Lite hylleanlegg i seksjoner - Weblogg Svein_A |
Post Reply | Page <1 234 |
Author | |
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva slags tømmerindustri ser du for deg? Jeg har et spor for tømmeromlasting da, men industripreget vil jeg ha meg frabedt utpå landsbygda på 30-40-tallet...
Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Temkte på et sagbruk eller et treffelings område der de laster opp tømmer på N2 vogner feks da det var enklere å legge spor dit enn å lage vei
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå er det vel på tide å få liv i denne tråden igjen. Med planer om huskjøp og flytting ble det meste satt på vent en periode, men nå ser det ut til at det kan bli litt mer aktivitet framover.
Madammen har et nytt prosjekt gående, en A-Ford 1928 pickup denne gangen: Selv har jeg planer om å få limt ned de siste løse skinnebitene og få ferdig kablingen på undersiden av seksjonene, deretter må jeg vel prøve meg på litt landskapsbygging. Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvor bestillte du den pickupen? jeg har forsøkt stavanger lok og vognfabrikk uten hell i over ett år nå.
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
En kamerat tok den med fra USA, han er over hvert år sammen med kone og barn for å besøke familien hennes. Har du prøvd å bestille direkte fra f.eks Walthers?
Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette blir vel min siste oppdatering i denne tråden. Nå er huskjøpet i havn, omsider (!), og jeg har så smått begynt planleggingen av et nytt og større anlegg i nye lokaler. Da syns jeg liksom ikke trådtittelen her vil stemme så bra lenger, så om litt blir det vel en ny blogg og en litt annen tittel tenker jeg.
Takk til alle som har tittet innom! Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lykke til me nytt hus og nytt anlegg... (i planlegging)
|
|
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Svein. Når du lodder på denne måten, slipper du da å ha isolasjonslask? Og hva med den tråden til høyre i bidet? Ser jeg har sånne på vekselene mine her... Må innrømme at elektriker vil jeg aldri bli!
|
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Heisann Stein
Som du ser bruker jeg Peco Electrofrog sporveksler med original Peco motor og tilbehørsbryter. Dersom du skal bruke Tortoise eller noe annet vil jo tilkoblingene se litt anderledes ut, men på Electrofrogveksler må du uansett bruke isolerlasker ved de to skinneendene ut fra skinnekrysset / hjertestykket (ut fra den lilla ledningen til høyre på bildet).
Siden jeg bruker bryteren til å styre polariteten til skinnekrysset må dette isoleres fra resten av vekselen, det har jeg gjort ved å fjerne de to forbindelsene på undersiden av vekselen (omtrent midt på bildet, rett til høyre for den blå og den brune ledningen. Den lilla ledningen blir da koblet mellom skinnekrysset og bryteren (til venstre på bildet), slik at krysset blir matet enten via blå eller brun kjørestrømledning avhengig av stillingen på bryteren. Jeg har konsekvent brukt blå og brun til kjørestrøm på anlegget, viktig at disse ikke byttes om på noe sted da jeg kun har fargene å gå etter når jeg kobler de sammen på undersiden.
De andre ledningene til venstre på bildet er grønn og rød til vekselmotoren (hhv rett frem og avvik), og gul/grønn som felles retur. Tilbehør som vekselmotorer, lys o.l. blir matet fra en eldre Märklintrafo jeg hadde liggende, og er m.a.o en egen krets helt atskilt fra DCC-kablingen.
Svein
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takker for det Svein! Tror jeg fikk med meg hvordan dette funker nå... Tror nok ikke jeg skal ha vekselmotor, men kanskje det hadde vært intrerresant å ha likevel. Da blir det isolasker på de 2 innerste skinnene på veksel ja. Fikk beskjed om dette da jeg kjøpte veksler på messen her vest. Vi går på med godt mot, så får vi se om sikringene holder til slutt!
Må ha meg innkjøp av loddebolt og ledninger+++. Blir blå/brun her også da jeg fått tips om det før. Dette forumet funker som det skal, når vi nybegynnere er i farta! Ha en fin onsdag, Svein! Hilse madammen. Stein Edited by helleland - 02 november 2011 at 12:36 |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et sidespor kanskje, men Svein R, du har valgt brun og blå kabel. Tilfeldigvis, får jeg si, er det det de samme fargene vi har valgt i TMJK for dette. Selv har jeg alltid brukt kontrastene blått og rødt, men siden vi har en fargeblind så foretrakk han brunt i stedet. Meg bekjent finnes det ingen standard for fargevalg her slik som på Märklin (rødt og brunt), eller tar jeg feil?
|
|
Svein S
|
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sitat fra deg Svein S, fra innlegg hos Vestlandsbana: "Dra en vanlig 220-volt-kabel (2-leder) under hele anlegget som kommer
rett fra strømforsyningen, og hekt sporet på ved jevne mellomrom på den..." Mener å vite at disse 2 ledninger i en 220 volt kabel har farge: blå/brun. Da er det vel greit at skinnestreng har disse fargene også?! Mest vanlig å få tak i rull med blå og brun. Billigst også vil jeg tro...
|
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vet ikke om det er meg du henvender deg til her, men jeg drister meg til å svare likevel. Da jeg skulle begynne kablingen min vurderte jeg først å bruke Märklin sine fargestandarder, siden det var denne jeg var vant til fra tidligere. Nøyaktig hvorfor det ikke ble slik likevel husker jeg ikke nå, men jeg tror det hadde noe med at der ble det brukt ulike farger på bananpluggene i tillegg til fargen på selve ledningen. Og siden jeg ikke skulle bruke bananplugger fikk jeg det ikke helt likt likevel, og da kunne jeg like gjerne se meg om etter noe annet. Jeg søkte endel rundt på nettet etter fargestandarder for DCC-kabling, men fant ikke noe konkret. Det eneste svaret som gjentok seg var "Lag din egen standard, og hold deg til den!" Så da gjorde jeg det, hentet litt her og litt der, og endte opp med det jeg har nå. Rød og grønn var naturlige farger for å indikere avvik eller rett frem gjennom sporvekslene, og gul/grønn er jo standard for jordingskabler, så da brukte jeg det til returledning på AC-kretsen. Og som Stein nevner bruker også 220V kabel blå, brun og gul/grønn (3-leder, som jeg har endel liggende av), så da var blå og brun naturlig å bruke til kjørestrømmen. Lilla ledning til skinnekrysset var en ren tilfeldighet, siden dette var den eneste fargen jeg hadde igjen som ikke var brukt. I tillegg har jeg kjøpt inn noe hvit og svart, som jeg ikke helt har bestemt meg for hvordan jeg skal bruke ennå. Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Post Reply | Page <1 234 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |