MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Modelljernbanemessen i Bergen 2005
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Modelljernbanemessen i Bergen 2005

 Post Reply Post Reply Page  <1 234
Author
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2005 at 15:43
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Originally posted by einjen einjen wrote:


Når så du det? Jeg satt og så tvnorge kl 22.30 og så ikke snurte til tog?

Etter å ha sittet på et noe forsinket tog fra Bergen,  rakk jeg akkurat hjem til 2230-nyhetene.  Så ut til at TV-Norge hadde kastet ut MJ-innslaget til fordel for en reportasje om Rygge som fremtidig sivil flyplass og muligheter for billigere flyturer.  Akk ja.....

Som var 20 min forsinket ved Drammen(og 16 min i Oslo), du får trøste deg med at de kjørte uten krening for da hadde du blitt sjøsjuk i tilegg. Kjøreledningen takler ikke dobbel 73 med krening så da må den slås av.



Edited by Wickerman
A matter of life and death
Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2005 at 16:11
Angående Rygge flyplass og sivil trafikk der: Eneste grunnen til at den blir opprettet er jo fordi NIM har så til de grader utstrakt reisevirksomhet at myndighetene har innsett at det vil være lønnsomt å opprette en flyplass i nærheten av NIMs nærområde. Til enhver tid er jo "halve NIM" ute i den store verden for å tilføre seg mj-impulser og styrke sin posisjon som Norges ledende innen teoretisk anleggsbygging! Det er jo nok å nevne navn som Roger, Sven-O og Bjørn-Egil.... :-)  
Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2005 at 16:32
Humre, humre ...
Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2005 at 16:50
Jasså, har vi begynt å le av oss selv også nå.  Jeg får vel slenge meg på jeg også da... 
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2005 at 17:57

Ahhh... Rygge...  Det bringer gode minner tilbake igjen. 332 skvadron på Rygge var min hjemmebase på begynnelsen av 90-tallet, før jeg flyttet til California. Et morsomt sted hvor veldig mye skjedde. Både gode, som den gang vi smuglet flere kasser rødvin hjem etter en øvelse i Italia, og noen ikke fullt så gode. Blant annet når generalinspektøren for luftforsvaret skulle sitte på med en 2-seters F-16 for første gang. Turen gikk helt fint den, helt til de skulle lande. Da kom det plutselig en rimelig stor fugl på noen kilo inn fra høyre, som selvfølgelig måtte forsøke å passere rett foran maskinen under landing. Sluuuurp sa det i luftinntaket og fugl (samt ett stk F-16 motor) ble knust. Flyet tok fyr og brant opp.

På bildet under står undertegnede (med ryggen til) med fjernkontrollen som trakk flyene inn i bunkeren etter landing. Dette ble gjort med motor og alt i gang.

Men nå har vi vel egentlig en total avsporing her. Dette har jo ikke det minste med jernbane å gjøre.....men kun NiM....!?!

Hilsen  Kjetil

Back to Top
mav View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2005 at 18:10

Rygge ja!

 

Brannvernass 1990-91

Lite tog men tøffe brannbiler

MAV

Back to Top
et View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 05 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote et Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2005 at 10:45

Arne Håheim sine bilder fra messen:

http://home.lyse.net/aha/Bergen%202005.htm

Vennlig hilsen
Back to Top
btotland View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote btotland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2005 at 13:26

De som ikke fikk sett TV-Norges innslaget fra messen kan ta en titt her:

http://www.bt.no/btv/index.jsp?file=http://www2.bt.no/multim edia/tvh/tvh.asx?pid=112

Vennlig hilsen

Bjørn Totland

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2005 at 14:17
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Jeg vil også takke for en kjempe fin messe! Dette er helt klart en publikumsmesse, der anlegg står i fokus. Så kanskje Bergensmessen burde døpes om til Bergensutstillingen

Utrolig kjekt å måte folk som en bare har "sett" på forumet også, og ikke minst se FREMO live

Så enig, så enig. Jeg synes messen var den beste på mange år (noensinne?) i Norge.

Selv fikk jeg relativt våte drømmer etter å ha sett J.E.Vistads "D-lås" på Gann potteri sidespor. 

Flinke modellbyggere er åpenbart ingen mangelvare her til lands.

 

 

 

Back to Top
Egil View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 04 februar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Egil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2005 at 23:39

Avisen Bygdanytt, lokalavis for Arna og Osterøy hadde en flott reportasje fra messen, eller rettere sagt utstillingen, for det var mer en utstilling enn salgsmesse.

http://www.bygdanytt.no/saker/tog.html

Hovedfokus var modellene, og det vi skaper selv.  Hele 9 forskjellige anlegg fra N til G-skala var representert.  Analoge, digitale og kjør selv anlegg for barna.

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2005 at 09:28

Reportasje i Fanaposten også:

http://www.fanaposten.no/nyhet.cfm?nyhetid=742

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2005 at 16:22
" ... da Norsk Jernbaneforbund arrangerte modelljernbanemesse ..."



Men det var jo en optimistisk reportasje.

mvh
Henning L
Back to Top
TerjeB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 desember 2004
Location: Guinea
Status: Offline
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TerjeB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2005 at 21:33

Et pussig fenomen med Bergensmessen, er at de holder en ganske stram MJ-profil uten å blande inn andre hobbier. Dette er regnet som et håpløst utgangspunkt for messer på østlandet, men i Bergen er dette blitt en familiefest med minst like mange besøkende som en typisk østlandsmesse.

For mitt eget vedkommende ble kapasiteten til lastebilene fullstendig sprengt på søndagen, og det ble et trykk som bare kan sammenlignes med glansdagene til Hjem og Hobbymessene tidlig på 90tallet.

Det betyr at jeg er klar for en ny omgang neste år hvis det er plass, og da kan jeg ha med noe "ekte" modellhobby attåt.

 

 

 

 

TerjeB
Back to Top
et View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 05 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote et Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2005 at 18:34

Hei Terje og takk for sist!

Supert å høre at du er fornøyd med Modelljernbane-messen i Bergen.

Grunnen til vi nesten utelukkende viser modelljernbane er jo fordi

det er modelljernbane-messe!

Når vi i Norsk Jernbaneklubb lokalalavdeling Bergen arrangerer Modelljernbane-messe ønsker vi å kommunisere tog i modell og tog i 1:1.

Vi viser modell av Garnes stasjon slik at pulikum kan kjenne seg igjen

fra sommerens besøk på veterantoget.

 

Publikum til våre messer kommer ikke "av seg selv"!

I forkant av Bergensmessen er det arbeidet grundig med å fortelle flest mulig hvor de kan få oppleve høstens magiske eventyr!

Vi kommuniserer via : våre plakater, munn til munn metoden, og ikke minst gjennom våre mediekontakter.

Det er ikke noen "tilfeldighet" at TV2 i fjor viste modelljernbane i beste sendetid eller at Tv-norge viste fra Bergensmessen  i år!

 

Erik Thorsen



Edited by et
Vennlig hilsen
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2005 at 22:35

Dere har gjort en bra jobb med denne messa og det er det ingen tvil om det Erik. Og det som var bra med messa var at det var mye bra å se på. Og ikke sånn typisk salgsmesse som de andre.

 

A matter of life and death
Back to Top
btotland View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote btotland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2005 at 20:19

Vi har nå lagt ut noen bilder fra messen på våre hjemmesider:

http://www.njk.no/lokalavdelinger/bergen/index.php?mapper=13 2&modul=2&SubCatID=136&MainCatID=132

En stor takk til alle besøkende og gjester! Vi håper å se mange av dere igjen neste år.

Bjørn Totland

Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2005 at 03:26

Min første tur til MJ messen i Bergen i 1995, da var vi 4 stk fra TMJK som kjørte bil med henger t/r Tr.h - Bergen. Vi var der med vårt lille utstilings anlegg på 3 x 1.5 m.

Det var utrolig morro å være der, så jeg tok en tur i 1996 også.

Så ble det tur i 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004 og no i 2005. Det blir 11 turer.

Noen ganger har vi vært flere fra TMJK som har reist sammen å noen ganger så har jeg reist alene. Jeg har reist med bil (1995), tog, fly og buss, det tar ca 14 timer med buss fra Tr.h til Bergen en vei, ca 28 timer t/r, (det ble bare en gang t/r med buss ja, stønn det var en laaang tur)

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sakt at "no" blir det ikke nå tur til neste år, men når oktober kommer så har jeg skaffet meg billeter til Bergen igjen.

Men hva får en "træg" Trønder til og reise til Bergen på messe en gang i året.

D e bærre så utroli lænt å vær der, æ stor kose mæ dær, ja"u, d, e no bærre lækert . Direkte over satt fra Trønder"s til Norsk blir det. Det er så utrolig morro og være der, jeg stor koser meg der. (+ at jeg har vell etter vært også blit en del av messen, jeg er den "Trøndern" som svirrer runt å runt på messen   ).

Jeg fikk også anledningen til å hillse på noen fra Fremo gjengen, det var også morro. Det skal jeg også komme i gang med "en gang"  .

Å i år var det ekstra morro å komme dit, på lørdags kvelden ble jeg og de 3 andre fra TMJK på spandert middag og jeg fikk også æren av og sprette den fine kaken som de hadde kjøpt, den var også kjøpt in, mye på grund av at de ville feire at jeg hadde vært der så mange ganger.

Så jeg vil få lov å takke de i Bergen for oppmerksom heten, det var morro at dere satte pris på at jeg hadde vært der så mange ganger. Det var en flott messe, jeg stor koste meg som vanlig.

Sender også en hilsen og takk fra de 3 andre i "Trønder bataljonen"

Jeg vil også få sende ut en advarsel, det er stor risk for at "Trøndern" kommer neste år også.

Mvh Åge

Åge tar Tåge, ( men flyr helst til Bergen )



Edited by Tåge
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 234

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.