MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Modelljernbanetilsynet
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Modelljernbanetilsynet

 Post Reply Post Reply
Author
Lars-Erik K View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 19 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 111
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars-Erik K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Modelljernbanetilsynet
    Posted: 26 april 2007 at 05:15

Nå når vi har Modelljernbaneverket. Når kommer Modelljernbanetilsynet.



Edited by Lars-Erik K - 26 april 2007 at 05:15
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2007 at 13:29
Veeeeeeeelig bra !
 
Modelljernbanetilsynet har vel strengt tatt vært i virksomhet allerede siden treffet i Alsfeld, men det har vel vært litt lite "synlig" på nettet så langt :-)
 
MVH
Terje O   
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2007 at 16:05
Jeg har ett og annet å si til det tilsynet! (Det er nok å ta tak i!)

Likevel blir det kanskje ikke noe ut av det; har de sanksjonsmuligheter??
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 874
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2007 at 16:52
Tilsynet vil sanskjonere ved å sette seg på gulvet og furte

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2007 at 17:08
Tilsynet vil kunne treffes på f.eks Fremotreff, og er ikke på langt nær så handlingslammet som DC insinuerer :-)

Det som berger oss "vanlige dødlige" er blant annet at de ansatte i tilsynet bruker en del tid på å være strenge mot hverandre (les:  trådkoblinger....).

Terje O
 
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2007 at 18:59
sh*t, nå må jeg sikre planovergangene mine
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2007 at 19:48
Originally posted by carlf carlf wrote:

sh*t, nå må jeg sikre planovergangene mine
 
Hehe enkelte ganger er det greit og ikke ha noe anleggLOL
Hilsen Andreas.   
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2007 at 20:25
Får bare kjappe meg med Corsica anlegget (Har noen z-ting å selge?!), der har ikke noe teit tilsyn makt, og ingen bryr seg der nede (De kjører med åpne dører i full fart, og ATC? Neeeeei...)
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2007 at 23:34
Originally posted by carlf carlf wrote:

Får bare kjappe meg med Corsica anlegget (Har noen z-ting å selge?!), der har ikke noe teit tilsyn makt, og ingen bryr seg der nede (De kjører med åpne dører i full fart, og ATC? Neeeeei...)
 
Hehe minner om polske motorveierWink 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2007 at 09:28
Jeg vet ikke hvem dette tilsynet har i sine rekker, men jeg har likevel et spørsmål: Har man fokus på begge deler; dvs både på "modell" og "jernbane"?

Hvis det blir reist tilsynssak, vil det også kunne skje hvis modellbyggingen er mindre vellykket? Vil man ha fokus på manglende forbildetrohet i alle ledd?

Eller er man mest opptatt av rullende materiell og funksjonalitet? I såfall bør fast punkt i tilsynsrapporten være krav om bytte av koblinger og hjulsett på alt materiell, til standardisert og godkjent type!

Personlig ville jeg gått for 100% finskala og ikke tillate noe slinger i valsen. Jeg håper tilsynet er minst like klare. Dette gjelder selvsagt også for sporet. Ingen "NEM-canyons" gjennom sporvekslene bør godtas.

Som verktøy for tilsynets arbeid kan en forskrift utarbeides, men dette er kanskje allerede under arbeid? Jeg ser veldig fram til utgivelsen av denne. Den vil kunne, en gang for alle, slå fast hvordan ting skal gjøres.

Faktisk tror jeg det bør innføres en godkjenningsordning. Alle som vil bygge MJ må ta med 10 arbeidsprøver, vise dem fram og få dem godkjent av tilsynet. De som ikke er gode nok, mister retten til å bygge, og må søke på nytt for hvert enkelt prosjekt. Tilsyn vil i ettertid kunne frata dem retten til å bygge.

På denne måten tror jeg vi raskt kan få ned antall aktive MJ-ere til ca 100, noe som bør være tilstrekkelig for å danne et godt og fungerende miljø der presist utførte modeller bygges og beundres, og der det hersker en vennlig og høflig tone blant likesinnede.


Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2007 at 11:12
Et tilsyn må definitivt se på forbildetroskap, men etter min mening er det opp til petimetrne å gjøre. Et tilsyn bør sjekke at det tekniske er ivartatt på en måte som sikrer togfremføring. Det vil si at blandt annet planoverganger sikres, dresinkjøring blir fy-fy, det er to personer bak knottene på baner uten ATC, osv...

Når det gjelder Modelljernbaneverket bør de først og fremst sjekke at deres logo kommer frem OVERALT, slik at vi aldri glemmer deres eksistens.
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2007 at 11:45
Originally posted by carlf carlf wrote:

Når det gjelder Modelljernbaneverket bør de først og fremst sjekke at deres logo kommer frem OVERALT, slik at vi aldri glemmer deres eksistens.
 
 
Om det er hva herren ønsker såWink
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.