboggien med små hjul på Type 18. - Her synes jeg faktisk byggesettmodellen til S&S har en bedre løsning og er mye mer korrekt!

Når det gjelder Di6 og forholdet mellom pris og ytelse mellom NMJ og HT, er kanskje prisforskjellen verd å betale (spesielt da noen av lokene ble solgt på "tilbud")?
Mine HT-lok kjører ikke spesielt bra, dårlig strømopptak. slarkede boggier, ikke drift på alle hjul. Dårlig lakkering og dårlig plast (som lett brekker). Man får nettopp det man betaler for!
NMJ sin utgave er "fully sprung" (individuell fjæring på alle hjul) og derved bedre trekkraft og strømopptak. Slikt koster nødvendigvis noe. Da blir fort spørsmålet hva man prioriterer? Da synes jeg ikke heller det er relevant å sammenlikne da forskjellen er for stor i utgangspunktet.

Date Posted: 03 februar 2012 at 11:57
Originally posted by E L K E L K wrote:

Skal jeg tippe så kommer det ikke noe B5 vogner føre hele serien har kommet fra Ungaren(ferdig ombygget), og vognene er satt i drift?. Vognene tåler ikke elgpåkjørsel på Nordlandsbanen og ble retunert til Lodalen. Tru om det blir gjort ombygginger slik at de tåler dette bedre og dermed får synlinge forandringer på vognkassa(under) ?. Noe som kanskje gjør at produsentene venter. Desutten vill kanskje NMJ selge ut B3 og B7 vogner føre man lager en serie til slik at det ikke blir hyllevare av B3 og B7.

-------------

Date Posted: 03 februar 2012 at 12:04

Markedet er ikke alltid like lett å beregne - Spesielt for modeller i SuperLine-kategorien.

Mens Brimalm slet med å bil kvitt sine Type 31, var NMJ sine utgaver utsolgt på kort tid. Dette til tross for at "svensken" ble mye rimeligere for en del av oss?.
El 15 i nydesign som NMJ hadde trodd skulle bli hyllevarmer, røk ut på et blunk.
Type 49 (Dovregubben) var temmelig tungsolgt i starten - og ble solgt med rabatt på slutte.
Samme skjedde med BM86/91 - mens styrevognene ble fort sluttsolgt.
BM87 som er en nydelig modell som har gått i de fleste distrikter, er det fortsatt noen eksemplarer igjen av. - Forbausende!
Både El 11 og El 14 tok det mange år å selge ut men El 1 og pussig nok El9 var fort utsolgt.

Markedet er tydeligvis vanskelig å beregne - selv for NMJ!?

I det siste har jeg blitt forundret over at Type 18 røyk ut av hyllene ved levering mens Type 15 tok betraktelig lenger tid. - Personlig synes jeg Type 15 er en finere modell enn Type 18 - spesielt om man setter dem på sporet og må bruke løpeboggien med små hjul på Type 18. - Her synes jeg faktisk byggesettmodellen til S&S har en bedre løsning og er mye mer korrekt!

Når det gjelder Di6 og forholdet mellom pris og ytelse mellom NMJ og HT, er kanskje prisforskjellen verd å betale (spesielt da noen av lokene ble solgt på "tilbud")?
Mine HT-lok kjører ikke spesielt bra, dårlig strømopptak. slarkede boggier, ikke drift på alle hjul. Dårlig lakkering og dårlig plast (som lett brekker). Man får nettopp det man betaler for!
NMJ sin utgave er "fully spung" (individuell fjæring på alle hjul) og derved bedre trekkraft og strømopptak. Slikt koster nødvendigvis noe. Da blir fort spørsmålet hva man prioriterer? Da synes jeg ikke heller det er relevant å sammenlikne da forskjellen er for stor i utgangspunktet.

Alt du nevner her er selvfølgelig viktig for de som vet hva de skal se etter. Og du er jo kanskje en av dem som vet mest om MJ i hele landet og du kjøper vel det meste uansett. Men hovedtyngden av MJ-kjøpere vet ikke om de skjulte fortrinnlighetene eller feilene de burde ha sett etter. Derfor ender det hele opp som et pris- og tilbudsspørsmål  alene for brorparten. Og det er her, blant disse som fortjenesten ligger. Menigheten av de velstående kjøper jo uansett. Og oss behøver ikke Finn Moe bekymre seg for. Vi er ferdig innkalkulerte.Wink

Date Posted: 03 februar 2012 at 14:19

[
Disse blir nok enklere for deg å holde styr på. Herer det bare "modell"-bilder:

http://www.brio.no/ToPlay/3_years/Engines_Wagons_and_Vehicles.aspx - http://www.brio.no/ToPlay/3_years/Engines_Wagons_and_Vehicles.aspx

Jøss! Visste ikke at disse fantes en gang. Men dette har du jo tydeligvis helt kontroll på. Clap

-------------

Date Posted: 03 februar 2012 at 14:38
Hei folkens.
det er fredag og tid for avslapning. Ta en tur ned i kjelleren/opp på loftet/inn pågutterommet (stryk det som ikke passer) og kos dere med de togene dere har Smile
Å diskutere videre her er bortkastet tid. Smile

MVH
Dag Cato
Assisterende Moderator

Date Posted: 03 februar 2012 at 14:47
...

-------------

Posted By: KjellAn
Date Posted: 03 februar 2012 at 15:47
Er det kanskje på tide å gjøre noe med enkelte anonyme forumbrukere.
Vedkommende kjennetegnes med noe saklig innhold men tåler tydeligvis ikke at man stiller spørsmål om enkelte oppfatninger av sakligheten. Da begynner 'sleivkjeften' ... Confused

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers

Date Posted: 03 februar 2012 at 16:32
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Er det kanskje på tide å gjøre noe med enkelte anonyme forumbrukere.
Vedkommende kjennetegnes med noe saklig innhold men tåler tydeligvis ikke at man stiller spørsmål om enkelte oppfatninger av sakligheten. Da begynner 'sleivkjeften' ... Confused

Istemmes!

-------------
MvH
Thomas Olsen

Date Posted: 03 februar 2012 at 16:49
Når Moderator anmoder om at man roer ned så bør man høre på Moderator
Det burde være unødvendig å måtte låse tråden.

MVH
Dag Cato
Assisterende Moderator

-------------
MVH

DC

Steinsnes? Hvilken Steinsnes?

Date Posted: 03 februar 2012 at 19:22

BM87 som er en nydelig modell som har gått i de fleste distrikter, er det fortsatt noen eksemplarer igjen av. - Forbausende! Markedet er tydeligvis vanskelig å beregne - selv for NMJ!?

Ja at det fortsatt er en god del tilbake av BM 87 i NMJ-hyllene synes også jeg er pussig. Hadde trodd at disse skulle ryke ut like fort som Type 18 har gjort. Det viser at det hele er et følsomt marked. Topline BM 69 blir et helt annet konsept. Selv etter åtte års venting - og kanskje nettopp derfor - tror jeg disse vil selge like godt som El 13. BM 69 blir jo egentlig billig, og sisteutgavene av disse grunnmodellene går fremdeles idag.

Håper også at 224-traktoren nå har fått et skikkelig motordrivverk. Modellen i gammeldesign ser i alle fall lekker ut.

Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net