Print Page | Close Window

Kun for rette spor?

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9217
Printed Date: 22 november 2024 at 11:20
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Kun for rette spor?
Posted By: TeVe
Subject: Kun for rette spor?
Date Posted: 20 mai 2015 at 23:01
G-kopling.






-------------
Terje V.



Replies:
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 21 mai 2015 at 00:43
Det var en heftig liten sak.....
Neppe særlig egnet for norske sidebaner med 180-meterskurver og 25-kilos skinner. Med en såpass stor kjel og ikke helt beskjedne sylinderdimensjoner må vi vel anta at den hadde stoker. Hvis ikke ville nok fyrbøteren bli veeeeldig lang i armene etter en dag på denne.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 21 mai 2015 at 01:03

Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

[...] må vi vel anta at den hadde stoker. Hvis ikke ville nok fyrbøteren bli veeeeldig lang i armene [...]

Jeg går ut fra at denne bruken av "stoker" er en kortform for en eller annen innretning, da det egentlig er det engelske ordet for nettopp "fyrbøter".



Posted By: TorsteinS
Date Posted: 21 mai 2015 at 01:24

Mer om dette loket her:

http://en.wikipedia.org/wiki/4-14-4" rel="nofollow - http://en.wikipedia.org/wiki/4-14-4

http://www.aqpl43.dsl.pipex.com/MUSEUM/LOCOLOCO/russ/russrefr.htm" rel="nofollow - http://www.aqpl43.dsl.pipex.com/MUSEUM/LOCOLOCO/russ/russrefr.htm

http://theoldendays.yolasite.com/stalins-engine-aa20.php" rel="nofollow - http://theoldendays.yolasite.com/stalins-engine-aa20.php

http://sbiii.com/bw-apoc4.html" rel="nofollow - http://sbiii.com/bw-apoc4.html

Så nå regner jeg med at ScanTrain skal starte opp igjen, med en modell av dette loket?  Cool



Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 21 mai 2015 at 07:09
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Jeg går ut fra at denne bruken av "stoker" er en kortform for en eller annen innretning, da det egentlig er det engelske ordet for nettopp "fyrbøter".

Generelt brukes ordet "stoker" om innretninger for maskinell fyring med kull. Fyrbøter benevnes i England vanligvis som "fireman", mens man i USA også bruker "stokerman".


Posted By: ses
Date Posted: 21 mai 2015 at 07:10
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

[...] må vi vel anta at den hadde stoker. Hvis ikke ville nok fyrbøteren bli veeeeldig lang i armene [...]

Jeg går ut fra at denne bruken av "stoker" er en kortform for en eller annen innretning, da det egentlig er det engelske ordet for nettopp "fyrbøter".


Stoker er et jernbanefaguttrykk for en mekanisk fyrbøter, brukt på damplokomotiver med så store fyrrister at det vil være vanskelig å håndfyre. NSB type 49 ("Dovregubben" var den første av disse) har en rist på 5 kvm, som regnes som grensen for håndfyring. Den ble ikke utstyrt med stoker.

På engelsk ser jeg at det kalles " http://en.wikipedia.org/wiki/Mechanical_stoker" rel="nofollow - mechanical stoker ", men på norsk trenger vi ikke denne forstavelsen siden vi har "fyrbøter" for den ikke-mekaniske varianten. På norsk er "stoker" derfor ikke en kortform.


-------------
Svein S



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net