Print Page | Close Window

NMJ EL-17 Topline

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4799
Printed Date: 29 september 2024 at 01:38
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: NMJ EL-17 Topline
Posted By: a[c]e
Subject: NMJ EL-17 Topline
Date Posted: 02 oktober 2009 at 00:13
Noen som har noen triks for å åpne dette lok"et? Får det rett og slett ikke til og er redd for å ødelegge noe..

-------------
ace@samlerforumet.net



Replies:
Posted By: a[c]e
Date Posted: 02 oktober 2009 at 00:34
Var ikke verre enn å bøye ut kåpen.. Bare min som satt ekstra godt fast ;-)

-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: Nils Småservice
Date Posted: 02 oktober 2009 at 09:40
Bøy kåpen litt ut må midten, så går det fint.

Vær nøye med å sette dekoder riktig vei. Ellers kan den gå i stykker.
Jeg satt inn en LokPilot feil vei, kortslutnings beskyttelsen startet.
Har ikke den dekoderen du setter inn det, går det nok dårlig.

Hilsen nils


-------------
NILS" SMÅSERVICE
Driver med alt jeg får betalt for,
såfremt jeg har lyst.
+47 90 17 68 76


Posted By: Kait
Date Posted: 02 oktober 2009 at 09:44
Originally posted by Nils Småservice Nils Småservice wrote:


Vær nøye med å sette dekoder riktig vei. Ellers kan den gå i stykker.
Jeg satt inn en LokPilot feil vei, kortslutnings beskyttelsen startet.
Har ikke den dekoderen du setter inn det, går det nok dårlig.

Hilsen nils
 
Virkelig? Det eneste som skal skje hvis pluggen følger DCC standarden er jo at lyset ikke skal virke om du setter dekoderen feil vei.
 
Kai


Posted By: a[c]e
Date Posted: 02 oktober 2009 at 16:33
Står advarsel i medfølgende bok at dekoderen faktisk kan ødelegges. Stusset på dette selv.. Viktig å sette rød ledning mot rød prikk!


-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: Ørjan
Date Posted: 02 oktober 2009 at 23:06
Fikk min Flåmsbana i posten ikveld...
NMJ har en stor stjerne i taket etter den MEGET nydelige modellen som komStar
Fikk lurt i den en lyddekoder og... Da ble opplevelsen x10!!


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: eibro
Date Posted: 03 oktober 2009 at 00:21
Hvilke lyddekoder brukte du i din EL 17?
Det hadde vært veldig gøy å kjøpe en lyddekoder til den, når jeg skal kjøpe den.


-------------
Eirik


Posted By: bergsagel
Date Posted: 03 oktober 2009 at 07:30
Fant plutselig en http://www.alvalia-modelljernbane.no/ds_product_info.php?cPath=154_312&products_id=1552 - her   Thumbs Up
 
Tom


-------------
På vei mot eliten, uten å bli sliten!


Posted By: Ørjan
Date Posted: 03 oktober 2009 at 10:33
Originally posted by bergsagel bergsagel wrote:

Fant plutselig en http://www.alvalia-modelljernbane.no/ds_product_info.php?cPath=154_312&products_id=1552 - her   Thumbs Up
 
Tom
Bare husk at det er 28mm høytaler som skal i det loket, Tom!!!Evil Smile
Det å ha lyd i gir en utrolig ny kjøre følelse i MJ!
Jeg kommer til å kjøre mitt Flåmsbana sett på Hobbymessen på Voll!!

-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Ørjan
Date Posted: 03 oktober 2009 at 10:35
Originally posted by eibro eibro wrote:

Hvilke lyddekoder brukte du i din EL 17?
Det hadde vært veldig gøy å kjøpe en lyddekoder til den, når jeg skal kjøpe den.
Glemte å skrive at det var ESU v3.0/3.5 lyddekoderSmileClap. Bare husk at det er 28mm høytaler som jeg skrev til Tom. Tom har jo i butikken sinBig smile 

-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Kait
Date Posted: 03 oktober 2009 at 10:39
Originally posted by bergsagel bergsagel wrote:

Fant plutselig en http://www.alvalia-modelljernbane.no/ds_product_info.php?cPath=154_312&products_id=1552 - her   Thumbs Up
 
Tom
 
Hvilken lydfil bruker du?
 
Kai


Posted By: eibro
Date Posted: 03 oktober 2009 at 12:11
Takk for svar.

-------------
Eirik


Posted By: Ørjan
Date Posted: 03 oktober 2009 at 13:01
Etter å har snakket med Dr.Jevistad har han anbefalt lyden til El.18/Re460Wink

-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Kait
Date Posted: 03 oktober 2009 at 13:05
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Etter å har snakket med Dr.Jevistad har han anbefalt lyden til El.18/Re460Wink
 
Hvordan er hornet på den forhold til en El17?
 


Posted By: Ørjan
Date Posted: 03 oktober 2009 at 13:09
Originally posted by Kait Kait wrote:

Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Etter å har snakket med Dr.Jevistad har han anbefalt lyden til El.18/Re460Wink
 
Hvordan er hornet på den forhold til en El17?
 
Det har jeg ikke funnet ut enda da jeg installerte dekoderen kl 2300 igårDead
Er noe jeg skal finne ut i løpet av helgen og gi en tilbakemelding her inneSmileClap

-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: jevistad
Date Posted: 03 oktober 2009 at 13:40
Originally posted by Kait Kait wrote:

Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Etter å har snakket med Dr.Jevistad har han anbefalt lyden til El.18/Re460Wink
 
Hvordan er hornet på den forhold til en El17?
 
Nå blir det visst fremstilt her som om jeg skulle være ekspert på loklyder, men det stemmer ikkeSmile
Men nettopp fløyta er vel etter det jeg har forstått det som er mest likt mellom El 17 & 18.
Maskinromslyder og frekvensmodulasjonslyder er litt vanskelig å kontrollere, da El17 er en sjelden gjest her i sørvest for tiden, men etter det jeg selv kan huske og også blitt fortalt, så er det ikke så ulikt.
El18 fløyte kan høres her:


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Torgeir
Date Posted: 03 oktober 2009 at 14:17
Mener å huske fra den tiden jeg kjørte 17 her nede så er lyden mer lik EL 14 enn EL 18.


Posted By: KjellAn
Date Posted: 03 oktober 2009 at 22:52
Jeg har bestilt El 17 Flåmsbana i 3R.
Noen som har hørt om den versjonen har kommet ennå?

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Stian
Date Posted: 03 oktober 2009 at 23:13
nei 3r har ikke kommet enda.... kjøpte meg en i nydesign selv om den er feil epoke for meg. men vær obs på at speilene kan knekke lettCry

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Ørjan
Date Posted: 04 oktober 2009 at 13:04
Legger med noen bilder av min El.17 2230 Flåmsbana. Har satt i en ESU lyddekoder, men har ikke fått helt de rette lydene enda. Ekstradeler som speil og stiger er ikke satt på enda. Er en plastikmodell med Superline detaljer i mine øyne.ClapClapClap


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 04 oktober 2009 at 13:11
De kontinentale lok som er teknisk mest likt El 17 er sveitsiske Re4/4 IV og DB Br.120.
Begge disse lok har "konvensjonell" asynkrondrift med thyristorer ( - også i slukkekrets) og temmelig lav "choppefrekvens" - derfor den typiske "hylingen".
Lyden til Br. 120 finnes hos ESU.  - Jeg ville derfor ha benyttet den som grunnlagslyd og heller byttet ut kompressor og fløyte.


Posted By: jevistad
Date Posted: 04 oktober 2009 at 13:36
Flåmbsbaneloket 2231 har vært på Jærbanen også:
Stavanger stasjon, 25. mars 2008


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Nils Gullhav
Date Posted: 04 oktober 2009 at 19:51
Originally posted by Stian Stian wrote:

nei 3r har ikke kommet enda.... kjøpte meg en i nydesign selv om den er feil epoke for meg. men vær obs på at speilene kan knekke lettCry


Ååå.. det går nå en 3r hos AMJLOL

Hilsen NilsSmile


Posted By: KjellAn
Date Posted: 04 oktober 2009 at 20:59
Jeg har som nevnt bestilt loket som 3R fra NMJ, men kan jo fristes til å gjøre jobben selv. Og så slipper jeg å vente.

Er det spesielle momenter ved ombygging fra 2R til 3R?
Hvordan var tilgjengeligheten til ledninger fra strømopptaket til dekoderkontakten?
Hvordan er det med plass til å montere slepeskoen under den ene boggien uten at drivverket kommer i konflikt med slepeskoen eller kortslutter?
Hvordan fungerer hjulprofilet på på modellen på Märklin-sporet? Jeg regner ikke med at 3R-modellen leveres fra NMJ med NEM340-profil (Märklin-hjul).
Jeg regner også med at man kan spare kostnader til en AnDi-dekoder (som vanligvis leveres med 3R-modeller fra NMJ), og heller bruke en del av denne verdien til en lyd-dekoder i stedet som nevnt foran i denne tråden.

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: SveinR
Date Posted: 04 oktober 2009 at 22:10
Ligger denne filen ut åpen KjellH? 
Da kunne man bare byttet ut tyfonen med en ifra et El17 klipp, Må være folk som har video av det ute her?
 
Var slik det ble lyd i Jon Einars og min sin El13, tok lyden til tyfonen ifra en videofilm..


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Ørjan
Date Posted: 04 oktober 2009 at 22:21
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Ligger denne filen ut åpen KjellH? 
Da kunne man bare byttet ut tyfonen med en ifra et El17 klipp, Må være folk som har video av det ute her?
 
Var slik det ble lyd i Jon Einars og min sin El13, tok lyden til tyfonen ifra en videofilm..
Eller finne en som er meget lik i biblioteket til ESU??

-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 05 oktober 2009 at 11:26
Lydfilen til både BR 120 og Re 4/4 IV ligger åpen for nedlasting fra ESU.
Du trenger en LS3.5 - 8MB-dekoder.
For meg virker inverterlyden "riktigere" i det sveitsiske loket.
Tror alt utenom horn kan brukes her?
Den har nummer 52468 hos ESU.


Posted By: Nils Småservice
Date Posted: 05 oktober 2009 at 18:23
Hei

Er det spesielle momenter ved ombygging fra 2R til 3R? Ja
Hvordan var tilgjengeligheten til ledninger fra strømopptaket til dekoderkontakten? God
Hvordan er det med plass til å montere slepeskoen under den ene boggien uten at drivverket kommer i konflikt med slepeskoen eller kortslutter? Veldig dårlig
Hvordan fungerer hjulprofilet på på modellen på Märklin-sporet? Jeg regner ikke med at 3R-modellen leveres fra NMJ med NEM340-profil (Märklin-hjul). Veldig bra på C-skinner
Jeg regner også med at man kan spare kostnader til en AnDi-dekoder (som vanligvis leveres med 3R-modeller fra NMJ), og heller bruke en del av denne verdien til en lyd-dekoder i stedet som nevnt foran i denne tråden. Riktig Smile

Slepesko feste må tilfreses. Og støpes. Ikke mulig å montere rett på.
Ta bort tannhjul til en drivaksel.
Fjerne "tannhjulbeskyttelse" totalt.
Montere ny aksel med gummi. Da blir trekkraften meget god.

Lykke til
Hilsen Nils


-------------
NILS" SMÅSERVICE
Driver med alt jeg får betalt for,
såfremt jeg har lyst.
+47 90 17 68 76


Posted By: KjellAn
Date Posted: 05 oktober 2009 at 20:09
Hei Nils

Dette høres jo ikke helt håpløst ut. Jeg har jo gjort lignende inngrep ved ombygging av en Roco El 16 fra 2R til 3R.

Vi kan jo ta en prat om detaljene på onsdag.

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 09 oktober 2009 at 18:48
Det er ikke lett.....
..... å tilfredstille kravstore MJere (som undertegnede)!!! :-)
 
Har fått mine første eksemplarer av NMJ´s El 17 - og etter førsteinntrykket er jeg mektig imponert!!
Dette er - tross alt- "svennestykket" til NMJ når det gjelder masseproduserte lokmodeller. - Blir BM69 like bra, er jeg glad for at produksjonen ikke ble startet på det grunnlag jeg fikk se på en av prototypene fra Heljan.
Sammenliknet med messingmodellene, merker man knapt forskjell i detaljutførelse og finish - og målt mot andre skandinaviske modeller (JECO, HobbyTrade, Heljan) er dette slett ikke noe å skamme seg over - heller det motsatte!
 
Mitt inntrykk er at denne modellen rent teknisk, går de andre produsenter en høy gang. - Selv Roco har noe å hente ut fra dette. Det er ikke gjordt noen "billige løsninger" så langt jeg kan se? - Heller tvert om!
Motoren er fra Canon  i Japan (og ikke noen "billig kineser" som hos de andre). Jeg antar også at dette er en klokkeankermotor ("System Faulhaber") da jeg ikke klarer å finne noen "poler" og startspenningen er som for andre klokkeankermotorer? - Samme motor sitter forøvrig i Dm3 til Fomras.
Når man ser på den detaljerte delelisten (i forøvrig den beste bruksanvisning som finnes på noen NMJ-modell) ser man at det til og med er brukt lagerforinger i gearboksene.  Imponerende og bra!
- Slikt har jeg aldri sett på en modell i dette prissegment! Derfor er kjøreegenskapene utmerket - etter det jeg kan bedømme etter en kort prøvetur.
Når alt dessuten koster omtrent halvparten av hva svenskene må betale for tilsvarende "kinamodeller" fra Jeco, må dette sies å være rimelig!
 
Litt "malurt" er det allikevel:
På den ene modellen jeg fikk, var metallgitteret (!) over ett av luftinntakene fallt av. Årsak - dårlig arbeid ved limingen. Ellers var den gummipakning som ser ut til å stå på innsiden for å tette for "falskt lys" fra lysdiodene i skjøten mellom chassis og kåpe i frontene, plassert noen tiendeler for langt inn i kåpen. Derfor hadde den ingen funksjon før den ble flyttet litt ut. Da ble dette helt bra!
- Igjen dårlig montering og kvalitetskontroll - men lett å rette på! 
 
Grunnet de gode kjøreegenskapene, satte jeg inn en enkel dekoder (ESU LokPilot Basic eller Bachmann 36-553 som er den samme). Loket gikk utmerket med denne dekoder, så noe mer kostbart er ikke nødvendig på dette loket for å oppnå gode kjøreegenskaper - også digitalt.
 


Posted By: VA
Date Posted: 21 oktober 2009 at 09:00
Modellen er flott den, men det er en feil på den, i forhold til forbildet, som gjør at jeg ikke kommer til å anskaffe Flåmsbana EL17.2230. Den har fått navnet "Oddbjørn". Det er navnet til EL17.2231. EL17.2231 er det eneste EL17 loket som har navn og det er Oddbjørn.
El17.2230 har ikke noe navn, så det er feil på modellen.
 
 
Hilsen
 
VA
 


Posted By: rosenblad
Date Posted: 21 oktober 2009 at 11:23
Originally posted by VA VA wrote:

Modellen er flott den, men det er en feil på den, i forhold til forbildet, som gjør at jeg ikke kommer til å anskaffe Flåmsbana EL17.2230. Den har fått navnet "Oddbjørn". Det er navnet til EL17.2231. EL17.2231 er det eneste EL17 loket som har navn og det er Oddbjørn.
El17.2230 har ikke noe navn, så det er feil på modellen.
 
 
Hilsen
 
VA
 
 
Hei!
 
Hva er det egentlig du prøver å si? Confused
 
MVH, Tom


-------------
---------------------------------

Roco Z21, British OO


Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 21 oktober 2009 at 11:53
At NMJs modell el 17.2230 har fått navnet "Oddbjørn" påskrevet, og at dette ikke er forbilderiktig, antar jeg? I virkeligheten er det el 17.2231 som har navnet "Oddbjørn" påskrevet.

Viktig forskjell for noen, en ubetydelig uregelmessighet for andre, inkl. undertegnede. Begge holdninger er mulig å respektere.


Posted By: rosenblad
Date Posted: 21 oktober 2009 at 21:53
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

At NMJs modell el 17.2230 har fått navnet "Oddbjørn" påskrevet, og at dette ikke er forbilderiktig, antar jeg? I virkeligheten er det el 17.2231 som har navnet "Oddbjørn" påskrevet.

Viktig forskjell for noen, en ubetydelig uregelmessighet for andre, inkl. undertegnede. Begge holdninger er mulig å respektere.
 
Hei!
 
Å anta blir helt feil. Dette har ikke noe med å respektere holdninger å gjøre. Loket har ikke fått navnet "Oddbjørn" eller noe annet. Den heter kun 17.2230. Jeg har kjøpt modellen, og jeg syns den er svært bra!
 
MVH, Tom


-------------
---------------------------------

Roco Z21, British OO


Posted By: SveinR
Date Posted: 21 oktober 2009 at 23:14

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener Tom?  Lars sier at i virkeligheten er det 17.2231 som har navnet "Oddbjørn" og ikke 17.2230 som NMJ modellen. Og han sier han antar dette fordi han mulignes hadde bilde bevis for hånden da han skrev dette. Men han har rett.

Dette er jo helt klart en feil, men en ubetydelig feil for svært mange, men større feil for andre.
En feil som Lars sier at er ubetydelig for han selv, men repektere de som mener at det er en større feil.
 
Men feil er det,  se her :
http://shop.nmj.no/popup_image.php?pID=3761&invis=0&osCsid=fcc4412596b2f09e537146717e875a2f - http://shop.nmj.no/popup_image.php?pID=3761&invis=0&osCsid=fcc4412596b2f09e537146717e875a2f


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: MY1201
Date Posted: 21 oktober 2009 at 23:17
Men det er vel ikke så galt at ikke en glasfiberbørste kan pusse bort navnet, hvis man vil?

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: SveinR
Date Posted: 21 oktober 2009 at 23:20
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Men det er vel ikke så galt at ikke en glasfiberbørste kan pusse bort navnet, hvis man vil?
 
Jeg ville faktisk valgt et slikt "kulepenn" viskelær, en glassfiberbørste har lett for å skade mer en det gjør godt. Er iallefall min erfaring.
 
Men igjen, en ubetydelig feil på en ellers nydelig modell.


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: MY1201
Date Posted: 22 oktober 2009 at 01:23
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Men det er vel ikke så galt at ikke en glasfiberbørste kan pusse bort navnet, hvis man vil?
 
Jeg ville faktisk valgt et slikt "kulepenn" viskelær, en glassfiberbørste har lett for å skade mer en det gjør godt. Er iallefall min erfaring.
 
Men igjen, en ubetydelig feil på en ellers nydelig modell.
 
Aha! Da kan du mer enn meg om fjerning Smile


-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: rosenblad
Date Posted: 22 oktober 2009 at 12:00

Hei!

Jeg beklager så meget, og legger meg helt flat! Loket har faktisk fått navnet "Oddbjørn" påskrevet. Synet er vist ikke hva det en gang var!Ouch

MVH, Tom


-------------
---------------------------------

Roco Z21, British OO


Posted By: VA
Date Posted: 22 oktober 2009 at 17:41
Jeg forstår at man har ulikt syn på hva som er viktig eller ikke og respekterer selvfølgelig det. Jeg står over 2230 på grunn av dette med navnet. Det kommer jo andre i Flåmsbana design. I første omgang kommer 2227. Ser derfor ingen grunn til å kjøpe 2230 for å fjerne navnet Oddbjørn som muligens vil etterlate merker i lakken..
NMJ kommer sikkert med flere nummervarianter i Flåmsbana design etterhvert. Hvem vet, kanskje kommer 2231 med navnet Oddbjørn, som er korrekt. 
 
Synes forøvrig det er rart at NMJ ikke har bemerket feilen på modellen selv, på sine sider, dette må de være klar over.
 
Hilsen
 
VA


Posted By: Tom-Eddy
Date Posted: 22 oktober 2009 at 21:17

Fikk min Flåmsbane El17 utgave på messa i Larvik. Fint lok men det er et hel.. å få på speilene. Hvorfor er de laget med 3 fester og av så myk plast. Skikkelig "Kina greier" i forhold til selve loket.



-------------
Tom-Eddy


Posted By: a[c]e
Date Posted: 01 november 2009 at 17:55
Etter og ha kjørt mitt EL17 i en del timer har jeg fortsatt litt problemer med "fremdriften"..

Jeg føler at lokomotivet "hakker" seg litt fremover, spesielt ved lave hastigheter. Noen andre som har problemer med dette?

Jeg bruker en MX64-dekoder fra Zimo. Kan denne ha noe med dette å gjøre? Er det eventuelt innstillinger (maks hastighet m.m.) som kan virke inn på dette?


-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 01 november 2009 at 20:35
Jeg ville først prøve er reset av CV8 til verdi 47.
Dette resetter verdiene til det samme som for Superline som har samme motortype.
- Ellers går mine lok silkemykt -rett fra esken- med en billig ESU LokPilot Basic.
 
Leste forøvrig anmeldelsen av El17 i siste nummer av MJ-bladet:
- Kan der ikke si meg enig i anmelders betraktninger at drivverket på Superline-utgaven er "utdatert". Dette må i beste fall være en "blemme"?
På Supeline har man brukt egne, små gearbokser med snekke for hver aksling, i stedet for Topline sin massive gearboks. Superline har derfor en mer påkostet driveline - med likeverdige gangegenskaper. Fordelen med Supeline-løsningen, er at det blir mer "fri sikt" gjennom boggien - som på forbildet. Man har derfor "ofret litt" av det optiske, men klart å få likeverdige gangegenskaper.
Jeg undres også når man klarer "å overse" at det sitter en kostbar klokkeankermotor i et slikt lok. Denne "detalj" ville ellers fordyre loket med NOK 500 - 700, så her får man utvilsomt "mye lok for pengene"?
Ellers er jeg også forundret over at BR120 betraktes som "nærmeste europeiske slektning".
Etter det jeg vet, har dette loket asynkondrift fra Siemens mens El17 har fra ABB/BBC. Denne er etter det jeg vet, utviklet i Sveits og temmelig lik SBB Re4/4 IV (som både Roco og Märklin har modeller av. Lyden av dette lok høres derfor "riktigere" ut i vår El17 enn lyden fra BR120.
 
Enig, er jeg derimot at speilene er laget av for dårlig "kinaplast". Når man først velger å bruke denne plasttype, kunne man ha spandert noen i reserve.


Posted By: Arne Lie
Date Posted: 01 november 2009 at 21:25
ehh, -det er nok BBC som leverte til BR120, så henvisningen til 120 er helt relevant.
Confused
mvh
Arne L


-------------
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.


Posted By: a[c]e
Date Posted: 01 november 2009 at 22:04
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg ville først prøve er reset av CV8 til verdi 47.


Jeg skal forsøke! Takk for tips!


-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: Ørjan
Date Posted: 01 november 2009 at 22:18
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Ellers er jeg også forundret over at BR120 betraktes som "nærmeste europeiske slektning".
Etter det jeg vet, har dette loket asynkondrift fra Siemens mens El17 har fra ABB/BBC. Denne er etter det jeg vet, utviklet i Sveits og temmelig lik SBB Re4/4 IV (som både Roco og Märklin har modeller av. Lyden av dette lok høres derfor "riktigere" ut i vår El17 enn lyden fra BR120.
 
Enig, er jeg derimot at speilene er laget av for dårlig "kinaplast". Når man først velger å bruke denne plasttype, kunne man ha spandert noen i reserve.
Kjell?
Hvilken lyd bruker du i din? Selv har eg Re460/El.18 i min....Confused


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 02 november 2009 at 09:45
Tja... etter det jeg kan lese så var BBC et av mange firma i et konsortsium som laget disse lok. Etter det jeg har fått opplyst er det Siemens som står bak vekselretteren? BBC gjorde nok andre komponenter og underleveranser til loket.
 
Aufgrund der positiven Erfahrungen mit den Prototyplokomotiven der BR 120.0 wurden 1985 sechzig Serienlokomotiven als BR 120.1 bestellt, welche die deutsche Lokomotivindustrie in den Jahren von 1987 bis 1989 an die DB ablieferte. Gebaut wurden die Loks von einem Konsortium aus sechs verschiedenen Firmen (BBC, AEG, Thyssen-Henschel, Krauss-Maffei, Krupp und Siemens).
Eller her:  http://www.br120.de/ - http://www.br120.de/
 
BR 120 er etter det jeg kan lese et heltysk produkt mens vekselretteren til El17 var av sveitsisk opprinnelse.
 
Ellers - så har jeg ikke montert lyd i mine El17. Jeg er av den oppfatning at lyd "gjør seg best" i diesellok og damplok.
Riktignok har jeg rundt 10 el.lok med lyd og det er ut fra denne erfaring jeg ikke prioriterer lyd i el.lok. - Stort sett er det jo bare viftelyd, fløyte og litt "hyling" det er snakk om på moderne el.lok. Mye av ganglyden drukner også i annen lyd, så det er litt bortkastet - spør du meg.
Noe annet er gamle el.lok med sekundærsjalting. Her er det mer effektfullt med lyd.
Jeg har hørt gjennom lydfilene til SBB Re4/4 IV og BR120. - Mitt personlige valg er da den førstnevnte - om jeg skulle montere lyd?


Posted By: elpro
Date Posted: 06 november 2009 at 23:39
Originally posted by Tom-Eddy Tom-Eddy wrote:

Fikk min Flåmsbane El17 utgave på messa i Larvik. Fint lok men det er et hel.. å få på speilene. Hvorfor er de laget med 3 fester og av så myk plast. Skikkelig "Kina greier" i forhold til selve loket.

 
Jeg tror nok det er mye annet som også er laget i Kina når det gjelder El 17. Men med unntak av speilene er det jo et greit lok da :-)
 
ElPro


Posted By: a[c]e
Date Posted: 23 januar 2010 at 16:56
Jeg sliter med at det ikke er røde lys når jeg kjører en spesifikk vei. Snur jeg, kommer lysene på både foran og bak..

Noen som har noe enkle logiske forklaringer på hvorfor dette kan være? Dekoderproblem eller problem med andre ting? :-S


-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: Ørjan
Date Posted: 23 januar 2010 at 20:31
Originally posted by a[c a[c wrote:

e]Jeg sliter med at det ikke er røde lys når jeg kjører en spesifikk vei. Snur jeg, kommer lysene på både foran og bak..

Noen som har noe enkle logiske forklaringer på hvorfor dette kan være? Dekoderproblem eller problem med andre ting? :-S
Står dekoderen rett vei?
Har opplevd dette med en Roco modell en gang... At det bare var lys på en side.


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: a[c]e
Date Posted: 23 januar 2010 at 20:34
Ja tror da det.. Har ikke hatt dette problemet før (har fungert tidligere), og fungerer jo utmerket med 3 av 4 lys, så var litt rart? :-S

-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: Stian
Date Posted: 24 januar 2010 at 00:08
om dekoderen står feil vei, så vil ikke lysene virke uansett. mener jeg.

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: hakhe
Date Posted: 29 desember 2012 at 23:56
Frem fra dypet med denne tråden igjen! Jeg har to El 17 utgaver av denne "gamle" serien, begge lokene vagger litt ved kjøring. Jeg vet at dette har vert et problem på enkelte lok og lurer på om det er noen lett løsning på dette problemet?

-------------
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.


Posted By: Toko
Date Posted: 30 desember 2012 at 12:00
Jeg har et lok fra den gamle serien og kjøpte nå et fra den nye serien.

Jeg synes det nye vagger litt, mens det gamle ikke vagger. Det gamle virker litt "fastere i fisken", når jeg vugger lokkassen sideveis.

Tore


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 04 januar 2013 at 17:01
Vagging på El 17 kan nok skyldes kast i hjulene. Det skjer når akslingen ikke er i senter på isolerbøssingen i hjulnavet.
Når akslingen presses inn, bør den ha avrundede kanter som ikke skjærer inn i plasten. - Tror at nettopp dette har skjedd ved montering i Kina? Dersom akslingen skjærer en bit av denne plastbøssingen når den blir presset inn, så blir det et slikt kast da det er ulik tykkelse på ene siden av bøssingen der noe av plasten er skåret bort.
- Tror beste måte å avhjelpe "problemet" er å skifte slike bøssinger og sørge for at akslingene når de skal monteres, er uten skarpe kanter.
 
En annen mulighet jeg har brukt, er også å fjerne plastbøssingen og fylle epoxy-lim i hullet. Har man dreiebenk, kan man da bore hull i denne epoxyen eksakt i senter etter den er herdet.
 
Har også rettet opp små kast i slike hjul ved å bruke teflon gjengetape på den siden som mangler tykkelse. Stikk en passende mengde slik tape i hullet, monter akslingen og kutt av overflødig tape. Denne metoden er "prøve og feile" men går temmelig raskt.
 
Det er ikke sikkert at vagging skyldes usentrerte hjul? Dersom gearkassen har noen treghetspunkt, kan motoren via kardangakselen bevege lokkassen - alt etter mekanisk treghet.


Posted By: hakhe
Date Posted: 10 januar 2013 at 15:52
Ok, takk for svaret Kjell! Da skal jeg prøve meg litt fram å se hva jeg får til. Smile

-------------
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net