Print Page | Close Window

Modelljernbanemessen i Bergen 2005

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Arrangementer, treff, utstillinger og messer
Forum Description: Annonseplass for kommende arrangementer - ønsker om arrangementer, treff i mj-sammenheng
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=675
Printed Date: 25 april 2024 at 17:52
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Modelljernbanemessen i Bergen 2005
Posted By: Guests
Subject: Modelljernbanemessen i Bergen 2005
Date Posted: 21 mai 2005 at 16:04

Hei alle mj-rallare!

Årets Mj-messe i Bergen går av stabelen 8. og 9. oktober 2005.

På denne linken finner du oppdatert info om messen: http://www.njk.no/lokalavdelinger/bergen/index.php?mapper=132&modul=2&SubCatID=136&MainCatID=132 - http://www.njk.no/lokalavdelinger/bergen/index.php?mapper=13 2&modul=2&SubCatID=136&MainCatID=132  

Velkommen!




Replies:
Posted By: Guests
Date Posted: 30 september 2005 at 13:10

Hei igjen!

Nå nærmere det seg raskt årets happening i Bergen.

Lørdag 8. oktober kl. 1100 åpner dørene for modelljernbanemessen med et bredt utvalg av anlegg med stor variasjon. Her blir mye for de minste slik at vi voksne kan nyte de fine detaljene på modulanleggene.

I år får vi besøk av Nils Gullhav og hans digitale Märklin anlegg, FREMO kommer med moduler og Terje Brynhildsen har med seg RC lastebiler.

Du har også muligheter for å kjøpe nytt eller brukt mj-utstyr fra de mange forhandlerne som kommer.

Bilder kommer etterhvert!

 Vi sees i Bergen!

 

 



Posted By: jevistad
Date Posted: 02 oktober 2005 at 13:39
Finnes det en utstillerliste på nettet

-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Tåge
Date Posted: 03 oktober 2005 at 01:33

4 stk fra Trønder bataljonen kommer på besøk.

Da blir det liv, ray ray.

Jau, d, blir no, bærre lækkert.

Mvh Åge



Posted By: Wickerman
Date Posted: 03 oktober 2005 at 01:59

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Finnes det en utstillerliste på nettet

Tro ikke det finnes noen liste på nett. Vet iallefall om en butikk som ikke kommer



-------------
A matter of life and death


Posted By: et
Date Posted: 03 oktober 2005 at 10:40

I tillegg til det som  Ole Palerud allerede har nevnt

blir dette Den største modelljernbane-messe som noen

gang er arrangert i Norge!

Bilder fra tidligere messer:

 

http://www.njk.no/lokalavdelinger/bergen/index.php?modul=2&a mp;MainCatID=132&SubCatID=136&ID=785 - http://www.njk.no/lokalavdelinger/bergen/index.php?modul=2&a mp;a mp;MainCatID=132&SubCatID=136&ID=785

Modelljernbane-messe

Høstens magiske eventyr for liten og stor!

Sted: Turnhallen på Slettebakken.(bak Bergenshallen)

Tid : Lørdag 8.og søndag 9. Oktober kl.11.00 til 17.00 begge dager.

Årets begivenhet for store og små!

-Barne-annlegg/ kjør selv
-PC- styrte modelltogtog og biler
-”Bergensbane-annlegg”
-Arendal FREMO-klubb viser 60tallet i modell
kjører rutetabell
-Legoannlegg for barn
-Minibil klubben
-Hagetog
-N-scala annlegg
-Salg av nytt og brukt mj-materiell
-Utstillinger
-Kafeteria

Største modelljernbane-messe i Norge noen gang!

Utstillingen egner seg meget godt til film, foto og repotasjeformål.
Fjorårets messe ble besøkt av mer enn 2000 personer.

Inngangsbillett: Barn kr.25 voksne kr.50 familie kr.130



-------------
Vennlig hilsen


Posted By: SveinR
Date Posted: 03 oktober 2005 at 11:42

Dette blir bra

Håper det er noen som har med seg overaskelser i kofferten!!

Og jeg håper det er mange av dere på forumet her som kommer, kjekt å se hvordan dere "egentlig" ser ut



-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: GeirC
Date Posted: 03 oktober 2005 at 12:53
Kommer Heljan eller Heljan importør til å være representert der?

-------------
Geir C - "I"m on a roll people!"


Posted By: Lars-Erik K
Date Posted: 03 oktober 2005 at 15:39

Mest sannsynelig ikke. Der blir sikker de samme utstillerne som fjor.



Posted By: Lars-Erik K
Date Posted: 03 oktober 2005 at 15:42
Heljan kommer i værtfall ikke.


Posted By: Wickerman
Date Posted: 03 oktober 2005 at 17:52

Originally posted by Lars-Erik K Lars-Erik K wrote:

Heljan kommer i værtfall ikke.

Kommer ikke Nmj, så tviler jeg på at Hejlan kommer. Ingen av disse har noe høystatus i Bergen slik jeg forstår det



-------------
A matter of life and death


Posted By: eika
Date Posted: 03 oktober 2005 at 18:17
Originally posted by et et wrote:

I tillegg til det som  Ole Palerud allerede har nevnt

blir dette Den største modelljernbane-messe som noen

gang er arrangert i Norge!

Nå er jeg klar over at bergensere er store i kjeften   Men nøyaktig hva er det som gjør at denne utstillingen blir så mye større enn hva som tidligere har vært arrangert her i landet?

Eirik



Posted By: GeirC
Date Posted: 03 oktober 2005 at 18:42

Finner det litt rart... Norges største MJ-messe og så er en av norges største MJ forhandlere ikke invitert...

Bergen ikke liker NMJ? Hva har det med saken å gjøre? Er de en seriøs messe eller ikke?



-------------
Geir C - "I"m on a roll people!"


Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 03 oktober 2005 at 19:21
NMJ er upopulære i Bergen fordi de tok over importen av Heljan fra en forhandler i Bergen. NMJ dumpet prisene på Heljans Di3, og forhandleren i Bergen satt igjen med et lager det var vanskelig å tjene penger på. Dette har vært diskutert opp og ned i mente med ganske harde ord tidligere, så det behøver vi ingen repetisjon på. Men hvis du vil vite mer om det ligger det i arkivet til norskmjforum.no

Mvh Heine


-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: GeirC
Date Posted: 03 oktober 2005 at 20:09

Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

NMJ er upopulære i Bergen fordi de tok over importen av Heljan fra en forhandler i Bergen. NMJ dumpet prisene på Heljans Di3, og forhandleren i Bergen satt igjen med et lager det var vanskelig å tjene penger på. Dette har vært diskutert opp og ned i mente med ganske harde ord tidligere, så det behøver vi ingen repetisjon på. Men hvis du vil vite mer om det ligger det i arkivet til norskmjforum.no

Mvh Heine

Takker! Lest det meste jeg fant på temaet og vet nå at Bergen ikke er en messe for meg.

 



-------------
Geir C - "I"m on a roll people!"


Posted By: eika
Date Posted: 03 oktober 2005 at 20:42
Originally posted by GeirC GeirC wrote:


Takker! Lest det meste jeg fant på temaet og vet nå at Bergen ikke er en messe for meg.

Hvis du velger å droppe en av norges beste mj-messer bare fordi en utstiller ikke er der, så tror jeg ikke nødvendigvis det er messen det er noe galt med

Eirik



Posted By: Knut Moe
Date Posted: 03 oktober 2005 at 21:02
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by GeirC GeirC wrote:


Takker! Lest det meste jeg fant på temaet og vet nå at Bergen ikke er en messe for meg.

Hvis du velger å droppe en av norges beste mj-messer bare fordi en utstiller ikke er der, så tror jeg ikke nødvendigvis det er messen det er noe galt med

Eirik

Nei det stemmer at det ikke er noe galt med messen! Det er noe galt med de menneskene som arrangerer den...



-------------
Knut Moe
Privat brukernavn
(Ansatt i NMJ AS)


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 03 oktober 2005 at 21:06
Originally posted by GeirC GeirC wrote:

Takker! Lest det meste jeg fant på temaet og vet nå at Bergen ikke er en messe for meg.

Messen i Bergen kan anbefales, uansett hvem som evt. har rett!

 



Posted By: admin
Date Posted: 03 oktober 2005 at 21:15

Quote

Nei det stemmer at det ikke er noe galt med messen! Det er noe galt med de menneskene som arrangerer den...

Negative personkarakteristikker, eller karakteristikker av/om personer kan fint unngås uten at budskapet forringes - snarere tvert i mot.

 


 



Posted By: admin
Date Posted: 03 oktober 2005 at 21:37

Messeoversikten er forøvrig oppdatert med siste informasjon. (Beklager at det tok litt lenger tid enn jeg først sa, Ole. )

 



Posted By: eika
Date Posted: 03 oktober 2005 at 21:43
Originally posted by administrator administrator wrote:

 (Beklager at det tok litt lenger tid enn jeg først sa, Ole. )

Du begynner visst å få dårlig statistikk på det området ja

Eirik



Posted By: Wickerman
Date Posted: 03 oktober 2005 at 22:28

Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

NMJ er upopulære i Bergen fordi de tok over importen av Heljan fra en forhandler i Bergen. NMJ dumpet prisene på Heljans Di3, og forhandleren i Bergen satt igjen med et lager det var vanskelig å tjene penger på. Dette har vært diskutert opp og ned i mente med ganske harde ord tidligere, så det behøver vi ingen repetisjon på. Men hvis du vil vite mer om det ligger det i arkivet til norskmjforum.no

Mvh Heine

Modellcompagniet selger Bmjs modeller for de som måtte ha lyst på de 3 første variantene.



-------------
A matter of life and death


Posted By: GeirC
Date Posted: 03 oktober 2005 at 23:33
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by GeirC GeirC wrote:


Takker! Lest det meste jeg fant på temaet og vet nå at Bergen ikke er en messe for meg.

Hvis du velger å droppe en av norges beste mj-messer bare fordi en utstiller ikke er der, så tror jeg ikke nødvendigvis det er messen det er noe galt med

Eirik

Er det et kaffeslaberas eller en messe? En seriøs messe ville ikke tatt et standpunkt, men invitert seriøse MJ-forhandlere, uavhengig av hva enkeltpersoner mener og sier. Dette er barneskolementalitet! "Jeg vil ikke være med å spille forball hvis "Ola" blir med!"

Men nok om dette fra min side. Jeg synest det stinker og lar det være med det, og velger og ikke dra på "festen"! Meg om det. Kommer ikke til å lese mer på denne tråden, så ikke ta bryet med å sende pepper i min retning. Holder meg til mer seriøse messer og samlinger.

Snakkast!



-------------
Geir C - "I"m on a roll people!"


Posted By: eika
Date Posted: 04 oktober 2005 at 03:07

Originally posted by GeirC GeirC wrote:

[Er det et kaffeslaberas eller en messe? En seriøs messe ville ikke tatt et standpunkt, men invitert seriøse MJ-forhandlere, uavhengig av hva enkeltpersoner mener og sier. Dette er barneskolementalitet! "Jeg vil ikke være med å spille forball hvis "Ola" blir med!"

Spør bare på motsatt måte jeg.... Drar du for å se på alt som er å se på på messen, eller drar du på messen utelukkende for å treffe en forhandler.? I så fall kan du jo like gjerne ta en tur i butikken....

At man velger å droppe en messe hvor man kan få oppleve og lære av både fremoduler, bergensmoduler og menneskene bak byggingen av modulene bare fordi en forhandler ikke har stand der tror jeg går mer utover den som gjør et slikt valg, enn messen.

Eirik



Posted By: KjellAn
Date Posted: 04 oktober 2005 at 07:54
Diskusjoner om hvem som er med - blir meningsløse - det har vel forum"ene lært litt av - eller ...

Men jeg synes også det blir feil å kalle en messe for "Norges største" når ikke "alle" er med.

Når jeg velger å gå på en messe er det for

- å handle nye MJ-artikler (alle butikker blir besøkt)
- å handle brukt (hvis det er noe bra ..)
- å se på ferdiganlegg (gjerne også Lego)
- å se på moduler (alle typer ..)
- og for å treffe andre MJ-interesserte (vi er vel hyggelige vel ...)

Og er det andre hobby"er tilstede (RC, biler, fly ...), så ser jeg jo også på disse selv om jeg ikke handler slikt.

Jeg synes NJK-Bergen og Modellmessen i Bergen skal revurdere sine holdninger til temaet BMJ, NMJ og Heljan, og heller se framover.
Så kanskje Modellmessen i Bergen blir "Norges største" i framtiden?

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: TomL
Date Posted: 04 oktober 2005 at 10:20

Hei Kjell An !

Bravo   Kloke ord !  Jeg er 100% enig med deg !

MJ-hilsen Tom Lynga



-------------
Det enkle er ofte det beste...


Posted By: eika
Date Posted: 04 oktober 2005 at 13:42

Bare et lite tankekors:

En hver messearrangør er avhengig av en god del medhjelpere for å få en messe til å la seg gjennomføre. Helgen som var hadde jeg 20 mann i arbeide for å avvikle "modellmessen" i solberghallen. Hvor mange NJK Bergen bruker under sin messe vet jeg ikke, men det som blir situasjonen er at om man ikke har nok medlemmer som sier ja til å stille opp så hjelper det lite om klubben som helhet vil lage messe.

Overført til vår egen messe kan det sies slik (som et tenkt eksempel:) Om 4-5 av klubbens medlemmer kommer til meg og sier at "dersom MjF får stille med stand på messen vår, så vil ikke jeg være med og jobbe for deg under messen"
Hva skal jeg gjøre da?? Jeg har jo ikke lyst til å nekte MjF standplass, men jeg klarer heller ikke avvikle messen uten hjelp fra disse 4-5 personene. Altså står valget mellom å droppe hele messen, eller å droppe MjF.

Om det er noe slikt som har skjedd i Bergen så blir det for det første helt feil å kritisere NJK Bergen for meninger og hendelser og avgjørelser, for de er bare en konsekvens av enkeltpersoners instilling. Det gjelder å ta ballen og ikke spilleren.

NJK Bergen kunne jo droppet hele messen, men hva hadde egentlig hobbyen vår hatt å tjene på det?? Hobbyen vår kjemper i motvind, og vi trenger all den oppmerksomhet og reklame hobbyen kan få. Da setter hvertfall jeg pris på at arrangøren tross alt velger å ikke droppe hele greia. Sverre Ødegaard holdt en glimrende tale om akkurat dette under middagen etter messen i Drammen lørdag; det er uhyre viktig for hobbyen med flest mulig messer, og selv om noen sikkert er uenige i det standpunktet enkeltpersoner kanskje har tatt så blir det for dumt at hele messen og arrangøren skal få lide for det.

Eirik

 



Posted By: ROBEL
Date Posted: 04 oktober 2005 at 15:03

Er det virkelig ingen andre av messedeltakerne som har med seg noen av NMJ sine produkter da???

-den som ev. savner NMJ på messa kan kanskje ta med bærbar PC med websidene til NMJ tilgjengelig i frakoblet modus -så kan en titte litt i smug når savnet blir for stort...

Roger Abel

 



-------------
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.


Posted By: KjellAn
Date Posted: 04 oktober 2005 at 16:01

Jeg er nok enig med deg Eirik.

Det er bare så synd at 4-5 personer i Bergen har bestemt at NMJ er uønsket på den andre siden av fjellet - bare fordi "det engang ble gjort en "urett"".

Hvis man bare kunne se framover og ikke henge seg opp i all "urett" som er gjort i verden, kunne det kanskje bli litt mindre "krig" i verden også ...



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: eika
Date Posted: 04 oktober 2005 at 16:58
Originally posted by ROBEL ROBEL wrote:

Er det virkelig ingen andre av messedeltakerne som har med seg noen av NMJ sine produkter da???

Hobby-Train i Drammen er vel NMJ-forhandler?, og skal hvertfall på messen.

Eirik



Posted By: Wickerman
Date Posted: 04 oktober 2005 at 17:19
Originally posted by eika eika wrote:

Bare et lite tankekors:

En hver messearrangør er avhengig av en god del medhjelpere for å få en messe til å la seg gjennomføre. Helgen som var hadde jeg 20 mann i arbeide for å avvikle "modellmessen" i solberghallen. Hvor mange NJK Bergen bruker under sin messe vet jeg ikke, men det som blir situasjonen er at om man ikke har nok medlemmer som sier ja til å stille opp så hjelper det lite om klubben som helhet vil lage messe.

Overført til vår egen messe kan det sies slik (som et tenkt eksempel:) Om 4-5 av klubbens medlemmer kommer til meg og sier at "dersom MjF får stille med stand på messen vår, så vil ikke jeg være med og jobbe for deg under messen"
Hva skal jeg gjøre da?? Jeg har jo ikke lyst til å nekte MjF standplass, men jeg klarer heller ikke avvikle messen uten hjelp fra disse 4-5 personene. Altså står valget mellom å droppe hele messen, eller å droppe MjF.

Om det er noe slikt som har skjedd i Bergen så blir det for det første helt feil å kritisere NJK Bergen for meninger og hendelser og avgjørelser, for de er bare en konsekvens av enkeltpersoners instilling. Det gjelder å ta ballen og ikke spilleren.

NJK Bergen kunne jo droppet hele messen, men hva hadde egentlig hobbyen vår hatt å tjene på det?? Hobbyen vår kjemper i motvind, og vi trenger all den oppmerksomhet og reklame hobbyen kan få. Da setter hvertfall jeg pris på at arrangøren tross alt velger å ikke droppe hele greia. Sverre Ødegaard holdt en glimrende tale om akkurat dette under middagen etter messen i Drammen lørdag; det er uhyre viktig for hobbyen med flest mulig messer, og selv om noen sikkert er uenige i det standpunktet enkeltpersoner kanskje har tatt så blir det for dumt at hele messen og arrangøren skal få lide for det.

Eirik

 

Men er man tjent med at en stenges ute?

Det er en messe og ikke privat opplegg. Skal man ha lov til stenge noen ute skal det sendes ut innbydelsen til forhandlere og publikum. Da kan ikke Nmj si noe på det. Men kan alle komme og det ikke sendes ut innbydelse til publikum så er det åpent for alle. Og kan da ikke nekte en å stille ut. Tro Njk Bergen hadde fått problemer,hvis Nmj hadde satt Advokat på saken.

Og det er på tide Nmj,Bmj,Njk og Heljan får lagt problemene bak seg. Kan skape problemer med Nmj å få solgt norske norske modeller og det er ikke mj-norge tjent med. Nmj er avhening av å få solgt modeller slik at de skal lage flere modeller til det norske markedet. 



-------------
A matter of life and death


Posted By: kness
Date Posted: 04 oktober 2005 at 17:42
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Men er man tjent med at en stenges ute?

I dette tenkte tilfellet: ja!

Jeg tror ikke du leste Eiriks innlegg godt nok Lars. Om det i et tenkt tilfelle er slik at 4-5 personer fra Bergens-miljøet ikke vil hjelpe til å arrangere om NMJ kommer, da blir det ikke messe i det hele tatt. Da må man altså ta et stygt valg mellom å holde messen som planlagt uten NMJ, eller rett og slett avlyse hele greia.

Det beste for hele miljøet vil selvsagt være at alle samarbeider, så vi får inderlig håpe at det kan skje i fremtiden.

Hilsen  Kjetil



Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 04 oktober 2005 at 19:12
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Kan skape problemer med Nmj å få solgt norske norske modeller og det er ikke mj-norge tjent med. Nmj er avhening av å få solgt modeller slik at de skal lage flere modeller til det norske markedet. 

Bergensmiljøet mener at NMJ prøvde å ødelgge et salg for en av dem. Hvorfor skal da Bergensmiljøet bidra til at NMJ selger mer?

 

 



Posted By: Wickerman
Date Posted: 04 oktober 2005 at 22:36

Jeg forstår tankene til både Næss & Hansen.

 

 

 



-------------
A matter of life and death


Posted By: eika
Date Posted: 04 oktober 2005 at 23:02

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Det er en messe og ikke privat opplegg. Skal man ha lov til stenge noen ute skal det sendes ut innbydelsen til forhandlere og publikum. Da kan ikke Nmj si noe på det. Men kan alle komme og det ikke sendes ut innbydelse til publikum så er det åpent for alle. Og kan da ikke nekte en å stille ut. Tro Njk Bergen hadde fått problemer,hvis Nmj hadde satt Advokat på saken.

Nei Lars... det står da jaggu enhver arrangør fritt og anta eller forkaste de utstillere man måtte ønske. Om NJK salgsavdelingen bestiller en stand på 15 meter på modellmessen så er da jeg i min fulle rett til å sende svar tilbake at "jeg beklager, men på grunn av stor etterspørsel så har jeg bare 5 meter og tilby" Eller om en person ønsker å stille med Z anlegget sitt så kan jeg si at "dessverre, jeg har allerede 5 Z anlegg, men jeg skal sette deg opp slik at du får invitasjon til neste messe"

Forøvrig skjer jo dette akkurat slik du selv sier da... Det blir sendt ut invitasjon til de forhandlere Bergensgutta ønsker, og det blir sendt ut invitasjon til publikum gjennom annonser etc. Så ut fra hva du selv skrev da, så er jo da lov og stenge noen ute da...Du skrev jo det:

Quote Skal man ha lov til stenge noen ute skal det sendes ut innbydelsen til forhandlere og publikum


En messe består av akkurat de utstillere som arrangøren ønsker å invitere, og i sin tur svarer bekreftende, eller melder seg på. Kan du vise meg hvilke lover du mener blir brutt om ikke en arrangør skal få styre sin egen messe?

Quote Og det er på tide Nmj,Bmj,Njk og Heljan får lagt problemene bak seg. Kan skape problemer med Nmj å få solgt norske norske modeller og det er ikke mj-norge tjent med. Nmj er avhening av å få solgt modeller slik at de skal lage flere modeller til det norske markedet.

Nå er det vel faktisk slik Lars, at NMJ er ikke alene om å få produsert norske modeller, så rent praktisk tror jeg det betyr minimalt for norske mj-fans hvorvidt nmj selger eller ikke, for produserer ikke de modellene så finnes det alltids en annen som forsøker seg. Se bare på alt det Agder modellteknikk har fått til, og ikke minst Di4 fra Hobbytrade som jeg tror har sådd grunnlaget for mange norske modeller derfra.

Så uten å ta stilling til selve saken så er den påstanden du kommer med her bare ren skrekkpropaganda uten noen større praktisk holdbarhet.

Eirik



Posted By: Wickerman
Date Posted: 05 oktober 2005 at 00:31

Har fått den servert av kommunen i forbidelse med arangering av konserter, da jeg selv spilt i band i mange år. Og det er ikke skrekkproganda.

Men hvilken lov kommunen brukte vet jeg desverre ikke.



-------------
A matter of life and death


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 05 oktober 2005 at 00:47
Originally posted by et et wrote:

Arendal FREMO-klubb viser 60tallet i modellkjører rutetabell


Sånn til allmenn orientering:
Det er ikke "Arendal FREMO-klubb" som stiller ut et FREMO-anlegg. (Denne klubben eksisterer ikke. Antar han mener Arendal MJ-klubb)

Det er FREMO-Norge som er ansvarlig for denne standen.

-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: et
Date Posted: 05 oktober 2005 at 10:50

Modelljernbane-messen i Bergen blir Norges største noen gang!

Vi må denne gang  ta i bruk hele "løpebanen" for å få plass til allt

som vi ønsker å vise.

Her vil du kunne oppleve ti -10. forskjellige levende modelltog-annlegg i scala fra 1:160 til 1:22,5.

Takk til Dag Cato! Det er FREMO-Norge som kommer

Modelljernbanemessen i Bergen sin hovedmålgruppe er

folk flest!

Norsk Jernbaneklubb Bergen ønsker å vise det brede lag av befolkningen  vår rike hobby modelljernbane. 

Samtlige styremedlemmer i NJK lokalavdeling Bergenmodelljernbanegruppen står bak de prioriteringer som er lagt til grunn ved invitasjon av Utstillere til Bergensmessen i år som tidligere år.

 

Vennlig hilsen Erik Thorsen.

 

 

 



-------------
Vennlig hilsen


Posted By: midnight
Date Posted: 05 oktober 2005 at 17:36

Originally posted by et et wrote:

Samtlige styremedlemmer i NJK lokalavdeling Bergenmodelljernbanegruppen står bak de prioriteringer som er lagt til grunn ved invitasjon av Utstillere til Bergensmessen i år som tidligere år

Helt enig i at det må være opp til arrangøren å bestemme hvem man vil invitere, men det er nå likevel noe merkelig at man ikke inviterer "hvemsomhelst" til en slik messe da... vi er nå ikke flere i denne hobbyen enn at alle burde få plass og kunne stå side om side med hverandre...

Men problemene stopper ikke der...

I TMJK ønsker vi å la alle som VIL komme å ha stand på våre messer, men da vi arrangerte messe sist vinter fikk jeg høre at vi ikke kunne la "den utstilleren" komme for da ville ikke "den andre utstilleren" komme etc... Så for at vi skal unngå problemer må vi altså ha en liste over hvilke utstillere som liker hvem og hvilke som overhodet ikke tåler trynet på hverandre... Kanskje NiM kan bidra med en slik liste siden dere jo er fullstendig nøytrale...  



-------------
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com


Posted By: Wickerman
Date Posted: 05 oktober 2005 at 17:51

Og det kan virke som at Bmj holder seg unna østlandet fordi Nmj kommer på messene her. Og det er like synd som at Nmj ikke får komme til Bergen.

Og så lenge man handler hos Bmj støtter man også Heljan som er like mye skyld i saken som Nmj. Mulig at Bergenserene overser det. Og jeg tro Bjm hadde solgt flere spesialmodeller av DI3 ved å komme på messene på Østlandet.

Hvis Njk-Bergen sa: sorry Finn hadde du spurt ei uke føre så hadde du fått plass, men Vestfold modelljernbane import tok den siste ledige plassen i går kveld. Så det er stor forskjell på dette og bevist stenge en ute.

Og Njk sentralt stiller seg bak dette også. Ut fra det jeg hørte av Lillehagen som den gangen satt i styret.



-------------
A matter of life and death


Posted By: Wickerman
Date Posted: 05 oktober 2005 at 17:52
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Og det kan virke som at Bmj holder seg unna østlandet fordi Nmj kommer på messene her. Og det er like synd som at Nmj ikke får komme til Bergen.

Og så lenge man handler hos Bmj støtter man også Heljan som er like mye skyld i saken som Nmj. Mulig at Bergenserene overser det. Og jeg tro Bmj hadde solgt flere spesialmodeller av DI3 ved å komme på messene på Østlandet.



-------------
A matter of life and death


Posted By: NiM
Date Posted: 05 oktober 2005 at 18:09
Originally posted by midnight midnight wrote:

... Kanskje NiM kan bidra med en slik liste siden dere jo er fullstendig nøytrale...  

Den lista finnes selvfølgelig allerede, .. men kun til internt bruk: for å få fram de største gapskrattene på møtene ...



Posted By: eika
Date Posted: 05 oktober 2005 at 20:42

Originally posted by midnight midnight wrote:

I TMJK ønsker vi å la alle som VIL komme å ha stand på våre messer, men da vi arrangerte messe sist vinter fikk jeg høre at vi ikke kunne la "den utstilleren" komme for da ville ikke "den andre utstilleren" komme etc... 

Vet ikke hvem som har påstått noe slikt, men det vil jeg vel tro er bare sprøyt...

Har hvertfall aldri fått slike tilbakemeldinger fra utstillere på modellmessen, og ikke kan jeg se at det er noen som bevisst holder seg borte heller. Det eneste som er ganske logisk er at du ikke plasserer utstillere som selger nogenlunde samme produkter helt inntill hverandre. De må spres litt.

Konklusjonen er egentlig grei om dere vil arrangere messe: Inviter alle dere har lyst til å invitere, så blir det opp til hver enkelt utstiller om de ønsker å delta.

Og Lars B: Det koster faktisk ganske mye for en forhandler å komme seg til/fra/på en slik messe, og for et lite spesialfirma er det ikke sikkert det er økonomisk forsvarlig å reise lange strekninger for å delta på en messe. Særlig når det finnes andre messer mye nærmere hvor "entusiastene" likevel dukker opp. Du skal jo f.eks. selv reise til Bergen så vidt jeg vet, så hvorfor skal da BMJ komme til østlandet for å selge Di3 til deg?

Eirik 



Posted By: Wickerman
Date Posted: 05 oktober 2005 at 22:35

Jeg tenkte ikke på meg selv, men det er kan tenkes at andre vill se modellene som er forhindret fra å dra over.

Og jeg kjøper ikke en modell uten at jeg har sett den føre(untakk er Di4 fordi jeg hae Dbs Me-loket fra tidligere og viste hva firmaet står for). Det tok lang tid føre jeg kjøre de 3 Bmj utgavene. Hobbytrain fikk de inn en god stund etter at Bmj hadde fått modellene. Og da var jeg i Drammen og kjøpte de.

Modellcompagniet selger de 3 opprinnlige versjonene til Bmj. Og skal ta inn Nmj/Heljan også med tiden.

 



-------------
A matter of life and death


Posted By: Terje Storjord
Date Posted: 06 oktober 2005 at 17:44
Eika skriver: "Kan du vise meg hvilke lover du mener blir brutt om ikke en arrangør skal få styre sin egen messe?"

Tror dessverre at NJK Bergen og Bmj med sin utestenging av NMJ bryter forbudet om konkurransebegrensende samarbeid i konkurranselovens paragraf 10.

Nå er det slett ikke synd på NMJ. Måten man i kompaniskap med Heljan skviset BMJ innebar etter mitt skjønn flere brudd på konkurranseloven. Prisdumping, utilbørlig bruk av markedsmakt bl.a. Og denne skvisen var økonomisk langt alvorligere enn noen dagers salg på en messe.

Som man reder så ligger man...

Så gode Eirik, det er nok ikke slik at en messearrangør kan invitere helt og holdent etter eget hode. Hvis messen er stor (dominerende) og de fleste butikker i bransjen er tilstede, da er det faktisk forbudt å nekte noen butikker adgang.  Den politiske begrunnelser er å sikre sunn konkurranse til forbrukernes og samfunnets beste.

Og som stor arrangør har vel Horten MJklubb en klar og gjennomtenkt holdning om at absolutt alle seriøse i bransjen er velkommen? Eller styrer dere virkelig invitasjonene...

Mvh

Terje S




Posted By: SveinR
Date Posted: 06 oktober 2005 at 18:39

Nå er jeg selv med på messen i Bergen, og egentlig aldri protestert mot hva styret i NJK/Bergen mener om denne saken. De har nok sin grunn til hvorfor de ikke vil ha med NMJ, og de må de få lov til.

Jeg har heller aldri latt meg engasjere meg så fælt i denne saken HER PÅ FORUMET, fordi jeg mener det her bare de samme som roter rundt i grøten hele tia, og jeg har heller aldri vært berørt av hva saken anngår helt frem til nå.

Når Knut Moe forteller meg at det er noe galt med meg fordi jeg er med å arrengere en messe som MJ hobbyen vår tjener på så synes jeg det blir for drøyt, greit ikke noe problem å svelge en kamel. Men når jeg attpåtil får en mail i dag som er sendt ut til alle NMJ kunder der de oppfordrer alle til å boikotte messen i Bergen og gir 10%(på superline og topline modellene) til alle som heller kommer til Butikken deres i Bergen istede(og til Strømmen), da synes jeg de begynner å oppføre seg barnslig.

Jeg mente faktisk en stund her at NMJ burde kanskje få invitasjon til neste års messe, men nå vet jeg iallefall hva jeg mener om den saken. Snakk om å ødlegge for seg selv. 



-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 06 oktober 2005 at 19:32
Er du seriøs? Har NMJ sendt ut en slik mail om boikotting? Det er det mest useriøse jeg har hørt om noen gang!

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: gunwes
Date Posted: 06 oktober 2005 at 19:38

Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:

Eika skriver: "Tror dessverre at NJK Bergen og Bmj med sin utestenging av NMJ bryter forbudet om konkurransebegrensende samarbeid i konkurranselovens paragraf 10."

Er du sikker på det der, Terje? Konkurranseloven regulerer virksomhet mellom private og offentlige foretak (paragraf 1).

Er NJK Bergen et foretak? Pr definisjon skal et foretak drive privat eller offentlig ervervsvirksomhet (samme paragraf). Jeg tror ikke inntekter som har til hensikt å sikre foreningsdrift kommer inn der.

Gunnar

 



-------------
gw


Posted By: aha
Date Posted: 06 oktober 2005 at 20:07

Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Er du seriøs? Har NMJ sendt ut en slik mail om boikotting? Det er det mest useriøse jeg har hørt om noen gang!

Nå skal ikke jeg kaste meg ut i denne elendigheten med å si hvem som er "best". Men hvis det er samme mail jeg har fått i dag så ber ikke NMJ oss om å boikotte messen i Bergen, men å protestere ovenfor NJK avd. Bergen mot boikotten av NMJ.

Arne



Posted By: Laurenz
Date Posted: 06 oktober 2005 at 21:02
Originally posted by aha aha wrote:

Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Er du seriøs? Har NMJ sendt ut en slik mail om boikotting? Det er det mest useriøse jeg har hørt om noen gang!

Nå skal ikke jeg kaste meg ut i denne elendigheten med å si hvem som er "best". Men hvis det er samme mail jeg har fått i dag så ber ikke NMJ oss om å boikotte messen i Bergen, men å protestere ovenfor NJK avd. Bergen mot boikotten av NMJ.

Arne

Hvis NMJ oppfordrer til boikott er det veldig alvorlig. Hvis de ber folk protestere mot boikotten blir saken noe annerledes. Men jeg er litt i tvil om det er riktig å dra med kundene i denne konflikten.

Er mailen lik teksten NMJ har lagt ut på sine sider? http://shop.nmj.no/newsdesk_info.php?newsdesk_id=16 - http://shop.nmj.no/newsdesk_info.php?newsdesk_id=16  

Hilsen,
Laurenz



Posted By: VA
Date Posted: 06 oktober 2005 at 22:15

Nå oppfordrer ikke NMJ noen å boikotte messen i Bergen. De gir et messetilbud på 10% på mange varer, til alle, for på den måten å protestere mot boikotten av NMJ.

De oppfordrer også alle til å protestere mot en slik boikott av NMJ. De oppfordrer ingen å boikotte selve messen.

Hvordan den enkelte ønsker å protestere får være opp til vær enkelt.

Selv synes jeg denne boikotten av NMJ er noe underlig. De er jo en av de store på MJ og utvikling av norske modeller. De hører absolutt hjemme på en slik messe for at den skal bli så komplett som mulig.

Det er selvfølgelig mange andre som leverer flotte norske modeller, og bra er det, men NMJ har vel vært den viktigste i mange år.

At man ønsker å markere sitt syn på noe som man mener er blitt gjordt feil i denne saken med BMJ er greit, men ikke i så mange år etter en slik hendelse. Jeg tror mange Bergensere og tilreisende hadde ønsket NMJ på denne messen, slik at de kunne fått sett på deres modeller uten å måtte dra til Strømmen.

Jeg tror at boikotten burde oppheves og la den enkelte MJ`er få avgjøre hvordan de vil forholde seg til NMJ på messen.

 

Vidar Andreassen



-------------
MVH

VA


Posted By: rosenblad
Date Posted: 06 oktober 2005 at 22:19

Hei!

Jeg har også mottatt den omtalte e-mail fra NMJ, og der står det ikke at de oppfordrer til boikott.

Nå er det på tide å bli litt seriøs på dette forum, og ikke drive med slik løgn, drittkasting og ryktespredning!

Hilsen, Tom



Posted By: Wickerman
Date Posted: 06 oktober 2005 at 22:33

Trodde det bare var Nmj som var Boikottet, men nmj skiver at Hobbyland er det også, men de har ikke noe med Bmj å gjøre siden de selger Rc og er en uavhenning butikk som har andre eiere. Men det er vell nok med at de deler lokaler med Nmj.

Så d er det en hobbykjede med 3 butikker og Nmj som er boikottet hvis dette er tilfelle som nmj skriver.

Og det er vanlig med messetilbud når det er messetid. Og det er butikker som har hatt tilbud både i butikken og på messa. SÅ det er ikke uvanlig.

Og siden butikken som var i Bergen gikk konkurs burde de støtte om om den er som er i byen,uansett eiere.I værstefall får ikke Bergen noen butikk og kan bli vanskeligere å få folk inn i hobyen når de må reise langt for å handle hvis de ikke kjøper på nett.

Og får man økt opplsutning om mj i Bergen vill det gi muligheter for Bmj å selge mere mj.  Og som igjen gir bedre oppsluttning i kassa til Njk Bergen, gjennom flere messebesøkende når de har messer. Og Bmj selger ikke flere modeller selv om Nmj ikke kommer.

For etter det jeg har hørt har de en fin messe, bare synd at messa har fått dette stemplet. Njk burde ikke blande seg borti en sak som ikke anngår de. Dette er en sak mellom Bmj,Nmj og Heljan. Så her burde Njk være nøytral.

 

 



-------------
A matter of life and death


Posted By: eika
Date Posted: 06 oktober 2005 at 23:29

Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:

Eika skriver: "Kan du vise meg hvilke lover du mener blir brutt om ikke en arrangør skal få styre sin egen messe?"

Tror dessverre at NJK Bergen og Bmj med sin utestenging av NMJ bryter forbudet om konkurransebegrensende samarbeid i konkurranselovens paragraf 10.

Nå er det slett ikke synd på NMJ. Måten man i kompaniskap med Heljan skviset BMJ innebar etter mitt skjønn flere brudd på konkurranseloven. Prisdumping, utilbørlig bruk av markedsmakt bl.a. Og denne skvisen var økonomisk langt alvorligere enn noen dagers salg på en messe.

Som man reder så ligger man...

Så gode Eirik, det er nok ikke slik at en messearrangør kan invitere helt og holdent etter eget hode. Hvis messen er stor (dominerende) og de fleste butikker i bransjen er tilstede, da er det faktisk forbudt å nekte noen butikker adgang.  Den politiske begrunnelser er å sikre sunn konkurranse til forbrukernes og samfunnets beste.

Og som stor arrangør har vel Horten MJklubb en klar og gjennomtenkt holdning om at absolutt alle seriøse i bransjen er velkommen? Eller styrer dere virkelig invitasjonene...

Mvh

Terje S


Hei Terje!

Ville trodd konkuranseloven hadde større virkning om NJK Bergen faktisk tjente på å utestenge NMJ, men så lenge de ikke har noen fortjeneste på det har jeg litt vanskelig for å se at det skal være noen grunn? Forøvrig finnes det da såpass mange messer i år at Bergensmessen nok ikke er så veldig "dominerende" i den forstand.

Når det gjelder Hortens-klubbens praksis så er den at vi sender invitasjon til omlag 150 potensielle utstillere, og det finnes vel ingen som blir utelatt av "trynefaktoren" eller annet. Er det noen vi utelater å invitere så må det i så fall skyldes vesentlig mislighold av messe-avtalen som f.eks. manglende betaling e.l. Det er f.eks. mange år siden Amundsen hobby var representert på messen, men vi spanderer fortsatt et frimerke på å invitere også han (Og han var vel faktisk den eneste av de som ikke dukket opp i år som sendte svar tilbake og beklaget at han ikke kunne stille)
Noe vi og forbeholder oss retten til er å redusere tildelt areal i forhold til ønsket ved stor pågang av utstillere, samt til å nekte utstillere som melder seg på etter fristen. Ingen av delene er heldigvis noe stort problem pr. i dag

Som jeg svarte Morten i et tidligere innlegg så er vi/jeg av den mening at om noen utstillere ikke tåler trynet på hverandre, så får de selv velge om de vil stille eller ikke. Vi inviterer alle. Det er såklart lov å be om ikke å bli plassert ved siden av en direkte konkurent da...

Men hvordan NJK Bergen styrer sin messe er opp til deres messestyre

Eirik



Posted By: SveinR
Date Posted: 07 oktober 2005 at 01:35

Hei igjen!

Nei skal innrømme at det ikke står direkte at de oppfordrer til boikotting av messen. Men når de gir et tilbud som varer i samme tidsrom som messen er og skriver "Vi oppfordrer alle våre kunder om å protestere ovenfor NJK avd. Bergen mot denne boikotten." Så synes jeg det er litt feil. NMJ skal så klart få lov til å mene at de blir urettferdig behandlet, og de som vil med. Men dette er en sak mellom NMJ og NJK/Bergen og vil partene finne en evt løsning så er de de to partene som skal snakke sammen, ikke dra inn kundene. 

Håper det blir en fin messe, og at dette ikke får ødelegge for oss andre som bare vil ha en messe der vi kan treffe andre hyggelig mj folk.

 

 




-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Knut Moe
Date Posted: 07 oktober 2005 at 02:15
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Men dette er en sak mellom NMJ og NJK/Bergen og vil partene finne en evt løsning så er de de to partene som skal snakke sammen 

Det er ganske naivt å tro at vi ikke har har prøvd å ha en dialog. Vi har prøvd det meste i de 6 årene denne "boikotten" har pågått. Tydeligvis har ikke budskapet kommet frem!?!



-------------
Knut Moe
Privat brukernavn
(Ansatt i NMJ AS)


Posted By: SveinR
Date Posted: 07 oktober 2005 at 09:30

Hei!

Jeg sier ikke at jeg ikke tror NMJ har hatt en dialog, det kan jeg jo ikke uttale meg om før jeg har førhørt meg om saken. Men jeg vil jo tro at NMJ har prøvd, NMJ har jo tydeligvis veldig lyst til å komme på messen. Så får vi håpe at partene blir venner en gang i framtiden, det er MJ norge mest tjent med mener jeg.

 



-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: KjellAn
Date Posted: 07 oktober 2005 at 09:47

Er ikke på tide at noen fra styret i NJK-Bergen kommer med sin versjon av denne dialogen nå da ... ?

Hvis ikke partene NMJ, BMJ, Heljan greier å se framover - og en gang for alle legge striden bak seg - ja da vil alltid denne ørkesløse debatten komme opp hver gang Bergensmessa skal arrangeres.

Slutt å "spille furtne unger" ...   ... "bli voksne" 

 



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 07 oktober 2005 at 10:25
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Er ikke på tide at noen fra styret i NJK-Bergen kommer med sin versjon av denne dialogen nå da ... ?

Gutta der har vel vært, og er akkurat nå mest opptatt av de rent praktiske tingene i hallen på Slettebakken akkurat nå og i helgen. Akkurat den prioriteringen synes jeg er svært fornuftig..

Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Hvis ikke partene NMJ, BMJ, Heljan greier å se framover - og en gang for alle legge striden bak seg - ja da vil alltid denne ørkesløse debatten komme opp hver gang Bergensmessa skal arrangeres.

Å debattere en slik konflikt åpent, bidrar som oftest til at situasjonen tilspisser seg mer enn den løser seg - meningene polariseres, og det er vanskelig å illustrere alle nyansene. (Eksempelvis hvordan et nyhetsbrev oppfattes helt ulikt, og nærmest blir "en sak i saken" )

Konflikter løses aller best ved megling partene i mellom gjennom helt andre kanaler, der partene møtes ansikt til ansikt. En nøytral mekler er meget verdifullt, hvis hensikt er å styre dialogen mot en løsning alle kan være fornøyde med. Det forutsetter naturligvis at begge parter er innstilt på å få til en løsning som både ivaretar begge parter, og som begge parter kan være fornøyde med.

MJF ønsker å fremstå som nøytrale. Dersom partene aksepterer det, kan for eksempel MJF være behjelpelige med å fremskaffe en nøytral meklingspartner. Det er en betingelse at partene kontakter MJF selv.

Lars Gjertsen



Posted By: NiM
Date Posted: 07 oktober 2005 at 10:57
Det virker kanskje som det er enklere å mekle mellom USA og AlQuaida...  


Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 07 oktober 2005 at 11:44

Originally posted by NiM NiM wrote:

Det virker kanskje som det er enklere å mekle mellom USA og AlQuaida...  

Hehe. Men for å ta den sammenlikningen litt på alvor: Al Quaida og USA har som formål å utslette hverandre, med "de midler som behøves for å nå målet". - Så tilspisset er det neppe noen grunn til å tro at det er i vårt miljø. (Bank i bordet)

Begge parter er tjent med at forutsetningene for et godt mj-miljø er så gunstige som mulig. Begge parter har etter alt å dømme alt å vinne på å samarbeide om slike synergier. Her er det den viktigste forskjellen i sammenlikningen USA/Al Quaida ligger.

Adskillig tøffere konflikter er blitt løst til alles tilfredsstillelse ved mekling. Alternativet er å fortsette som før, og det kan neppe sees på som det mest gunstige for begge parter, pluss tredjepart(er) (Utenforstående: kunder/mj-rallarne)

Sannsynligvis vil begge parter høste mye goodwill fra tredjepart på en slik generøsitet det er å invitere til mekling - ta grep selv, fremfor å lage "advokatmat".

Lars



Posted By: KjellAn
Date Posted: 07 oktober 2005 at 13:20

Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

... Dersom partene aksepterer det, kan for eksempel MJF være behjelpelige med å fremskaffe en nøytral meklingspartner. Det er en betingelse at partene kontakter MJF selv.
Jeg liker tanken din Lars og støtter den fullt ut.

Poenget mitt er jo at debatten om og mellom de nevnte aktørene aldri kommer på dagsorden før selve messa står for døra, og da er det sikkert for sent (fordi man står midt oppe i arrangementet). Og dette gjentar seg jo på 6. året.

Som jeg har nevnt før: Jeg håper at NMJ, BMJ, m.fl. greier å se framover.



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Guests
Date Posted: 07 oktober 2005 at 14:09

Hei der!

Vi i NJK avd. Bergen har ikke noe ønske eller behov for å drive argumentasjon om hvem som skal få komme eller ei på Modelljernbanemessen vår her på dette forum.

Vår Modelljernbanemesse er for de som ønsker å se på modelljernbane og få inspirasjon til å jobbe med dette hjemme. Vårt ønske er å vise mangfoldet i hobbyen og gi publikum en god opplevelse. (dette tror vi at vi har oppnådd, over 2000 besøkende i fjor). Til orientering får forhandlere 5 % av tilgjengelig areal, resten er anlegg/utstillinger.

De som savner noen butikker kan jo bare arrangere en messe for "sin butikk" eller enda bedre butikkene/forhandlerne/importørene kan jo sette i gang med å arrangere messe selv.  Det finnes mange muligheter, men dessverre ingen som gjør noe med det. Det er mye lettere å sitte foran tastaturet å spy ut drit om hva andre burde gjøre enn å gjøre noe konstruktivt selv.

Ha en strålende helg og lykke til med arrangementene som nå blir under planlegging. Vi venter i spenning!

Mvh LE



Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 07 oktober 2005 at 16:25
Lykke til med messen Bergensere.  I aar har jeg prioritert ferie i varmen (sendt fra internettkafe paa Karpathos).

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Wickerman
Date Posted: 07 oktober 2005 at 17:18
Originally posted by Ole Palerud Ole Palerud wrote:

Hei der!

Vi i NJK avd. Bergen har ikke noe ønske eller behov for å drive argumentasjon om hvem som skal få komme eller ei på Modelljernbanemessen vår her på dette forum.

Vår Modelljernbanemesse er for de som ønsker å se på modelljernbane og få inspirasjon til å jobbe med dette hjemme. Vårt ønske er å vise mangfoldet i hobbyen og gi publikum en god opplevelse. (dette tror vi at vi har oppnådd, over 2000 besøkende i fjor). Til orientering får forhandlere 5 % av tilgjengelig areal, resten er anlegg/utstillinger.

De som savner noen butikker kan jo bare arrangere en messe for "sin butikk" eller enda bedre butikkene/forhandlerne/importørene kan jo sette i gang med å arrangere messe selv.  Det finnes mange muligheter, men dessverre ingen som gjør noe med det. Det er mye lettere å sitte foran tastaturet å spy ut drit om hva andre burde gjøre enn å gjøre noe konstruktivt selv.

Ha en strålende helg og lykke til med arrangementene som nå blir under planlegging. Vi venter i spenning!

Mvh LE

Kan jo tolkes slikt at Njk ikke vill la Nmj få stille ut på messe i framtiden heller. Og da er det enlkelt å si at de(njk) ikke vill diskutere det.

Men hadde Nmj vært så store at Njk-Bergen hadde vært avhennig av Nmj. Så hadde pipa hatt en annen lyd.

Mj-norge er ikke større enn at man trenger alle sammen.



-------------
A matter of life and death


Posted By: thomas snare
Date Posted: 07 oktober 2005 at 17:49
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Kan jo tolkes slikt at Njk ikke vill la Nmj få stille ut på messe i framtiden heller. Og da er det enlkelt å si at de(njk) ikke vill diskutere det.

Men hadde Nmj vært så store at Njk-Bergen hadde vært avhennig av Nmj. Så hadde pipa hatt en annen lyd.

Mj-norge er ikke større enn at man trenger alle sammen.

Hva med og begynne og se på hva faktisk NMJ gjør og har gjort mot MJere i bergen? Eller står du fortsatt på lønningslisten til NMJ?

 

 



Posted By: admin
Date Posted: 07 oktober 2005 at 18:14

Originally posted by thomas snare thomas snare wrote:

Hva med og begynne og se på hva faktisk NMJ gjør og har gjort mot MJere i bergen? Eller står du fortsatt på lønningslisten til NMJ?

Igjen, for 2. gang i denne tråden, tør det minnes om at man beholder en viss takt og tone når man ønsker å bidra til økt kunnskap i en debatt - det siktes her til siste setning i sitatet ovenfor. Hvis det ønskes å illustrere et poeng om tilhørighet/partiskhet, kan det godt gjøres uten usaklige insinuasjoner.

Lars G., adm.



Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 07 oktober 2005 at 18:18

Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Lykke til med messen Bergensere.  I aar har jeg prioritert ferie i varmen (sendt fra internettkafe paa Karpathos).

Tiltredes. Messene i Bergen har de siste år vært et veldig nyttig besøk for dem som ønsker å få inspirasjon. Som Palerud nevner er det kun 5% av arealene som er viet kommersielt salg - De øvrige 95% er avsatt til selve hobbyen. Akkurat det ga undertegnede et perspektiv på hva NJK-Bergen legger vekt på - og er fullstendig enig i prioriteringen om hva som synes å være viktigst: Hobbyen og dens utøvere.

Lykke til i helgen!  Jeg ble i alle fall inspirert da jeg var der i 2003.



Posted By: ROBEL
Date Posted: 07 oktober 2005 at 20:29

Jasså....trodde denne Høstjakta bare gjaldt MJF sitt styre og enkelte tidligere styremedlemmer......konsentrasjon og fokus nå karer -det er tog det gjelder : T.O.G.

Pusherne og bakmennenes intriger gir ingen skaperglede Det er riktignok lov til å mene noe om det meste og å gi uttrykk for det...men denne tråden begynner å ligne en gapestokk spør du meg.

Roger Abel



-------------
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.


Posted By: Wickerman
Date Posted: 07 oktober 2005 at 22:56
Originally posted by thomas snare thomas snare wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Kan jo tolkes slikt at Njk ikke vill la Nmj få stille ut på messe i framtiden heller. Og da er det enlkelt å si at de(njk) ikke vill diskutere det.

Men hadde Nmj vært så store at Njk-Bergen hadde vært avhennig av Nmj. Så hadde pipa hatt en annen lyd.

Mj-norge er ikke større enn at man trenger alle sammen.

Hva med og begynne og se på hva faktisk NMJ gjør og har gjort mot MJere i bergen? Eller står du fortsatt på lønningslisten til NMJ?

 

 

De gjør ikke noe mot mjere i Bergen overhode. Eneste som har lidet for dette i Bergen er Bmj og ingen andre Thomas. Uansett om det er Nmj eller Hobbytrain så burde ingen stenges ute bevist. Men Njk-Bergen skal ha ære for at de lager ei bra messe. Skal selv innom der i helga.

 



-------------
A matter of life and death


Posted By: ØyvindS
Date Posted: 08 oktober 2005 at 00:43

NMJ er en professjonell aktør som ikke nøler med å treffe de valg som sikrer dem selv best mulig forretningsmessige vilkår, innenfor det lovlige. Det er deres soleklare rett. De er ikke på noen som helst måte forpliktet til å ta hensyn til andre aktører. De er på ingen måte forpliktet til å opptre moralsk eller etisk eller hva man skal kalle det.

NJK bergen er en forening som driver med MJ, og som arrangerer en messe for å sikre sin egen drift. De har også rett til å treffe valg som gir dem de beste forutsetninger for en vellykket messe. 

Som Erik Karlsen, organisator for Horten"s MJ-messer har sagt, en klubb som vil arrangere messe er helt avhengig av "fotfolket" for å gjennomføre et slikt prosjekt.

I dette tilfellet har en av "fotfolket" blitt utsatt for NMJ"s nådeløse forretningsmetoder. De økonomiske konsekvenser var for den berørte store. Tilfeldigvis er denne "fotfolkpersonen" en som er sentral i arrangeringen av Bergensmessearrangementet, nærer stor respekt i foreningen og som satset friskt for å ta frem norske modeller.

Det er så enkelt at de som er hans venner tar hans side. Det synes jeg på en måte er OK, selv om man gjerne skulle sett at alle var venner og bodde i Kardemommeby.

Så "facts on the ground" er følgende:

Bergensgutta får ikke hjelpere hvis NMJ inviteres og kan derved ikke arrangere messe.

De får hjelpere hvis NMJ ikke inviteres og kan da arrangere messe.

Rimelig enkelt valg, hva?

Glem tanken om megling. Heines kommentar om at det vil være lettere å megle mellom Al-Quieda og USA har mye for seg.



-------------
mvh Øyvind Strøm


Posted By: Henning L
Date Posted: 08 oktober 2005 at 14:09
At en forhandler av ulike grunner ikke er velkommen på en messe er først og fremst et problem for forhandleren selv. De mister muligheten til å profilere seg og går glipp av endel omsetning.

Det er mengder av andre messer der samme forhandler kan delta i full bredde. Manglende deltakelse er neppe noen tragedie, verken for messen, de besøkende, forhandleren eller mj-hobbyen, selv om enkelte innlegg kan tyde på det...

Selve messen kan jo bli glimrende. Faktisk kan sikkert messen bli aldeles utsøkt uten en eneste forhandler, det er da ikke en salgsmesse dette, men en mj-messe. Arrangert av frivillige. På deres egen fritid. Til fremme for hobbyen.

Denne debatten om NMJ og BMJ og Nohaber og personlig ruin har nå gått i årevis, kanskje på tide å la være å starte den hvert år ved bergensmessetider?

NJK Bergen lager åpenbart en glimrende messe. La dem arrangere den etter eget hjerte. De står fritt til å bestemme ALT. Så enkelt er det.

mvh
Henning L



Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 08 oktober 2005 at 14:47
Kan man ikke gjøre som i ordtaket:
"If you can´t beat them, join them!"
Alle parter har det jo best hvis man ikke tråkker på hverandres tær.
Jeg ble overrasket når NMJ annonserte prisen på Di 3en som de tok over fra BMJ. Jeg synes det var helt rett at NMJ rettet opp feil og dårlige konstruksjoner på BMJ sine modeller, men det er rart at prisen skulle bli sååå mye lavere slik at BMJ ble helt knust. Det burde nesten vært omvendt.



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 08 oktober 2005 at 16:57

Egentlig er det meste sagt om denne saken og MJ-Norge burde ha vært spart for slike stridigheter som ikke gavner hobbyen vår.

Som medlem av NJK mener jeg derimot at denne foreningen må opptre strengt nøytralt i slike forhold. Jeg har uten å ha finlest alle foreningenes rettningslinjer og paragrafer, problemer med å akseptere at det arrangeres en messe under NJK´s paraply (For NJK Bergen er vel en del av NJK sentralt?) der man selektivt stenger ute utstillere uten at jeg har klart å finne en sakelig grunn som er bygget på foreningens vedtekter eller formål? Dette burde være en sak som NJK sentralt hadde ordnet opp i.

Om derimot en gruppe personer i Bergen finner ut at de vil lage en privat messe i egen regi (utenom NJK) vil det være likegyldig for meg hvem de ønsket å invitere eller ikke.



Posted By: NiM
Date Posted: 08 oktober 2005 at 18:21

Ok, Kjell, så kan NJK-foreningen opptre strengt nøytralt og dermed invitere NMJ også. Men det som da skjer i praksis er sannsynligvis at foreningen i Bergen ikke får "fotfolk" som er villige til å gjennomføre messen ved å yte alle timene med praktisk arbeid/innsats. Hvor fin messe tror du det da blir?.....

Jeg hørte engang et utsagn som het at "Når teorien møter virkeligheten så vinner virkeligheten alltid!" Det gjelder (dessverre) også ved arrangering av mj-messer!.....

En helt annen ting er utsagnet om at man i Bergen arrangerer Norges største/fineste MJ-messe. Det stemmer vel neppe siden bergenserne ynder å si at "Eg e"kje fra Norge; eg e fra Bææærgen!".... :-)

 

 

 



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 08 oktober 2005 at 18:51

Hei NiM!

Tror at du misforstår?

Når entusiastene i Bergen ønsker å lage en messe der alle "ildskjeler" må medvirke for et godt arrangement, kan de meget gjerne gjøre dette så lenge de arrangerer det utenfor NJK. - Jeg har som sagt store problemer med at NJK står som arrangør av en messe der det er en selektiv utvelgelse av utstillere uten at dette er saklig begrunnet i forhold mellom utstiller og NJK. Da får heller NJK sentralt gripe inn og overstyre det lokale initiativ uten at dette burde medføre at en MJ-messe i Bergen "går føyken". Så viktig kan jeg umulig tenke meg det er for folk i Bergen at dette skal skje i NJK´s navn?

 



Posted By: Egil
Date Posted: 08 oktober 2005 at 23:49
Originally posted by Knut Moe Knut Moe wrote:

Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Men dette er en sak mellom NMJ og NJK/Bergen og vil partene finne en evt løsning så er de de to partene som skal snakke sammen 

Det er ganske naivt å tro at vi ikke har har prøvd å ha en dialog. Vi har prøvd det meste i de 6 årene denne "boikotten" har pågått. Tydeligvis har ikke budskapet kommet frem!?!

 

"Vi har prøvd det meste" 

Ja, det har dere nok gjort.  Selv regner jeg meg ikke som aktiv MJ"er på det tidspunktet NMJ stilte opp på messen i Bergen, og begynte å lage til en stand, uten å være invitert.  Jeg så opptrinnet som publikum, og det var ikke en verdig fremtoning fra "mr. NMJ"s" side.  Jeg så det mer som en j.... provoserende oppførsel, som kun kan skade virksomheten. 

Å stille opp å krangle offentlig på en messe er ikke særlig lurt.  Det fortalte i alle fall meg som var i startgropen på min MJ-hobby hvor jeg IKKE ville handele...................... 



Posted By: ØyvindS
Date Posted: 09 oktober 2005 at 22:59
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Tror at du misforstår?

Når entusiastene i Bergen ønsker å lage en messe der alle "ildskjeler" må medvirke for et godt arrangement, kan de meget gjerne gjøre dette så lenge de arrangerer det utenfor NJK. - Jeg har som sagt store problemer med at NJK står som arrangør av en messe der det er en selektiv utvelgelse av utstillere uten at dette er saklig begrunnet i forhold mellom utstiller og NJK. Da får heller NJK sentralt gripe inn og overstyre det lokale initiativ uten at dette burde medføre at en MJ-messe i Bergen "går føyken". Så viktig kan jeg umulig tenke meg det er for folk i Bergen at dette skal skje i NJK´s navn?

Hva er det for nonsens? Du har ikke begrep om hva som skal til for å arrangere en messe. Nå er det jo engang folkene i NJK Bergen som ønsker å arrangere messe for å bringe penger til foreningskassa. Her er en tenkt dialog fra NJK"s styremøte:

"Nå, hva skal vi finne på for å få inn penger til driften av foreningen i år?"

"Hva med å arrangere messe igjen?

"Ja, det var en god idé!"

"Men nå er det jo noen på MJF-forumet, som endog er NJK-medlemmer, som mener at vi ikke kan arrangere messe i navnet til NJK, hvis vi ikke inviterer NMJ."

"Uff, det var leit. Da får vi jo droppe messeplaner i NJK"s regi. Men hva om vi arrangerer en privat messe. Så kan vi dele pengene mellom oss i stedet!"

"JA! Det gjør vi. La oss møtes hjemme hos meg og diskutere det i morgen."

"Ok. Men hva skal vi så finne på for å skaffe penger til driften i år...."

Planleggingsmøtet hjemme hos den ene endte så med at de fant ut at det ville bli en meget liten messe, for de var slett ikke var mange nok til å arrangere en anstendig messe. Det ville jo bli problematisk å be fotfolket i NJK å stille opp for at det skulle bli messe....

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Da får heller NJK sentralt gripe inn og overstyre det lokale initiativ uten at dette burde medføre at en MJ-messe i Bergen "går føyken".

Og hvordan hadde du tenkt deg det skulle foregå? Skulle så NJK sentralt sende 10-20 mann over fjellet for å arrangere messen?

Det henger ikke på greip det du skriver. Meld deg heller ut av NJK, hvis du har problemer med dette.



-------------
mvh Øyvind Strøm


Posted By: -TUR-
Date Posted: 10 oktober 2005 at 00:46

Jon Einar fikk ihvertfall med selvsyn sett hvilke utstillere som var på messen. Han - og mange med han - koste seg gløgg ihjel på messen. FREMOikanere koste seg, NJK"ere koste seg, forhandlere koste seg, selv en ihuga pro-NMJ"er koste seg tydeligvis  - kan noen ønske seg en endring av dette??

Takk til NJK Bergen, modelljernbanegruppen for en kjempefin messe. Blandingen av forhandlere, anlegg synes jeg var fin - hold det slik . Jeg ble litt skeptisk på fredagen når jeg så hvor mye "publikumsareal" det var fremfor stand-/anleggsplass. Søndagens besøk viste at dere visste hva dere holdt på med! Det VAR nødvendig med god plass for å få de godt over 2.000 totalt innenfor dørene!

Ser frem til neste år - også det med sosialt samvære på lørdagskvelden .

 



-------------
-TUR-

Tore Urvik


Posted By: Wickerman
Date Posted: 10 oktober 2005 at 09:16

Og det var til tider vanskelig å komme til for å ta bilder,grunnet mye folk. Men det var en fin messe, og mye fint å se på.

Og jeg hørte man hadde koset seg med kake på Lørdagen



-------------
A matter of life and death


Posted By: Guests
Date Posted: 10 oktober 2005 at 09:34

Hei igjen!

Ville bare takke alle som var innom messen for besøket og vi kommer igjen til neste høst. Bilder vil nok komme etterhvert.

Vi hadde 2500 innom dørene disse to dagene, ny rekord!

Mvh

le



Posted By: SveinR
Date Posted: 10 oktober 2005 at 10:37

Jeg vil også takke for en kjempe fin messe! Dette er helt klart en publikumsmesse, der anlegg står i fokus. Så kanskje Bergensmessen burde døpes om til Bergensutstillingen

Utrolig kjekt å måte folk som en bare har "sett" på forumet også, og ikke minst se FREMO live



-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: TomL
Date Posted: 10 oktober 2005 at 11:45

Hei !

Jeg var ikke på messen, men fikk da en liten smakebit likevel. Satt og halvsov i sofaen søndag ettermiddag, da madamen røsket i meg og ropte TOG ! Hun satt og så på nyhetene  på TV Norge. Og der sto plutselig Steinar Snøtun, og fylte hele TV-skjermen hjemme i stua

MJ-hilsen Tom Lynga



-------------
Det enkle er ofte det beste...


Posted By: Wickerman
Date Posted: 10 oktober 2005 at 12:42

Fra Bt.no

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article212664.ece - http://www.bt.no/lokalt/bergen/article212664.ece



-------------
A matter of life and death


Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 10 oktober 2005 at 13:01
Originally posted by Bt.no Bt.no wrote:


Tore Urvik fra Stavanger forteller at til neste høst skal Fremo koble banen sin til verdens største modellanlegg som skal bygges i Alsfeld i Kassel i Tyskland. Jernbanelandet.

Det blir bra greier, forstår vi.



En grei oppsummering av en entusiastisk mj-freaks ivrige utleggelse om det som betyr aller mest for ham her i livet.


-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: -TUR-
Date Posted: 10 oktober 2005 at 13:27

Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Originally posted by Bt.no Bt.no wrote:


Tore Urvik fra Stavanger forteller at til neste høst skal Fremo koble banen sin til verdens største modellanlegg som skal bygges i Alsfeld i Kassel i Tyskland. Jernbanelandet.

Det blir bra greier, forstår vi.



En grei oppsummering av en entusiastisk mj-freaks ivrige utleggelse om det som betyr aller mest for ham her i livet.

 

Jeg kan ikke beskrive hvor lite fornøyd jeg er med den oppsummeringen til jorunalisten... Men du ser jo stilen lenger opp i saken også... "Det er et F-7 tog, og det skal til Santa Fe. Det står tydelig på vognene" (fritt etter hukommelsen på det jeg leste igår). Jeg har ikke en gang brukt ord som "verdens største" - det er vanligvis andre som bruker denslags formulering...



-------------
-TUR-

Tore Urvik


Posted By: einjen
Date Posted: 10 oktober 2005 at 13:42
Originally posted by TomL TomL wrote:

Hei !

Jeg var ikke på messen, men fikk da en liten smakebit likevel. Satt og halvsov i sofaen søndag ettermiddag, da madamen røsket i meg og ropte TOG ! Hun satt og så på nyhetene  på TV Norge. Og der sto plutselig Steinar Snøtun, og fylte hele TV-skjermen hjemme i stua

MJ-hilsen Tom Lynga


Når så du det? Jeg satt og så tvnorge kl 22.30 og så ikke snurte til tog?


Posted By: NiM
Date Posted: 10 oktober 2005 at 13:49
Kanskje ikke så rart at du ikke så togene hvis Steinar Snøtun fylte hele TV-skjermen... 


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 10 oktober 2005 at 14:06

Originally posted by einjen einjen wrote:


Når så du det? Jeg satt og så tvnorge kl 22.30 og så ikke snurte til tog?

Etter å ha sittet på et noe forsinket tog fra Bergen,  rakk jeg akkurat hjem til 2230-nyhetene.  Så ut til at TV-Norge hadde kastet ut MJ-innslaget til fordel for en reportasje om Rygge som fremtidig sivil flyplass og muligheter for billigere flyturer.  Akk ja.....



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: TomL
Date Posted: 10 oktober 2005 at 14:26

 

Innslaget ble sendt i TV-Norge kl.18:00

MJ-hilsen Tom Lynga



-------------
Det enkle er ofte det beste...


Posted By: Wickerman
Date Posted: 10 oktober 2005 at 15:43
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Originally posted by einjen einjen wrote:


Når så du det? Jeg satt og så tvnorge kl 22.30 og så ikke snurte til tog?

Etter å ha sittet på et noe forsinket tog fra Bergen,  rakk jeg akkurat hjem til 2230-nyhetene.  Så ut til at TV-Norge hadde kastet ut MJ-innslaget til fordel for en reportasje om Rygge som fremtidig sivil flyplass og muligheter for billigere flyturer.  Akk ja.....

Som var 20 min forsinket ved Drammen(og 16 min i Oslo), du får trøste deg med at de kjørte uten krening for da hadde du blitt sjøsjuk i tilegg. Kjøreledningen takler ikke dobbel 73 med krening så da må den slås av.



-------------
A matter of life and death


Posted By: NiM
Date Posted: 10 oktober 2005 at 16:11
Angående Rygge flyplass og sivil trafikk der: Eneste grunnen til at den blir opprettet er jo fordi NIM har så til de grader utstrakt reisevirksomhet at myndighetene har innsett at det vil være lønnsomt å opprette en flyplass i nærheten av NIMs nærområde. Til enhver tid er jo "halve NIM" ute i den store verden for å tilføre seg mj-impulser og styrke sin posisjon som Norges ledende innen teoretisk anleggsbygging! Det er jo nok å nevne navn som Roger, Sven-O og Bjørn-Egil.... :-)  


Posted By: NiM
Date Posted: 10 oktober 2005 at 16:32
Humre, humre ...


Posted By: NiM
Date Posted: 10 oktober 2005 at 16:50
Jasså, har vi begynt å le av oss selv også nå.  Jeg får vel slenge meg på jeg også da... 


Posted By: kness
Date Posted: 10 oktober 2005 at 17:57

Ahhh... Rygge...  Det bringer gode minner tilbake igjen. 332 skvadron på Rygge var min hjemmebase på begynnelsen av 90-tallet, før jeg flyttet til California. Et morsomt sted hvor veldig mye skjedde. Både gode, som den gang vi smuglet flere kasser rødvin hjem etter en øvelse i Italia, og noen ikke fullt så gode. Blant annet når generalinspektøren for luftforsvaret skulle sitte på med en 2-seters F-16 for første gang. Turen gikk helt fint den, helt til de skulle lande. Da kom det plutselig en rimelig stor fugl på noen kilo inn fra høyre, som selvfølgelig måtte forsøke å passere rett foran maskinen under landing. Sluuuurp sa det i luftinntaket og fugl (samt ett stk F-16 motor) ble knust. Flyet tok fyr og brant opp.

På bildet under står undertegnede (med ryggen til) med fjernkontrollen som trakk flyene inn i bunkeren etter landing. Dette ble gjort med motor og alt i gang.

Men nå har vi vel egentlig en total avsporing her. Dette har jo ikke det minste med jernbane å gjøre.....men kun NiM....!?!

Hilsen  Kjetil



Posted By: mav
Date Posted: 10 oktober 2005 at 18:10

Rygge ja!

 

Brannvernass 1990-91

Lite tog men tøffe brannbiler

MAV



Posted By: et
Date Posted: 11 oktober 2005 at 10:45

Arne Håheim sine bilder fra messen:

http://home.lyse.net/aha/Bergen%202005.htm - http://home.lyse.net/aha/Bergen%202005.htm



-------------
Vennlig hilsen


Posted By: btotland
Date Posted: 11 oktober 2005 at 13:26

De som ikke fikk sett TV-Norges innslaget fra messen kan ta en titt her:

http://www.bt.no/btv/index.jsp?file=http://www2.bt.no/multimedia/tvh/tvh.asx?pid=112 - http://www.bt.no/btv/index.jsp?file=http://www2.bt.no/multim edia/tvh/tvh.asx?pid=112

Vennlig hilsen

Bjørn Totland



Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 11 oktober 2005 at 14:17
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Jeg vil også takke for en kjempe fin messe! Dette er helt klart en publikumsmesse, der anlegg står i fokus. Så kanskje Bergensmessen burde døpes om til Bergensutstillingen

Utrolig kjekt å måte folk som en bare har "sett" på forumet også, og ikke minst se FREMO live

Så enig, så enig. Jeg synes messen var den beste på mange år (noensinne?) i Norge.

Selv fikk jeg relativt våte drømmer etter å ha sett J.E.Vistads "D-lås" på Gann potteri sidespor. 

Flinke modellbyggere er åpenbart ingen mangelvare her til lands.

 

 

 



Posted By: Egil
Date Posted: 11 oktober 2005 at 23:39

Avisen Bygdanytt, lokalavis for Arna og Osterøy hadde en flott reportasje fra messen, eller rettere sagt utstillingen, for det var mer en utstilling enn salgsmesse.

http://www.bygdanytt.no/saker/tog.html - http://www.bygdanytt.no/saker/tog.html http://www.bygdanytt.no/saker/tog.html -

Hovedfokus var modellene, og det vi skaper selv.  Hele 9 forskjellige anlegg fra N til G-skala var representert.  Analoge, digitale og kjør selv anlegg for barna.




Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net