Kun for rette spor? |
Post Reply ![]() |
Author | ||
TeVe ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 610 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 20 mai 2015 at 23:01 |
|
G-kopling.
![]() Edited by TeVe - 20 mai 2015 at 23:02 |
||
Terje V.
|
||
![]() |
||
H. Lindholm ![]() Veteran ![]() Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det var en heftig liten sak.....
Neppe særlig egnet for norske sidebaner med 180-meterskurver og 25-kilos skinner. Med en såpass stor kjel og ikke helt beskjedne sylinderdimensjoner må vi vel anta at den hadde stoker. Hvis ikke ville nok fyrbøteren bli veeeeldig lang i armene etter en dag på denne. |
||
![]() |
||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg går ut fra at denne bruken av "stoker" er en kortform for en eller annen innretning, da det egentlig er det engelske ordet for nettopp "fyrbøter". |
||
![]() |
||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Mer om dette loket her: http://en.wikipedia.org/wiki/4-14-4 http://www.aqpl43.dsl.pipex.com/MUSEUM/LOCOLOCO/russ/russrefr.htm http://theoldendays.yolasite.com/stalins-engine-aa20.php http://sbiii.com/bw-apoc4.html Så nå regner jeg med at ScanTrain skal starte opp igjen, med en modell av dette loket? |
||
![]() |
||
H. Lindholm ![]() Veteran ![]() Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Generelt brukes ordet "stoker" om innretninger for maskinell fyring med kull. Fyrbøter benevnes i England vanligvis som "fireman", mens man i USA også bruker "stokerman". |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Stoker er et jernbanefaguttrykk for en mekanisk fyrbøter, brukt på damplokomotiver med så store fyrrister at det vil være vanskelig å håndfyre. NSB type 49 ("Dovregubben" var den første av disse) har en rist på 5 kvm, som regnes som grensen for håndfyring. Den ble ikke utstyrt med stoker. På engelsk ser jeg at det kalles "mechanical stoker", men på norsk trenger vi ikke denne forstavelsen siden vi har "fyrbøter" for den ikke-mekaniske varianten. På norsk er "stoker" derfor ikke en kortform. |
||
Svein S
|
||
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |