Print Page | Close Window

Kristiansand 2011

Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6177
Printed Date: 26 april 2024 at 08:50
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Kristiansand 2011
Posted By: eibro
Subject: Kristiansand 2011
Date Posted: 05 april 2011 at 23:02

Invitasjon til FREMO H0-treff i Kristiansand 16-18/09 2011

 

 

Sørlandets Modelljernbaneklubb har i samarbeid med FREMO-Norge gleden av å ønske alle hjertelig velkommen til nok et treff på Holte skole utenfor Kristiansand i midten av september.

 

 

-Tidsramme:

 

Lokalene disponeres fra torsdag 15/09 kl. 22.00. Vi håper flest mulig vil være i stand til å møte opp med sine moduler torsdag kveld/fredag formiddag. Ankomst med moduler fredag bør skje så tidlig som mulig, og senest 16.00. Vennligst oppgi i din påmelding når ca. du venter å ankomme da dette har betydning for plassering av din modul(er) i oppsettet.

Anlegget skal være kjørbart fredag kveld, og dersom det er praktisk gjennomførbart vil det forsøkes avholdt en kjøresesjon allerede fredag kveld.

Lørdag er det oppmøte 09.00 og vi tar sikte på å komme i gang med kjøringen senest klokken 10.00 og gjennomføre 3-4 kjøresesjoner med et lite avbrudd for bespisning (varmt måltid) underveis i løpet av dagen.

Søndag er oppmøte nok en gang 09.00, og vi håper å få gjennomført 1,5 kjøresesjon før demontering.

Kjøringen avsluttes kl. 14.00, og etter en liten sluttgjennomgang begynner så demonteringen av anlegget.

 

 

-Tidsepoke for treffet:

 

Tidsepoken defineres til 1970-1990.  Vi ser for oss en moderne jernbane med en levende vognlasttrafikk samtidig som lokalpersontrafikken tidvis kan avvikles med EL13-EL16 og B3/B5 generasjonens vogner.

En ende av anlegget vil defineres til å ligge i Sverige slik at internasjonal vognlasttrafikk og persontog fra utlandet kan trafikkere over til den norske hoveddelen.

Det vil være mulighet for en tilknyttet museumsbane, avhengig av egnede moduler og tomateriell.

 

-Krav til moduler og rullende materiell

 

Moduler som benyttes bør har et landskap og en detaljering som passer mest mulig med treffets tidsepoke.

Moduler bør fortrinnsvis ha spor code 75/83, og nøyaktig målskisse må medfølge ved påmelding dersom modulen ikke er registrert på data fra tidligere treff.

Dersom det oppdages tekniske problemer med enkeltmoduler i løpet av treffet ber vi om at arrangøren varsles slik at moduleier kan gjøres oppmerksom på forholdet og få anledning til eller krav om å utbedre problemene før senere treff.

 

Vogner som skal benyttes bør være utrustet med RP25 hjul, eller NEM hjul med back to back mål som er 14,45mm. Samt normal bøylekobling, gjerne av fabrikat Fleischmann da denne erfaringsmessig er blant de sikreste og lettest koblende.

Det skal medfølge et vognkort til hver vogn, og det bør medfølge et to-veis fraktkort med en logisk og sannsynlig last som sender vognen i pendel mellom to industrier eller en industri og en oppstillingsstasjon på anlegget.

OBS: Vi ber om at alle tar en teknisk hjul- og koblingskontroll i godt tid før treffet,  materiell som skaper trøbbel vil uten videre bli tatt av. Jo færre avsporinger, jo hyggeligere treff for alle.

 

Lokomotiver som skal benyttes BØR være utrustet med RP25 hjul. Lokomotivene skal være utrustet med DCC kompatibel dekoder og (FREMO)-FRED håndkontroll. Lokomotivets adresse MÅ opplyses til arrangør ved påmelding og endring av adressen ved behov kan pålegges den enkelte av arrangøren slik at eier av lokomotivene stiller ferdig med korrekt adresse når de møter opp. Om man kun disponerer lok uten FRED håndkontroll så informer også om dette slik at arrangør kan låne inn håndkontroll på forhånd.

 

 

 

-Bespisning og overnatting:

 

Det er anledning til å overnatte i gymsalen og i garderober. Prisen for dette er kr. 80,- for første natt, og kr. 40,- for hver påfølgende natt. De overnattende må bli enige seg i mellom om en person som må gå brannvakt hver natt. Overnatting må bestilles samtidig som påmelding av deltager (av hensyn til lister til Brannvesen).

 

Inkludert i påmeldingsavgiften for treffet er fri tilgang til enkel brødmat med pålegg og drikke fra ca. klokken 14 fredag. Lapskaus fredag kveld er inkludert og serveres ca. kl. 19.00. Det er inkludert pizzabuffet i hallen lørdag ettermiddag. De som ikke kan spise pizza gir beskjed så prøver vi å finne alternativ.

Allerede nå ber vi alle deltagere huske på hygienen. Hold det ryddig og rent i spiseområdet til glede for oss alle, og glem ikke hyppig håndvask, både av hensyn til oss mennesker og ikke minst av hensyn til håndteringen av modellene på anlegget. Syltetøy og sjokoladepålegg er IKKE godkjent vognlast!

 

-Påmelding

 

Påmeldingsavgiften til treffet er kroner 300,- for FREMO-medlemmer, og kr. 400;- for ikke-medlemmer.

”en-dags” besøkende betaler kr. 250,- for lørdag og kr. 150,- for søndag.

 

Påmelding av moduler gjøres til   mailto:eirik.bronebakk@gmail.com?subject=P%C3%A5melding%20til%20Kristiansand%202011 - Eirik Bronebakk

Påmeldingen må inkludere målsatt tegning eller *.dxf datafil av modulen og stasjonsdatablad når det er aktuelt.

Påmeldingsfrist moduler: 5. juni 2011

 

Påmelding av deltagere/overnatting/rullende materiell gjøres til mailto:eri-kal@online.no?subject=P%C3%A5melding%20til%20Kristiansand%202011 - Erik Kalvik

Påmeldingsfrist deltagere, overnatting og rullende materiell: 14. august

Vi oppfordrer dem som vet sikkert at de kommer til å melde seg på med en gang.

Spørsmål kan rettes til begge de ovenfor nevnte pr. e-post.

 

 

Vennlig hilsen

Arrangementskomiteen.



-------------
Eirik



Replies:
Posted By: eibro
Date Posted: 16 april 2011 at 16:46
Man kan allerede melde seg på. Det er ikke noe vits i å vente hvis man vet at at man har anledning den helga. Smile

-------------
Eirik


Posted By: eibro
Date Posted: 18 mai 2011 at 17:41
Ble en endring på hjul.
Endringen er at det ble tilført: NEM hjul med back to back mål som er 14,45mm.

-------------
Eirik


Posted By: eibro
Date Posted: 18 mai 2011 at 19:24
Nå begynner det å nærme seg påmeldingsfristen av moduler.
Det er nesten ingenting som har kommet inn.
Så det er bare å bare å melde seg på. Trenger mange moduler.
Hvis dere ikke får til mailadressene som står på invitasjonen, send meg en PM her på forumet. Smile


-------------
Eirik


Posted By: terje-o
Date Posted: 18 mai 2011 at 23:18
Hei hei,

beklager at vi er tregeEmbarrassed

Tror vi allerede har lova en hel del, men skal få samla troppen på Vitenfabrikken i morgen om mulig for å få litt oversikten over transport kapasitet o.l

Med Helsing

for MJBV's Hovedkontor
Terje O  


Posted By: eibro
Date Posted: 31 mai 2011 at 22:27
Nå begynner det å nære seg påmedlingsfristen av moduler til treffet.
Så de som har tenkt til å komme på treffet med moduler, og ikke har meldt på sine moduler, må komme med det veldig snart.
Det er plass til mye fler moduler enn det som har kommet inn til nå. Smile


-------------
Eirik


Posted By: grinda
Date Posted: 20 juli 2011 at 23:42

Nå ligger det en link om de norske treffene ute på FREMOs egne sider i Tyskland.

Dette er jo bra, framgang.....


-------------
Hilsen

Erik K


Posted By: eibro
Date Posted: 09 august 2011 at 10:11
Nå er moduloppsettet ferdig, og planleggingen av ruter er i gang.
Håper folk sender en Mail om at de kommer de som skal til Erik. (fint hvis dere skriver når dere kommer og om dere skal være med hele tiden)
Så de som skal melde på materiell sender det til Eirik.
Håper flest mulig har tid til å komme på treffet.
Jo fler som melder seg på, jo fler tog kan man få til å kjøre. :)

-------------
Eirik


Posted By: eibro
Date Posted: 27 august 2011 at 23:03

Her på Sørlandet bygges det moduler på spreng, for å kunne få 14m med dobbeltspor ut fra Sandnes på kristiansandstreffet 2011.
Vi begynte i snekkerverkstedet på Setesdalsbanen med byggingen av modulkassene. Når arbeidet med kassene var ferdig, flyttet vi allt ned til Mosby i en garage til en av klubbens medlemmer. Det har vi lagt spor, og testet sporet.
Landskapsmessig er det ikke begynt på noe enda, for det har tatt tid med å bygge modulene og justere skjøtene mellom modulene. Er litt av en jobb når det er 4 skinnestrenger som skal passe helt sammen.

Her kan dere se anleggstegningen til treffet: uploads/705/Anleggsplan_Krs._treff_2011.pdf - Her


Her kommer et bilde som er tatt under arbeidet:



-------------
Eirik


Posted By: jevistad
Date Posted: 27 august 2011 at 23:52
Originally posted by eibro eibro wrote:

....for det har tatt tid med å bygge modulene og justere skjøtene mellom modulene. Er litt av en jobb når det er 4 skinnestrenger som skal passe helt sammen.

 
Det tror jeg på, men nå blir det ny norsk rekord i Fremo-dobbeltspor, godt jobba!Clap


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: eibro
Date Posted: 28 august 2011 at 20:14
Ja, det blir det. Blir gøy å se hvordan det funker. For meg som skal lage rutene til treffet også, blir det en utfordring, for jeg har jo ikke laget ruter med det før. Kan hende min plan slår feil, men jeg kan være heldig, slik jeg har tenkt å gjøre det.


-------------
Eirik


Posted By: terje-o
Date Posted: 29 august 2011 at 12:38
Godt jobba, dette blir artig :-)

MVH
for MJBV HK
Terje O


Posted By: Basic71
Date Posted: 13 september 2011 at 23:14
Legger ut ett bilde til fra modulbygging



http://forum.mjf.no/uploads/1259/LPS.JPG -

Rune


Posted By: Basic71
Date Posted: 16 september 2011 at 08:01
Her er noen bilder fra torsdagens rigging


uploads/1259/01.jpg -



Vi er på skolen fra klokken 10.00

Rune


Posted By: Per Einar Orebe
Date Posted: 16 september 2011 at 09:43
Hva skjer med bildene her?  De sees bare som hvite flater her
 
 


Posted By: Svein_H
Date Posted: 16 september 2011 at 10:07
Godt spørsmål. Ser på koden nå, og det er noe kluss med bildelinkene. Bildene er hvertfall lastet opp som de skal, er det disse?:
 
 
 
 
 
Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Basic71
Date Posted: 18 september 2011 at 23:00

Hei, har litt hittegods fra Kristiansand.

Deler fra ett hus. Den har vært limt fast på en vegg.

Lader til mobiltelefon.

Litt fra en godtepose.

Ett bremseratt som er brekt av.

En mutter, kan være til bryter eller potmeter.

En stake til RPS KBPS.

En svart plastdel, trolig til passasjervogn.

En skrutrekker


Sandnes mangler en Fred, tror den var merket med T O. Fred'en har et serienummer som begynner med 4F7, og siste sifferet er mest sannsynlig 0 eller A

Stige ble dessverre ikke funnet.


Bilder kommer evt. senere

Rune



Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 19 september 2011 at 00:46
Takker for en hyggelig helg i Kristiansand! Masse trivelige folk som vanlig Clap

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: eibro
Date Posted: 19 september 2011 at 08:10
Vil takke alle som var med å bidro til at det ble et kjempe flott treff. Smile



-------------
Eirik


Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 19 september 2011 at 08:23
Takk for et hyggelig treff! Takk til alle dere som tok dere tid og energi til å arrangere, og veldig hyggelig med gjensyn med folk jeg ikke hadde sett på lenge, samt med nye fjes. Smile

Jeg tok ikke et eneste bilde - til det ble det for travelt for meg, idag angrere jeg selvsagt på det, men mens man er på et treff er engasjementet der og da det viktigste.


Posted By: terje-o
Date Posted: 19 september 2011 at 18:02
Enig med Lars, en stor takk til arrangøren for et meget bra opplegg, men det oppfordres å gjøre noe med været når det skal pakkes ned på søndagen LOL :

http://www.nettavisen.no/vaer/article3233171.ece

Ikke rart at selv en vestlending syntes dette ble litt fuktig ...


Med helsing
For MJBV HK
Terje O 


Posted By: Per-Inge-2613
Date Posted: 19 september 2011 at 18:26
Var utrolig moro å være med litt på lørdagen, lærte mye om FREMO! En stor takk til alle for gode forklaringer underveis! :-) Ble litt "frelst" kan man si ;-)

-------------
MvH
Thomas Olsen


Posted By: jevistad
Date Posted: 19 september 2011 at 19:34
Jeg takker også for at noen vil arrangere et slikt treff, som vanlig var det veldig kjekt.
Utenlandstoget med russiske sovevogner var en "højdare"
Det ble ikke så mye bilder, og de jeg tok var temmelig "navlebeskuende", men her er de nå...
 
Å være skifteleder på Sandnes var akkurat passe hektisk til at man kunne ta noen bilder innimellom:
 
Et14 passerer Splitten.
God stemning ved Splitten


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: aha
Date Posted: 19 september 2011 at 20:35
Takk for hyggelig og bra gjennomført treff fra meg også Clap Glemte helt å knipse bilder, men her er ett av mine to.
Arne


Posted By: SveinR
Date Posted: 19 september 2011 at 21:04
Det var jammen en fin El10... Er det en Trix?

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: MY1201
Date Posted: 19 september 2011 at 21:40
Takk for et hyggelig treff! Jeg håper dere vil arrangere et nytt treff neste år Smile

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: aha
Date Posted: 19 september 2011 at 21:48
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Det var jammen en fin El10... Er det en Trix?
Ikke bare var den fin, men gikk nydelig også. Vet ikke hvilket fabrikat det var.
 
Arne


Posted By: Basic71
Date Posted: 19 september 2011 at 21:52
Legger in 2 bilder jeg har.

Rune








Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 20 september 2011 at 12:58
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Det var jammen en fin El10... Er det en Trix?


Skryter du av ting du har laget selv nå! LOL


-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: SveinR
Date Posted: 20 september 2011 at 13:04
Var litt usikker på om det var en Sveinline eller ikkeWink

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 20 september 2011 at 14:43
Det er Sveinline ja


-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Asgeir
Date Posted: 21 september 2011 at 09:37
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Det er Sveinline ja
 
Fantastiske disse Sveinline El 10'erne. Har de diesel- eller batteridrift, siden pantografen åpenbart ikke trenger å være i nærheten av kontaktledningenLOL (sorry, jeg bare måtte...........)
 
Mvh Asgeir


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: ses
Date Posted: 21 september 2011 at 10:09
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Det er Sveinline ja
 
Fantastiske disse Sveinline El 10'erne. Har de diesel- eller batteridrift, siden pantografen åpenbart ikke trenger å være i nærheten av kontaktledningenLOL (sorry, jeg bare måtte...........)
 
Mvh Asgeir

Nemlig! Siden Fremo legger vekt på at det meste annet skal være i følge prototypen, observerer jeg at man tydeligvis ikke har kommet helt i mål når det gjelder det med KL og elektriske lok/mvg. Er det mangler med normen? Jeg ser at masse ledninger vil være til hinder for skifting o.l. på stasjoner, men følgende krav synes jeg burde vært overkommelig - som en sterk anbefaling i det minste:

  1. Bruk av KL-lok/mvg forutsetter at det er KL-master langs sporet.
  2. Strømavtageren skal være hevet til et passende nivå slik at den gir inntrykk av å være i bruk. (Det er kanskje her en fastsettelse av "passende nivå" burde stått i normen?)

Trafikkspillmessig vil det at f.eks. bare deler av en hovedlinje har moduler med KL-master måtte kunne medføre at disse samles og at man har en stasjon som krever lokbytte mellom el og di/da.

Forøvrig ser jeg gjerne flere bilder fra Kristiansandtreffet og gleder meg som en unge til Gardermotreffet om en drøy måned. Clap



-------------
Svein S


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 21 september 2011 at 11:18
Det var mitt lok dere så - og ganske riktig er det en Trix fra SD!
Litt for kraftige og blå lys men de er limt på plass, så jeg tør ikke bende dem ut for å legge på litt gul "glassfarge" på diodene.
Hyggelig at den gikk bra! Det viser at en enkel Bachmann/ESU-dekoder er alt som skal til! Lok som i utgangspunktet går bra, krever ikke mer! (For å få plass til en slik dekoder, må man frese ut et par mm. i chassis).
 
Ellers var det et hyggelig treff! Faktisk så hyggelig at det gikk på bekostning av trafikkspillet - men det gjorde ingenting for meg!
 
Ser at SES er opptatt av det forbildetro! Dette gjelder vel også avstand mellom vogner?
Det jeg reagerte mest på under treffet, var koblingsproblemer av ymse slag. Slikt går ut over trafikkspillet. Jeg merket meg at en del vognstammer gikk med Fleischmann Profi Kortkobbel og fungerende kulisser. De var pålitelige! Resten gikk med en type Märklinkoblinger av gammelt slag.
- Med fare for å starte en ny debatt - og minst en ny tråd: Er tiden inne for å (re)vurdere valget av koblingstype i FREMO til kortkobling og kulisser?


Posted By: ses
Date Posted: 21 september 2011 at 11:31
På Fremo-Norge er standardnormen at man bruker trådkobling, og den gir i hvert fall kort avstand mellom vognene.

-------------
Svein S


Posted By: Stian
Date Posted: 21 september 2011 at 11:32
Trådbøylekoblingene er jo på det eldre matriellet, men denne er det ikke alle som klarer å lage, så jeg støtter forslaget om å revurdere detSmile

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: ses
Date Posted: 21 september 2011 at 12:35

Sååå vanskelig å lage er de da ikke. Men man må kanskje ville det, og tåle å prøve noen ganger før de blir bra nok.

En annen sak er at man (hvem nå det måtte være) burde kunne tilby mer eller mindre ferdige koblingssett. Kanskje kunne det utvikles en variant som passer i NEM-hylsa? 



-------------
Svein S


Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 21 september 2011 at 12:56
Selv om enkelte mener, og har rett i, at de ikke er såååå vanskelig å lage, går det an å tenke tanken om at det faktisk skal medgå tid til å lage til disse på x antall vogner. De samme som er av den oppfatning om at vanskelighetsgraden synes lav, må ta høyde for at egen subjektive oppfatning av grad ikke uten videre kan overføres til alle utøvere av hobbyen.

Det er mye som er MULIG i hobbyen, men det må taes hensyn til at det skal medgå tid til å gjøre ting mulig. Fremfor å fokusere på koblinger, hvor det finnes et utmerket alternativ som passer i NEM-sjakten, kan det istedet brukes tid på landskap(!), eventuelt KL-anlegg, eller røykaggregater i damplokomotiver som p.t. "Holder pusten" hele treffhelger.

Forbildetroverdighet er selvsagt noe vi tilstreber. Det er svært vanskelig å motargumentere for denslags uten å fremstå som en slags "slendrian som ikke er så nøye på det". Likevel; jo fler "påbud" som legges til, vil terskelen for å kunne bidra med noe som er bra nok høynes. 

Dette er ikke et bidrag til at "Kvantitet er bedre enn kvalitet" - så sort/hvitt vil jeg håpe at leserene ikke oppfatter innlegget. 


Tillegg: Jeg klarer altså helt fint å glede meg over treffene, uansett epoke, og uansett om toget er trukket av ellok uten KL, eller av damplok uten røk. Det er såpass svært mye annet å glede seg over - ja faktisk, glede seg som en unge - som når en håndverket på modulen ellers er av toppklasse, når de rullende modellene nydelige å se til, og smyger seg silkemykt bortover skinnene.




Posted By: eika
Date Posted: 21 september 2011 at 13:09
Originally posted by ses ses wrote:

På Fremo-Norge er standardnormen at man bruker trådkobling, og den gir i hvert fall kort avstand mellom vognene.
Dette viser vel egentlig at den norske utgaven av standarden er foreldet.
 
Punktet om trådkobbel hører ikke hjemme i den standarden i det hele tatt og bør fjernes snarest.
 
Til syvende og sist er det treffarrangør som legger premissene fra treff til treff, men som grunnregel syns jeg FREMO-Norge bør følge den specen som er gitt fra FREMO sentralt på dette punktet. Egne særordninger som trådkobbelet er bør ikke stå i en nasjonal standard, men heller fremkomme som et krav hos de arrangører som har spesielle behov.
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 21 september 2011 at 13:15
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg merket meg at en del vognstammer gikk med Fleischmann Profi Kortkobbel og fungerende kulisser. De var pålitelige! Resten gikk med en type Märklinkoblinger av gammelt slag.
 
 
Hvilke vogner tenker du på da? Jeg hadde èn stamme med blå/svarte svenskevogner, og disse var utsyrt med Märklin-kortkobbel. Jeg kjenner ikke til at disse koblet fra under treffet, men jeg vil gjerne vite det slik at jeg evt. kan bytte til noe bedre.
 
 
 
Quote
- Med fare for å starte en ny debatt - og minst en ny tråd: Er tiden inne for å (re)vurdere valget av koblingstype i FREMO til kortkobling og kulisser?
 
 
Ja, jeg er i hvert fall klokkeklar på at vi må ha kortkoblinger. Stor avstand mellom vogner er jeg ikke veldig begeistret for.


Posted By: Ørjan
Date Posted: 21 september 2011 at 13:28
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

På Fremo-Norge er standardnormen at man bruker trådkobling, og den gir i hvert fall kort avstand mellom vognene.
Dette viser vel egentlig at den norske utgaven av standarden er foreldet.
 
Punktet om trådkobbel hører ikke hjemme i den standarden i det hele tatt og bør fjernes snarest.
 
Til syvende og sist er det treffarrangør som legger premissene fra treff til treff, men som grunnregel syns jeg FREMO-Norge bør følge den specen som er gitt fra FREMO sentralt på dette punktet. Egne særordninger som trådkobbelet er bør ikke stå i en nasjonal standard, men heller fremkomme som et krav hos de arrangører som har spesielle behov.
 
Eirik
Enig, enig....
 
Men hvor er alle bildene fra treffet da???


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 21 september 2011 at 14:28
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Resten gikk med en type Märklinkoblinger av gammelt slag.
- Med fare for å starte en ny debatt - og minst en ny tråd: Er tiden inne for å (re)vurdere valget av koblingstype i FREMO til kortkobling og kulisser?


De vognene som evt. gikk med Märklin-koblinger følger ikke normen. Normen (den tyske) tilsier bruk av Fleischmann nr.6511. Denne koblingen er svært mye bedre enn sine konkurrenter, så det er eventuelt denne man må sammenlikne med - ikke koblinger som ikke er "godkjente". Mange vogner hadde også feiljusterte NEM-lommer og koblet følgelig dårlig, en feil som heller ikke kan tillegges koblingenstypen. Jeg er tilhenger av å følge den tyske normen både når det gjelder hjul og koblinger.




-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 21 september 2011 at 15:41
Vel, Tore, vi hadde en prat om dette i KRS i helgen.
 
Som jeg har sagt i en annen tråd, fungerer koblingskulisser best sammen med stive kortkoblinger.
Jeg er enig at Fleischmann (som for mye annet) lager gode utbyttekoblinger til Märklin-systemet men de har konstruksjonsmessig for mye "glepp" i koblingen. Når man låser koblingskulissen som også FREMO krever, betinger dette at det er en viss "romslighet" i koblingen. Lange 2-akslede vogner (som Rps) vil da spore lett av om det ikke er slik slakk?
 
Slik jeg ser det, så er dette "krampetrekninger fra en gammel, utdatert koblingstype som har overlevd seg selv" og som man må gjøre mange triks med for å få til å fungere sånn tålig?
 
Siden Fleischmann er så bra - hvorfor ikke adaptere det beste fra Fleischmann som standard? De valgte selv å komme med en ny koblingstype i stedet for å bruke "system Märklin" da de sluttet med hakekoblingene. - Når man allikevel må kjøpe "utbyttekoblingene" fra Fleischmann til alle vogner, hvorfor ikke ta skrittet helt ut og bruke kortkoblingene?
Er kravet at ALLE vogner ha disse utbyttekoblingene fra Fleischmann og intet annet kan godkjennes - forstår jeg ikke dette?


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 21 september 2011 at 16:03
Det kan meget godt hende at Fleischmanns kortkoblinger hadde vært en bedre løsning, men mitt poeng er at for å sammenlikne forsjkellige løsninger man må man gjøre det med vogner som faktisk er bygget slik Fremo-normen tilsier - ikke de som ikke er det. Selv Fleischmanns kortkoblinger er avhengige av NEM lommer som ikke står i vinkel ned mot sporet regner jeg med. Låser man koblingskulissen, sørger for at koblingen er helt i vater med underlaget og bruker kobling nr.6511 fungerer iallefall den nåværende løsning helt perfekt etter mitt skjønn. En eventuell overgang til kortkobling vil slik jeg ser det kun være for å forbedre det visuelle - noe som forsåvidt er et meget godt poeng i seg selv .


-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 21 september 2011 at 16:48
Da virker hele denne FREMO-normen som en gedigen selvmotsigelse, for meg?
 
Man godkjenner NEM-koblingslommer, ja de er sågar en betingelse for å bruke Fleischmann 6511 Märklin-utbyttekoblinger. - Eller kan andre koblinger godkjennes?
 
Hva med vogner som ikke har NEM-lomme? Må de være hjemme da de ikke kan få Fleischmanns koblingshode (med unntak av Fleischmanns egne gamle vogner der man har samme hode)?
 
NEM-lommen må låses for å unngåavsporinger av lange tog med disse koblinger, ergo krever dette at sidebevegelse taes opp i koblingen som da må ha et visst slakk?
 
Er Fleischmann 6511 i så fall et krav eller kun en rekomandasjon? Er det et krav, må jo alle skifte til disse koblinger - og da kunne de like gjerne bruke kortkoblinger og fungerende kulisse? Det er i så fall rimeligere, gir bedre funksjonalitet og en mer modelltro vognstamme.
 
 


Posted By: ses
Date Posted: 21 september 2011 at 17:08
Jeg tror ikke NEM-koblingslommer er fastsatt som krav i Fremo-normen. Men før man uttaler seg for sterkt om Fremo-normens mulige selvmotsigelse, anbefaler jeg at man går til kilden: http://www.fremo-net.eu/uploads/media/FREMO_H0_EU_3.pdf - http://www.fremo-net.eu/uploads/media/FREMO_H0_EU_3.pdf . På sidene 33++ er koblingene omtalt. Under 7.4.4 er den norske varianten med TB-kobling tatt inn i FREMOs normblad. Under 7.5. er den i en annen tråd omtalte SDF-koblingen omtalt. Den skal være kompatibel med NEM360 (standard bøylekobling).

-------------
Svein S


Posted By: Espen
Date Posted: 21 september 2011 at 17:51
Dere får krangle så mye dere bare orker Big smile

Hadde selv en del skifting på Sandnes stasjon og såg at det som , bortimot uten unntak, fungerte var Fleischmann sine koblinger.

Så då så Smile


-------------
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 21 september 2011 at 18:05
Originally posted by Espen Espen wrote:




Så då så Smile


LOL

----------------


Hva med noen flere bilder av nye moduler, istedet...Wink





-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: ses
Date Posted: 21 september 2011 at 18:06
Originally posted by Espen Espen wrote:

Dere får krangle så mye dere bare orker Big smile

Hadde selv en del skifting på Sandnes stasjon og såg at det som , bortimot uten unntak, fungerte var Fleischmann sine koblinger.

Så då så Smile

Velkommen i klubben. Wink



-------------
Svein S


Posted By: eika
Date Posted: 21 september 2011 at 18:09
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Vel, Tore, vi hadde en prat om dette i KRS i helgen.
 
Som jeg har sagt i en annen tråd, fungerer koblingskulisser best sammen med stive kortkoblinger.
Jeg er enig at Fleischmann (som for mye annet) lager gode utbyttekoblinger til Märklin-systemet men de har konstruksjonsmessig for mye "glepp" i koblingen. Når man låser koblingskulissen som også FREMO krever, betinger dette at det er en viss "romslighet" i koblingen. Lange 2-akslede vogner (som Rps) vil da spore lett av om det ikke er slik slakk?
 
Slik jeg ser det, så er dette "krampetrekninger fra en gammel, utdatert koblingstype som har overlevd seg selv" og som man må gjøre mange triks med for å få til å fungere sånn tålig?
 
Siden Fleischmann er så bra - hvorfor ikke adaptere det beste fra Fleischmann som standard? De valgte selv å komme med en ny koblingstype i stedet for å bruke "system Märklin" da de sluttet med hakekoblingene. - Når man allikevel må kjøpe "utbyttekoblingene" fra Fleischmann til alle vogner, hvorfor ikke ta skrittet helt ut og bruke kortkoblingene?
Er kravet at ALLE vogner ha disse utbyttekoblingene fra Fleischmann og intet annet kan godkjennes - forstår jeg ikke dette?
Argumentet mot å bytte til kortkobbel vil nok for en del være at de ikke ønsker å bytte frem og tilbake på koblinger om de tar med seg vogner på treff i utlandet.
 
 
Når det gjelder spørsmålet ditt om avsporingsfare på lange vogner med stiv NEMsjakt så er vel situasjonen kanskje slik at med de radiene fremo opererer med i sin standard så blir ikke de sideveis utslagene så store? (Og så mistenker jeg at de fleste her hjemme faktisk ikke har låst fast NEM-sjakta slik standarden egentlig tilsierEmbarrassed)
 
Jeg skal tilstå at det kunne vært gøy og arrangere et treff utelukkende med Fleischmanns kortkoblinger på alt materiell for å samle erfaring med den. Den største praktiske ulempen jeg ser med den koblingen i dag er avkoblingsproblemet. Normalt bøylekobbel er veldig lett å koble av med en grillpinne (hvertfall Fleischmanns, ikke de med lås på bøylen eller gamle märklinkoblinger) mens en kortkobling vil du måtte ha en avkobler ned under koblingene for å få frakoblet. Har du en god og billig løsning på dette problemet Kjell? Kanskje vi kan få tak i noen brukte små vinklede tannlegespeil og bruke som avkobler?
 
 
Jeg har ellers ikke lagt merke til at du har deltatt spesiellt aktivt i selve skiftingen og trafikkspillet på treffene Kjell, så det overrasker meg litt at du uten å ha forsøkt deg noe særlig på hektisk FREMOskifting på treff har dannet deg så bestemte meninger om hva som er best?
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: eika
Date Posted: 21 september 2011 at 18:10
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:


Hva med noen flere bilder av nye moduler, istedet...Wink



Hva med noen flere deltagere på treffet som kunne opplevd herligheten med egne øyne?WinkLOL
 


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 21 september 2011 at 18:27
Det var ganske travelt for de fleste treffdeltakerne, så jeg la ikke merke til så mange fotografer i sporet som vanlig

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: TorsteinS
Date Posted: 21 september 2011 at 19:37

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

- Når man allikevel må kjøpe "utbyttekoblingene" fra Fleischmann til alle vogner, hvorfor ikke ta skrittet helt ut og bruke kortkoblingene?

Et stort problem med Fleischmanns kortkobling (Profi-kobling) er at den krever ganske mye kraft for å koble, slik at toget må dundre for full fart (for en skiftetraktor) inn i vogna som skal kobles til. Derfor er den neppe en kobling som egner seg for hyppig skifting.

Rocos kortkobling kobler noe lettere, men ut fra enkelte brukererfaringer jeg har lest, kan det se ut som den er mer utsatt for slitasje, og kan løsne ved lange togstammer. I tillegg ser den aldeles forferdelig ut på enden av et tog.

Rocos relativt nye "universalkobling" er ikke en ekte kortkobling, men gir likevel relativt kort avstand mellom bufferne. Den kobler dessuten lett, og er kompatibel med bøylekoblinger. En ulempe er at den ikke kan kobles av for hånd. Har denne vært testet i FREMO-sammenheng?

Bøylekoblingen, og såvidt jeg kan se også Märklins kortkobling, krever vel i prinsippet at to koblinger må være litt forskjellig justert for å koble sammen. Hvis de er helt like, vil bøylene støte mot hverandre og følge hverandre hele veien oppover, slik at de ikke kobler. Neppe så ofte det skjer, men jeg har opplevd det. Asymmetriske koblinger som Rocos universalkobling og kortkobling, og Fleischmann Profi, har ikke det problemet.

Også jeg har ergret meg over hvor slarkete og upresise mange kortkoblingskulisser er. Angry Selve mekanismene er i plast og er normalt ikke justerbare heller. I grunnen burde vel disse heller vært laget i metall?

Når det gjelder bøylekoblinger: Hva er egentlig hensikten med den fjæra som er en del av mange koblinger, inklusive de fleste på NMJs vogner? Er det for å hindre bøylen i å tippe feil vei om man kobler i høy hastighet? Ofte holder de bøylen så hardt igjen at selv Profi-koblingen blir lettkoblet i forhold. Dead

I grunnen er vel bøylekoblingens seiglivethet symptomatisk for virkelige jernbaner i Europa, der skruekoblingen har overlevd siden jernbanens barndom.



Posted By: Snikkaren
Date Posted: 21 september 2011 at 20:14
Originally posted by eika eika wrote:

Hva med noen flere deltagere på treffet som kunne opplevd herligheten med egne øyne?WinkLOL
 


Jeg var på mitt første treff i vår. Og har blitt hekta, kan man si. Men ikke alltid det passer å komme.
Selv om en repr. fra MJBV nesten fikk overtalt meg til å stille...


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 22 september 2011 at 11:10
Tilbake til koblingsproblemer...
 
Originally posted by Eika Eika wrote:

Jeg skal tilstå at det kunne vært gøy og arrangere et treff utelukkende med Fleischmanns kortkoblinger på alt materiell for å samle erfaring med den. Den største praktiske ulempen jeg ser med den koblingen i dag er avkoblingsproblemet. Normalt bøylekobbel er veldig lett å koble av med en grillpinne (hvertfall Fleischmanns, ikke de med lås på bøylen eller gamle märklinkoblinger) mens en kortkobling vil du måtte ha en avkobler ned under koblingene for å få frakoblet. Har du en god og billig løsning på dette problemet Kjell? Kanskje vi kan få tak i noen brukte små vinklede tannlegespeil og bruke som avkobler?
 
Jeg tror ikke vi vil mangle materiell med Fleischmanns kortkobbel - om vi skulle gå for det ved et seinere treff?!
Det er mange andre enn meg som konsekvent skifter over til denne koblingstype på alt materiell - det så jeg under treffet.
Et annet "problem" som du nevner, er avkobling. Dette er ikke noe mer komplisert enn den magneten man bruker i dag limt på en pinne. Jeg vil da foreslå at man limer en 2-3 mm. bred plastshims på samme type pinne og vinkler den ca. 30 grader i bunnen der shimsen sitter. Årsaken til at jeg foreslår plast eller ikke-ledende materiale, er at denne lett kan komme i kontakt med skinnene og lage kortslutning. Denne løsning er minst like enkel/rask/"plundrete" som det som brukes i dag!?
 
Fleischmann sine kortkoblinger har den fordel at man trenger ikke å holde pinnen der permanent for å løse ut koblingen når utløseren først er aktivert. Da kan vognen/loket trekke bort når det måtte passe - i etterkant. Videre går det an å aktivere utløseren først og deretter skyve vognen (eller en vogstamme med "løse koblinger") på plass. Dette er en stor fordel der det er et trangt industriområde.
 
Jeg ser også at TorsteinS stiller spørsmål om den kraft som skal til for Fleischmann kortkobbel. Dette mener jeg å ha lest at er helt tilsiktet? Årsaken er at man da kan skyve forsiktig en vogn på plass uten at koblingen aktiveres. Det kan være nyttig under rangering. Tyske MJ-bader har nevnt nettopp dette som en av denne koblingens fordeler - og ikke ulemper. Man kan derfor med et egnet lok, bestemme om man kun vil skyve vognen - eller koble, alt etter den kraft/hastighet man har ved sammenkobling.
Jeg har også lest at Roco sine kortkoblinger ikke er like pålitelige som Fleischmann sine og har heller ikke denne finessen med skyving/kobling da de "smetter for lett i".
 
I og med FREMO er et trafikkspill, mener jeg at pålitelige og funksjonelle koblinger er et "must". At de også er "lite" synlige/dominerende og gir mer forbilderiktig avstand mellom bufferter i en vognstamme, er også et pluss for meg.
 
Uansett er det et problem å lage en god kobling i denne skala som bare har fordeler og ingen ulemper. Vi bør derfor gå for det beste kompromiss på markedet - og det er etter min mening Fleischmanns kortkobbel.
 
Ellers ser jeg at Eika etterlyser "undertegnedes aktivitet" mht. trafikkspillet. ;-)
Jeg har nok prøvd dette en del tidligere til å bygge opp erfaring - og mye av gleden med kjøring/trafikkspill har forsvunnet for meg med slikt "plunder" som jeg mener kunne ha vært redusert. - Dessuten hadde vi en avtalt oppgavefordeling i KRS - min var ikke å delta i trafikkspillet men være teknisk støtte, spesielt på digitalsiden, slik andre fikk glede av treffet. :-)
 


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 22 september 2011 at 15:14

Synes godt at man kunne lagd en egen tråd for dette med koblinger, men jeg slenger inn en brannfakkel alikevel. 

Hva med å bruke Kadee? Den er jo praktisk når det gjelder rangering.



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 22 september 2011 at 17:44
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:


Hva med å bruke Kadee? Den er jo praktisk når det gjelder rangering.


Kadee kobler strålende, ser bra ut, men er noe pill å koble fra med.


-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: eika
Date Posted: 22 september 2011 at 17:53
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Kadee kobler strålende, ser bra ut, men er noe pill å koble fra med.
Neida. De kobler vanligvis greit fra hverandre ved å stikke spissen på et grillspyd ned mellom dem og vri forsiktig rundt.
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 22 september 2011 at 18:01
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:


Hva med å bruke Kadee? Den er jo praktisk når det gjelder rangering.


Kadee kobler strålende, ser bra ut, men er noe pill å koble fra med.


Man må vel ha permanent magneter i sporene for at det skal fungere bra?




-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 22 september 2011 at 18:27
Det fungerer ikke så bra det heller. Med stålhjul "tar vognene av" ukontrollert når man dytter dem over.

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: TorsteinS
Date Posted: 22 september 2011 at 21:16
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg ser også at TorsteinS stiller spørsmål om den kraft som skal til for Fleischmann kortkobbel. Dette mener jeg å ha lest at er helt tilsiktet? Årsaken er at man da kan skyve forsiktig en vogn på plass uten at koblingen aktiveres. Det kan være nyttig under rangering. Tyske MJ-bader har nevnt nettopp dette som en av denne koblingens fordeler - og ikke ulemper. Man kan derfor med et egnet lok, bestemme om man kun vil skyve vognen - eller koble, alt etter den kraft/hastighet man har ved sammenkobling.
Når en enkelt godsvogn bare fortsetter bortover i stedet for å koble, er det ikke en finesse, men et problem. Når man tilstreber forbildetro langsomtkjøring, er det også et problem når vognene må hamres sammen i en fart som i virkeligheten ville ført til avsporing, skade på last, skade på materiell eller skade på mennesker.
Jeg har derfor vanskelig for å tro at dette er en tilsiktet "finesse". Jeg tipper heller at Fleischmann har gjort det for å redusere sannsynligheten for utilsiktet avkobling, og fortsatt kunne lage koblingen helt i plast. Til å være helt i plast, er den for øvrig relativt dyr.

Quote  Uansett er det et problem å lage en god kobling i denne skala som bare har fordeler og ingen ulemper. Vi bør derfor gå for det beste kompromiss på markedet - og det er etter min mening Fleischmanns kortkobbel.
I et av artiklene jeg har linket til nedenfor, kom forfatteren til at Fleischmann Profi var best til passasjertog, og Roco Universal ellers. Men da kan man ikke blande lok til gods- og passasjertog.

Noen linker (de 4 siste på tysk):
http://www.boldts.net/TrainsModel2-Couplers.shtml - http://www.boldts.net/TrainsModel2-Couplers.shtml
http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=40&Itemid=65 - http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=40&Itemid=65
http://www.stayathome.ch/Kupplungen.htm - http://www.stayathome.ch/Kupplungen.htm
http://www.mec-brunsbuettel.de/H0_Kupplungen.htm - http://www.mec-brunsbuettel.de/H0_Kupplungen.htm
http://www.modellbahnfrokler.de/grundlagen/kupplungen.html - http://www.modellbahnfrokler.de/grundlagen/kupplungen.html
http://www.hpw-modellbahn.de/eisenbahntechnik/kupplung.htm - http://www.hpw-modellbahn.de/eisenbahntechnik/kupplung.htm



Posted By: eibro
Date Posted: 22 september 2011 at 21:40
Jeg som har laget denne tråden, synes den har fått litt for langt.
Det som var meningen med denne tråden, er ikke å diskutere kobbel o.l. Det burde heller tas i egen tråd.
Jeg føler at dette er en sak som dere har gjort slik at det ser ut som det gjelder treffet.
Så fra min side etter å ha lest dette, er at det kanskje ikke er noe vits i å legge ut noe om treff, for det blir bare diskusjon om alt annet på tråden.
Slik jeg ser det, så kan dette føre til at det er noen som ikke vil komme på treff, eller at noen ikke vil arrangere treff, med en slik diskusjon etter et treff, virker ikke akkurat positiv.
For de som vil diskutere kobbel o.l. videre, burde ha en egen tråd til dette, og flytte over det som står i denne tråden.
Når man har informasjon til et slikt treff, burde det stå ting om treffet, som intresserer folk. Når man leser slikt etter et treff, kan man tenke feil om et FREMO-treff, i forhold til det som man egentlig gjør på et treff.
Dette er jo min mening, men blir ikke akkurat mer motivert til å arrangere et treff.


-------------
Eirik


Posted By: Stian
Date Posted: 22 september 2011 at 22:18
jeg har fåreslått det for admin å ta det i egenet tråd da dette sporer av og ødelegger andre tråder.

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: ses
Date Posted: 22 september 2011 at 22:50
Jeg skjønner frustrasjonen; samtidig er det ikke lett å hindre at en "samtale" utvikler seg etterhvert bort fra det som det startet med. Det er jo slik samtaler ofte skjer dersom man ikke har en møteleder som holder en stramt til tema. Frie samtaler skjer gjerne ved at man tar tak i noe den andre sa, og utvikler det videre. Man vet jo ikke akkurat når man skriver noe om den vil utvikle seg til en helt ny sak, slik som med koblinger her.

Hvis moderator/webmaster har teknisk mulighet for å splitte en tråd, så er imidlertid det en måte å ta ut den delen av tråden som det etterhvert viste seg at framsto som en egen sak på siden av den opprinnelige. Om det er mulig på dette forumet vet jeg ikke.


-------------
Svein S


Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 23 september 2011 at 07:48
Originally posted by eibro eibro wrote:

Jeg som har laget denne tråden, synes den har fått litt for langt.
Det som var meningen med denne tråden, er ikke å diskutere kobbel o.l. Det burde heller tas i egen tråd.
Jeg føler at dette er en sak som dere har gjort slik at det ser ut som det gjelder treffet.
Så fra min side etter å ha lest dette, er at det kanskje ikke er noe vits i å legge ut noe om treff, for det blir bare diskusjon om alt annet på tråden.
Slik jeg ser det, så kan dette føre til at det er noen som ikke vil komme på treff, eller at noen ikke vil arrangere treff, med en slik diskusjon etter et treff, virker ikke akkurat positiv.
For de som vil diskutere kobbel o.l. videre, burde ha en egen tråd til dette, og flytte over det som står i denne tråden.
Når man har informasjon til et slikt treff, burde det stå ting om treffet, som intresserer folk. Når man leser slikt etter et treff, kan man tenke feil om et FREMO-treff, i forhold til det som man egentlig gjør på et treff.
Dette er jo min mening, men blir ikke akkurat mer motivert til å arrangere et treff.
 
Helt EnigClapClapClap
 
God weekend
 
Dan


-------------
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk



Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 23 september 2011 at 08:45
Kristiansand 2011 så jeg fram til svært lenge. Togstammene som jeg hadde med er hhv. 3 og 2,5 meter lange - det blir bare på treff av Fremoformat disse stammene får "strekt på beina". 

All kudos til de som tar jobben og initiativ til slike arrangementer. ClapKristiansandstreffene er for meg 1. prioritet av mj-arrangementer, fordi de legges i (en) epoke som passer for meg. Måtte det bli mange fler treff der fremover! Thumbs Up 

Diskusjonen som foregår i samme tråd er jeg enig i at ikke hører hjemme der, fordi de omhandler temaer som er små detaljer - i alle fall i forhold til opplevelsen av å være på treff. Derfor må ikke arrangørene her eller andre steder ta så stort hensyn til disse debattene.


Posted By: traiNman
Date Posted: 23 september 2011 at 10:00
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:


Hva med å bruke Kadee? Den er jo praktisk når det gjelder rangering.


Kadee kobler strålende, ser bra ut, men er noe pill å koble fra med.


Man må vel ha permanent magneter i sporene for at det skal fungere bra?


 
Det trenger ikke være permanentmagneter, elektromagneter fungerer like bra og kun når det er spenning i spolen. Kadee leverer slike:
 
http://www.kadee.com/htmbord/page708.htm - http://www.kadee.com/htmbord/page708.htm
 
Det har vært flere artikler i Model Railroader om hvordn disse kan skjules under skinnegangen.
 
Men en annen sak er at de Kadee-koblingene som er laget for europeisk materiell med kortkoblingskulisse ikke er stive. Dette medfører derfor ofte at koblingene ikke sentrerer etter å ha passert en kurve når det er stor belastning på dem.
 
Petter


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 23 september 2011 at 10:16
Som Assisterende moderator må jeg si meg enig med trådstarter, og som bidragsyter i denne tråden kan jeg bare beklage at jeg har vært med på denne avsporingen.
Men jeg oppfordrer herved til at videre diskusjoner om koblinger fortsetter i egen tråd. . . .

MVH
Dag Cato
Ass Mod


-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 23 september 2011 at 11:50
Jeg er enig at kobbeldiskusjonen, slik den har utviklet seg, burde taes i en annen tråd.
Den har tydelig "truffet" flere enn meg og slik den har utartet seg, har dette blitt tema for minst en ny tråd?!
 
Det hele startet med en observasjon under Kristiansandstreffet - og tok siden ut?!
Det er vel meningen at man under denne tråden skal oppsummere erfaringer fra Kristiansand - både positive og negative for å se hva man kan gjøre bedre neste gang? Det var hensikten min med å ta opp dette i denne tråden.
Dersom det ikke er ønsket å ta opp problemer men kun ha "sosial hyggeprat", forstår jeg ikke vitsen med et slikt forum?
Er problemet som her relatert til Kristiansandstreffet så mener jeg det er riktig å starte diskusjonen her - og det er vel moderators oppgave tidlig å oppfordre debattantene til å starte en annen tråd om diskusjonen "tar ut"? - Kanskje han er noe seint på banen?
 


Posted By: ses
Date Posted: 23 september 2011 at 12:00
 
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Dersom det ikke er ønsket å ta opp problemer men kun ha "sosial hyggeprat", forstår jeg ikke vitsen med et slikt forum?
 

Ikke jeg heller.

Men jeg spurte om moderator har mulighet for å splitte opp tråden i etterkant. Det har ingen svart på ennå. Men kanskje det ikke er mulig rent teknisk? 



-------------
Svein S


Posted By: jevistad
Date Posted: 23 september 2011 at 13:27
Originally posted by eibro eibro wrote:

Jeg som har laget denne tråden, synes den har fått litt for langt.
Det som var meningen med denne tråden, er ikke å diskutere kobbel o.l. Det burde heller tas i egen tråd.
Jeg føler at dette er en sak som dere har gjort slik at det ser ut som det gjelder treffet.
Så fra min side etter å ha lest dette, er at det kanskje ikke er noe vits i å legge ut noe om treff, for det blir bare diskusjon om alt annet på tråden.
Slik jeg ser det, så kan dette føre til at det er noen som ikke vil komme på treff, eller at noen ikke vil arrangere treff, med en slik diskusjon etter et treff, virker ikke akkurat positiv.
For de som vil diskutere kobbel o.l. videre, burde ha en egen tråd til dette, og flytte over det som står i denne tråden.
Når man har informasjon til et slikt treff, burde det stå ting om treffet, som intresserer folk. Når man leser slikt etter et treff, kan man tenke feil om et FREMO-treff, i forhold til det som man egentlig gjør på et treff.
Dette er jo min mening, men blir ikke akkurat mer motivert til å arrangere et treff.
 
Ikke la deg påvirke av disse kverulantene Eirik, du er en kjemperessurs og har hatt en bratt læringskurve.ClapClap
Hvis vi skal fortsette med flere moderne treff her på sørvestlandet er vi avhengig av noen som har interesse og evner innen ruteplanlegging.
Så kan man vel kanskje heller si at bilder fra treffet burde vært postet i en egen tråd?
 


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Stian
Date Posted: 23 september 2011 at 13:28
jeg synes også at man skal kunne diskutere dette, men å ødelegge en tråd som omhandler ett treff er totalt unødvendig! Slikt kan godt diskuteres i en annen tråd da det er høyst aktuelt for alle som intreserer seg for FREMO!

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Espen
Date Posted: 23 september 2011 at 13:57
Tja, ødelegge tråden ?
Virker på meg som om det meste allerede er postet av bilder og kommentarer ang. treffet.

Ønsker å krangle litt til jeg Big smile

Det diskuteres i bøtter å spann om lok og vogner og utseende, koblinger og funksjonalitet og i det hele tatt.

Men hva med modulene ?
Forbausende mange vil jeg etter et par treff klassifisere som "særs stygge"
Hvorfor er ikke dette et tema ?
Fare for å trø på folks evner og kunnskap ?
Slitt med å få med nok moduler for å kunne avholde treff ?
Trodde at Fremonormene sier noe om valg av landskapsmateriell og farger ?

Det hadde gledet meg veldig mye om landskap og farger hadde hatt et vakkert helhetsuttrykk.

Men men, jillt va det okkesom i Kr. Sand Big smile



-------------
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.


Posted By: ses
Date Posted: 23 september 2011 at 14:04
  Å kalle denne diskusjonen for å ødelegge en tråd er vel litt drøyt. Diskusjonen har faktisk vært ganske saklig, så det eneste problemet her er at temaet har avviket fra starten. Men at det er noen stor synd har jeg vansker for å se, selv om det ikke er helt ideelt. Som sagt, så er det slik samtaler utfolder seg i det vanlige livet. Hvis moderator så ikke har mulighet for å splitte tråder, så er vi jo helt låst dersom trådstarter mener han har en slags enerett til å bestemme hvordan diskusjonen skal forløpe. Da får vi bare la være å poste innlegg som ikke strengt holder seg til trådstarters tema. Da tror jeg vi får et fattigere forum.  Å vite når man skal starte en ny tråd når det man tar opp skjer som et apropos til noe som er tatt opp, er faktisk ikke helt enkelt.

-------------
Svein S


Posted By: eibro
Date Posted: 23 september 2011 at 15:44
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det hele startet med en observasjon under Kristiansandstreffet - og tok siden ut?!
Det er vel meningen at man under denne tråden skal oppsummere erfaringer fra Kristiansand - både positive og negative for å se hva man kan gjøre bedre neste gang? Det var hensikten min med å ta opp dette i denne tråden.
Dersom det ikke er ønsket å ta opp problemer men kun ha "sosial hyggeprat", forstår jeg ikke vitsen med et slikt forum?
Er problemet som her relatert til Kristiansandstreffet så mener jeg det er riktig å starte diskusjonen her - og det er vel moderators oppgave tidlig å oppfordre debattantene til å starte en annen tråd om diskusjonen "tar ut"? - Kanskje han er noe seint på banen?
 


Jeg er enig med deg Kjell at man skal komme med positive og negative tilbakemeldinger, det er jo det som gjør at vi kan gjøre ting bedre neste gang.
Men min mening var at det ikke skulle bli diskusjon her i denne tråden, for det kan skremme bort personer som vil kanskje være med i FREMO.
Derfor lager man en tråd der man kunne henvise til det som startet denne debatten, og fortsette det ut i fra det.


-------------
Eirik


Posted By: eibro
Date Posted: 23 september 2011 at 15:53
Originally posted by ses ses wrote:

  Å kalle denne diskusjonen for å ødelegge en tråd er vel litt drøyt. Diskusjonen har faktisk vært ganske saklig, så det eneste problemet her er at temaet har avviket fra starten. Men at det er noen stor synd har jeg vansker for å se, selv om det ikke er helt ideelt. Som sagt, så er det slik samtaler utfolder seg i det vanlige livet. Hvis moderator så ikke har mulighet for å splitte tråder, så er vi jo helt låst dersom trådstarter mener han har en slags enerett til å bestemme hvordan diskusjonen skal forløpe. Da får vi bare la være å poste innlegg som ikke strengt holder seg til trådstarters tema. Da tror jeg vi får et fattigere forum.  Å vite når man skal starte en ny tråd når det man tar opp skjer som et apropos til noe som er tatt opp, er faktisk ikke helt enkelt.


Var ikke det jeg mente at jeg hadde enerett på denne tråden, laget jo denne for at man kan komme med inspill på hvordan treffet var, og hva som kan forbedres til neste gang.
Det jeg ville fram til, var at jeg kan huske at vi har snakket om dette tidligere på et FREMO årsmøte, at man skulle bruke FREMO-privat hvis man skulle "diskutere" dette. Jeg vet at ikke alle de som er med i dette, ikke har tilgang til FREMO-privat, men da kan det jo heller være i et annet åpent rom.
Etter det jeg tror jeg fikk med meg fra det møte, var at man ikke skulle bruke FREMO-snakken til slikt.
Men nå kan det være jeg tar helt feil.
Men hvis dere vil dra denne "diskusjonen" videre i denne tråden, kan dere få lov til det.


-------------
Eirik


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 23 september 2011 at 18:56
Originally posted by eibro eibro wrote:

Jeg som har laget denne tråden, synes den har fått litt for langt.

Det som var meningen med denne tråden, er ikke å diskutere kobbel o.l. Det burde heller tas i egen tråd.

I grunnen er jeg enig med deg, selv om jeg er en av de som har brukt denne tråden til å diskutere koblinger. Også for oss som vil diskutere koblinger, kan det være greit med en egen tråd, i stedet at diskusjonen blir "bortgjemt" i diverse tråder om andre tema. Derfor har jeg opprettet en ny tråd, og håper neste innlegg om koblinger havner der:

Ny tråd om koblinger: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6493 - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6493

Mulig slike avsporinger ville vært et mindre problem om forumet hadde en strukturert visning ("threaded view"), som f.eks. i nyhetslesere (usenet/news) og på NJKs forum. Men den saken er det nok best å ta opp i "Forumverkstedet".




Posted By: Svein A
Date Posted: 24 september 2011 at 08:07
Smette inn mellom de lærde's betraktninger vedr. materiell ol, mitt første besøk på et Fremo treff, ever, ønsket å få inspirasjon for fremtidig bane, og jeg ble virkelig imponert, takk for at jeg fikk komme og takk til Styrkar som var en glimrende veileder.
 
Skjønte straks at voksne menn også kan "leke"
 
Svein
 


-------------
http://home.c2i.net/svein_antonsen/index.htm - Min hjemmeside


Posted By: lklende
Date Posted: 24 september 2011 at 22:25
Er litt seint ute, men https://picasaweb.google.com/lklende/FREMOTreffKristiansandSep2011?authuser=0&authkey=Gv1sRgCKil_fyqoqnPdg&feat=directlin - her  er i alle fall mine bilder og litt video fra Kristiansand.



Posted By: Stian
Date Posted: 24 september 2011 at 22:27
det går ikke å vise nettsiden.

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Urban Johansson
Date Posted: 24 september 2011 at 22:58
Originally posted by lklende lklende wrote:

Er litt seint ute, men https://picasaweb.google.com/lklende/FREMOTreffKristiansandSep2011?authuser=0&authkey=Gv1sRgCKil_fyqoqnPdg&feat=directlin - her  er i alle fall mine bilder og litt video fra Kristiansand.

 
Härliga bilder! Clap
 


-------------
Urban Johansson
Sverige




Posted By: jevistad
Date Posted: 24 september 2011 at 22:58
Artig gjensyn!

-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: ses
Date Posted: 24 september 2011 at 22:58
Fint du tok videoer og la de ut. Der var det mye kjentfolk å se på Sandnes.

-------------
Svein S


Posted By: terje-o
Date Posted: 25 september 2011 at 13:41
Bra Leif KåreSmile

Mulig deler av personalet på Sandnes ( les: undertegnede... Embarrassed ) hadde klart å formalisere prosedyrene noe om det hadde blitt klargjort fra fotografen sin side at dette skulle bli lagt ut som en slags "demo" ...

Forøvrig: Den manglende Fred'en har et serienummer som begynner med 4F7, og siste sifferet er mest sannsynlig 0 eller A. Ingen som har sett den?


MVH
for MJBV HK
Terje O



Posted By: eika
Date Posted: 26 september 2011 at 00:51
Originally posted by ses ses wrote:

Hvis moderator/webmaster har teknisk mulighet for å splitte en tråd, så er imidlertid det en måte å ta ut den delen av tråden som det etterhvert viste seg at framsto som en egen sak på siden av den opprinnelige. Om det er mulig på dette forumet vet jeg ikke.
Det er ikke noe i veien for å flytte ett og ett innlegg fra en hvilken som helst tråd til en annen her på forumet.
 
 
Er det fortsatt ønskelig å flytte innleggene om koblinger ut av denne tråden?
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: -TUR-
Date Posted: 01 oktober 2011 at 11:03
Originally posted by eika eika wrote:

 
Er det fortsatt ønskelig å flytte innleggene om koblinger ut av denne tråden?


Ja! :-)


-------------
-TUR-

Tore Urvik


Posted By: -TUR-
Date Posted: 01 oktober 2011 at 11:18
Originally posted by terje-o terje-o wrote:

Mulig deler av personalet på Sandnes ( les: undertegnede... Embarrassed ) hadde klart å formalisere prosedyrene noe om det hadde blitt klargjort fra fotografen sin side at dette skulle bli lagt ut som en slags "demo" ...


Synes du klarte deg bra jeg Terje ;)
Kjekke videoer Leif Kåre!

Takk til arrangører og deltakere for et kjekt treff!  Neste gang ønsker jeg å være tilstede hele tiden, ikke bare en kort dag som desverre var alt jeg rakk denne gangen... :)


-------------
-TUR-

Tore Urvik


Posted By: Asgeir
Date Posted: 24 november 2011 at 20:59
Originally posted by aha aha wrote:

 
 
 
Morsom pantografClapLOL
 


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net