Lynghei-banen |
Post Reply ![]() |
Page 123 6> |
Author | |
Dag Cato ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 14 mars 2021 at 22:12 |
Det var en genialt enkel løsning.
![]() |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
![]() |
|
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ekstern oppstilling
Jeg tror jeg har et klassisk MJ-problem: For mye lok og vogner i forhold til plassen på anlegget ![]() Selv om Lyngheibanen har relativt greit med spor på skyggestasjoner og aktive stasjoner så har det etter hvert blitt mer og mer fullt på anlegget, og stadig vanskeligere å finne plass til skifting og plassering av lok og vogner på de riktige stedene. Da er løsningen å fjerne noe materiell fra anlegget, men det er tungvint, og det å stadig håndtere materiellet er ikke bra i det lange løp. Så jeg holder på å lage kassetter som jeg kan kjøre hele tog innpå, og deretter løfte bort fra anlegget. Jeg fant en plass ved Oppstilling Øst nede under Lynghei stasjon som er litt ute av veien og hvor det var mulig å lage en liten hylle for plassering av slike kassetter. En ny sporveksel inne på omkjøringssporet på stasjonen ga enkel tilgang til hylla, og siden jeg brukte en Peco Electrofrog veksel fikk jeg også en enkel bryter for strømmen til hyllesporet, slik at det ikke er strøm på sporet før jeg legger om vekselen. NB; bildet "ligger nede" for å ta mindre plass ![]() Selve kassetten er 100 cm lang, og er laget av en 58 mm bred "gerikt" (dørlist), og to aluminiumsprofiler. Lista ligger løst på en liten hylle med styrekanter, og kan enkelt løftes opp / tas bort. Aluminiumslistene er L-formet, 19 x 30 mm. De er skrudd fast i lista med 16.5 mm avstand, og er bøyd 90° på bortre enden slik at materiellet ikke ruller ut. Her har et tanktog kjørt inn på kassetten. Aluminiumsprofilene er strømførende, og får strøm fra tilførselssporet ved hjelp av to banankontakter som er klemt fast under de to korte bitene av aluminium ved innkjøringen til kassetten. Det er laget åpningen under aluminiumsprofilene på enden av kassetten som banankontaktene passer inn i (se bilde nedenfor), slik at jeg bare trenger å legge kassetten på hylla si og skyve den inn mot sporet for å få kontakt. Banankontaktene har myke fjærer som lett kan presses inn i hullene i kassetten. Nå kan jeg enkelt "kjøre bort" tog jeg ikke ønsker å ha på anlegget i øyeblikket, og plassere de på et egnet sted under anlegget. Jeg har enda ikke laget det, men jeg planlegger et lite "rack" hvor disse kassettene kan stables. Jeg har valgt å ikke ha kassettene lenger enn 100 cm, for da er de enkle å håndtere, og kan stå "på tvers" inn mot veggen under en bred del av anlegget. Nå har anlegget fått plass til uendelig mange flere lok og vogner... ![]() Hilsen Halvor |
|
![]() |
|
Arne Lie ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Takk for fin statusrapport. Et veldig trivelig anlegg med allsidige driftsopplegg. Mye flott arbeid på anlegg og modeller :-)
|
|
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
|
![]() |
|
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Varmere tider for passasjerene på Lyngheibanen
Nå har Lyngheibanen endelig fått på plass sin finkevogn Fde 19003 for bruk i passasjertogene med elektrisk togvarme. Det har lenge vært et savn at de mer moderne personvognene ikke kunne varmes opp for turen mellom Arendal og Lynghei ![]() Vogna er her på vei ut fra Arendal med Di2 foran og BF10 bak. Og vel framme er det klart for "Togbytte på ... Lynghei". Både øst- og vest-gående tog på Ssørlandsbanen er på plass for å ta med passasjerer fra Arendal. Hilsen Halvor |
|
![]() |
|
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det skjer stadig ting rundt Lynghei Stasjon
![]() ![]() Boligen ligger rett ved sør/vest enden av stasjonen, i gangavstand. Stasjonsmesteren har god oversikt over aktiviteten på stasjonen fra stua si, og sier seg godt fornøyd med det. ![]() På bildet ovenfor er lokaltoget fra Arendal nettopp på vei inn på stasjonen, like utenfor husets hage. Bildet nedenfor er tatt litt lenger unna fra den andre enden av stasjonen. ![]() Hilsen Halvor |
|
![]() |
|
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Et riktig Godt Nytt År ønskes dere alle fra Lyngheibanens direksjon
![]() Samtidig viser vi stolt frem et bilde av siste tilskudd av skiftelok på Lyngheibanen, en Skd221 som hovedsakelig er tiltenkt oppgaver på Lynghei stasjon. ![]() Her i skiftetjeneste på stasjonen. Førøvrig har nå stasjonsbyen Lynghei fått nytt posthus, plassert praktisk like i nærheten av Stasjonen: ![]() Hilsen Halvor |
|
![]() |
|
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
"Tl type 1" har også vært brukt senere som betegnelse på tidligere tyske G-vogner med 4,50 meter akselavstand som ble bygget om til plattformvogner med nedfellbare jernlemmer i årene 1959–62. Disse hadde nr. 38400–38599 og 38395–38399. Jfr. artikkelen om tyske godsvogner i På Sporet nr. 63 (kan leses online av NJK-medlemmer), evt. byggeveiledningen for Steinar&Steinars byggesett. |
|
![]() |
|
H. Lindholm ![]() Veteran ![]() Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er lett å snuble i betegnelsene. Så vist jeg vet har det aldri eksistert noen Tl1, slike vogner med lemmer kom vel mange tiår etter at det var slutt på å bygge vogntypene som senere fikk litraindeks 1 (som var vogner med "liten vognkasse".
Siden litraindeksen ikke ble innført før i 1933 stemmer det sikkert at vognen helt til venstre er angitt som "Tl type 1" hvis den skal være i leveranseutførelse. Disse vognene fikk litra Tl3 type 1 etter 1933.
|
|
![]() |
|
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du har nesten rett...
![]() Vogna til venstre er angitt som "Tl type 1", og er vel sikkert ganske lik Tl3. Vogn nummer to er selvsagt en T4, jeg hoppet over den... Teksten ovenfor er rettet. Hilsen Halvor |
|
![]() |
|
H. Lindholm ![]() Veteran ![]() Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Flotte bilder og flotte vogner.Men stakevognene til venstre på det første bildet er vel en Tl3 og en T4, ikke Tl1?
|
|
![]() |
|
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Lyngheibanen har nylig fått et tilskudd av åpne godsvogner som hovedsakelig er tiltenkt ved- og tømmertrafikken fra Furre. Her ses de "nye" vognene på Furre sidespor.
![]() De eldre vognene (Tl type 1 til venstre og N2 til høyre) har lenge vært ute av drift på grunn av koblingsproblemer. Disse er nå løst, og dette baner også vei for flere vogner av tilsvarende typer fremover. T4-vogna er av nyere dato. Vognene er fra den kjente vognfabrikken S&S. På Lynghei er trafikken fortsatt stor, og dette bildet viser to godstog inne samtidig, mens skiftetraktoren holder på med sitt. Et lengre persontog står i spor 3, og motorvogna til Arendal er klar i spor 17. ![]() Hilsen Halvor Edited by halvors - 20 august 2018 at 14:43 |
|
![]() |
|
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er vel det som kalles dubletter?
![]() Hilsen Halvor |
|
![]() |
|
KGB ![]() Viderekommen ![]() Joined: 30 januar 2018 Status: Offline Points: 77 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
.
Edited by KGB - 28 mai 2018 at 19:45 |
|
![]() |
|
KnuT ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Gratulerer med nytt lok, Halvor!
Takk for at du deler flotte bilder med oss! |
|
![]() |
|
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Denne bloggen har vært stille lenge, men Lyngheibanen lever i beste velgående.
![]() Et lenge etterlengtet tilskudd til lokaltrafikken på banen er nå satt i prøvedrift, etter mange år med forberedelser og arbeid. Lok 173, et type 20 lok fra S&S lokfabrikk i Asker er omsider på skinnene, og ser ut til å kunne bli et bra tilskudd til trekkraften på Arendalsbanen. Dette loket er tiltenkt en dubleringsrolle for lokaltogene ut fra Kroken stasjon, og for forbindelsen til Arendal. Loket ble egentlig utrangert på 50-tallet, men ble tatt vare på og er nå satt i driftsstand igjen. Lok 173 klart for avgang på Lynghei Stasjon med et lokalgodstog til Kroken. Og nedenfor er toget sett i godt driv over heiene ved Syndle. Loket går godt i sporet, og har fin gange, men krever nok en del mer innkjøring for personalet er helt fornøyd. Hilsen Halvor |
|
![]() |
|
DagfinRognstad ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 12 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 130 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg var skiftelokfører på Arendal under en sesjon av det nevnte treffet og jeg er iallfall glad for at stasjonen var med!
|
|
Dagfinn Rognstad
|
|
![]() |
|
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er sikker på at det gleder de tilstedeværende fremoistene også
![]() ... som det ville gledet oss 'utenforstående' ... ![]() |
|
Bjørn Egil
|
|
![]() |
|
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Arendal stasjon ute og tilbake
Arendal stasjon er jo egentlig en FREMOdul, og som sådan tas den ut fra Lyngheibanen fra tid til annen. I begynnelsen av april 2017 var den i bruk på FREMO-treffet i Arendal, da med alle tilleggsmodulene for godsområdet i Barbu. ![]() ![]() Det er flott å kunne bruke den på denne måten, og ikke minst få oppleve hvordan den fungerer med alle spor og muligheter som den opprinnelig hadde. Den utvidede godskapasiteten gjør at trafikkbildet blir et helt annet, selv om vi på et treff som dette nok overskrider den trafikken som var i virkeligheten. Etter stasjonen har vært ute på treff benytter jeg gjerne sjansen til å gjøre en del arbeid som er vanskelig å få til med stasjonen på plass i anlegget, både på modulen og på Lyngheibanen, som antydet ovenfor. Men så kommer jobben med å montere Arendal stasjon på plass i anlegget igjen, og det tar noen timer med "hardt arbeid" å få alle seksjonene på plass, koplet til og kjøreklare ![]() Noen ganger tenker jeg nok at dette blir for mye jobb, men det er jo gøy å ha stasjonen med på treff også da ![]() Hilsen Halvor
|
|
![]() |
|
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så lenge man bare skal drive vanlige LEDs, som ofte ikke skal ha mer strøm enn 20 mA, spiller det ingen rolle om du bruker BC557 eller BC327. BC557 tåler maks 100 mA i følge ON Semiconductors datablad, så om man f.eks. skal drive store reléer, er sikkert BC327 et bedre valg.
Området for strømforsterkning for de to typene er ganske likt - og stort. Om det er viktig, må man passe på hvilken undertype man bruker (BC557A, B eller C, BC327-16, -25 eller -40 hos ON). Strømforsterkningen er forresten spesifisert ved en mye lavere strøm for BC557 (2 mA) enn for BC 327 (100 mA), i alle fall i ONs datablader.
|
|
![]() |
|
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du har selvsagt rett!
![]() Det er forskjell på BC547 (og BC 557 som er pnp-varianter) og BC327 (og BC337 som er npn-varianten) ved at den første har lavere max strøm og høyere strømforsterkning enn den andre. Førstnevnte bør derfor egne seg bedre i "detektordelen", mens sistnevnte egner seg bedre som driver for LED, rele eller lignende. Transistorene kommer fra et transistor sett fra Velleman. Andre tilsvarende typer kan selvsagt brukes. Hilsen Halvor
|
|
![]() |
|
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Transistor-betegnelsene på tegningene er nok feil. "BD547" antar jeg skal være BC547 (eller en nesten hvilken som helst annen småsignal NPN-transistor), mens "BD327" sikkert er ment å være BC327 (eller en annen småsignal PNP-transistor, f.eks. BC557).
|
|
![]() |
|
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå har jeg fått tak i mine fra en god MJ-venn, men jeg ser at de finnes bl.a. på AliExpress, kalt: "Micro precision current transformer, 5A/5mA sensor". De selges der for snaue $9 for 10 stk.
De ser ut til å være tilsvarende de jeg har brukt. Hilsen Halvor
|
|
![]() |
|
Kleindorf ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 20 desember 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 126 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Spennende - i dobbel forstand! Strømtransformatoren, eller strømspolen hvor ledningene går gjennom, eller hva NCE kaller "coil" på sin BD 20 detektor. Hva heter den og hvorfra kan den kjøpes?
Skala Design sin "signalstyring for norske signaler" er jo ikke å få tak i lenger, og jeg ønsker å få til noe liknende med slik detektering med en Arduino etter hvert. Ønsket er bla. at tog "river" signaler ved passering, ikke helt ukjent i Fremo-sammenheng ![]() |
|
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
|
|
![]() |
|
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det er selvsagt enkelt å legge til en ekstra transistor for å få "open-collector" på utgangen, noe slikt som dette:
![]() Jeg har brukt samme formotstanden på 6,8k, den er ikke kritisk så lenge den kan drive transistoren i metning. Hilsen Halvor Edit: Rettet transistorbetegnelsene
Edited by halvors - 19 april 2017 at 09:44 |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Flott!
22k-motstanden kan vel da erstattet med et 100k potmeter for lett å justere følsomheten. Hvis man skulle gjøre om denne slik at den har open collector-utgang, kan man gjøre det ved å erstattet leddet med LED med en passende saturerende formotstand til en base i npn-transistor med emitter rett til jord?
Edited by ses - 18 april 2017 at 13:58 |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kretsen som brukes for detektorene er ganske enkel, og er ikke finberegnet på noen måte. Men den ser ut til å fungere greit på de detektorene jeg har montert så langt. Det er klart flere måter å lage denne kretsen på.
![]() Litt "justering" kan være nødvendig med tanke på følsomheten. Dersom man har parallelle ledninger fra sporet og fram til flere detektorer kan man få en viss "overhøring" slik at flere detektorer begynner å "blinke" når det kjører tog på et sporfelt. Da må følsomheten reduseres. ![]() Motstanden på 22k kan økes for bedre følsomhet, innen rimelighetens grenser. Jeg har brukt verdier fra 22k til 100k med brukbart resultat, avhengig av ledningsføring. Eventuelt kan den reduseres for mindre følsomhet... Utgangen er lite følsom for ledningslengder, i alle fall opp til 5-6 meter. Hilsen Halvor Edited by halvors - 18 april 2017 at 13:05 |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Interessant! Kunne du røpe koblingsskjemaet for detektorkretsen?
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Deteksjon på skjulte spor
Som tidligere når Arendal stasjon har vært ute på treff så benytter jeg nå sjansen til å gjøre en del arbeid i området bak stasjonen, nærmere bestemt på Borte og andre bortgjemte steder på anlegget. Jeg har fra starten tenkt at jeg skulle ha indikasjon av belagte spor på den skjulte delen av anlegget, og monterte detektorer på de fire sporene på Borte oppstilling for lenge siden. Video-overvåking har for så vidt dekket behovet, men jeg ønsket å fullføre opplegget med sporindikatorer på hovedkontrollpanelet. Påsken er en fin tid, spesielt om været er kaldt og dårlig (i dag fikk vi 5 cm snø ![]() Den tykke brune ledningen er ene lederen for kjørestrøm til sporfeltet. Den føres gjennom strømtransformatoren. Dette er eneste tilkoplingen til anlegget... Detektorkretsen trenger 12V forsyningsspenning, og tenner lysdioden på kretskortet og panelet når det trekkes strøm gjennom ledningen til sporfeltet. Fordelen med en slik krets er at den er helt uavhengig og elektrisk isolert fra kjørestrømmen på anlegget. Jeg bruker den kun til å tenne lysdioder på kontrollpanelet, men den kan klart brukes til andre ting som for eksempel automatikk, signalkontroll, osv. Kretsen fungerer kun med digitalstyring av togene. Her er kjørestrømledningen lagt to ganger gjennom strømtransformatorene, mest for å få en litt mer stabil montasje. Heldigvis hadde jeg planlagt for dette allerede da sporene ble lagt, så det var bare et par steder jeg måtte sette inn isolasjon i sporet for å få delt opp "detektorsonene". Men det ble allikevel en del kryping under anlegget for å finne ut hvordan jeg hadde tenkt da jeg la sporene for en del år siden ![]() Men resultatet ble omtrent slik jag hadde tenkt, med blå lys på panelet for indikasjon av hvor togene befinner seg. Men det er nok uansett lurt å være kjent med anlegget og sporføringen... ![]() Grønne lys for vekslene ser også blå ut på bildet... Hilsen Halvor
|
|
![]() |
|
Johannn ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 09 april 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 156 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det finnast ope på veven, lenka over går rett til signaldelen
Edited by Johannn - 25 februar 2017 at 17:23 |
|
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
|
|
![]() |
|
H. Lindholm ![]() Veteran ![]() Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Finnes BaneNORs ordinære trafikkregler på nett tilgjengelig for allmennheten?
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
Page 123 6> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |