MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

motstandsloddestasjon

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
øystein lb Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 02 august 2009
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 378
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér øystein lb Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: motstandsloddestasjon
    Sendt: 13 januar 2010 kl. 23:13
hvor kan man få i en motstandsloddestasjon i denne stor verden. helst i norge menn det er sikkert dyrt.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Til toppen
DagfinRognstad Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 12 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 130
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér DagfinRognstad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 januar 2010 kl. 23:16
Dagfinn Rognstad
Til toppen
TeVe Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 08 desember 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 593
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TeVe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 januar 2010 kl. 01:28
Sitat: øystein lb øystein lb skrev:

hvor kan man få i en motstandsloddestasjon i denne stor verden. helst i norge menn det er sikkert dyrt.


American Beauty er superb, men ikke direkte billig.
Om du har litt kjennskap til elektro skal du kunne lag deg den sjøl for små midler. Søk litt rundt på nettet så finner du mange forslag.
Hvor kraftig avhenger av hva du skal lodde. Tynne messingplater krever ikke mye. Min motstandslodder står konstant på laveste trinn.
Terje V.
Til toppen
øystein lb Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 02 august 2009
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 378
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér øystein lb Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 januar 2010 kl. 14:08
jeg vet at disse tingene ikke er direkte billig, men på dette punktet så er ikke penger det verste problemet. dette er snakk om en langtids investering, og jeg trenger sansynligvis ikke og kjøpe en til i min karriere som mj er.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Til toppen
Håvard H Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2016
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Håvard H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 januar 2010 kl. 14:31
Sitat: øystein lb øystein lb skrev:

jeg vet at disse tingene ikke er direkte billig, men på dette punktet så er ikke penger det verste problemet. dette er snakk om en langtids investering, og jeg trenger sansynligvis ikke og kjøpe en til i min karriere som mj er.


Men hva skal du bruke den til?
Til toppen
øystein lb Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 02 august 2009
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 378
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér øystein lb Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 januar 2010 kl. 16:47
etter at jeg nå har bestemt meg forbilde i N. norskt 1950-1960 så ser jeg for meg at det er noen gods vogner å lage, da tenker jeg på flat vogner og tømmer vogner. da trur jeg jeg ikke kommer utnom og lage understellet selv. selve vognen blir bygdt i kappler lister. men finnes det understell fra andre levrandører så kommer den ikke til og bli min første investering. finnes det tegninger av disse vognene, da er det flatvogn N2 og tømmervogner som jeg ikke husker navnene på i farten. senere kan det hvere jeg bygger G3 vogner i tilegg.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Til toppen
KnuT Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 364
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér KnuT Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 januar 2010 kl. 23:23
Øystein,
Kanskje du kan få noen ideer om motstandslodding ved å lese denne tråden på MRH-forumet om å bygge en motstandsloddestasjon?
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Til toppen
Håvard H Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2016
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Håvard H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 januar 2010 kl. 23:27
Snakket om å bygge sin egen motstandsloddingsstasjon synes jeg faktisk er en smule uansvarlig.

Vi snakker om å ratte sammen 220V komponenter her, med potensiellt fatale konsekvenser om man gjør feil.

Hvis man må spørre om hvordan man bygger en motstandsloddingsstasjon vil jeg hevde at man ikke er kvalifisert til å bygge en.
Til toppen
øystein lb Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 02 august 2009
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 378
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér øystein lb Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 januar 2010 kl. 00:07
du det er ikke planen min, enten så kjøper jeg en ellers så øver jeg meg på og bruke en vanlig lodde stasjon. men jeg sitter på jobb og repererer 400v strømskap så det er ikke mitt største problem.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Til toppen
VA Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 09 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 231
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér VA Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 desember 2013 kl. 07:05


Endret av VA - 28 september 2014 kl. 18:58
MVH

VA
Til toppen
Asgeir Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 12 april 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 755
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Asgeir Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 desember 2013 kl. 09:54
Hei

Jeg har en tilsvarende engelsk motstandsloddestasjon.

Veldig grei å ha når den trengs, men den vil aldri erstatte en god elektronisk loddestasjon (mye viktigere å bruke penger på!). Faktisk bruker jeg gassbrenner oftere som et tilleggsverktøy enn motstandslodding. Imidlertid er den glimrende når store konstruksjoner eller flater skal loddes (f.eks laminering av innervegger/vindusrekker på baksiden av lange personvognsider) eller massive støpedeler i messing skal loddes fast (f.eks en dom på kjelen av et damplokomotiv).

Tilsvarende er den like god å ha hvis slike deler må demonteres.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Til toppen
Håvard H Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2016
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Håvard H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 desember 2013 kl. 12:19
Personlig bruker jeg motstandsloddestasjonen min *mye* mer enn den klassiske termostatstyrte loddebolten.

Jeg hadde *aldri* blitt ferdig med Westinghouselokene mine om det ikke hadde vært for min engelske Four Track motstandsloddingsstasjon.

Det er den beste verktøyinvesteringen jeg noen gang har gjort.
Til toppen
VA Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 09 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 231
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér VA Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 desember 2013 kl. 15:22


Endret av VA - 28 september 2014 kl. 18:59
MVH

VA
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,066 sekunder.