NMJ får ikke lengre endene til å møtes |
Post Reply |
Author | |
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 11 november 2006 at 14:08 |
Er det ingen andre som har lagt merke til det?
Selv med Fleischmanns kortkoblinger vil ikke endene møtes. Gapet er på hele 3 mm. Skal dette kalles kortkoblet? |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har du prøvd med Rocos kortkobling? Jeg bruker det på B3 vognene mine, mener at de går helt i hverandre da. Skal sjekke når jeg kommer hjem.
|
|
Hilsen Andreas.
|
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
B3-vognene er helt ok, men det er de nye fra NMJ. Rocos kortkobling er akkurat like korte som Fleischmanns
Det er nok NMJ som har gjort en blunder med plasseringa av kortkoblingskulissa. |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det var de jeg mente Dag Cato |
|
Hilsen Andreas.
|
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lurer på om problemet kan løses enkelt med å skjære av ca. 1,5 mm på kortkobblings holderen? Da må en lime selve kobblingen i holderen med f.eks litt hvitlim (da er det mulig å få den ut igjen). Spørsmålet er hvordan vognene vil gå i kurver, spesielt S-kurver, og hvor kraftige/små kurveradier en ønsker at vognene skal klare. Det samme problemet er på B5 vognene fra Lima også, så jeg lagde en gang en egen kortkobbling som var så kort at disse ble trekt tilstrekkelig i sammen. Det så veldig bra ut, men fungerte dessverre ikke tilfredstillende i vanlige MJ-kurver (jeg har satt minimum 60 cm radius). Dels fordi dette er veldig lange vogner, så utslaget på endene blir ganske voldsomt, samt at selve kortkobblings holderen ikke ga stort nok utslag/avstand mellom vognen. Løsningen her er nok å skifte ut hele holderen med nye fra f.eks. Symoba, men dette har jeg aldri prøvd. Hadde jeg imidlertid bare kjørt vognene i korrekte skalakurver på rundt 2 meter i radus, hadde det fungert perfekt. |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Trist om man har tabbet seg ut på en så enkel detalj som å følge NEM norm for koblinger når man har produsert en så nydelig vogn å se på... Eirik |
|
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Samma problemet med Rocos korkoblinger også. For meg så er det egentlig greit da, C - skinner er ikke akkurat de skinnene som byr på mest forbilderiktige kurver så det er Ok med litt større mellomrom i mellom vognene. Det får heller se litt rart ut når jeg kjører. Men koblingsholderne er mulig å endre litt på slik at de passer bedre slik som Asgeir fåreslo. Har foresten gjort en liten ombygging på koblingen og holderen på Di 4 ern min. Der var det motsatt problem at koblingen gikk borti plogen fordi holderen var plassert for langt bak. Dette løste seg ved å skjære av holderen i bakkant slik at koblingen ble flyttet noen millimeter fram. |
|
Hilsen Andreas.
|
|
NMJ AS
Kommersielle aktører Joined: 06 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 27 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei, Det er helt riktig at det er mellomrom mellom vognene selv med kortkoblingen. Dette er nettopp på grunn av NEM normen. Det stilles krav til vognene og at disse også skal fungere på Märklin’s radie 1. Og det gjør B3 vognene, hvis man fjerne fergekrokene. Trekker man inn koblingsholderen vil man oppleve mye av det Asgeir beskriver lengre opp, at vognene ikke fungerer i kurver. Det vil alltid være et kompromiss mellom modell og virkelighet, enten man velger den ene eller andre løsningen. Ser man på de svenske B7 vognene fra Roco, så har man løst dette problemet med å forlenge belgen/vulsten på modellen. Hvis man studerer bufferne, så vil man se at mellomrommet nesten er større enn på våre B3 vogner. På B3 serien valgte vi å ikke gjøre belgene større eller la de stikke lengre ut for at vognene skulle gå tett med kortkobling. Vår vurdering var at dette så ”verre” ut enn å ha et mellomrom på 2-3 mm mellom vognene. Derfor er enden av bufferne rett utenfor belgen, i stedet for at belgen stikker utenfor bufferne. Om vår vurdering var den riktig, er det der i mot noe hver enkelt må gjøre seg opp en mening om. Vi setter pris på tilbakemeldinger, slik at vi kan ta med dette når vi utvikler nye modeller! På NSB B7 serien (NMJ Topline) har vi gjort noe ala Roco og forlenget belgene litt, slik at de går helt tett med kortkobling. Vi har også utvidet utslaget noen få millimeter på selve koblingsholderen. Visuelt er dette kanskje bedre, og jeg tror mange vil sette pris på nettopp dette fremfor helt etter forbildet. Disse vognene vil også fungere på Märklin radie 1, men riktignok best uten kortkobling. Håper dette oppklarer litt av grunnen og mange av dilemmaene når man lager modeller. For NMJ AS, Knut Moe Edited by NMJ AS - 11 november 2006 at 18:13 |
|
NMJ - Norsk Modelljernbane AS
Strømsveien 102 N-2010 Strømmen Tlf: +47 64 84 57 30 Fax: +47 64 84 57 39 E-mail: inof@nmj.no Internet: www.nmj.no |
|
gunwes
Viderekommen Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 70 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg vet ikke om det går på NMJs modeller, men ved å sette på Kadee #17 og #18 i kombinasjon på B5 eller B3 fra Lima fikk man en temmelig tett kobling som også klarte Roco medium kurver (vet ikke diameter). Kadee #17 til #20 er utstyrt med "svalehale" og passer i NEM-kulisser. |
|
gw
|
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei NMJ,
takk for svaret. Raskt og informativt. Måtte jo teste flere vogner da. Først Rocos svenske B7: Som dere ser er gapet ca 2 mm mellom bufferene og 1,5 mellom belgene. Altså bedre enn sovevognene. Neste er Lima B5: Ca 1,5 mm mellom både buffere og belger. Bedre enn sovevognene. Så to tyske pass.vogner i lengdeskala 1:87 fra Roco: I underkant av 2 mm mellom bufferene og knappe 1 mm mellom belgene. Til slutt Limas B3: Under millimeteren både mellom buffere og belger. Soleklart best av de testede. Poenget mitt er at det er mulig å få det til. Om belgene går tett så overser man glatt at det er litt mellomrom mellom bufferene. Nå skal det til NMJs forsvar sies at de har tatt konsekvensen av det på sine B7-vogner skal man tro det som er skrevet. Men samtidig viser det hvor håpløst det blir om man ukritisk følger NEM-standarden. Märklins R1 er så vidt mehg bekjent tenkt å være en industrisporkurve. det er ikke mulig å kjøre fullskalavogner igjennom slike radier. Da må man også ta valget å kjøre en annen lengdeskala som jo de store leverandørene også opp igjennom årene har valgt å gjøre. I de senere årene har det blitt mer og mer fokus på korrekte vogner også i lengden og da mår det nødvendigvis gå på bekostning av noe. I dette tilfelle muligheten til å kjøre i R1-kurver. R1 tilsvarer en radius på 36 cm. Mildt sagt trangt. Edit: rettet skriveleif Edited by Dag Cato - 12 november 2006 at 13:10 |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |