Print Page | Close Window

Lite hylleanlegg i seksjoner - Weblogg Svein_A

Printed From: MJF Forum
Category: MJ-Weblogger
Forum Name: Weblogger
Forum Description: Personlige dagbøker for bygging av kvart- halv eller trekvartferdige prosjekter. Her gjelder spesielle regler som du kan lese om i øverste innlegg inne på dette delforumet.
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5227
Printed Date: 22 november 2024 at 08:30
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Lite hylleanlegg i seksjoner - Weblogg Svein_A
Posted By: Svein_H
Subject: Lite hylleanlegg i seksjoner - Weblogg Svein_A
Date Posted: 27 februar 2010 at 20:42
06.01.11
Heretter kommer jeg til å legge oppdateringer og bilder bakerst i tråden, det blir alt for mange bilder å laste opp hvis alt skal ligge på første sia.

19.12.10:
Har endelig fått begynt med lodding og skinnelegging! Er ennå ikke helt fortrolig med loddebolten, så jeg brukte over en time på den første sporvekselen, satser på at det vil gå litt kjappere bare jeg blir varm i trøya...

Her er noen bilder fra en uvant rotete arbeidsbenk på fredag (sorry at bildene er så brede, bildeopplastingen funker ikke hos meg så da gjør jeg det manuelt):







Da jeg var ferdig med malingen og tok frem loddesakene ble plutselig madammen interessert i anlegget igjen, og brukte kvelden med å lete på nettet etter bilder av A-Ford for å få inspirasjon til Jordan-modellen hun vil bygge til meg! Og i går ville hun dra og kjøpe maling og pensler, er det noen sak!?Smile

Og hva skjer når damene styrer innkjøpene? Vel, dette skjedde..:






Jeg må innrømme at noe av sakene var min ide og ikke hennes (vel, det meste faktisk...Embarrassed), men det var nå litt kos å ha henne med når vi plukket ut farger og så etter annet stæsj å ta med hjem også!Smile Stakk innom Clas Ohlson samtidig, og plukket med litt ekstra verktøy, litt kabel og en pakke strips, samt engangshansker og et multimeter på Europris.

I kveld sitter madammen ved kjøkkenbordet og bygger Jordan A-Ford, mens jeg driver med masseprodusering av ledninger til sporvekslene. Med 9 ledninger til hver veksel er det endel kabel som må kappes, avisoleres og fortinnes, like greit å ta alle på en gang.

28.11.10:
Er omsider ferdig med alt trearbeidet (så langt...), og har sparklet og pusset seksjonene utvendig for litt penere finish. Har også fått på plass skinneunderlaget og sjekket at alle vekslene ligger på linje med motorene montert. På overgangene ned til finerplata for sidesporene har jeg kjøpt inn korkunderlag som skal pusses ned, disse er ikke limt på plass ennå. Korken fra Faller Heki skal være 5mm tykk ifølge NMJ, men den viste seg å være kun 4mm, så jeg har noe 1mm finer å legge mellom for å få en jevn overgang.

I dag er det tid for maling, tenkte det var greit å få unna før jeg begynner med skinneleggingen:







10.11.10:
Den midtre seksjonen er limt sammen og straks ferdig:





Jeg har brukt 10x25mm maskinskruer med skiver og vingemutter til å skru sammen seksjonene. Disse brukes også som styrepinner når anlegget skal monteres, slik at jeg slipper å bruke masse tid på å justere seksjonene for at skinneskjøtene skal komme rett overfor hverandre:



Her er toppen og "vannflaten" lagt på plass, men ennå ikke limt fast. Jeg klarte å blingse litt da jeg overførte sporplanen til fineren, så jeg må finjustere litt før jeg lager hullene til vekselmotorene:





Jeg laget bevisst to av tverrspantene litt lange, slik at jeg kunne hake frontplatene inn i de og kanskje få litt ekstra styrke i seksjonen. De utstikkende endene skal skråkappes og tilpasses når jeg limer på de siste to frontplatene under hjørnet i forkant av seksjonen:



Jeg må innrømme at alt trearbeidet begynner å bli litt kjedelig nå, og gleder meg til jeg skal begynne med skinnelegging og kabling! Samtidig er det artig å se at alt passer så bra sammen, det har vel litt med planleggingen å gjøre håper jeg, og ikke bare flaks...

31.10.10:
Tok en liten prøvemontering av den midtre seksjonen i går. Har fortsatt en del jobb igjen før jeg kan lime den sammen, men ville lage meg et lite inntrykk av hvordan anlegget blir:





Her syns forskjellen mellom de ulike nivåene for vannflaten godt, jeg må kappe til noen små finerbiter og lime på for å heve vannflaten på den første seksjonen:



Her kommer rampa til å ligge. Jeg hadde opprinnelig tenkt å bygge den slik at den var hengslet i bakkant og kunne beveges opp og ned i likhet med forbildet, men med bare 3cm høydeforskjell tror jeg det blir vanskelig. Et alternativ er å bygge bare den delen av rampa som stikker opp av vannet, og la hele greia hvile fast mot vannflata:



10.10.10:
Etter et par timer med effektiv jobbing i dag kom jeg nesten i mål med delene til neste seksjon. Dette er høyre seksjon på sporplanen, den midtre seksjonen venter jeg med til slutt.

Her tester jeg passformen før evt finjustering, alle delene sitter sammen kun ved hjelp av lett presspasning og uten bruk av lim eller tape:





Jeg har igjen å sage ut landskapsprofilen i bakre høyre hjørne, men det tenkte jeg å ta etter at seksjonen var limt sammen, samtidig med at jeg tilpasser topplata. Jeg må også sage ut hullene til håndtak i endene samt lage hull for treplugger mellom seksjonene.

Jeg fant ut at avstanden mellom vannflata og topplata var litt for stor. På den første seksjonen brukte jeg 5cm høydeforskjell, noe som tilsvarer nesten 4,5 meter. Bestemte meg for å kutte ned den litt, og har brukt 3cm på den nye seksjonen. Dette tilsvarer ca 2,6m, noe jeg syns virker fornuftig ved fergekaia. Det betyr jo samtidig at jeg må bygge opp vannflata på den første seksjonen for at det skal stemme, men det tror jeg skal gå greit.

Legger også ved en oppdatert sporplan. Ikke store endringene her, har justert sporet ned til kaia og lagt inn et ekstra lastespor der. I tillegg har jeg definert vannkanten litt bedre og skissert en mulig utvidelse rundt rommet, hvor hovedfokus er spor i landskap med stagingspor på en travers under sikringsskapet:



24.04.10:
Det går sakte men sikkert framover. Finværet idag innbød til litt uteaktivitet, og jeg begynte å bli lei av å se på den stusselige fineren:



Vet ikke hvilken fargekode det er, jeg fant etpar liter med feilblandet maling på Maxbo som jeg fikk gratis, syns den funker bra.


Litt flikking langs kantene måtte til etterpå, og madammen var så elskverdig å tilby sin assistanse etter at hun hadde malt ytterdøra og vindfanget. Gubben selv var visst for opptatt med togbanen til å pusse opp huset...Embarrassed



Det ble litt flikking på meg også da, skulle bare mangle..!



Topplata ble malt i en gråbrun nyanse, dette blir underlaget for toppdekket på de flate partiene.

En liten gåte til slutt, fritt oversatt fra originalen: Hvornår er en (Tu)Borg best..?Wink

04.04.10:
Det går ikke alltid så fort som man ønsker, det har ikke skjedd så mye den siste måneden. Men nå i påsken har jeg fått på plass skinneunderlaget og klargjort sporvekslene:









Neste steg nå blir å få loddet på ledninger til vekselmotorer og -brytere, så kan jeg fortsette kablingen fra undersiden av seksjonen. I tillegg har jeg jo resten av skinnene som skal på plass.

Har også fått montert dekoder i 26c-maskina mi, med litt plunder underveis. Strømopptakerne på boggien til tenderen måtte justeres litt, og begge ledningene falt av og måtte loddes fast på nytt. Å være nødt til å dra fram loddebolten på et splitter nytt lok i denne prisklassen er ikke akkurat noen ønskesituasjon, og spesielt ikke siden jeg er helt fersk i lodding, så jeg var rimelig skjelven da jeg satte igang, men det gikk heldigvis greit:







Forrige helg var jeg invitert til en kamerat for en liten kjøresesjon, det var et kjærkomment avbrekk fra byggingen av mitt eget anlegg!Smile

Har akkurat plukket opp vogner nede ved kaia:


Skifting på banegården med en RS3 fra Great Northern:


Et eksotisk møte mellom RS3 og NSB 24b under River Road Overpass:


Måtte lage en provisorisk kobling av loddetråd siden loket mitt ikke har Kadee-koblinger, men fikk det til å funke på et vis:


09.03.10:

Ukedagene strekker liksom ikke til. Med kun 3-4 timer fritid etter jobb er det ikke stort man rekker, så da får man legge arbeidet til helgene. Fikk en liten tjuvstart nå i helga da, siden samboeren hadde pusset alle delene for meg mens jeg var på jobb fredag. Er det noen sak når man har en så snill kjæreste..!Big smile

Monteringen gikk veldig greit, alle delene passet sammen som hånd i hanske. Bakplata var litt vindskeiv, så den tok jeg i to omganger:



Limte fast bakplata til midspantene først. Brukte en kloss å spenne fast mot, og la litt tynn plast mellom (vanlig frysepose som var kuttet opp) så jeg ikke skulle risikere å lime fast klossen i samme slengen.

Så fikk hjørnene samme behandling:



Limte fast frontplata til slutt, tok det jeg hadde for hånden for å legge litt press på plata:



Da var hele seksjonen klar, bortsett fra topplata og den lille biten nede i hjørnet som skal bli underlag for vannflaten:







Topplata er på plass, men ennå ikke limt fast. Jeg laget hullet til svingskiva akkurat for lite, så det må litt pussing til før den faller på plass, og jeg ville ha det i orden før jeg festet plata for godt:







På det siste bildet syns den ekstra lille avstiveren under svingskiva godt, tenkte det var greit å ha god støtte rundt hele skiva.

Ble veldig positivt overrasket over hvor stiv og lett konstruksjonen er, hele greia veier kun 3,2kg! Jeg har kjøpt inn 21mm kvartstaff som er ment å brukes til støtteklosser rundt om på seksjonen, men vet faktisk ikke om det er nødvendig. Uansett er det lett å komme til fra undersiden om behovet melder seg.

Utsiden av seksjonen bør kanskje sparkles og males for en penere finish, men det får jeg ta senere når lysten melder seg.

Jeg hadde egentlig tenkt å pusle med tilpassing av hullet for svingskiva ikveld, men gjett hvem som hadde pusset og ordnet alt mens jeg var på jobb..?Tongue

27.02.10:
Da var det på tide med et nytt anlegg og en ny blogg, så får vi se hvor langt jeg kommer denne gangen... Tongue

Konstruksjonen er inspirert av Iain Rice, med en "L"-profil i bakkant og en opp-ned "T"-profil midt under. Disse to profilene skal stive opp rammen som er laget av 6mm finer. Tanken er å lage et lett og samtidig stabilt anlegg som skal kunne flyttes, og jeg har derfor valgt å bygge det i seksjoner.

Her er sporplanen (med forbehold om endringer):



I dag fikk jeg omsider mulighet til å sage ut det som skal bli rammeverket til den første seksjonen (opp til venstre). Er ikke helt i mål ennå, men fikk lyst til å ta med delene inn i varmen (all kapping skjer i garasjen, ikke det beste stedet å jobbe nå som det har vært både 15 og 20 minus i lengre perioder...) for å teste passformen:


Endeprofilen til høyre saget jeg ut på to finerplater samtidig for at de skulle være like, den løse delen blir venstre ende av neste seksjon.

Her er seksjonen sett forfra:


Jeg hadde to spanter klare, men den ene klarte jeg å knekke når den nesten var ferdig, så jeg må lage en ny. På dette bildet kommer utsparingene godt frem, og det faktum at jeg har glemt å lage håndtak og utsparing til støtte for svingskiva i den ytre delen til venstre...

Her vises utparingene i endeprofilen godt, T-profilen midt på og L-profilen i bakkant:


Jeg har også boret to 10mm hull for feste til neste seksjon, samt laget hull for håndtak.

Her er hjørnet bak svingskiva:


De to utsparingene i kantprofilene er for å støtte opp svingskiva.

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside



Replies:
Posted By: Stian
Date Posted: 27 februar 2010 at 23:54
hvor krapp er den sving radiusen? jeg har en liten plass til mj på garasje loftet og da hadde denne sporplanen vert fin å stjele.... ehh låneLOL

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Svein_H
Date Posted: 28 februar 2010 at 09:16
Minste radius er 600mm, og jeg har brukt Peco Medium sporveksler. Rommet er 290x210cm, så anlegget blir da 286cm langt (har beregnet 2cm klaring langs veggene) og 53/63cm bredt slik det er tegnet inn nå.

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 09 mars 2010 at 19:52
Oppdatert.



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 04 april 2010 at 13:16
Oppdatert.



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Aasmund
Date Posted: 05 april 2010 at 10:06
Morsomt med detaljert byggebeskrivelse sånn som du har
gjort her. Jeg har gjort det samme med mitt prosjekt.
Det står på Norsk MJ forum. " mine første moduler"
http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7222 - http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7222


-------------
Aasmund Dahl


Posted By: Svein_H
Date Posted: 05 april 2010 at 10:37
Hei Aasmund,

Jeg følger med på tråden din, men har ikke registrert meg på det forumet ennå. Spennende å følge utviklingen der, syns modulene dine ser kjempebra ut. Imponerende kabling på den hovedmodulen!

Når det er sagt, så er det vel egentlig seksjonsbasert og ikke modulbasert det anlegget ditt, siden sporplanen ikke tillater at du kan bytte om på rekkefølgen..?

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Aasmund
Date Posted: 05 april 2010 at 11:27
Hei Svein
 
Det har du helt rett i. De første modulene jeg bygger inneholder en stasjon
med ett industriområde. Dette arbeide vill nok ta ganske lang tid.
Når jeg kommer så langt at jeg skal lage streknings moduler så får vi se
om jeg lager de slik at det går ann å stokke de om.


-------------
Aasmund Dahl


Posted By: ses
Date Posted: 05 april 2010 at 20:02
Et lite tips når det gjelder lodding av Peco-vekslenes to skinner til samme leder: Det er raskere å avisolere ledningen så langt at samme ledning kan loddes på begge skinnene. Da slipper du den ekstra, korte lederen som du bruker. (Jeg snakker av erfaring, for jeg har loddet godt over 100 slike veksler på den måten jeg beskriver.)

-------------
Svein S


Posted By: Svein_H
Date Posted: 05 april 2010 at 21:12
Takk for tipset Svein! Det var ganske knotete å gjøre det på denne måten ja, og fort gjort at loddingen løsner igjen når jeg skal jobbe videre så tett inntil. Men er det tilrådelig å splitte såpass tynne ledninger som jeg har brukt her (0,14mm2), eller bør jeg da bruke en grovere ledning? Jeg har 1,5mm2 som skal brukes til bussledninger under anlegget, disse jeg har loddet nå skal kortes ned atskillig før de kobles til bussen.

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: ses
Date Posted: 06 april 2010 at 05:07
Du trenger ikke splitte ledningen, men legge den over begge skinenne og lodde til begge. For at den skal dekke over begge, må du altså avisolere så mye at den rekker over begge, dvs. ca 1 cm. Det enkleste er nok å la tuppen av ledningen loddes til den innerste skinnen, og den neste skinnen litt lenger inn på ledningen, før den kan bøyes å gå ned i hullet mellom svillene.

-------------
Svein S


Posted By: Svein_H
Date Posted: 06 april 2010 at 07:55
OK, da er jeg med, takk for oppklaringen. Er ferdig med alle sporvekslene på denne seksjonen, men skal teste ut løsningen din på de neste to.

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 24 april 2010 at 18:11
Oppdatert.



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: DagfinRognstad
Date Posted: 24 april 2010 at 20:40
Spennende å følge med på tråden din, jeg har et rom som ligger tynt an for noe lignende.
 
Og til malingen du fikk gratis; dette var hva ekspeditøren sa da du gikk ut døra: "Han fikk malinga gratis, men fy f... som førerhunden hans knurra..."      WinkWink


-------------
Dagfinn Rognstad


Posted By: Svein_H
Date Posted: 24 april 2010 at 21:19
Originally posted by DagfinRognstad DagfinRognstad wrote:

"Han fikk malinga gratis, men fy f... som førerhunden hans knurra..."      WinkWink


Hehe, det er nesten så man begynner å undre når man ser alle de ferdigblandede boksene som står oppstilt i butikken. Kom til å tenke på et TV-program nå; "America"s funniest home videos: What were they thinking..!"Shocked LOL

Svein

Big smile

-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 07 juli 2010 at 19:12
På tide med en liten oppdatering fra denne kanten...

Selve anlegget har stått på stedet hvil grunnet oppussing av diverse rom. Det ene pleier jo ofte dra med seg det andre, så det har rett og slett ikke vært tid eller overskudd. Og når vi først var igang med oppussing fant jeg ut at jeg burde ta boden også; det grønne blomstrete tapetet var ikke mye inspirerende, og det var alt for mye rot der inne til at det gikk an å jobbe med anlegget på en konstruktiv måte.

Det tar tid å pusse opp et lite rom som er fullt av saker, hvertfall når sakene ikke kan fjernes fra rommet mens man holder på!Dead Det ble til at jeg måtte ta en vegg om gangen, flytte unna rotet for å strippe gammel tapet, få opp ny, male og skru opp veggskinner til hyllene, og så flytte rotet tilbake for å frigjøre en annen vegg osv...

Nå er boden straks klar, jeg har bare igjen hjørnet bak døra og rundt sikringsskapet. Veggene har blitt svakt lyseblå, tenkte det kunne bli en fin og nøytral bakgrunn for anlegget frem til jeg evt får montert en backdrop på veggene. Taket skal males og nytt gulv skal legges, men det går greit å ta til slutt siden alt nå henger på veggene. PC-pulten skal også fjernes, jeg skal kjøpe en kjøkkenbenk på IKEA og lage arbeidsbenk langs det meste av øvre vegg (under anlegget), og en del av denne blir arbeidsplass med PC.

Denne uka begynte ferien, og alt lå til rette for å ta unna den siste biten av veggene. Trodde jeg... Å neida, nå ville madammen plutselig ha ny terrasse, og begynte å rive opp de gamle gulvbordene! Så mye for løftene om å ikke starte noen nye prosjekter før boden var ferdig..!Angry

Vel, idag har jeg kappet og kjørt vekk de gamle gulvbordene (og endel annen søppel) og kjøpt inn nye materialer til gulv og levegg, så da kan hun kose seg der ute i sola mens hun holder på. Jeg for min del skal gjøre ferdig boden...WinkTongue

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 07 august 2010 at 20:00
Da er boden så og si ferdigstilt, ble litt ryddigere her nå..!:



Kjøpte en haug med plastkasser på Europris og fikk pakket ned alt rotet som lå løst rundt omkring, laget en oversikt i Excel så jeg enkelt kan finne igjen sakene senere. I tillegg fikk jeg ryddet opp og organisert hobbyrelatert litteratur og annet stæsj:



Kjøkkenbenken fra IKEA viste seg å være et ypperlig valg som arbeidsbenk, masse plass å jobbe på her. På veggen over benken (under anlegget) har jeg tenkt å lage småhyller og oppbevaring til småverktøy, maling, pensler osv:



Det som gjenstår er å skru fast hylleplatene og benkeplata, nå ligger de bare løst oppå knektene. I tillegg skal jeg skru opp panelovnen igjen, få opp en tastaturhylle under benkeplata og legge nytt gulv. Regner med å være helt i mål i løpet av morgendagen, slik at jeg kan fortsette med anlegget heretter.

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 08 august 2010 at 12:18

Nice! Viktig å ha et hyggelig arbeidsmiljø! Thumbs Up



-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Ørjan
Date Posted: 08 august 2010 at 12:24
Men.....Wink
Ser ut som du har glem kjøleskap til drikkevarene....Shocked


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Svein_H
Date Posted: 08 august 2010 at 14:11
Sant det, Tore. Fant ut at alt rotet var direkte uinspirerende og demotiverende, det var derfor jeg måtte ta tak og gjøre noe med det.

Alt til sin tid, Ørjan, alt til sin tid...Wink

Svein





-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 10 oktober 2010 at 19:43
Oppdatert, nye bilder ligger øverst på første side.

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 31 oktober 2010 at 10:33
Oppdatert, nye bilder ligger øverst på første side.

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: øystein lb
Date Posted: 31 oktober 2010 at 19:59
Kan annbefale og klippe vekk den stygge omleggings mekanismen på Peco vekslene se her hva vi gjorde i TMJK: http://blog.tmjk.no/?p=1196 - http://blog.tmjk.no/?p=1196




-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: ses
Date Posted: 31 oktober 2010 at 23:03
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Kan annbefale og klippe vekk den stygge omleggings mekanismen på Peco vekslene se her hva vi gjorde i TMJK: http://blog.tmjk.no/?p=1196 - http://blog.tmjk.no/?p=1196


Nå ser det ut som om han bruker Pecos egne vekselmotorer, og da er det nok ikke så lurt å klippe bort festene for de.


-------------
Svein S


Posted By: Svein_H
Date Posted: 01 november 2010 at 08:06
Ja, de er ganske klumpete originalt de vekslene, jeg er enig i det. Nå har jeg allerede klargjort for motorer montert rett under vekslene, men ingenting er hugget i stein ennå. Jeg tror det skal være mulig å montere motorene ved siden av vekslene, på undersiden av topplata, med stag frem til vekslene, lurer på om jeg trenger de overdimensjonerte svillene da eller om jeg kan fjerne de. Skal sjekke opp det litt nærmere.
 
Jeg har lyst til å bruke opp de vekselmotorene jeg allerede har kjøpt inn nå i første omgang, men kan jo vurdere servoer eller evt Tortoise senere. Takk for tipset!
 
Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: øystein lb
Date Posted: 01 november 2010 at 16:55
Har jeg forstått det riktig så må du ha fjæra som er på vekselen hvis du bruker Peco vekselmotor.

-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: Svein_H
Date Posted: 01 november 2010 at 18:05
Fjæra må jeg beholde ja, siden det er den som holder tungene presset mot ytterskinnene. Men selve fjærenheten er ikke festet til de to grove svillene, den er festet til den ene svilla foran. Da bør det være mulig å skave av de to svillene litt, så de ikke virker så store i forhold til de andre, men jeg vil fortsatt ha den lille klumpen mellom skinnene da.

Sitter og ser på en sporveksel nå (jeg bruker Peco C75 Electrofrog, hvis det utgjør noen forskjell), og det er faktisk mulig å skave av endel av de to store svillene uten at jeg ødelegger festehullene til vekselmotoren. Det er svillestørrelsen som er mest ødeleggende for min del, ikke nødvendigvis fjæra i midten.

Utfra det jeg kan se virker det heller ikke til å være noen stor oppgave å fjerne hele greia inkludert de to store svillene, men da må jeg finne en annen måte å holde tungene presset inntil skinnene på. Da spørs det om det er verdt bryet hvis jeg ikke skal kutte ut Peco-motorene helt...

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: øystein lb
Date Posted: 01 november 2010 at 21:03
Selv ville jeg bare lagt dem i skrot skuffen og kjøpt servoer herifra:  http://www.tamvalleydepot.com/home.html - http://www.tamvalleydepot.com/home.html

Det er disse vi bruker på TMJK. I neste MJ-Bladet komemr det en artikkel om dette.

Du trenger vel 12-14 servoer, så dette vil lønne seg, iforhold til Tortoise.

Jeg har ikke tall på hvor mye penger jeg har brukt på ting jeg aldri vil bruke til noe! 
Og de fleste har vel det!


-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: Svein_H
Date Posted: 02 november 2010 at 07:40

Jeg har allerede kjøpt inn det jeg trenger av Peco-motorer og tilbehør, men jeg skal tenke på det. Det har ingenting med pengene å gjøre, men jeg er opplært til å bruke opp det jeg har før jeg investerer i noe nytt. Det skal bli spennende å lese artikkelen hvertfall, servoer virker veldig interessant!

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: ses
Date Posted: 02 november 2010 at 08:21
Når man har vekselmotorer som fungerer så bruker man selvsagt dem først. Jeg skjønner at skoleungdommen synes det er greit med bruk og kast, Øystein, men oss eldre som er oppflasket med idealer om ombruk og kanskje kjøpe brukt eller bruke bortlagte ting til nye formål, får pengene til å strekke langt lenger. Å investere 100-150 per veksel, når man ikke trenger det, virker å være dårlig økonomiforvaltning.

-------------
Svein S


Posted By: Stian
Date Posted: 02 november 2010 at 09:44
Har en del Peco motorer selv. De funker helt fint til sitt bruk om man ikke er en ekstrem nagleteller som absolutt må ha tortoise motorer.Smile

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: ses
Date Posted: 02 november 2010 at 10:16
Nagleteller? Ingen skal se pensemotorene uansett, så hva har det med nagletelling å gjøre?

-------------
Svein S


Posted By: Stian
Date Posted: 02 november 2010 at 11:23
Tortoise sine går jo over sakte, mens peco sine er mere slik : kikk! så er vekselen skiftet overWink Det er litt tidsforskjell på dem. Vil man ha så forbilde tro som mulig. velg tortoise.
Vil man bare ha vekselmotorer så velg for all del peco om du vil spare noen konasjerSmile
Bruker/brukte Peco sine motorer, funker helt fint. Men jeg kommer nok til å kjøpe tortoise motorer med tiden selv.


-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: eika
Date Posted: 02 november 2010 at 12:33
Det er over 20 år siden jeg la min første Peco electrofrog veksel på Horten Modelljernbaneklubbs daværende N-skala anlegg, og opp gjennom de 20 årene har det blitt en god del veksellegging i både N og H0 skala..
 
Når det gjelder strømtilførselen til hjertestykket, så ville ikke jeg lagt ledninger ned fra hver enkelt sporveksel på et slikt lite seksjonsanlegg. Jeg ville hentet de to polene fra strømfordelingen/loddelisten jeg er sikker på du uansett vil ha liggende under hver seksjon. Dermed blir det mindre hull og sikting for å få vekselen på plass i utgangspunktet. Men tverrforbindelsen mellom de to skinneprofilene på hver side er helt klart noe jeg ville beholdt da den er en forbedring av strømløpet i vekselen.
 
Det finnes og ferdige braketter man kan feste motoren i på forhånd slik at man slipper sage ut et like stort hull som hele motoren i plata. Bruker man slike holder det med et 10mm hull. Dermed kan man samtidig få fjernet de lange svillene slik Øystein snakker om. I Hortensklubben lagde faktisk et av medlemmene slike festeplater i 3mm finer og så festet vi motoren i disse før vi skrudde finerplaten opp i anlegget underfra.
 
Rent prismessig er det ikke de store forskjellene på de forskjellige alternativene. En tortoise koster ca. 160,- mens en Peco PL10WE ("Norgesmotoren" som jeg kaller den etter at den dukket opp i Pecos nyhetsbrosjyre ett år etter at jeg foreslo den for dem på NürnbergmessenWink) med en PL15 bryter for polarisering og tilbakemelding blir samme sum. Bruk av servo kan se billigere ut, men den har jo i utgangspunktet heller ingen tilbakemelding eller polaritetsmulighet så også der må man henge på fordyrende tilleggsutstyr. Så totalt sett tror jeg ikke det blir så fryktelig mye billigere
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: ses
Date Posted: 02 november 2010 at 12:56
 
Originally posted by eika eika wrote:

... Bruk av servo kan se billigere ut, men den har jo i utgangspunktet heller ingen tilbakemelding eller polaritetsmulighet så også der må man henge på fordyrende tilleggsutstyr. Så totalt sett tror jeg ikke det blir så fryktelig mye billigere

I utgangspunktet er jeg enig.

Jeg finregnet litt på dette i helga, og hvis man må kjøpe ferdig tilbakemeldingsutstyret som servoene trenger, samt monteringsholder, så blir prisen omtrent det samme som for en Tortoise, litt avhengig av hvor og hvordan man handler både det ene og det andre, i hvor stort antall, hvordan man får distribuert styringen til servoene osv. Har man plass er slik sett Tortoisen enklere i og med at alt kommer ferdig i én pakke. Slik sett er nok servo-løsningen ennå noe for de mer viderekommende eller de som vil teste ut slikt.  

Servoen er prismessig betydelig gunstigere (60-70 % av Tortoise-pris) hvis man ikke trenger tilbakemelding eller styring av skinnekryss, eller man kan ordne det billig på annen måte. Man sparer enda $2,50 hvis man ikke trenger monteringsholderen som markedsføres sammen med servoen. Denne holderen er grei å bruke, men slett ikke nødvendig for ellers hendige personer.

Hvis man har dårlig plass under, så vil servoløsningen være en løsning der tortoise blir for stor, da servomotoren er betydelig mindre.





-------------
Svein S


Posted By: Henning L
Date Posted: 02 november 2010 at 17:32
Originally posted by ses ses wrote:

Når man har vekselmotorer som fungerer så bruker man selvsagt dem først. Jeg skjønner at skoleungdommen synes det er greit med bruk og kast, Øystein, men oss eldre som er oppflasket med idealer om ombruk og kanskje kjøpe brukt eller bruke bortlagte ting til nye formål, får pengene til å strekke langt lenger. Å investere 100-150 per veksel, når man ikke trenger det, virker å være dårlig økonomiforvaltning.


Hehe ... http://www.youtube.com/watch?v=-eDaSvRO9xA - But you try and tell the young people today that... and they won't believe ya'. 




-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: ses
Date Posted: 02 november 2010 at 17:41
Jeg har merket det i TMJK, ja.

-------------
Svein S


Posted By: Henning L
Date Posted: 02 november 2010 at 17:56
Ja, vi burde jo eksempelvis gjenbrukt alt code 100-sporet framfor dette jåleriet med code 75 ... Wink

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Svein_H
Date Posted: 02 november 2010 at 18:05
Originally posted by eika eika wrote:

... Når det gjelder strømtilførselen til hjertestykket, så ville ikke jeg lagt ledninger ned fra hver enkelt sporveksel på et slikt lite seksjonsanlegg. Jeg ville hentet de to polene fra strømfordelingen/loddelisten jeg er sikker på du uansett vil ha liggende under hver seksjon. ...


Er litt usikker på hva du mener her. Jeg har tenkt å ha en DCC-"buss" med forgreninger under hver seksjon, og PL15 brytere til å styre hjertestykkene. Fra bussen går det tilførselsledninger til sporvekslene og PL15-bryterne, og videre fra bryterne opp til hjertestykket. Tanken er at jeg kan legge om vekslene manuelt i første omgang, med motorer og brytere montert, og koble vekselmotorene til en egen AC-krets fra Märklintrafo når jeg får bygget kontrollpanelet senere.

Originally posted by eika eika wrote:

... Det finnes og ferdige braketter man kan feste motoren i på forhånd slik at man slipper sage ut et like stort hull som hele motoren i plata. Bruker man slike holder det med et 10mm hull. Dermed kan man samtidig få fjernet de lange svillene slik Øystein snakker om. ...

Det var slike braketter jeg tenkte på hvis jeg skal fjerne de lange svillene, evt den typen som lar deg montere motoren ved siden av vekselen, men den funker kanskje ikke på undersiden. Men jeg har muligens driti på draget siden jeg har kjøpt vanlige PL10W uten den lange pinnen...Confused Går det å bytte pinnen på disse, eller må det litt "hjemmesnekring" til for å bruke de brakettene (evnt hjemmelagde) med PL10W?

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: ses
Date Posted: 02 november 2010 at 18:48

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Ja, vi burde jo eksempelvis gjenbrukt alt code 100-sporet framfor dette jåleriet med code 75 ... Wink

Selvsagt - og filt de med håndfiler ned til code 75 først. Pig



-------------
Svein S


Posted By: Stian
Date Posted: 02 november 2010 at 20:51
Svein A: IKKE monter motorer oppå anlegget! det er noe av det styggeste man kan gjøre! det er IKKE pent. Har gjort dette selv/ stefaren min gjorde det, så jeg hadde to dumme motorer stående på anlegget som ikke kunne dekkes til på en fin måte....

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Svein_H
Date Posted: 03 november 2010 at 07:36
Jeg har ikke tenkt å montere motorene oppå anlegget, jeg bare lurte på om de brakettene også kunne brukes på undersiden, men det ser ikke slik ut.
 
Svein
 


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Stian
Date Posted: 03 november 2010 at 17:15
Nei. de gjør ikke det. man må ha de andre brakettene. jeg gikk på den samme smellen selv.

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Svein_H
Date Posted: 03 november 2010 at 17:36
OK, takk for infoen, da kan jeg slå fra meg den tanken. Jeg får gjøre som opprinnelig planlagt på de to seksjonene hvor jeg allerede har laget hull til motorene, så kan jeg prøve å forlenge pinnene og bruke braketter på den siste seksjonen.

Hmm... Kanskje se om jeg får forlenget pinnene først som sist, så kan jeg evt tette igjen de hullene jeg har laget og bruke braketter der også. Da slipper jeg styret med å dekke hullene under vekslene, og kan også få fjernet de stygge svillene.

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Stian
Date Posted: 04 november 2010 at 00:13
Hvilken maling bruker du på modulkassene? og hva er prisen?

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Svein_H
Date Posted: 04 november 2010 at 06:00
Den grønne malingen er Lady Interiør 15, vannbasert. Den fikk jeg gratis på Maxbo, de hadde to liter som var feilblandet, så fargekoden aner jeg ikke. Den brune på topplata er en fargeprøve med Harmoni Vegg 10, også vannbasert, den kostet 70kr for en halvliter om jeg husker rett. Fargekoden er S7010-Y70R, plukket ut på ren synsing ut fra fargekartet deres.

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 10 november 2010 at 14:33
Oppdatert, nye bilder ligger øverst på første side.

Svein

-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 28 november 2010 at 15:47
Oppdatert, nye bilder ligger øverst på første side.

Svein

-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Stian
Date Posted: 28 november 2010 at 17:23
Dette ser veldig bra ut til nå! veldig gjennomtenkt og bra laget!Smile gleder meg til det kommer landskap på dette!Smile

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Svein_H
Date Posted: 29 november 2010 at 07:53
Takk for det, Stian. Jeg både gleder og gruer meg til jeg skal begynne med landskapet, har aldri prøvd meg på det før. Heldigvis er det mange som er utrolig flinke og som deler kunnskapene og teknikkene sine med andre, både her på forumet og andre steder, så jeg håper jeg kan klare å få til noe.
 
Svein
 


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Ludvig
Date Posted: 29 november 2010 at 15:21
Hvordan har du tenkt til å lage landskapet? (stigninger og gress/trær)

-------------
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).


Posted By: Svein_H
Date Posted: 29 november 2010 at 20:07
Jeg tenkte å bruke fluenetting og fugeskum, slik flere andre her på forumet har gjort. Gress og trær har jeg ikke tenkt noe særlig på ennå, men har veldig lyst til å prøve å lage trærne selv.

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 29 november 2010 at 20:59
Det beste du kan gjøre er å ta en tur innom en lokal klubb for inspirasjon.  Ta gjerne kontakt med meg om du ønsker å få en gjennomgang av hvordan vi lager landskap på Skaarerbanens moduler. 

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Ludvig
Date Posted: 29 november 2010 at 21:03
hvis du skal lage blad trær er det bare å spørre meg om et tips eller to ;)


-------------
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).


Posted By: Svein_H
Date Posted: 30 november 2010 at 07:36
Jeg sier tusen takk for tilbudene, ikke usannsynlig at jeg kommer til å benytte meg av de!Thumbs Up
 
Svein
 


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Ludvig
Date Posted: 30 november 2010 at 14:02
http://home.online.no/~bjornrl/trebygging.htm - http://home.online.no/~bjornrl/trebygging.htm

-------------
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).


Posted By: Svein_H
Date Posted: 01 desember 2010 at 08:30
Takk for linken Ludvig, det er noe sånt jeg tenker på ja. http://cs.trains.com/TRCCS/forums/t/141782.aspx - Her er en interessant tråd i et annet forum, med noe av den samme teknikken med litt andre materialer.
 
Svein
 


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 01 desember 2010 at 09:02
http://www.tw-music.de/modellwelt/Nadelbaumbau/index.htm





-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: Svein_H
Date Posted: 02 desember 2010 at 11:05
De bartrærne der var lekre, takk for linken Ove! Nå er tysken min rimelig rusten, men bildene er ganske selvforklarende så det skal vel gå greit.
 
Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 19 desember 2010 at 17:09
Oppdatert, nye bilder ligger øverst på første side.

Svein

-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: AT
Date Posted: 19 desember 2010 at 19:54

Har du bilde av den andre sida av vekselen.

 Er det sånn å forstå at plata dekker over et større hull i underlagsplata og itillegg fungerer den som feste for vekselmagneten?


-------------
AT


Posted By: Svein_H
Date Posted: 19 desember 2010 at 20:57
Har dessverre ikke noe bilde av vekselen fra oversiden, men det er en helt original Peco Electrofrog uten modifikasjoner (annet enn at forbindelsene på undersiden er fjernet, se nærbildet).

Plata er ganske enkelt tynn svart kartong som jeg klippet til, laget hull til tappene på motoren og et avlangt spor i midten til omskifterpinnen, så monterte jeg motoren til vekselen med kartongen mellom.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 28 desember 2010 at 15:32
Da var madammen ferdig med A-Forden. Det er den aller første Jordan-modellen hun har bygd, syns resultatet ble kjempebra!Smile Skiltene laget jeg utfra bilder av de ulike bokstavene og tallene (fant ingen passende font i Word) som ble satt sammen i PSE, skalert ned og printet ut på semi-gloss fotopapir. Registreringsnummeret er hennes ide, en litt personlig vri (vi møtte hverandre 28/11 for to år siaWink):









Hun er allerede igang med bil nummer to, samme modell men denne gangen i olivengrønn med svart tak, gule felger og hvite dekksider.

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 28 desember 2010 at 15:39
Den såg jo flott ut for å være et første bygg. Eneste som man kan si, men det er nå når man ser forstørrede bilder, er at hun bør bruke tynnere maling. Eller helst spraye modellen. Da vil det bli mindre penseldrag i lakken.

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Svein_H
Date Posted: 28 desember 2010 at 15:58
Malingen var godt tynnet ut, og kompressor / airbrush står på ønskelista, bare så det er sagtWink.

Hun var ikke helt fornøyd med finishen, og prøvde ut flere teknikker for å fjerne penseldragene. Det endte vel opp med 7-8 strøk før den var klar, og da er det klart det syns på så store bilder. På den neste bilen skal hun bruke svamp i stedet for pensel, hun syntes det ble bedre da, og mellom strøkene skal det pusses bedre enn den første gangen.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Øyvind Ø.
Date Posted: 28 desember 2010 at 18:31
Flott arbeid av "madammen". ClapHar selv liggende 8-10 byggesett fra jordan ( 1 ferdig)
og vet hvor mange bittesmå deler det er.
Ser at sidevinduet er halvt nede? skal det være slik eller har du (hun) kutta det sjøl?


-------------
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?


Posted By: Stian
Date Posted: 28 desember 2010 at 20:06
Hva med å spraye på lakk med sprayboks?Smile

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Svein_H
Date Posted: 28 desember 2010 at 21:48
Øyvind: Det er endel smådeler ja. Ikke akkurat lett å få øye på et tanklokk som har falt ned og ligger på gulvet, tro meg, vi har prøvd..!Wink Alle vinduene må klippes ut fra et stort stykke plast (6 biter til denne bilen), så hun valgte å ha det ene vinduet litt åpent som variasjon. I tillegg har hun vridd framhjulene litt siden bilen skal stå parkert uten fører.

Stian: Tanken er å skaffe airbrush med tia, men nå i starten har vi kun pensel å jobbe med. På den neste bilen skal hun jobbe litt mer med hvert strøk og tynne ut malingen enda mer, så da regner vi med at resultatet blir bedre.

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 31 desember 2010 at 15:41
Da er hjulene og interiøret til bil nr 2 klare:





Karosseridelene har også fått et par (veldig) tynne lag med grunning på spray:



Selv er jeg nesten ferdig med skinneleggingen:



Jeg begynte med de korte skinnebitene ut mot endene, og limte de fast mens seksjonene var boltet sammen. Etter at limet hadde tørket loddet jeg fast skinneendene til skruene, deretter kuttet og tilpasset jeg den lange skinnebiten i midten. Jeg loddet på tilførselsledninger, tredde lasker på endene og limte den fast, når limet har tørket skal jeg skyve laskene ut og på plass før jeg lodder skjøtene.

Kun 8 timer og 16 minutter igjen av året nå, men med litt innsats vil jeg kanskje kunne kjøre mitt første tog mens det ennå er 2010..!Big smile

Svein






-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 31 desember 2010 at 15:52

Strålende! Hjulene var jo suverene!

Vil anbefale deg (dere) å lime sammen karosseriet før dere lakker videre. Lim det sammen og sett det på en slik stikke du har delene på nå. Perfekt å holde i mens man lakker rundt modellen, så er det jo bare å sette fra seg modellen i plata for tørking.

Blir denne sølvfarget? Her i Bodø går det en gammel 30-taller (husker ikke merket på den) med slike gule hjul og sølvfarget karosseri.



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Andreas
Date Posted: 31 desember 2010 at 18:28
Artig å følge med, SveinThumbs Up

Driver med skinneleggingen selv. Må si denne biten er litt mer omfattende i likestrøm enn det jeg er vant med fra vekselstrøm, men det går vel fremover på sett og vis med stasjonen min også.
Jeg har gjort det samme som deg og loddet tilførselsledninger som igjen skal kobles inn på en gjennomgående som forsyner alle punktene med strøm. Funderer litt på hvordan jeg skal koble alle tilførselsledningene inn på den gjennomgående kablen på en fornuftig måte. Hvordan har du koblet dette?


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Svein_H
Date Posted: 31 desember 2010 at 21:16
Jeg må på vegne av min samboer få takke for de fine ordene Claes, det er hun som står for all bilbyggingen herSmile.

Vi har tenkt tanken om å montere karosseriet før maling, men blir det ikke veldig kronglete å få limt på plass vinduene etterpå? Hun har vel tenkt å ta et par strøk før hun limer på vinduer og setter sammen karosseriet, så går hun over hele greia igjen etterpå. Bilen blir olivengrønn med svart tak og svarte skjermer, det er bare grunningen som ser sølvaktiv ut. Hun fant endel bilder på nettet som vi tar utgangspunkt i når det gjelder fargene.

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 31 desember 2010 at 21:33
Artig at du følger med AndreasSmile.

Det er endel mer kabling enn jeg var vant til fra min periode med 3-skinne ja, men jeg håper jeg har fått lært hvertfall etpar ting de to årene som har gått siden jeg konverterte.

Jeg har faktisk ikke strukket bussledninger under seksjonene ennå, der har jeg bare 96 (måtte telle de...) løse ledninger slik ståa er nå. Jeg har laget meg en fargekode da, som jeg håper vil gjøre det enklere å sette sammen alt etterpå:

- Blå til skinnene nærmest meg
- Brun til skinnene nærmest veggen
- Lilla mellom hjertestykke og bryter på vekselmotor
- Rød og grønn til vekselmotorene (hhv avvik og rett fram), AC-krets fra Märklintrafo
- Gul/grønn som felles retur på AC-kretsen

Jeg kommer til å bruke koblingslister (sukkerbiter) mellom de tynne ledningene og de grovere bussledningene, på den ene siden av koblingslistene vil flere av polene bli koblet sammen der det er aktuelt. Koblingslistene blir plassert rundt omkring under seksjonene for at de tynne ledningene skal bli kortest mulig, derfra vil bussledninger bli samlet, loddet sammen og bli strukket langs spantene og ut til seksjonsendene for videre kobling ned til kontrollpanelet (når jeg kommer så langt at jeg får laget det). Jeg har tenkt å splitte kablingen til de ulike seksjonene allerede ved kontrollpanelet, slik at jeg får separate sett med kabler bundlet sammen til hver seksjon.

Det er helt sikkert andre måter å gjøre dette på. Dersom jeg hadde bygget et større og sammenhengende anlegg hadde jeg nok kanskje valgt en litt annen metode, men jeg vil at hver seksjon skal være mest mulig uavhengig av de andre.

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Stian
Date Posted: 31 desember 2010 at 21:50
Dette er en av mine favoritt weblogger!Thumbs UpClap Tror denne deler plass med Jevistad sin! utrolig gøy å lese her. og jeg gleder meg som nevnt tidligere til å se når det kommer landskap på! Big smile

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Svein_H
Date Posted: 01 januar 2011 at 11:08
Jon Einars arbeid er nok i en helt annen klasse enn mitt, Stian, men artig at du setter pris på det jeg gjør da hvertfallSmile

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 01 januar 2011 at 12:22
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Jeg må på vegne av min samboer få takke for de fine ordene Claes, det er hun som står for all bilbyggingen herSmile.

Vi har tenkt tanken om å montere karosseriet før maling, men blir det ikke veldig kronglete å få limt på plass vinduene etterpå? Hun har vel tenkt å ta et par strøk før hun limer på vinduer og setter sammen karosseriet, så går hun over hele greia igjen etterpå. Bilen blir olivengrønn med svart tak og svarte skjermer, det er bare grunningen som ser sølvaktiv ut. Hun fant endel bilder på nettet som vi tar utgangspunkt i når det gjelder fargene.

Svein

Jeg hadde skjært til vinduene før jeg limte sammen karosseriet. Etter lakkering hadde jeg montert inn vinduene med pinsett å Cristal Clear, evt. hvitlim. Ikke bruk superlim! Når den tørker damper den og kan gi melkehvite merker på gjennomsiktig plast.



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Stian
Date Posted: 01 januar 2011 at 14:04
Svein A: den og din weblogg deler førsteplassen på mine favoritt webloggerWink

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Svein_H
Date Posted: 04 januar 2011 at 08:16

På søndag fyrte jeg opp anlegget for første gang, og hadde en relativt sett meget vellykket testkjøring. Alle koblinger funka som de skulle, og ingen av lokene mine sporet av!Smile Det eneste problemet var at 26c-loket mitt kortsluttet på et bestemt punkt i den krappeste kurven, så der må jeg sjekke litt nærmere hva som kan være galt.

I går ble det ikke gjort stort. Jeg fikk ikke testet svingskiva på søndag, så jeg puslet litt med den. Fant ut at jeg hadde koblet polariteten feil, så bare jeg fikk byttet om på de to ledningene til broskinnene gikk det bra. Fikk også programmert inn to stopp og fjernet de fabrikkprogrammerte stoppene uten problemer, samt omprogrammert alle lokene mine slik at adressene tilsvarer loknumrene. 31b-loket fra Brimalm ligger dessverre fortsatt i esken sin da, har ikke somlet meg til å skaffe dekoder til den ennå...Cry 
 
I kveld skal se se om jeg får rengjort skinner og hjul, slik at lokene går litt penere. Skal også se om jeg får tatt noen bilder og lagt ut.
 
Svein
 


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 06 januar 2011 at 17:44
Kommer heretter til å legge ut oppdateringer og bilder bakerst i tråden, det blir så voldsomt mange bilder å laste inn på en gang hvis alt skal ligge på første sia.

Her er noen bilder fra anlegget slik ståa er nå:

Venstre seksjon, buttsporet nærmest kamera er bare lagt midlertidig:


Midtre seksjon, med lokene mine (unntatt det ene som fortsatt mangler dekoder) parkert etter prøvekjøring:


Høyre seksjon, de to buttsporene er bare lagt midlertidig:


Under sporet ut til svingskiva har jeg brukt 1mm finer som er lagt i flere lag gradvis for å bygge opp rampa. Svingskiva mangler fortsatt mange løse detaljer som ennå ikke er montert:


Kurven som leder videre fra anlegget og ut til staging. Den ekstra lange enden skal festes til neste seksjon før jeg kapper skinnen, for å unngå knekk i skjøten der. Her har jeg brukt småbiter av 1mm finer og lagt under den ytre skinna for å få litt overhøyde. Dette er kurven som 26c kortslutter på, så jeg må jobbe litt mer for å finne og fjerne årsaken til dette:


Her ses høyre halvdel av anlegget:


Og her er venstre halvdel:


Jeg ser nå at tenderen på 26c har sporet av, det la jeg ikke merke til da jeg tok bildene... Embarrassed

Videre så er neste Jordan-modell nesten klar til montering (rettere sagt; den blir montert nå, disse bildene er fra i går). Denne gangen har hun brukt 5 lag med klarlakk, i tillegg til et uvisst antall lag med grønt og svart siden hun pusset ned flatene flere ganger:






Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Stian
Date Posted: 06 januar 2011 at 18:20
Misunner deg den flotte lokparken! blir flott dette!

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Svein_H
Date Posted: 06 januar 2011 at 20:57
Takk for detSmile. Jeg har vært veldig heldig da, både Di2 og 24b fikk jeg tak i brukt lenge etter at de var utsolgt.

-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 07 januar 2011 at 19:18
Et par bilder av den ferdige bilen i mer passende omgivelser:





Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 07 januar 2011 at 19:26
Strålende!!! Savner bare registeringsnr. på bilen! Nå har hun virkelig fått det til! Artig med de hvite dekksidene. Ikke så ofte man får se det på modellbiler.

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Svein_H
Date Posted: 07 januar 2011 at 19:40
Jeg syns også bilen ble knallbra. De manglende skiltene er min feil, det skal liksom være min oppgave men jeg har ikke fått ræva i gir...Embarrassed



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: jevistad
Date Posted: 07 januar 2011 at 20:20
Nydelig arbeid med den bilen, spesiellt når man vet hvor nådeløse slike nærbilder kan være.

-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Svein_H
Date Posted: 11 januar 2011 at 17:50
Takk for de positive tilbakemeldingene, det satte hun stor pris på!Smile

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 29 januar 2011 at 08:54
Ikke stort som skjer med anlegget for tia. Vi har akkurat startet prosessen med å selge leiligheten og kjøpe større hus, så tankene er naturlig nok andre steder. Men anlegget er ikke helt glemt da, jeg har lagt inn reservasjon på den største boden til hobbyrom, og jobber med å tenke ut hvordan jeg kan bruke om igjen seksjonene mine i et areal som er nesten tre ganger så stort...Wink

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Stian
Date Posted: 29 januar 2011 at 12:48
Hva med å da bruke stasjonen som den er. men å la det gå litt tid før det går inn i en kurve? så kan du bruke de andre modulene på et senere tidspunkt på banen?Smile

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Svein_H
Date Posted: 29 januar 2011 at 16:01
Litt usikker på hva du mener med "de andre modulene" Stian, stasjonen min består av 3 seksjoner og er det eneste jeg har bygget så langt. Tenker du kanskje på resten av sporplanen min rundt rommet? Den vil jeg da gå bort fra, siden målene ikke lenger er aktuelle. Jeg vurderer imidlertid å legge inn en ekstra seksjon mellom to av disse for å forlenge stasjonsområdet og sporene litt.

I tillegg har jeg lyst til å lage en kort seksjon til venstre for svingskiva slik at jeg får plass til en ringlokstall der, og samtidig øke kurveradien på svingskiveseksjonen til 750 mm.Den kurven der må jeg uansett jobbe litt mer med, siden to av lokene mine har litt problemer akkurat der.

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Stian
Date Posted: 29 januar 2011 at 17:57
Ja jeg tenkte på de andre moduleneSmile
Jeg liker ideen din med å forlenge stasjonen. kansje du kan lage et sidespor som strekker seg et stykke og går til en tømmer industri også? tror det kunne vert litt tøftApprove

Men stå på! jeg gleder meg til neste oppdatering!


-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Svein_H
Date Posted: 29 januar 2011 at 18:49
Hva slags tømmerindustri ser du for deg? Jeg har et spor for tømmeromlasting da, men industripreget vil jeg ha meg frabedt utpå landsbygda på 30-40-tallet...Wink

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Stian
Date Posted: 29 januar 2011 at 19:40
Temkte på et sagbruk eller et treffelings område der de laster opp tømmer på N2 vogner feks da det var enklere å legge spor dit enn å lage veiWink


-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Svein_H
Date Posted: 22 mars 2011 at 18:18
Nå er det vel på tide å få liv i denne tråden igjen. Med planer om huskjøp og flytting ble det meste satt på vent en periode, men nå ser det ut til at det kan bli litt mer aktivitet framover.

Madammen har et nytt prosjekt gående, en A-Ford 1928 pickup denne gangen:





Selv har jeg planer om å få limt ned de siste løse skinnebitene og få ferdig kablingen på undersiden av seksjonene, deretter må jeg vel prøve meg på litt landskapsbygging.

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Stian
Date Posted: 22 mars 2011 at 19:14
Hvor bestillte du den pickupen? jeg har forsøkt stavanger lok og vognfabrikk uten hell i over ett år nå.

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Svein_H
Date Posted: 22 mars 2011 at 19:53
En kamerat tok den med fra USA, han er over hvert år sammen med kone og barn for å besøke familien hennes. Har du prøvd å bestille direkte fra f.eks Walthers?

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 08 mai 2011 at 17:11
Dette blir vel min siste oppdatering i denne tråden. Nå er huskjøpet i havn, omsider (!), og jeg har så smått begynt planleggingen av et nytt og større anlegg i nye lokaler. Da syns jeg liksom ikke trådtittelen her vil stemme så bra lenger, så om litt blir det vel en ny blogg og en litt annen tittel tenker jeg.

Takk til alle som har tittet innom!Smile

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Ørjan
Date Posted: 08 mai 2011 at 20:12
Lykke til me nytt hus og nytt anlegg... (i planlegging)

-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: helleland
Date Posted: 02 november 2011 at 11:45
Hei Svein. Når du lodder på denne måten, slipper du da å ha isolasjonslask? Og hva med den tråden til høyre i bidet? Ser jeg har sånne på vekselene mine her... Må innrømme at elektriker vil jeg aldri bli! Embarrassed




-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: Svein_H
Date Posted: 02 november 2011 at 12:21
Heisann SteinSmile
 
Som du ser bruker jeg Peco Electrofrog sporveksler med original Peco motor og tilbehørsbryter. Dersom du skal bruke Tortoise eller noe annet vil jo tilkoblingene se litt anderledes ut, men på Electrofrogveksler må du uansett bruke isolerlasker ved de to skinneendene ut fra skinnekrysset / hjertestykket (ut fra den lilla ledningen til høyre på bildet).
 
Siden jeg bruker bryteren til å styre polariteten til skinnekrysset må dette isoleres fra resten av vekselen, det har jeg gjort ved å fjerne de to forbindelsene på undersiden av vekselen (omtrent midt på bildet, rett til høyre for den blå og den brune ledningen. Den lilla ledningen blir da koblet mellom skinnekrysset og bryteren (til venstre på bildet), slik at krysset blir matet enten via blå eller brun kjørestrømledning avhengig av stillingen på bryteren. Jeg har konsekvent brukt blå og brun til kjørestrøm på anlegget, viktig at disse ikke byttes om på noe sted da jeg kun har fargene å gå etter når jeg kobler de sammen på undersiden.
 
De andre ledningene til venstre på bildet er grønn og rød til vekselmotoren (hhv rett frem og avvik), og gul/grønn som felles retur. Tilbehør som vekselmotorer, lys o.l. blir matet fra en eldre Märklintrafo jeg hadde liggende, og er m.a.o en egen krets helt atskilt fra DCC-kablingen.
 
Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: helleland
Date Posted: 02 november 2011 at 12:35
Takker for det Svein! Tror jeg fikk med meg hvordan dette funker nå... Tror nok ikke jeg skal ha vekselmotor, men kanskje det hadde vært intrerresant å ha likevel. Da blir det isolasker på de 2 innerste skinnene på veksel ja. Fikk beskjed om dette da jeg kjøpte veksler på messen her vest. Wink Vi går på med godt mot, så får vi se om sikringene holder til slutt!

Må ha meg innkjøp av loddebolt og ledninger+++. Blir blå/brun her også da jeg fått tips om det før.
Dette forumet funker som det skal, når vi nybegynnere er i farta! LOL

Ha en fin onsdag, Svein! Hilse madammen.

Stein


-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net