Lynghei-banen |
Post Reply ![]() |
Page <1 456 |
Author | |
GETEL57 ![]() Veteran ![]() Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
For å unngå lignende, hva slag materialer har du brukt i underlaget/konstruksjonen
|
|
Terje
|
|
![]() |
|
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Solslyng i februar
Passasjerene på toget mellom Arendal og Kroken fikk plutselig problemer med å holde kaffen i koppen her om dagen, da toget gjorde noen høyst utilsiktede sideveis bevegelser. Ved nærmere undersøkelse viste det seg at skinnene på en del av denne strekningen hadde utvidet seg, med noen krappe "sleng" på sporet som resultat. ![]() Nå bør det vel sies at det heller er anleggsavdelingen som har vært litt slappe med å sørge for ekspansjonsmonn når skinnene ble lagt. Med varmen på en lang vinter har treverket under sporene trukket seg sammen, og skinnene har problemer med å følge etter ![]() Hilsen Halvor
Edited by halvors - 18 februar 2013 at 18:40 |
|
![]() |
|
KnuT ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Flott anlegg. Gøy å følge anleggsbyggingen din.
Jeg har stilt et spørsmål vedr hyllenknekter på en annen tråd. |
|
![]() |
|
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Oppstilling Vest
Sørlandsbanen vest for Lynghei er representert ved oppstillingsstasjonen "Vest" ![]() Denne ligger plassert (i togrommet) under Arendal havn, og er i praksis en 30 cm bred hylle montert på en plate på veggen med enkle hyllebraketter i tre. Den har, som sporplanen indikerer, 4 spor og et stikkspor, samt svingskive i enden. Stasjonen ligger i et hjørne, og er derfor laget med en 90° kurve. Kurveradiusen er litt krappere enn ønskelig, men det var også et praktisk spørsmål ![]() Sporet ytterst mot kanten er beregnet til omkjøring, og stikksporet til motorvogner o.l. Her er først et par bilder av Vest mens den var under bygging. Alle spor ble lagt og koplet før stasjonen ble fast montert. Det er lettere å gjøre slikt arbeid mens seksjonen er løs. ![]() ![]() Vekslene er drevet av servoer som er styrt fra en ESU Switchpilot Servo. Selve servoene er montert i en hjemmelaget brakett (50 x50 x 12 mm finer) og montert direkte på plata under vekselen. Krysset er polarisert ved hjelp av en mikroswitch som ligger direkte an mot servoarmen. ![]() Et enkelt trykkknapp-panel styrer Switchpilot'en direkte, men det er også mulig å styre vekslene fra DCC. Sporene er også forberedt for deteksjon slik at det senere er mulig å fjernstyre det hele. Hele seksjonen henger under Arendal havn, og er montert på braketter og en list langsmed veggen. ![]() Det lille panelet på høyre side er bare en indikator for vekselposisjonene, som en hjelp ved kjøring på stasjonen. ![]() Det skal fortsatt gjøres noe arbeid for å få alt ferdig, bl.a. er ikke svingskiva koplet ferdig enda. Full bruk kan det heller ikke bli før Lynghei stasjon kommer på plass. Hilsen Halvor
Edited by halvors - 13 januar 2013 at 15:56 |
|
![]() |
|
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Utrolig artig Halvor. Det går unna med byggingen hos deg :)
|
|
![]() |
|
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Et godstog fra Arendal til Kroken
I skrivende stund er det mulig å kjøre over en god del av Lynghei-banen, med unntak av Lynghei stasjon og de to oppstillingsstasjonene Øst og Vest. For å vise litt av det som er kjørbart (men selvsagt langt fra ferdig ![]() Toget vårt står klar på spor 2 i Arendal. ![]() Kort etter avgang Arendal kommer toget til Torsbu holdeplass hvor det er et byggevarefirma som skal ha ut en vogn med sementsekker. ![]() Vekslene på Torsbu er styrt lokalt, men kun etter at klarering er gitt fra hovedkontrollpanelet. På brua ovenfor ser vi motorvogna som er underveis til Arendal. Den skal vi krysse på Kroken. ![]() Når skiftingen er ferdig fortsetter godstoget under et par broer og inn i en tunnel. Der starter en lang motbakke opp mot innkjør Kroken. Godstoget må her vente til den motgående motorvogna til Arendal har ankommet Kroken. ![]() Så kan godstoget kjøre inn i spor 2 på Kroken for kryssing med motorvogna til Arendal. ![]() Når linje videre er klar kan godstoget forlate Kroken, og passerer den midlertidige passasjen foran døra. ![]() Linja fortsetter over heiene bak Arendal. ![]() Syndle er et sted midt innpå de Sørlandske heiene. ![]() Det finnes også noen bedrifter med egne sidespor underveis, som her hvor det skal være en gruve med opplasting av malm i tobber. Denne malmen skal skipes ut over Arendal havn, slik som det skjedde i virkeligheten. ![]() Snart er godstoget framme på Kroken. Her kort før innkjør. ![]() Omsider ![]() ![]() Når Lynghei stasjon en gang er anlagt vil trafikkmønsteret rimeligvis bli annerledes og utvidet, men det er allerede mulig å kjøre og skifte over store deler av anlegget. Hilsen Halvor
|
|
![]() |
|
Svein_H ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Spennende med en ny blogg her! Dette ser veldig bra ut så langt, gleder meg til å følge med videre!
![]() Svein
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside www.hjemstad.no ble dessverre drept av Pro ISP da one.com overtok. |
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette så meget bra ut! gleder meg til å se fremgang her!
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
Claes Lislerud ![]() Redaksjon MJ-bladet ![]() Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette er jo en kjempestart, Halvor! Håper på flere oppdateringer med ikke alt for lang tid i mellom.
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
![]() |
|
Småen ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 05 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 156 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette blir nok bra
![]() |
|
![]() |
|
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Lyngheibanen
De fleste
modelljernbaner er et resultat av byggerens drømmer, muligheter og
begrensninger. Lyngheibanen som jeg nå har under bygging er et resultat av
mine. Etter nesten 15 år med aktiv FREMOdulbygging, og mye moro sammen med gode venner, har jeg en stund hatt ønske om igjen å kunne bygge et fast anlegg hvor jeg kan kjøre tog når og slik jeg selv ønsker det uten å være avhengig av andre. Så når mulighetene la seg til rette etter bytte av bolig for noen få år siden så «måtte» jeg jo bare få realisert denne drømmen. ![]() ØnskeneAlle erfaringene med
FREMO anlegg og trafikk har lært meg at det er viktig å legge til rette for
«sam-kjøring» med gode venner, for det er i et fellesskap med likesinnede at
hobbyen virkelig kan blomstre. Dessuten har jeg sett at anleggets utforming og
trafikk bør være rimelig relatert til en tenkt virkelighet. Derfor har jeg
forsøkt å utforme mitt modelljernbaneanlegg slik at det er plass til flere
personer som kan kjøre tog samtidig, og at det skal være mulig å gjennomføre realistiske
trafikkspill med flere deltakere. Samtidig skal anlegget oppfylle mine
personlige drømmer og ønsker, og kunne brukes av meg alene.
Jeg ønsker å bygge et anlegg med utgangspunkt i norsk landskap og struktur, basert på NSB’s materiell og trafikk på 1960-70-tallet. Gjennom 12 års skolegang måtte jeg krysse Arendal stasjon på vei til og fra skolen, og opplevde mange forskjellige situasjoner der, fra malmtogene som skiftet til og fra havna, fram til opphøggingen av det siste damploket på et sidespor i Barbu. Arendal stasjon skal være en sentral del av mitt nye anlegg, og dette var også en av tankene bak å bygge FREMOdulen av denne stasjonen. Modulen brukes på anlegget, og kan rimelig enkelt tas ut for bruk på treff når jeg ønsker det. Jeg ønsker at anlegget
skal ha trafikk på en aktiv sidebane, fra forgreningen fra en hovedlinje ned
til havna i Arendal. Hovedlinja må da rimeligvis være Sørlandsbanen, men jeg
har ikke noe ønske om å bygge en av de eksisterende stasjonene på denne banen,
så derfor blir det forgreningsstasjonen «Lynghei» som sannsynligvis ligger et
sted mellom Nelaug og Kristiansand. Denne stasjonen har sporkapasitet til
håndtering av godstrafikken til og fra Arendalsbanen, og det har også vokst opp
en liten stasjonsby med en del lokal virksomhet som benytter banen for
transport av varer. Jeg synes også det av
og til kan være trivelig med litt avslappet kjøring på anlegget, så derfor er
det viktig at anlegget har en fleksibel struktur som kan tillate avvekslende
kjøring når jeg er alene med togene, eller når jeg skal vise frem anlegget til
andre. Det er også viktig med et rimelig antall oppstillingsspor som kan genere
og ta imot trafikk, slik at ikke alle togene må være «i drift» hele tiden. Rommet
Rommet jeg har til
rådighet er på ca. 26 m2, relativt romslig. En trapp opp nedenfra er med på å
styre bruken av deler av rommet. Det samme gjelder en dør i den ene enden av
rommet, og et vindu i den andre. Men alt i alt er det et bra utganspunkt for et
MJ-rom. Den mest begrensende faktoren er at det er et loftsrom, med skråtak. Dette betyr at det er vanskelig å utnytte arealet fullt ut inntil langveggene. Kne-veggene er 1 meter høye, så i praksis har jeg begrenset høyden på sporene til å ligge mellom 70 og 95 cm over gulvet. Dette betyr at anlegget er et «sitteanlegg», og jeg har da også funnet ut at etter alle årene med «stående kjøring» på modulanlegg er det deilig å kunne sitte på en god stol og se togene kjøre forbi. De lave kne-veggene
betyr også at sporføringen i stor grad må gå langs med veggene, for det er kun
mulig å stå fullt oppreist i midten av rommet. Dermed er det ikke mulig å ha for
mye utstikkere midt i rommet, og dybden på landskapet inn mot langveggene kan
lett bli stor. Dette må tas hensyn til ved den praktiske oppbyggingen av anlegget. Rommet er isolert og
stort sett ferdig, med teppe på gulvet og malte vegger. Elektrisk opplegg er
lagt slik at jeg kan slå av og på all strøm til anlegget med en bryter på
veggen, og belysningen er så langt besørget av 20 LED-spoter. Dette gir et helt
greit lys for hoveddelene av anlegget, og jeg kan eventuelt supplere
etterhvert. Struktur
Som nevnt ovenfor
skal anlegget vise en sidebane til Sørlandsbanen, med Arendal som endestasjon,
og med en krysningstasjon underveis. I tillegg skal en del av Sørlandsbanen
være med, i alle fall representert ved Lynghei stasjon og oppstillingsstasjoner. På linja fra Lynghei
til Arendal skal det være en del virksomheter med sidespor underveis, og
selvsagt virksomheter knyttet til stasjonene. Basert på mine ønsker
og krav har jeg designet et anlegg med følgende struktur: Med rommet slik det
fremstår vil det være mest optimalt å la banen(e) gå langs veggene rundt
rommet, en eller flere ganger. En hel runde rundt rommet, langs veggene, gir
ca. 20 meter kjørestrekning. Plasseringen av Arendal stasjon er avgjørende for plasseringen av de fleste andre elementene, og derfor ble den fastlagt først. Fra Arendal er går linja først en halv gang rundt rommet, bak Lynghei til Kroken i det motstående hjørnet. Fra Kroken krysser linja foran døra og videre langs veggen bak Arendal, på et høyere nivå. Den krysser foran vinduet i andre enden av rommet, og ankommer Lynghei som ligger på langs av rommet, midt imot Arendal. Fra Lynghei går
Sørlandsbanen nordover og sørover, til henholdsvis Oppstilling Øst og
Oppstilling Vest. Øst vil ligge under Lynghei, og Vest under Arendal Havn.
Begge disse oppstillingsstasjonene vil bli tilgjengelige langs kanten av
anlegget, og er endestasjoner med mulighet for omkjøring. I tillegg er
Sørlandsbanen nord og sør for Lynghei knyttet sammen med den skjulte
oppstillingsstasjonen Borte, som gir mulighet for oppstilling av for eksempel
persontogstammer som kan brukes flere ganger i løpet av en kjøresesjon. Borte
er plassert bak Arendal, under linja mellom Kroken og Lynghei. Fysisk tilgang
til Borte er enten nedenfra (innbefatter kryping på gulvet), eller ved å løfte
vekk landskapsdeler bak Arendal. Litt krøkkete, men forhåpentligvis ok i
praksis. Videoovervåking er planlagt. Det er to separate «ringer» på anlegget, en på Sørlandsbanen Lynghei – Borte – Lynghei, og en på sidebanens øvre nivå via en egen linje bak Lynghei. Disse kan også kombineres til en lenger rundbane som går to ganger rundt rommet, Lynghei – Borte – Torsbu – Kroken - Lynghei. Status ved slutten av november 2012
Det er litt over et
år siden jeg begynte å forberede rommet. Et halvt år med snekring, isolasjon,
tetting, maling osv. førte frem til at jeg kunne begynne på selve anlegget i
april 2012. Det er viktig å kunne ha et varmt og trivelig sted å drive med
hobbyen, så dette er vel anvendt tid og penger. Arendal stasjon ble omgående plassert på sin planlagte plass, på et rammeverk skrudd i gulv og vegg. Dette rammeverket er laget slik at når stasjons-modulen tas vekk kan jeg enkelt komme til de bakenforliggende landskapsdelene og sporene. Sporene til Arendal Havn er i hovedsak lagt, og er kjørbare. Det neste som er
bygget ferdig er Borte og sporene som leder til opstilling Øst og Vest. Disse
delene er knutepunkter i sporarrangementet, og derfor viktige elementer å få på
plass tidlig. Sporetraseene var nøye planlagt, og to store seksjons-kasser,
omtrent som moduler, ble laget slik at alle spor og ledninger kunne monteres på
arbeidsbenken, uten å måtte krabbe rundt under anlegget. Nå står disse kassene
fast, og fremtidig vedlikehold vil nok eventuelt medføre en del mer akrobatiske
øvelser. Forøvrig er alle
delene av anlegget bygget på samme måten, med relativt store seksjoner som er
pre-fabrikert med spor og elektriske koplinger, for så å bli montert på plass
på anlegget. Området rundt Torsbu
har fått alle gjennomgående spor på plass, og sporene frem til Lynghei stasjon
er forberedt. Flere sidespor er også på plass her, eventuelt forberedt slik at
de enkelt kan gjøres ferdig når landskapsbyggingen tillater. Linja fra Torsbu til Kroken ligger klar, en del av denne vil etterhvert bli skjult bak Lynghei stasjon. I tillegg er ekstraforbindelse for rundbane på sidebanens øvre nivå klargjort. Her er også landskapsbyggingen så smått igang i form av landskaps-seksjoner pre-fabrikert på verkstedet. Kroken stasjon er ferdig sporlagt og koplet. Her gjenstår landskapet, men plattformene er vel underveis. Videre fra Kroken skal linja krysse en døråpning, og der vil det nok foreløpig være en midlertidig «bro». Den lange linja som skal gå bak Arendal og lede videre mot Lynghei er sporlagt og kjørbar, men noe «finpussing» gjenstår. I det hele tatt ser jeg at det vil være viktig å få prøvekjørt anlegget mest mulig på dette stadiet slik at jeg kan få luket bort sporproblemer, elektriske problemer og eventuelt strukturproblemer på anlegget før det er for sent.
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <1 456 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |