NMJ EL-17 Topline |
Post Reply ![]() |
Page 12> |
Author | ||
a[c]e ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 02 oktober 2009 at 00:13 |
|
Noen som har noen triks for å åpne dette lok"et? Får det rett og slett ikke til og er redd for å ødelegge noe..
|
||
ace@samlerforumet.net
|
||
![]() |
||
a[c]e ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Var ikke verre enn å bøye ut kåpen.. Bare min som satt ekstra godt fast ;-)
|
||
ace@samlerforumet.net
|
||
![]() |
||
Nils Småservice ![]() Kommersielle aktører ![]() ![]() Joined: 10 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 8 |
|
Bøy kåpen litt ut må midten, så går det fint.
Vær nøye med å sette dekoder riktig vei. Ellers kan den gå i stykker. Jeg satt inn en LokPilot feil vei, kortslutnings beskyttelsen startet. Har ikke den dekoderen du setter inn det, går det nok dårlig. Hilsen nils |
||
NILS" SMÅSERVICE
Driver med alt jeg får betalt for, såfremt jeg har lyst. +47 90 17 68 76 |
||
![]() |
||
Kait ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
|
Virkelig? Det eneste som skal skje hvis pluggen følger DCC standarden er jo at lyset ikke skal virke om du setter dekoderen feil vei.
Kai
|
||
![]() |
||
|
Står advarsel i medfølgende bok at dekoderen faktisk kan ødelegges. Stusset på dette selv.. Viktig å sette rød ledning mot rød prikk!
|
||
ace@samlerforumet.net
|
||
![]() |
||
Ørjan ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
|
Fikk min Flåmsbana i posten ikveld...
NMJ har en stor stjerne i taket etter den MEGET nydelige modellen som kom
![]() Fikk lurt i den en lyddekoder og... Da ble opplevelsen x10!!
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
![]() |
||
eibro ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
|
Hvilke lyddekoder brukte du i din EL 17?
Det hadde vært veldig gøy å kjøpe en lyddekoder til den, når jeg skal kjøpe den. |
||
Eirik
|
||
![]() |
||
bergsagel ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 08 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 151 |
|
På vei mot eliten, uten å bli sliten!
|
||
![]() |
||
Ørjan ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
|
![]() Edited by Ørjan - 03 oktober 2009 at 10:34 |
||
Mvh
||
![]() |
||
|
![]() ![]() ![]() Edited by Ørjan - 03 oktober 2009 at 10:36 |
||
Mvh
||
![]() |
||
Kait ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
|
![]() |
||
eibro ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
|
Takk for svar.
|
||
Eirik
|
||
![]() |
||
|
Etter å har snakket med Dr.Jevistad har han anbefalt lyden til El.18/Re460
![]() |
||
Mvh
||
![]() |
||
|
Hvordan er hornet på den forhold til en El17?
|
||
![]() |
||
|
![]() ![]() ![]() |
||
Mvh
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
|
![]() Maskinromslyder og frekvensmodulasjonslyder er litt vanskelig å kontrollere, da El17 er en sjelden gjest her i sørvest for tiden, men etter det jeg selv kan huske og også blitt fortalt, så er det ikke så ulikt.
El18 fløyte kan høres her:
|
||
![]() |
||
Torgeir ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 09 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
|
Mener å huske fra den tiden jeg kjørte 17 her nede så er lyden mer lik EL 14 enn EL 18.
![]() |
||
![]() |
||
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1012 |
|
Jeg har bestilt El 17 Flåmsbana i 3R.
Noen som har hørt om den versjonen har kommet ennå? |
||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
||
![]() |
||
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
|
nei 3r har ikke kommet enda.... kjøpte meg en i nydesign selv om den er feil epoke for meg. men vær obs på at speilene kan knekke lett
![]() |
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
![]() |
||
|
Legger med noen bilder av min El.17 2230 Flåmsbana. Har satt i en ESU lyddekoder, men har ikke fått helt de rette lydene enda. Ekstradeler som speil og stiger er ikke satt på enda. Er en plastikmodell med Superline detaljer i mine øyne.
![]() ![]() ![]() Edited by Ørjan - 04 oktober 2009 at 13:08 |
||
Mvh
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
|
De kontinentale lok som er teknisk mest likt El 17 er sveitsiske Re4/4 IV og DB Br.120.
Begge disse lok har "konvensjonell" asynkrondrift med thyristorer ( - også i slukkekrets) og temmelig lav "choppefrekvens" - derfor den typiske "hylingen".
Lyden til Br. 120 finnes hos ESU. - Jeg ville derfor ha benyttet den som grunnlagslyd og heller byttet ut kompressor og fløyte.
|
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
|
Flåmbsbaneloket 2231 har vært på Jærbanen også:
![]() Stavanger stasjon, 25. mars 2008
|
||
![]() |
||
Nils Gullhav ![]() Veteran ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 253 |
|
Ååå.. det går nå en 3r hos AMJ ![]() Hilsen Nils ![]() |
||
![]() |
||
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1012 |
|
Jeg har som nevnt bestilt loket som 3R fra NMJ, men kan jo fristes til å gjøre jobben selv. Og så slipper jeg å vente.
![]() Er det spesielle momenter ved ombygging fra 2R til 3R? Hvordan var tilgjengeligheten til ledninger fra strømopptaket til dekoderkontakten? Hvordan er det med plass til å montere slepeskoen under den ene boggien uten at drivverket kommer i konflikt med slepeskoen eller kortslutter? Hvordan fungerer hjulprofilet på på modellen på Märklin-sporet? Jeg regner ikke med at 3R-modellen leveres fra NMJ med NEM340-profil (Märklin-hjul). Jeg regner også med at man kan spare kostnader til en AnDi-dekoder (som vanligvis leveres med 3R-modeller fra NMJ), og heller bruke en del av denne verdien til en lyd-dekoder i stedet som nevnt foran i denne tråden. |
||
hilsen KjellAn
||
![]() |
||
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
|
Ligger denne filen ut åpen KjellH?
Da kunne man bare byttet ut tyfonen med en ifra et El17 klipp, Må være folk som har video av det ute her?
Var slik det ble lyd i Jon Einars og min sin El13, tok lyden til tyfonen ifra en videofilm.. Edited by SveinR - 04 oktober 2009 at 22:11 |
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
![]() |
||
|
|
||
Mvh
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
|
Lydfilen til både BR 120 og Re 4/4 IV ligger åpen for nedlasting fra ESU.
Du trenger en LS3.5 - 8MB-dekoder.
For meg virker inverterlyden "riktigere" i det sveitsiske loket.
Tror alt utenom horn kan brukes her?
Den har nummer 52468 hos ESU.
|
||
![]() |
||
Nils Småservice ![]() Kommersielle aktører ![]() ![]() Joined: 10 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 8 |
|
Hei
Er det spesielle momenter ved ombygging fra 2R til 3R? Ja Hvordan var tilgjengeligheten til ledninger fra strømopptaket til dekoderkontakten? God Hvordan er det med plass til å montere slepeskoen under den ene boggien uten at drivverket kommer i konflikt med slepeskoen eller kortslutter? Veldig dårlig Hvordan fungerer hjulprofilet på på modellen på Märklin-sporet? Jeg regner ikke med at 3R-modellen leveres fra NMJ med NEM340-profil (Märklin-hjul). Veldig bra på C-skinner Jeg regner også med at man kan spare kostnader til en AnDi-dekoder (som vanligvis leveres med 3R-modeller fra NMJ), og heller bruke en del av denne verdien til en lyd-dekoder i stedet som nevnt foran i denne tråden. Riktig ![]() Slepesko feste må tilfreses. Og støpes. Ikke mulig å montere rett på. Ta bort tannhjul til en drivaksel. Fjerne "tannhjulbeskyttelse" totalt. Montere ny aksel med gummi. Da blir trekkraften meget god. Lykke til Hilsen Nils |
||
NILS" SMÅSERVICE
Driver med alt jeg får betalt for, såfremt jeg har lyst. +47 90 17 68 76 |
||
![]() |
||
|
Hei Nils
Dette høres jo ikke helt håpløst ut. Jeg har jo gjort lignende inngrep ved ombygging av en Roco El 16 fra 2R til 3R. Vi kan jo ta en prat om detaljene på onsdag. ![]() |
||
hilsen KjellAn
||
![]() |
||
|
Det er ikke lett.....
..... å tilfredstille kravstore MJere (som undertegnede)!!! :-)
Har fått mine første eksemplarer av NMJ´s El 17 - og etter førsteinntrykket er jeg mektig imponert!!
Dette er - tross alt- "svennestykket" til NMJ når det gjelder masseproduserte lokmodeller. - Blir BM69 like bra, er jeg glad for at produksjonen ikke ble startet på det grunnlag jeg fikk se på en av prototypene fra Heljan.
Sammenliknet med messingmodellene, merker man knapt forskjell i detaljutførelse og finish - og målt mot andre skandinaviske modeller (JECO, HobbyTrade, Heljan) er dette slett ikke noe å skamme seg over - heller det motsatte!
Mitt inntrykk er at denne modellen rent teknisk, går de andre produsenter en høy gang. - Selv Roco har noe å hente ut fra dette. Det er ikke gjordt noen "billige løsninger" så langt jeg kan se? - Heller tvert om!
Motoren er fra Canon i Japan (og ikke noen "billig kineser" som hos de andre). Jeg antar også at dette er en klokkeankermotor ("System Faulhaber") da jeg ikke klarer å finne noen "poler" og startspenningen er som for andre klokkeankermotorer? - Samme motor sitter forøvrig i Dm3 til Fomras.
Når man ser på den detaljerte delelisten (i forøvrig den beste bruksanvisning som finnes på noen NMJ-modell) ser man at det til og med er brukt lagerforinger i gearboksene. Imponerende og bra!
- Slikt har jeg aldri sett på en modell i dette prissegment! Derfor er kjøreegenskapene utmerket - etter det jeg kan bedømme etter en kort prøvetur.
Når alt dessuten koster omtrent halvparten av hva svenskene må betale for tilsvarende "kinamodeller" fra Jeco, må dette sies å være rimelig!
Litt "malurt" er det allikevel:
På den ene modellen jeg fikk, var metallgitteret (!) over ett av luftinntakene fallt av. Årsak - dårlig arbeid ved limingen. Ellers var den gummipakning som ser ut til å stå på innsiden for å tette for "falskt lys" fra lysdiodene i skjøten mellom chassis og kåpe i frontene, plassert noen tiendeler for langt inn i kåpen. Derfor hadde den ingen funksjon før den ble flyttet litt ut. Da ble dette helt bra!
- Igjen dårlig montering og kvalitetskontroll - men lett å rette på!
Grunnet de gode kjøreegenskapene, satte jeg inn en enkel dekoder (ESU LokPilot Basic eller Bachmann 36-553 som er den samme). Loket gikk utmerket med denne dekoder, så noe mer kostbart er ikke nødvendig på dette loket for å oppnå gode kjøreegenskaper - også digitalt.
Edited by Kjell H. - 09 oktober 2009 at 18:51 |
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |