motstandsloddestasjon |
Post Reply ![]() |
Author | |
øystein lb ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 378 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 13 januar 2010 at 23:13 |
hvor kan man få i en motstandsloddestasjon i denne stor verden. helst i norge menn det er sikkert dyrt.
|
|
![]() |
|
DagfinRognstad ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 12 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 130 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dagfinn Rognstad
|
|
![]() |
|
TeVe ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 610 |
American Beauty er superb, men ikke direkte billig. Om du har litt kjennskap til elektro skal du kunne lag deg den sjøl for små midler. Søk litt rundt på nettet så finner du mange forslag. Hvor kraftig avhenger av hva du skal lodde. Tynne messingplater krever ikke mye. Min motstandslodder står konstant på laveste trinn. |
|
Terje V.
|
|
![]() |
|
øystein lb ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 378 |
jeg vet at disse tingene ikke er direkte billig, men på dette punktet så er ikke penger det verste problemet. dette er snakk om en langtids investering, og jeg trenger sansynligvis ikke og kjøpe en til i min karriere som mj er.
|
|
![]() |
|
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Men hva skal du bruke den til? |
|
![]() |
|
etter at jeg nå har bestemt meg forbilde i N. norskt 1950-1960 så ser jeg for meg at det er noen gods vogner å lage, da tenker jeg på flat vogner og tømmer vogner. da trur jeg jeg ikke kommer utnom og lage understellet selv. selve vognen blir bygdt i kappler lister. men finnes det understell fra andre levrandører så kommer den ikke til og bli min første investering. finnes det tegninger av disse vognene, da er det flatvogn N2 og tømmervogner som jeg ikke husker navnene på i farten. senere kan det hvere jeg bygger G3 vogner i tilegg.
|
|
![]() |
|
KnuT ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Øystein,
Kanskje du kan få noen ideer om motstandslodding ved å lese denne tråden på MRH-forumet om å bygge en motstandsloddestasjon? |
|
![]() |
|
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Snakket om å bygge sin egen motstandsloddingsstasjon synes jeg faktisk er en smule uansvarlig.
Vi snakker om å ratte sammen 220V komponenter her, med potensiellt fatale konsekvenser om man gjør feil. Hvis man må spørre om hvordan man bygger en motstandsloddingsstasjon vil jeg hevde at man ikke er kvalifisert til å bygge en. |
|
![]() |
|
du det er ikke planen min, enten så kjøper jeg en ellers så øver jeg meg på og bruke en vanlig lodde stasjon. men jeg sitter på jobb og repererer 400v strømskap så det er ikke mitt største problem.
|
|
![]() |
|
VA ![]() Veteran ![]() Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 231 |
![]() Edited by VA - 28 september 2014 at 18:58 |
|
MVH
VA |
|
![]() |
|
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Hei
Jeg har en tilsvarende engelsk motstandsloddestasjon. Veldig grei å ha når den trengs, men den vil aldri erstatte en god elektronisk loddestasjon (mye viktigere å bruke penger på!). Faktisk bruker jeg gassbrenner oftere som et tilleggsverktøy enn motstandslodding. Imidlertid er den glimrende når store konstruksjoner eller flater skal loddes (f.eks laminering av innervegger/vindusrekker på baksiden av lange personvognsider) eller massive støpedeler i messing skal loddes fast (f.eks en dom på kjelen av et damplokomotiv). Tilsvarende er den like god å ha hvis slike deler må demonteres. |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
![]() |
|
Personlig bruker jeg motstandsloddestasjonen min *mye* mer enn den klassiske termostatstyrte loddebolten.
Jeg hadde *aldri* blitt ferdig med Westinghouselokene mine om det ikke hadde vært for min engelske Four Track motstandsloddingsstasjon. Det er den beste verktøyinvesteringen jeg noen gang har gjort. |
|
![]() |
|
VA ![]() Veteran ![]() Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 231 |
![]() Edited by VA - 28 september 2014 at 18:59 |
|
MVH
VA |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |