Lillehammer stasjon |
Post Reply ![]() |
Page <1234 7> |
Author | ||
steinel ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Sitter ute i varmen og produserer betongelementer til min første perrong. 8 mm skummet PVC som er saget i 9 mm striper. Skjærer ned et hjørne slik at jeg får en ca 2 mm bred betongkant. På denne perrongen skal jeg legge subbus.
![]() |
||
![]() |
||
steinel ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Takk for kommentarer og innspill programmeringssporet og GETEL57. Lover å fortelle om erfaringene jeg får med løsningen jeg har valgt. Men det kan fort gå et par år før stasjonen min er ferdig nok til at det går an å kjøre rundt med litt automatikk. Nå blir det bare litt fram og tilbake. Moro det også
![]() |
||
![]() |
||
GETEL57 ![]() Veteran ![]() Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Har du sjekket den informasjonen som ligger på bogobit sidene?
Legger ved oppkobling for Märklin blokk og stoppstrekk i lenken |
||
Terje
|
||
![]() |
||
programmeringssporet ![]() Veteran ![]() Joined: 12 desember 2013 Status: Offline Points: 405 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei,
Jeg tror at en av grunnene til at du ikke får konsistente svar når det gjelder hvorden blokkene bør settes opp, er at dette avhenger av hvillen programvare du benytter, og hvilken grad av automatisering du velger. Valget av Marklin / 3-skinne, gjør også at dette er litt ukjent område for mange. På et annet lokket forum går det en ganske bra diskusjon, hvor det har endt opp med at han har valgt å bygge et testanlegg først, for å teste ut ulike deteksjonsmetoder og alle de populære styringsprogrammene, med de aktuelle digitalsentralene. Jeg har valgt å bygge blokkinndelingen mest mulig slik forbildet gjør det. Jernbaneverket/NSB tror jeg at har normalt en blokkdeteksjon for hvert togspor, og egne blokkseksjoner for sporveksler, men dette varierer nok også med når signalanlegget ble laget. På linje mellom stasjoner må det også være isolasjon ved hvert signal (linjeblokk). Aktuelle avvik fra 1:1 på en modelljernbane kan være : 1. kortere blokker på linje mellom stasjoner. Noen anbefaler tre blokker mellom stasjonene. Jeg tror det er den tredje blokkeni kjøreretning, som bør brukes til nedbremsing. 2. Egne blokker for veksler/vekselgater er kanskje noe overdrevet. Fordelen med å ha dem er at man kan lage logikk som hindrer omlegging av veksler, hvis det er noen tog i veksel-blokken. 3. Mange deler stasjonsporene opp i tre blokker, for å øke presisjonen ved nedbremsing og stopp. Jeg har ikke gjort det, men eksperimenterer med punktdeteksjon (Infra rødt eller Laser) som et tillegg. Men det er kanskje lurt å forberede til tre blokker - så kan du se om det blir nødvendig senere. 4. NSB/jernbaneverket har ikke spordeteksjon på alle sidespor. Det er nok en fordel å ha spordeteksjon på alle spor på en modelljernbane med automatisk kjøring. Min løsning for å unngå å måtte gjøre avvik fra NSB/Jernbaneverket løsninger, er å lage egen styringsprogramvare - slik at jeg får det som jeg vil - når jeg en gang kanskje blir ferdig. Jeg tror det viktigste rådet jeg kan gi er å forberede med isolering alle steder det kan være et potensielt behov, men ikke nødvendigvis lage blokker alle steder enda. (Statusen hos meg i dag er at deler av anlegget har blokkdeteksjon, andre deler har kun IR / Laser deteksjon, særlig der det er mye midlertidg spor med Roco Geoline eller Trix skinner (tilsvarende Marklin C-skinner). Begge deler fungerer men det er absolutt enklest å få presisjon i kjøringen der IR/Laser er plassert på riktige steder. Det er også ekstremt viktig å få en sikker deteksjon - hos meg fungerer IR mest stabilt, En annen fordel er at jeg kan telle vogner i togene med IR - dette kombinert med RFID brikker i vognene gir meg full kontroll ikke bare av tog og lokomotiver, men også posisjonen for hver enkelt vogn) |
||
![]() |
||
steinel ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Spor 1, 2, 3 og 4 er lagt og limt med kabling og kutt for tilbakemelding. Dette var veldig vanskelig og det har vært mange runder. Nå er jeg ganske nær originalen med slak kurve nordover på stasjonen. Det var/er også veldig utfordrende å finne ut av tilbakemeldigsblokkene. Jeg har lagt inn spørsmål overalt og fått noen få svar som alle er forskjellig. Jeg har prøvd å google og lese meg opp og endte til slutt med en blokk på 46 cm i hver ende av sporene og en blokk mellom de igjen. Teorien er at toget kommer til første blokk som blir en ren deteksjon, den lange i midten er en bremseseksjon og den siste er stoppblokk.
![]() |
||
![]() |
||
steinel ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Modul nummer 2 er skrudd sammen med den første modulen (egentlig nr.5). Da var det tid for en ny runde med sporplanlegging. Jeg var ikke fornøyd med første, andre, tredje... forsøk. Nå nærmer vi oss og har fått til den slake kurven på spor 1 og 2 som starter rett nord for stasjonsbygningen. Nå er sporplanen ganske riktig. Men jeg har valgt 2 spor over brua i sør for å få 2 spor rundt hele anlegget. Da kan jeg switche ytterste ringen til DC hvis noen feks har lyst til å se sin vakre BM88 rulle inn på Lillehammer stasjon.
![]() |
||
![]() |
||
steinel ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Modul nummer 2 er ferdig malt. Nå mangler skinneunderlaget oppå. Får det i morgen. 5 mm kork.
Vekt 7 kg. Første modulen ble til slutt 12 kg. ![]() Edited by steinel - 27 mai 2018 at 22:26 |
||
![]() |
||
steinel ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg hadde heller ikke tenkt særlig på kabelframføring og oppheng av disse. Det blir noen ledninger under for feedback, kjørestrøm og lys. Fant ut at det enkleste er å bore noen hull i tverrstagene til formålet.
Da skulle alt være klart så jeg kan lime XPSen inni ramma.
![]() |
||
![]() |
||
steinel ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Som nevnt var jeg nesten fornøyd med den første modulen. En ting som manglet var noe å skru fast decodere osv i. Her har jeg frest ned 2cm og limt inn en 6mm finerplate til formålet. Litt slumsete gjort, så det blir noe sparkling langs kanten. Vi ser også noen spor på ca 1,3mm for anleggene under XPSen. Det er fordi den ramma er litt for lav til at det går opp. 5mm støydemping + 50mm XPS + 21mm anlegg + 18mm hobbyplate = 94mm, så det skulle egentlig vært nok.......
![]() |
||
![]() |
||
steinel ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Tenkte kanskje noen har lyst til å se hvordan jeg lager mine moduler.
På tross av advarsler om XPS som underlag, tok jeg sjansen på det allikevel. Lurte først på Litex, men den harde overflaten virket som et trommeskinn. Jeg trenger noen centimeter for litt landskap og etter noen lydprøver gikk jeg for XPS med 5mm dempemateriale på toppen. Andre faktorer som spilte inn var vekt og stabilitet. Ellers var lett tilgjengelige og letthåndterlige materialer viktig. Jeg er nesten helt fornøyd med den første modulen, togene går stille og fint. Denne jeg holder på med nå er den eneste som blir helt flat, dermed enklest å bygge. ![]() Ramma er 15x95 glattkant. Stag og anlegg er 21x21 glattkant. I hjørnene er det 18mm hobbyplate. ![]() For å gjøre det veldig enkelt ha jeg kjøpt bein på IKEA til kr.25 pr.stk. Lett avtagbare for transport. ![]() 4 stk 8mm bolter holder disse modulene sammen. XPS limes med godt med sløydlim mens de er skrudd sammen. Etter tørk mener jeg da at modulene alltid kommer til å passe perfekt. ![]() Oppå XPSen legges et 5mm lag med støydemping. På den første modulen brukte jeg et parkettunderlag som jeg fant på loftet. Jeg festet det med tett i tett med teppetape. Det virker som det sitter og selv om det er mykt, ble det helt fast med 2mm grus oppå. Nå er jeg veldig usikker på om jeg skal fortsette med dette parkettunderlaget eller om jeg skal kjøpe kork. Den eneste jeg har funnet som har 5mm kork er VMJI. Koster 395,- pluss frakt for 0,5x3 meter. Men er det noen fordel med kork?
Edited by steinel - 22 mai 2018 at 18:17 |
||
![]() |
||
steinel ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ser at Skala Design skal produsere flere signaler.
Hvilke signaler bør jeg har på stasjonen min og hvor skal de stå? Kanskje bildet av stillverket kan hjelpe? |
||
![]() |
||
steinel ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Da har jeg kommet så langt på den første modulen at jeg er klar for å begynne på den neste. Den skal ha midtstykket av spor 1,2,3 og 4 (toget på bildet står på spor 5). Og stasjonsbygningen, som antakelig blir den største utfordringen på prosjektet.
![]() |
||
![]() |
||
steinel ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Er det mulig
![]() ![]() ![]() |
||
![]() |
||
steinel ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
. |
||
![]() |
||
steinel ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ah. Kullbukk/rampe it is.
Men hvorfor der? Kullskuret er på motsatt side av svingskiva. Det kan se ut som en rampe for små kullvogner, men det er ikke plass til noe kullspor bort til kullskuret. Kanskje jeg får tid til å bygge en slik kullbukk når jeg blir pensjonist. Fant et bilde av en utrolig fin modell på ses sine sider: |
||
![]() |
||
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Eller eventuelt en kullrampe for lasting av kull over på tenderen. Slike ramper var vanlige på mange stasjoner. De kunne også ha skinnegang for små tobber som ble fylt opp med kull nede på bakkenivå, og trukket opp av loket med et wire-system.
Hilsen Halvor |
||
![]() |
||
steinel ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Haha
![]() ![]() ![]() |
||
![]() |
||
mjens1 ![]() Viderekommen ![]() Joined: 24 april 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 71 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
En gammeldags skaterampe. De hadde hjemmesnekrede rullebrett av rupanel og brukte granathylser fra krigen som hjul
![]() |
||
![]() |
||
steinel ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Er det noen som kan fortelle meg hva denne innretningen er?
![]() |
||
![]() |
||
steinel ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Enig KGB, vi har alle muligheter takket være fantastiske leverandører. Men det er fortsatt utrolig tidkrevende å få i hop noe som kan ligne på forbildet man ønsker kopiere. Skulle gjerne vært pensjonist enkelte ganger
![]() ![]() På stasjonen min har jeg (har sikkert uteglemt noen), Vanntårn fra Artitec, teakvogner og lok fra Roco, skiftetraktor fra Scan Train, masse vogner og 30A fra NMJ, vogner og småtteri fra Skala Design, teakvogner fra S&S, småhus fra SMB, trær, folk, biler, gress og småtterier fra Amundsen, Togbutikken og NMJ. Har kjøpt mye brukt på Facebook, gruppa for "Modelljernbane kjøp salg og bytte" og på messer. Og så klart for min del, Märklin fra Amundsen og Togbutikken. Alt kan så klart ikke kjøpes, men må scratchbygges. På Lillehammer stasjon gjelder det svingskiva, lokstallen, godshuset og selve stasjonsbygningen. Two down, two to go.
|
||
![]() |
||
KGB ![]() Viderekommen ![]() Joined: 30 januar 2018 Status: Offline Points: 77 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
.
Edited by KGB - 28 mai 2018 at 19:43 |
||
![]() |
||
steinel ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Takk KnuT
![]() Stasjonen får SMB Vognstall Jevnaker som Robelgarasje. Ikke helt autentisk, men det får gå. Fantastisk fint byggesett fra SMB. ![]() |
||
![]() |
||
KnuT ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Dette har du sikkert alt tenkt på, men hiver det likevel frampå: Dekk til pensemotoren med tynn tape/papir e.l slik at: - grusen ikke trenger inn i motoren - og at det blir lettere å gjøre den ren om du en gang skulle ta den opp for reparasjon eller gjenbruk. Forøvrig - fantastisk flott arbeid! ![]() Takke for at du deler med oss!!!!
![]() Edited by KnuT - 09 mai 2018 at 22:03 |
||
![]() |
||
steinel ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ah. Genialt Helge ![]() Takk.
|
||
![]() |
||
HelgeBe ![]() Veteran ![]() Joined: 24 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 131 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Du kan montere pensemotorene opp ned. Da kan du kanskje kamuflere dem.
Helge B. |
||
![]() |
||
steinel ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Da er første modulen nesten ferdig. Mangler litt grus til høyre på bildet. Må få på noe mer gress. Rusk og rask og folk og biler må også på plass.
![]() |
||
![]() |
||
KGB ![]() Viderekommen ![]() Joined: 30 januar 2018 Status: Offline Points: 77 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
.
Edited by KGB - 28 mai 2018 at 19:44 |
||
![]() |
||
steinel ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Pukkverket
![]() ![]() |
||
![]() |
||
steinel ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg bestemte meg endelig får å bruke pensmotorene som hører til K-skinnepensene. Har vurdert egen konstruksjon med microservo, Märklins ombygningssett for å få motorene under plata eller standard. Etter å ha gått mange runder med meg selv, har jeg altså kommet fram til at jeg bruker pensene slik de er. Rett og slett fordi tida ikke strekker til. For å få stasjonen ferdig i dette livet må jeg velge noen upopulære løsninger.
![]() |
||
![]() |
||
steinel ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
.
![]() |
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <1234 7> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |