MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lynghei-banen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lynghei-banen

 Post Reply Post Reply Page  <12345 6>
Author
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2016 at 12:53
Takk for kommentarer Helge Tongue. Jeg er jo selv nokså blank på virkelighetens bruk av signaler, og må støtte meg til dere som vet mer Thumbs Up.
 
Når både inn- og utkjør er røde så vil dvergen(e) styres av S2 (for skiftesignal). Hvordan dette brukes kan selvsagt varieres, men det er i alle fall mulig å åpne for skiftebevegelser via dette. Jeg har valgt å bare vise Sakte for slike skiftebevegelser.
 
Så vidt jeg har fått forståelsen av så er bruk av dverger sammen med høyt skiftesignal ikke uvanlig (men ikke ta mitt ord for det). Jeg har i alle fall valgt å bruke det slik. Da vil vel egentlig the høye skiftesignalet erstatte de dvergene du nevner på begge sider av utkjørsignalet, eller?
 
Jeg tror ikke jeg kommer til å gå fullt inn i særløsningene Wink, så jeg vil nok tilpasse reglementene litt til min virkelighet...
 
Hilsen Halvor
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2016 at 12:41
Dette ser spennnede ut!
 
Hvis jeg ikke har misforstått tegningen og beskrivelsen helt, så er det laget slik at dvergsignalene skal vise "kjør" ut fra det sporet sporvekslene ligger til når det er stilt grønt i utkjørhovedsignalet, mens de viser "stopp" hvis det er grønt i innkjørhovedsignalet eller rødt i begge signalene.
I utgangspunktet er det riktig når det skal kjøres tog ut fra eller inn på stasjonen, men det bør jo være mulig å stille "kjør" eller "sakte" i dvergsignalene også når begge hovedsignalene viser rødt. Det trengs hvis man skal foreta skiftebevegelser på stasjonen, og det er jo det dvergsignalene egentlig er til for.
For skifting ville normal signalplassering også være et dvergsignal på utkjørhovedsignalets mast, og et dvergsignal stående motsatt vei like utenfor utkjørhovedsignalet for å gi signal for innkjøring igjen etter uttrekk under skifting. Hvis det ikke er veldig kort mellom V2 og V3 ville det sannsynligvis også stått et dvergsignal mellom disse vekslene, vendt motsatt vei av de andre.
 
Ser at du også har et høyt skiftesignal (i forbindelse med utkjørhovedsignalet?).
Normalt er det ikke både dvergsignaler og høye skiftesignaler på samme stasjon eller skifteområde, men det finnes noen unntak. Styring av disse i forhold til hverandre er en spesielle sak (sannsynligvis bestemt av "JUSS" - Jernbanens Unntaksavdeling, Seksjon for Særløsninger). 
 
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2016 at 12:14
Dverger på Lynghei
Siden Scala Design gjorde det mulig for mange av oss å få dverger på anlegget så har jeg ønsket å få til i alle fall en enkel funksjon med dverger på Lynghei stasjon. Nå fulgte det ikke med noen enkel krets for å styre disse dvergene, så det har jeg fundert på selv en stund.
Det jeg kom fram til var en ganske enkel krets som kan vise tre, muligens fire, signalbilder på en dverg, og som kan integreres med en enkel logikk for styring fra signaler og veksler. Det er helt sikker mulig å bruke prosessorbaserte løsninger her, med programmerbar logikk, og at disse vil være mer fleksible enn det jeg foreslår her, men jeg er ikke helt der at jeg ønsker å bruke en masse tid på å finne ut av det nå. Derfor har jeg gått tilbake til gammel (og tryggWink) teknikk med releer og logiske kretser.
 
Kretsen for å styre hver enkelt dverg ser slik ut:
Kretsen drives av +12V spenningsforsyning, men bruker også -12V innspenning slik at jeg kan vise tre signalbilder som angitt øverst til venstre i skjemaet. Dette kan jeg enkelt gjøre fordi alle vekslene på Lyngheibanen drives med en +12V og -12V strømforsyning med nullpunkt (0V).
+12V på inngangen vil få dvergen til å vise Kjør, 0V setter Stopp, og -12V viser Sakte/Forsiktig kjøring. Jeg har bevisst utelatt signal for Skifting på mitt anlegg, men det kan også realiseres med litt tillegg.
 
Disse komponentene er loddet sammen på et lite "Veroboard", og ser slik ut:
Den grønne kontakten nederst er fra en IC-sokkel, og gjør det mulig å enkelt kople til selve signalet uten lodding.
 
For styringen av signalene har jeg laget en enkel logikk som baserer seg på bruk av kontaktsettene i vekselmotorene (Tortoise), og brytere og releer i forbindelse med signalstyringen. Foreløpig holder jeg på å montere dette i øst-enden av Lynghei stasjon, og da kan et forenklet skjema se slik ut:
Siden hver dverg trenger et av de tre spenningsnivåene +12V, 0V eller -12V så mates disse spenningene fra de relevant bryterne for signalene, og videre gjennom vekselmotorene frem til hver dverg. Dersom ikke noe signal legges inn (åpen krets) så vil dvergen vise stopp. I eksempelet ovenfor vil for eksempel dvergen D2 (i spor 2) vise stopp om vekslene V1 ligger til spor 1, eller V2 ligger til spor 3. Men om V1 og V2 ligger riktig for spor 2 så vil dvergen få styringsspenning fra bryterne for signalene.
 
Dersom innkjør-signalet viser grønt vil dverg D2 få 0V fra S3, og vise Stopp.
Men dersom innkjør viser rødt vil S3 ta styringsspenningen fra S1, utkjør-signalet.
 
Om utkjør viser grønt vil dverg D2 få +12V, og dermed vise Kjør.
Om utkjør også viser rødt vil styringsspenningen komme fra S2, slik at om skiftesignalet er slått på så vil dverg D2 vise Sakte, ellers Stopp.
 
Resultatet kan vises på dette bildet av de første dvergene i funksjon på Lynghei, i sporene 3, 4 og 5:
Motorvogna i spor 3 har fått "kjør" (det er også grønt utkjør utenfor bildekanten), men det er "stopp" ut fra spor 4. Spor 5 har mulighet for å kjøre rett frem inn i et stikkspor, og har derfor "sakte". Signalbildene følger nå vekslene og signalene, så jeg trenger ikke gjøre noe for at signalene skal vise riktig.
 
Det gjenstår nok masse jobb (les moro) for å få dette ferdig med et tjuetalls dverger, men det kommer etter hvert.
 
Hilsen Halvor
 
 
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2016 at 21:39
Takk til motorvognverkstedet på Lyngheibanen for dokumentasjon av forbedringer for bedre pålitelighet, og dermed også tilgjengelighet for den nye motorvogna.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2016 at 21:58
Forbedre gangen på Brawa Cmdo9

Lyngheibanen har for en tid siden fått overført en motorvogn type Cmdo9 for trafikken mellom Arendal og Lynghei. Vogna er grei og praktisk, men dessverre har produsenten brukt en heller tvilsom metode for tilførsel av drivstoff (les: strøm) slik at gangen er heller rykkete og ujevn.

Verkstedet i Arendal tar imidlertid slike problemer på strak arm, og har funnet en løsning som ser ut til å fungere bra. I alle fall er passasjerene vesentlig mer fornøyde etter modifiseringen, og gjennomsnittlig passasjertall har steget.

På bildet nedenfor viser motorreparatør Larsen ved Arendal Verksted hvordan modifiseringen er foretatt.



Opprinnelig var strømopptaket på ene boggien ført med to ørsmå fjærer mellom en glideflate på boggien, og to kontaktpunkter under vogna. Disse fjærene var ikke tilstrekkelig til å sikre god kontakt, og i praksis hadde vogna kun rimelig stabilt strømopptak på en drivaksel, og selv det var tvilsomt. Det går også rykter om at disse fjærene rett og slett kan brenne av ved for stor strømbelastning. De kan i alle fall lett brekke har jeg erfart.

Modifiseringen går ut på å lodde inn to korte ledninger mellom boggien og kontaktpunktene under vogna. Boggien kan selvsagt ikke lenger tas helt løs, men det er vel heller ikke hensikten .

Først ta løs boggien. Dette er særdeles enkelt, ved å vri på sentertappen som holder boggien (øvre pil på bildet under).



Boggien er nå løs.
Fjern fjærene, de trengs ikke etter modifikasjonen.
Fortinn et lite punkt på "kontaktskinna" på hver side av boggien. Vær forsiktig med varmen, plasten tåler ikke mye.
De to kontaktpunktene på undersiden av vogna, hvor fjærene satt, er omgitt av en ring av plast. Skjær forsiktig en åpning på siden mot midten av vogna slik at ledningene kan komme ut i lengderetningen i stedet for rett ned. Fortinn de to kontaktpunktene som stikker ned.
Lodd en kort, myk ledning mellom kontaktpunktene under vogna og boggien. Husk å ikke krysse ledningene...



Boggien kan nå legges på plass, og sentertappen dreies 90° for å holde boggien fast.

Motorvogna går vesentlig bedre etter denne modifikasjonen. Jeg har også bøyd forsiktig på kontaktskinnene som fungerer som hjul-lager, for å stramme inn mot enden av akselen. Om det er for "romt" her vil kontakten mot akslene uansett bli dårlig. Se bilde 2 ovenfor, nedre pil.

Hilsen Halvor

Edited by halvors - 28 juni 2016 at 23:41
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2016 at 10:24
Flotte bilder :) Jeg trives i Kroken.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2016 at 00:57
Så flott å se og lese!
Å se anlegget våkne til live synes nå jeg er halve moroa.
Gratulerer og lykke til videre!
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2016 at 16:02
Kjørekveld på Lyngheibanen

Så var det omsider tid for en skikkelig test av anlegget med en kjørekveld . Nå var vel kanskje ambisjonene større enn hva vi faktisk fikk til, men i etterkant ser jeg at vi hadde mye moro, og at vi fikk gjennomført store deler av hva jeg hadde lagt opp til.

Vi forsøkte å kjøre etter klokke, og det gikk nesten . Vi forsøkte også to varianter av driftsopplegg, et med full bemanning på stasjonene og sending av togene fra stasjon til stasjon, og et med full bemanning på togene og mindre på stasjonene. Det var vel det siste som fungerte best, men så er det også den varianten vi er mest vant til fra FREMO-treff.

Men 8 personer i et allerede relativt fullt rom var nok i overkant. Erfaringene viser vel at 3-5 personer er optimalt.



Kjøringen var lagt opp med 16 tog (8 persontog og 8 godstog) over en 4-timers periode, en virkelig time med 1:4 klokke. Dette fungerte rimelig brukbart, men en kommentar var, ikke overraskende, at det ble for liten tid til å tenke igjennom hva togene faktisk skulle gjøre (ps. vi brukte ikke vognkort).

Her administrerer Tore kryssing gjennom spor 3 på Kroken...



Takk til alle fra AMJK som deltok! Vi skal nok prøve igjen .

Hilsen Halvor

Edited by halvors - 24 juni 2016 at 16:03
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2016 at 08:34
Nytt godshus i Arendal

Omsider har Arendal stasjon fått orden på forholdene rundt (det manglende) godshuset. Forholdene er nå vesentlig bedre for preiserne som jobber med stykkgods ved Arendal stasjon på Lyngheibanen.



Bygget er satt sammen av Auhagen-moduler, og tilpasset plassen det står. Det er nemlig litt trangt, og bygget er derfor femkantet.



Godshuset er plassert litt nærmere stasjonsbygningen enn i virkeligheten, men dette er et resultat av at togrommet er kortere enn stasjonen ville krevd om godsområdet skulle vært bygd i full utstrekning. Det er plass til 3-4 godsvogner langs rampa ved godshuset.



Like under godshuset finnes Oppstilling Vest som er den ene enden av Sørlandsbanen i mitt rom.

Hilsen Halvor

Edited by halvors - 13 juni 2016 at 08:36
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2016 at 22:34
Takk Halvor
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2016 at 21:52
Flott anlegg, Halvor. Spennende å følge med.
Det er til glede og inspirasjon!
Takk for at du deler med oss Smile


hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2016 at 19:39
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Hei Halvor

Har du mulighet til å måle absolutt maksimal lengde som er mulig å få inn i lokstallen din ?

Har Roco BR10 som jeg mener er ca 30,5 cm og lurer på om jeg vil få plass til den inne i en slik stall ?


Innvendig mål fra bakvegg til port er 33.0 cm, så det bør gå bra

Hilsen Halvor
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2016 at 15:21
Hei Halvor

Har du mulighet til å måle absolutt maksimal lengde som er mulig å få inn i lokstallen din ?

Har Roco BR10 som jeg mener er ca 30,5 cm og lurer på om jeg vil få plass til den inne i en slik stall ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2016 at 14:27
Med tanke på den betydelige innsatsen du gjør i Fremo-sammenheng ellers, synes jeg du har fått til svært mye med hjemmeanlegget ditt også.
Jeg har nettopp vært på seniorkurs for å lære å bli pensjonist, og når det er lurt å begynne å ta ut pensjon. Slikt er jo blitt mye mer fleksibelt i våre dager. Selv om bunnlinjen er at det totalt sett for de fleste lønner seg økonomisk å jobbe lengst mulig hvis man har helse til det, er slike reportasjer som denne Halvor, et godt argument for kanskje ikke å jobbe så lenge likevel, for å få bedre tid til MJ. Men så koster slikt også penger .... dilemma....
Svein S
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2016 at 10:14
Lenge siden siste oppdatering nå. Det betyr ikke at lite skjer, men det er etter hvert mest aktiviteter på detaljnivå. Nedenfor er noen bilder av dagens situasjon. Det nyttige med slike bilder for meg selv er at de viser med all mulig tydelighet hva som gjenstår å gjøre , men jeg lar ikke det stresse meg. Lyngheibanen er først og fremst for kos!

En oversikt over Lynghei stasjon:


Og stasjonsbyen som vokser fram:


Et godstog passerer Syndle oppi de Sørlandske heiene:


Hilsen Halvor
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2015 at 23:29
Nå skal ikke jeg påstå at den ene metoden er bedre eller mer hensiktsmessig enn den andre, men jeg har sett betenkeligheter angående kortslutningen som blir når man kjører fra DCC strekning over på DC strekning (stoppstrekningen). Dessuten ser jeg at i alle fall i mitt tilfelle med manuell kjøring så er det gunstig å beholde digital kontroll over toget slik at jeg for eksempel kan bakke bort fra signalet (av en eller annen grunn ).

Noen dekodere har også en separat innstilling for lengden av stoppstrekningen ved ABC.

Hilsen Halvor
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2015 at 10:16
Hei Halvor.

Mulig jeg tar feil her når det gjelder ABC, men er ikke bremselengden justert av CV verdien til dekoderen? Det er i alle fall dette som styrer bremse lengden på "brake on dc".
Og det stemmer, toget står stille (etter nedbremsing) og man har ikke kontroller over det. Alle funksjoner som var aktivert før man kjørte inn i DC området er fortsatt aktiv.
"Brake on DC" er retningsbestemt. Ved endre polaritet på DC spenningen, kan man la tog i en retning kjøre forbi som ingenting, mens tog i andre retning bremser ned og stopper. Kobles DCC inn igjen, akselerer toget opp igjen til hastigheten den hadde.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2015 at 23:46
Det er mulig jeg tar feil her Svein, men såvidt jeg kan se så vil loket med "Brake on DC" ha en mer ukontrollerbar bremselengde, og man har ingen kontroll over loket så lenge det står på bremsestrekningen med DC...? Kan man sette "Brake on DC" retningsbestemt?

Hilsen Halvor
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2015 at 15:32
Ett annet alternativ som støttes av enda flere dekodere er "brake on DC"
Da bremser lokomotivet ned men beholder lys og lyd, slik som på ABC.
Fordelen er at 99% av dekodere støtter dette.

Ulempen er at det kreves noen flere komponenter enn de diodene.

Uansett gøy å se når toget bremser ned ved rødt signal.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2015 at 15:06
ABC forsøk

Jeg har aldri hatt noe ønske om et automatisk anlegg, jeg vil helst kjøre togene selv . Men det betyr ikke at det kan være både nyttig og interessant med en viss form for enkel automatikk, som for eksempel automatisk stopp foran rødt signal. På et likestrømsanlegg kunne man gjøre det enkelt med en diode og et rele eller bryter, slik at toget stoppet foran det røde signalet, men kunne passere i motsatt retning selv om signalet var rødt.



Med DCC er dette litt mer komplisert, men ved å bruke ABC-teknikken som vel opprinnelig ble spesifisert av Lenz, men siden er implementert i de fleste lok-dekodere, så er det rimelig enkelt å få til en slik stoppfunksjon. En stor fordel med ABC er at både lyd og lys fungerer også når toget står, og man har full kontroll over loket.

Dersom man allerede har en bryter eller et rele som kopler ut skinnestrømmen på den ene skinna foran signalet (fortrinnsvis den høyre i fartsretningen mot signalet), så kan man med en enkel diodekrets med 4 dioder koplet over bryter/rele-kontaktene få toget til å stoppe rolig foran signalet, og tilsvarende starte pent og rolig når signalet blir grønt.

Det kreves litt programmering av dekoderen, som regel ved å endre verdien på CV27 til 1, for å få dette til å fungere. Det kan også tenkes at andre CV-verdier må/bør endres, avhengig av dekoder. Les mer i dekodernes bruksanvisninger om hvordan det koples og programmeres.



Jeg har montert inn slike diodekretser ved signalene inn mot Kroken stasjon, og driver og eksperimenterer med mine forskjellige lok.
Bildet ovenfor viser releet som styrer strømmen til det isolerte stykket, vel å trekke til når signalet går i grønt. Det lille kretskortet over releet inneholder de fire diodene for ABC-koplingen. Kretskortet under signalet er tilkoplingen av signalet, slik at jeg kan bruke polvending av 12 Volt spenningen på 2 ledere istedet for 3 ledere til signalet (dette har ingenting med ABC å gjøre).

Erfaringene er stort sett gode, men noen ting må man tydeligvis passe på:
  • Det er viktig at det isolerte stykket er langt nok i forhold til lokomotivenes bremsestrekning
  • Det er ikke nødvendigvis noe sjakktrekk å ha lang bremsetid på loket, det vil i beste fall kreve ytterligere programmering av andre CV-verdier.
  • Noen dekodere er mer "kilne" enn andre, dvs. følsomme for amplitude-endringen som diodematrisen lager.
  • Noen av dekoderne mine var for gamle og hadde ikke ABC implementert

Men jeg kan anbefale å prøve ut ABC-teknikken, den er enkel og gir gode muligheter for styring av togene i forhold til signalene. Den kan også gi andre muligheter enn enkel stopp, men det ser ut til å være mer avhengige av dekoderfabrikat, og kan kreve mer programmering.

Hilsen Halvor

Edited by halvors - 20 november 2015 at 15:08
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2015 at 10:56
Lynghei tar form

Stasjonsbyen Lynghei begynner å ta form. Det er fortsatt mange hus og detaljer som skal på plass, men dette er hyggelige aktiviteter .

Stasjonsbygningen er på plass, med innvendig og utvendig lys. Plattformene er foreløpig litt tomme, men det skal endre seg.



Stasjonsparken på andre siden av gata begynner også å ta form.



Flere bygårder er under oppføring, så dette området vil endre seg en del.

Hilsen Halvor
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2015 at 00:30
Lag noen plugger av biter av støperammene fra byggesettet. Stikk disse igjennom skruehullene i jernplatene, og varm dem opp med en ikke alt for varm loddebolt (eller tilsvarende) slik at de blir myke og dermed "klinket" fast til jernplatene. Deretter kan du lime dem fast til taket - to biter av samme type plast bør kunne limes til hverandre med rett limtype.
Skruehullene kan med fordel bores opp en god del så pluggene blir tykkest mulig og får stor anleggsflate for liming.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2015 at 23:44
Takk for forslag, de skal undersøkes nærmere
Nå skal det også sies at problemet er ikke å få limet til å henge på jernplata, men på plast-taket. Faller bruker en litt "feit" plast som ikke liker lim så godt. Men litt rubbing i plasten kan muligens hjelpe...

Skapdørsmagnetene har den fordelen at så lenge det er god plass (som her) så er de enklere å feste i riktig posisjon enn små, runde magneter.

Hilsen Halvor
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2015 at 23:40
Vri platene 90 grader i forhold til magneten. Da blir det litt mindre virkningsgrad for magneten, men nok til at det holder taket på plass. 
En annen mulighet er å bruke to mindre neudymmagneter isteden. Fungerer veldig bra å holde tak på plass. Kan f.eks. kjøpes på Panduro hobby (dagens reklame Embarrassed)
Modellhilsen

Claes
Back to Top
thomasm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 januar 2014
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thomasm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2015 at 14:27
Har du prøvd med Tec-7 eller tilsvarende?

.thomas
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2015 at 14:23
Stålplast er første ide som slår meg. To-komponentlim som heftet det meste.
Rubbe stålplatene med litt grovt smergelpapir for bedre heft først.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2015 at 14:08
Lokstallen er fra Faller, og kommer med mekanismen for dørene ferdig. Det er bare å legge til servoer og elektronikkstyring. Den er også fra Faller, jeg har bare fjernet den volumiøse boksen som var rundt...

Magnetene er for skapdører, ja, kjøpt i 10-pakk. Taket på lokstallen er nokså stort, og trenger "noe" som holder det på plass. Derfor magnetene. Det eneste problemet er å finne et lim som holder metallplatene mot plasten, der sliter jeg fortsatt litt (Bildet viser at plata i et hjørne henger på magneten, og ikke på taket .
Gode forslag mottas med takk...

Hilsen Halvor
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2015 at 10:08
Interessant å se en løsning med servoer for åpning og lukking av lokstallporter. Jeg syslet en gang tiden med tanker om forskjellige måter å få dette til på, men det kom aldri til praktisk utførelse.

Er det magneter av den typen som brukes til skapdører m.v. som er plassert i hjørnene? Går ut fra at disse i så fall er for å holde taket på plass? Smart løsning.
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2015 at 09:30
Ser flott ut :-)
Christian L.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2015 at 18:24
Lynghei øst

Her er noen nye bilder fra landskapet ved østre innkjør på Lynghei Stasjon, som nå begynner å ta form. Linja inn mot stasjonen passerer like over arbeidsbordet mitt, så det er hyggelig å ha noe trivelig å se på når jeg sitter og jobber der.
Signalene er enda mørke mens elektroavdelingen samler mot til å begynne å lage logikken og styringa...

Linja dukker fram akkurat ved den bevegelige "brua" (eller egentlig tunellen) ved døra i enden av rommet.



Deretter passerer linja over arbeidsbordet...



... og møter så enden av spor 20 som ofte har noen personvogner stående.



Sett fra stasjonsområdet ser det slik ut:



Like ved østre innkjør ligger lokstall og svingskive.





Lokstallen har fått fjernstyrt åpning av dørene ved hjelp av servoer og et lite bryterpanel på siden av stasjons-seksjonen.



Alle ledningene her har å gjøre med det faktum at lokstallsbygningen er løs, og måtte derfor ha tilkopling for strøm til alle tre sporene samt bryterne for de tre servoene. Men taket skjuler det meste

Hilsen Halvor


Edited by halvors - 28 juni 2015 at 18:30
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.