Modelljernbanetilsynet
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Andre tema
Forum Description: Her kan du poste og lese innlegg som ikke passer inn i de andre kategorier. Også uhøytidelige ytringer passer fint her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2522
Printed Date: 24 november 2024 at 09:41 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Modelljernbanetilsynet
Posted By: Lars-Erik K
Subject: Modelljernbanetilsynet
Date Posted: 26 april 2007 at 05:15
Nå når vi har Modelljernbaneverket. Når kommer Modelljernbanetilsynet.
|
Replies:
Posted By: terje-o
Date Posted: 26 april 2007 at 13:29
Veeeeeeeelig bra !
Modelljernbanetilsynet har vel strengt tatt vært i virksomhet allerede siden treffet i Alsfeld, men det har vel vært litt lite "synlig" på nettet så langt :-)
MVH Terje O
|
Posted By: Henning L
Date Posted: 26 april 2007 at 16:05
Jeg har ett og annet å si til det tilsynet! (Det er nok å ta tak i!)
Likevel blir det kanskje ikke noe ut av det; har de sanksjonsmuligheter??
------------- mvh
Henning L
http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 26 april 2007 at 16:52
Tilsynet vil sanskjonere ved å sette seg på gulvet og furte
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 26 april 2007 at 17:08
Tilsynet vil kunne treffes på f.eks Fremotreff, og er ikke på langt nær så handlingslammet som DC insinuerer :-)
Det som berger oss "vanlige dødlige" er blant annet at de ansatte i tilsynet bruker en del tid på å være strenge mot hverandre (les: trådkoblinger....).
Terje O
|
Posted By: carlf
Date Posted: 26 april 2007 at 18:59
sh*t, nå må jeg sikre planovergangene mine
------------- Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 26 april 2007 at 19:48
carlf wrote:
sh*t, nå må jeg sikre planovergangene mine |
Hehe enkelte ganger er det greit og ikke ha noe anlegg
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: carlf
Date Posted: 26 april 2007 at 20:25
Får bare kjappe meg med Corsica anlegget (Har noen z-ting å selge?!), der har ikke noe teit tilsyn makt, og ingen bryr seg der nede (De kjører med åpne dører i full fart, og ATC? Neeeeei...)
------------- Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 26 april 2007 at 23:34
carlf wrote:
Får bare kjappe meg med Corsica anlegget (Har noen z-ting å selge?!), der har ikke noe teit tilsyn makt, og ingen bryr seg der nede (De kjører med åpne dører i full fart, og ATC? Neeeeei...) |
Hehe minner om polske motorveier
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Henning L
Date Posted: 27 april 2007 at 09:28
Jeg vet ikke hvem dette tilsynet har i sine rekker, men jeg har likevel et spørsmål: Har man fokus på begge deler; dvs både på "modell" og "jernbane"?
Hvis det blir reist tilsynssak, vil det også kunne skje hvis modellbyggingen er mindre vellykket? Vil man ha fokus på manglende forbildetrohet i alle ledd?
Eller er man mest opptatt av rullende materiell og funksjonalitet? I såfall bør fast punkt i tilsynsrapporten være krav om bytte av koblinger og hjulsett på alt materiell, til standardisert og godkjent type!
Personlig ville jeg gått for 100% finskala og ikke tillate noe slinger i valsen. Jeg håper tilsynet er minst like klare. Dette gjelder selvsagt også for sporet. Ingen "NEM-canyons" gjennom sporvekslene bør godtas.
Som verktøy for tilsynets arbeid kan en forskrift utarbeides, men dette er kanskje allerede under arbeid? Jeg ser veldig fram til utgivelsen av denne. Den vil kunne, en gang for alle, slå fast hvordan ting skal gjøres.
Faktisk tror jeg det bør innføres en godkjenningsordning. Alle som vil bygge MJ må ta med 10 arbeidsprøver, vise dem fram og få dem godkjent av tilsynet. De som ikke er gode nok, mister retten til å bygge, og må søke på nytt for hvert enkelt prosjekt. Tilsyn vil i ettertid kunne frata dem retten til å bygge.
På denne måten tror jeg vi raskt kan få ned antall aktive MJ-ere til ca 100, noe som bør være tilstrekkelig for å danne et godt og fungerende miljø der presist utførte modeller bygges og beundres, og der det hersker en vennlig og høflig tone blant likesinnede.
------------- mvh
Henning L
http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"
|
Posted By: carlf
Date Posted: 27 april 2007 at 11:12
Et tilsyn må definitivt se på forbildetroskap, men etter min mening er det opp til petimetrne å gjøre. Et tilsyn bør sjekke at det tekniske er ivartatt på en måte som sikrer togfremføring. Det vil si at blandt annet planoverganger sikres, dresinkjøring blir fy-fy, det er to personer bak knottene på baner uten ATC, osv...
Når det gjelder Modelljernbaneverket bør de først og fremst sjekke at deres logo kommer frem OVERALT, slik at vi aldri glemmer deres eksistens.
------------- Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
|
Posted By: eika
Date Posted: 27 april 2007 at 11:45
carlf wrote:
Når det gjelder Modelljernbaneverket bør de først og fremst sjekke at deres logo kommer frem OVERALT, slik at vi aldri glemmer deres eksistens. |
Om det er hva herren ønsker så
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
|