Kristiansand 2011 |
Post Reply ![]() |
Page <123> |
Author | ||
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det er Sveinline ja
![]() |
||
![]() |
||
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Fantastiske disse Sveinline El 10'erne. Har de diesel- eller batteridrift, siden pantografen åpenbart ikke trenger å være i nærheten av kontaktledningen
![]() Mvh Asgeir
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Nemlig! Siden Fremo legger vekt på at det meste annet skal være i følge prototypen, observerer jeg at man tydeligvis ikke har kommet helt i mål når det gjelder det med KL og elektriske lok/mvg. Er det mangler med normen? Jeg ser at masse ledninger vil være til hinder for skifting o.l. på stasjoner, men følgende krav synes jeg burde vært overkommelig - som en sterk anbefaling i det minste:
Trafikkspillmessig vil det at f.eks. bare deler av en hovedlinje har moduler med KL-master måtte kunne medføre at disse samles og at man har en stasjon som krever lokbytte mellom el og di/da. Forøvrig ser jeg gjerne flere bilder fra Kristiansandtreffet og gleder meg som en unge til Gardermotreffet om en drøy måned. Edited by ses - 21 september 2011 at 10:11 |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det var mitt lok dere så - og ganske riktig er det en Trix fra SD!
Litt for kraftige og blå lys men de er limt på plass, så jeg tør ikke bende dem ut for å legge på litt gul "glassfarge" på diodene.
Hyggelig at den gikk bra! Det viser at en enkel Bachmann/ESU-dekoder er alt som skal til! Lok som i utgangspunktet går bra, krever ikke mer! (For å få plass til en slik dekoder, må man frese ut et par mm. i chassis).
Ellers var det et hyggelig treff! Faktisk så hyggelig at det gikk på bekostning av trafikkspillet - men det gjorde ingenting for meg!
Ser at SES er opptatt av det forbildetro! Dette gjelder vel også avstand mellom vogner?
Det jeg reagerte mest på under treffet, var koblingsproblemer av ymse slag. Slikt går ut over trafikkspillet. Jeg merket meg at en del vognstammer gikk med Fleischmann Profi Kortkobbel og fungerende kulisser. De var pålitelige! Resten gikk med en type Märklinkoblinger av gammelt slag.
- Med fare for å starte en ny debatt - og minst en ny tråd: Er tiden inne for å (re)vurdere valget av koblingstype i FREMO til kortkobling og kulisser?
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
På Fremo-Norge er standardnormen at man bruker trådkobling, og den gir i hvert fall kort avstand mellom vognene.
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Trådbøylekoblingene er jo på det eldre matriellet, men denne er det ikke alle som klarer å lage, så jeg støtter forslaget om å revurdere det
![]() |
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Sååå vanskelig å lage er de da ikke. Men man må kanskje ville det, og tåle å prøve noen ganger før de blir bra nok. En annen sak er at man (hvem nå det måtte være) burde kunne tilby mer eller mindre ferdige koblingssett. Kanskje kunne det utvikles en variant som passer i NEM-hylsa? |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Lars Gjertsen ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Selv om enkelte mener, og har rett i, at de ikke er såååå vanskelig å lage, går det an å tenke tanken om at det faktisk skal medgå tid til å lage til disse på x antall vogner. De samme som er av den oppfatning om at vanskelighetsgraden synes lav, må ta høyde for at egen subjektive oppfatning av grad ikke uten videre kan overføres til alle utøvere av hobbyen.
Det er mye som er MULIG i hobbyen, men det må taes hensyn til at det skal medgå tid til å gjøre ting mulig. Fremfor å fokusere på koblinger, hvor det finnes et utmerket alternativ som passer i NEM-sjakten, kan det istedet brukes tid på landskap(!), eventuelt KL-anlegg, eller røykaggregater i damplokomotiver som p.t. "Holder pusten" hele treffhelger. Forbildetroverdighet er selvsagt noe vi tilstreber. Det er svært vanskelig å motargumentere for denslags uten å fremstå som en slags "slendrian som ikke er så nøye på det". Likevel; jo fler "påbud" som legges til, vil terskelen for å kunne bidra med noe som er bra nok høynes. Dette er ikke et bidrag til at "Kvantitet er bedre enn kvalitet" - så sort/hvitt vil jeg håpe at leserene ikke oppfatter innlegget. Tillegg: Jeg klarer altså helt fint å glede meg over treffene, uansett epoke, og uansett om toget er trukket av ellok uten KL, eller av damplok uten røk. Det er såpass svært mye annet å glede seg over - ja faktisk, glede seg som en unge - som når en håndverket på modulen ellers er av toppklasse, når de rullende modellene nydelige å se til, og smyger seg silkemykt bortover skinnene. Edited by Lars Gjertsen - 21 september 2011 at 13:07 |
||
![]() |
||
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1631 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Punktet om trådkobbel hører ikke hjemme i den standarden i det hele tatt og bør fjernes snarest.
Til syvende og sist er det treffarrangør som legger premissene fra treff til treff, men som grunnregel syns jeg FREMO-Norge bør følge den specen som er gitt fra FREMO sentralt på dette punktet. Egne særordninger som trådkobbelet er bør ikke stå i en nasjonal standard, men heller fremkomme som et krav hos de arrangører som har spesielle behov.
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
![]() |
||
J-I Hansen ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hvilke vogner tenker du på da? Jeg hadde èn stamme med blå/svarte svenskevogner, og disse var utsyrt med Märklin-kortkobbel. Jeg kjenner ikke til at disse koblet fra under treffet, men jeg vil gjerne vite det slik at jeg evt. kan bytte til noe bedre.
Ja, jeg er i hvert fall klokkeklar på at vi må ha kortkoblinger. Stor avstand mellom vogner er jeg ikke veldig begeistret for.
|
||
![]() |
||
Ørjan ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Enig, enig.... Men hvor er alle bildene fra treffet da???
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
![]() |
||
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
De vognene som evt. gikk med Märklin-koblinger følger ikke normen. Normen (den tyske) tilsier bruk av Fleischmann nr.6511. Denne koblingen er svært mye bedre enn sine konkurrenter, så det er eventuelt denne man må sammenlikne med - ikke koblinger som ikke er "godkjente". Mange vogner hadde også feiljusterte NEM-lommer og koblet følgelig dårlig, en feil som heller ikke kan tillegges koblingenstypen. Jeg er tilhenger av å følge den tyske normen både når det gjelder hjul og koblinger. |
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Vel, Tore, vi hadde en prat om dette i KRS i helgen.
Som jeg har sagt i en annen tråd, fungerer koblingskulisser best sammen med stive kortkoblinger.
Jeg er enig at Fleischmann (som for mye annet) lager gode utbyttekoblinger til Märklin-systemet men de har konstruksjonsmessig for mye "glepp" i koblingen. Når man låser koblingskulissen som også FREMO krever, betinger dette at det er en viss "romslighet" i koblingen. Lange 2-akslede vogner (som Rps) vil da spore lett av om det ikke er slik slakk?
Slik jeg ser det, så er dette "krampetrekninger fra en gammel, utdatert koblingstype som har overlevd seg selv" og som man må gjøre mange triks med for å få til å fungere sånn tålig?
Siden Fleischmann er så bra - hvorfor ikke adaptere det beste fra Fleischmann som standard? De valgte selv å komme med en ny koblingstype i stedet for å bruke "system Märklin" da de sluttet med hakekoblingene. - Når man allikevel må kjøpe "utbyttekoblingene" fra Fleischmann til alle vogner, hvorfor ikke ta skrittet helt ut og bruke kortkoblingene?
Er kravet at ALLE vogner MÅ ha disse utbyttekoblingene fra Fleischmann og intet annet kan godkjennes - forstår jeg ikke dette?
|
||
![]() |
||
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det kan meget godt hende at Fleischmanns kortkoblinger hadde vært en bedre løsning, men mitt poeng er at for å sammenlikne forsjkellige løsninger man må man gjøre det med vogner som faktisk er bygget slik Fremo-normen tilsier - ikke de som ikke er det. Selv Fleischmanns kortkoblinger er avhengige av NEM lommer som ikke står i vinkel ned mot sporet regner jeg med. Låser man koblingskulissen, sørger for at koblingen er helt i vater med underlaget og bruker kobling nr.6511 fungerer iallefall den nåværende løsning helt perfekt etter mitt skjønn. En eventuell overgang til kortkobling vil slik jeg ser det kun være for å forbedre det visuelle - noe som forsåvidt er et meget godt poeng i seg selv
![]() |
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Da virker hele denne FREMO-normen som en gedigen selvmotsigelse, for meg?
Man godkjenner NEM-koblingslommer, ja de er sågar en betingelse for å bruke Fleischmann 6511 Märklin-utbyttekoblinger. - Eller kan andre koblinger godkjennes?
Hva med vogner som ikke har NEM-lomme? Må de være hjemme da de ikke kan få Fleischmanns koblingshode (med unntak av Fleischmanns egne gamle vogner der man har samme hode)?
NEM-lommen må låses for å unngåavsporinger av lange tog med disse koblinger, ergo krever dette at sidebevegelse taes opp i koblingen som da må ha et visst slakk?
Er Fleischmann 6511 i så fall et krav eller kun en rekomandasjon? Er det et krav, må jo alle skifte til disse koblinger - og da kunne de like gjerne bruke kortkoblinger og fungerende kulisse? Det er i så fall rimeligere, gir bedre funksjonalitet og en mer modelltro vognstamme.
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg tror ikke NEM-koblingslommer er fastsatt som krav i Fremo-normen. Men før man uttaler seg for sterkt om Fremo-normens mulige selvmotsigelse, anbefaler jeg at man går til kilden: http://www.fremo-net.eu/uploads/media/FREMO_H0_EU_3.pdf. På sidene 33++ er koblingene omtalt. Under 7.4.4 er den norske varianten med TB-kobling tatt inn i FREMOs normblad. Under 7.5. er den i en annen tråd omtalte SDF-koblingen omtalt. Den skal være kompatibel med NEM360 (standard bøylekobling).
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Espen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Dere får krangle så mye dere bare orker
![]() Hadde selv en del skifting på Sandnes stasjon og såg at det som , bortimot uten unntak, fungerte var Fleischmann sine koblinger. Så då så ![]() |
||
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
||
![]() |
||
Snikkaren ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() ---------------- Hva med noen flere bilder av nye moduler, istedet... ![]() |
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Velkommen i klubben. |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1631 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Når det gjelder spørsmålet ditt om avsporingsfare på lange vogner med stiv NEMsjakt så er vel situasjonen kanskje slik at med de radiene fremo opererer med i sin standard så blir ikke de sideveis utslagene så store? (Og så mistenker jeg at de fleste her hjemme faktisk ikke har låst fast NEM-sjakta slik standarden egentlig tilsier
![]() Jeg skal tilstå at det kunne vært gøy og arrangere et treff utelukkende med Fleischmanns kortkoblinger på alt materiell for å samle erfaring med den. Den største praktiske ulempen jeg ser med den koblingen i dag er avkoblingsproblemet. Normalt bøylekobbel er veldig lett å koble av med en grillpinne (hvertfall Fleischmanns, ikke de med lås på bøylen eller gamle märklinkoblinger) mens en kortkobling vil du måtte ha en avkobler ned under koblingene for å få frakoblet. Har du en god og billig løsning på dette problemet Kjell? Kanskje vi kan få tak i noen brukte små vinklede tannlegespeil og bruke som avkobler?
Jeg har ellers ikke lagt merke til at du har deltatt spesiellt aktivt i selve skiftingen og trafikkspillet på treffene Kjell, så det overrasker meg litt at du uten å ha forsøkt deg noe særlig på hektisk FREMOskifting på treff har dannet deg så bestemte meninger om hva som er best?
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
![]() |
||
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1631 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() ![]() |
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
![]() |
||
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det var ganske travelt for de fleste treffdeltakerne, så jeg la ikke merke til så mange fotografer i sporet som vanlig
![]() |
||
![]() |
||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Et stort problem med Fleischmanns kortkobling (Profi-kobling) er at den krever ganske mye kraft for å koble, slik at toget må dundre for full fart (for en skiftetraktor) inn i vogna som skal kobles til. Derfor er den neppe en kobling som egner seg for hyppig skifting. Rocos kortkobling kobler noe lettere, men ut fra enkelte brukererfaringer jeg har lest, kan det se ut som den er mer utsatt for slitasje, og kan løsne ved lange togstammer. I tillegg ser den aldeles forferdelig ut på enden av et tog. Rocos relativt nye "universalkobling" er ikke en ekte kortkobling, men gir likevel relativt kort avstand mellom bufferne. Den kobler dessuten lett, og er kompatibel med bøylekoblinger. En ulempe er at den ikke kan kobles av for hånd. Har denne vært testet i FREMO-sammenheng? Bøylekoblingen, og såvidt jeg kan se også Märklins kortkobling, krever vel i prinsippet at to koblinger må være litt forskjellig justert for å koble sammen. Hvis de er helt like, vil bøylene støte mot hverandre og følge hverandre hele veien oppover, slik at de ikke kobler. Neppe så ofte det skjer, men jeg har opplevd det. Asymmetriske koblinger som Rocos universalkobling og kortkobling, og Fleischmann Profi, har ikke det problemet. Også jeg har ergret meg over hvor slarkete og upresise mange kortkoblingskulisser er. Når det gjelder bøylekoblinger: Hva er egentlig hensikten med den fjæra som er en del av mange koblinger, inklusive de fleste på NMJs vogner? Er det for å hindre bøylen i å tippe feil vei om man kobler i høy hastighet? Ofte holder de bøylen så hardt igjen at selv Profi-koblingen blir lettkoblet i forhold. I grunnen er vel bøylekoblingens seiglivethet symptomatisk for virkelige jernbaner i Europa, der skruekoblingen har overlevd siden jernbanens barndom. |
||
![]() |
||
Snikkaren ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg var på mitt første treff i vår. Og har blitt hekta, kan man si. Men ikke alltid det passer å komme. Selv om en repr. fra MJBV nesten fikk overtalt meg til å stille... |
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Tilbake til koblingsproblemer...
Jeg tror ikke vi vil mangle materiell med Fleischmanns kortkobbel - om vi skulle gå for det ved et seinere treff?!
Det er mange andre enn meg som konsekvent skifter over til denne koblingstype på alt materiell - det så jeg under treffet.
Et annet "problem" som du nevner, er avkobling. Dette er ikke noe mer komplisert enn den magneten man bruker i dag limt på en pinne. Jeg vil da foreslå at man limer en 2-3 mm. bred plastshims på samme type pinne og vinkler den ca. 30 grader i bunnen der shimsen sitter. Årsaken til at jeg foreslår plast eller ikke-ledende materiale, er at denne lett kan komme i kontakt med skinnene og lage kortslutning. Denne løsning er minst like enkel/rask/"plundrete" som det som brukes i dag!?
Fleischmann sine kortkoblinger har den fordel at man trenger ikke å holde pinnen der permanent for å løse ut koblingen når utløseren først er aktivert. Da kan vognen/loket trekke bort når det måtte passe - i etterkant. Videre går det an å aktivere utløseren først og deretter skyve vognen (eller en vogstamme med "løse koblinger") på plass. Dette er en stor fordel der det er et trangt industriområde.
Jeg ser også at TorsteinS stiller spørsmål om den kraft som skal til for Fleischmann kortkobbel. Dette mener jeg å ha lest at er helt tilsiktet? Årsaken er at man da kan skyve forsiktig en vogn på plass uten at koblingen aktiveres. Det kan være nyttig under rangering. Tyske MJ-bader har nevnt nettopp dette som en av denne koblingens fordeler - og ikke ulemper. Man kan derfor med et egnet lok, bestemme om man kun vil skyve vognen - eller koble, alt etter den kraft/hastighet man har ved sammenkobling.
Jeg har også lest at Roco sine kortkoblinger ikke er like pålitelige som Fleischmann sine og har heller ikke denne finessen med skyving/kobling da de "smetter for lett i".
I og med FREMO er et trafikkspill, mener jeg at pålitelige og funksjonelle koblinger er et "must". At de også er "lite" synlige/dominerende og gir mer forbilderiktig avstand mellom bufferter i en vognstamme, er også et pluss for meg.
Uansett er det et problem å lage en god kobling i denne skala som bare har fordeler og ingen ulemper. Vi bør derfor gå for det beste kompromiss på markedet - og det er etter min mening Fleischmanns kortkobbel.
Ellers ser jeg at Eika etterlyser "undertegnedes aktivitet" mht. trafikkspillet. ;-)
Jeg har nok prøvd dette en del tidligere til å bygge opp erfaring - og mye av gleden med kjøring/trafikkspill har forsvunnet for meg med slikt "plunder" som jeg mener kunne ha vært redusert. - Dessuten hadde vi en avtalt oppgavefordeling i KRS - min var ikke å delta i trafikkspillet men være teknisk støtte, spesielt på digitalsiden, slik andre fikk glede av treffet. :-)
Edited by Kjell H. - 22 september 2011 at 11:31 |
||
![]() |
||
Claes Lislerud ![]() Redaksjon MJ-bladet ![]() Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Synes godt at man kunne lagd en egen tråd for dette med koblinger, men jeg slenger inn en brannfakkel alikevel. Hva med å bruke Kadee? Den er jo praktisk når det gjelder rangering. |
||
Modellhilsen
Claes |
||
![]() |
||
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Kadee kobler strålende, ser bra ut, men er noe pill å koble fra med. |
||
![]() |
||
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1631 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
![]() |
||
Claes Lislerud ![]() Redaksjon MJ-bladet ![]() Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Man må vel ha permanent magneter i sporene for at det skal fungere bra? |
||
Modellhilsen
Claes |
||
![]() |
||
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det fungerer ikke så bra det heller. Med stålhjul "tar vognene av" ukontrollert når man dytter dem over.
|
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |