MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Kondensator

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
kokken Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 24 mars 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 686
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér kokken Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Kondensator
    Sendt: 12 mai 2018 kl. 16:51
Noen som kan anbefale gode kondensatorer for små lok/skiftemaskiner??
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2146
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 mai 2018 kl. 19:01
Dette med "gode kondensatorer" er relativt.
Elektrolyttkondensatorer har ofte en stor størrelse og liten kapasitet mens "gold caps" ofte har mindre størrelse og langt større kapasitet. Kapasiteten er hvor lenge man kan kjøre loket uten strømopptak ("batteridrift"). Ofte holder det 2-3 sekunder. Avanserte dekodere har en CV som begrenser tiden loket kan kjøre uten signal.
Vanlige elektrolyttkondensatorer er relativt store og spenningrobuste. Ofte tåler de spenningspulser litt over merkespenningen. Alt etter om man har en booster/sentral som gir ut regulert max. spenning eller ei, kan spenningen velges. Normalt holder 25V - mens 16V og 20V bør man sjekke/vite hva skinnespenningen er (bruk oscilloskop da et rimelig digital multimeter ikke måler rett). Kondensatoren utsettes for skinnespenning minus 1,4V (som er 2 likeretterdioder).
 
Da er det bare å se hva man får plass til av konvensjonelle elektrolyttkondensatorer i skifteloket og se om det "løser problemet" mht. driftstid i spenningsløs tilstand. Dette er rimeligste alternativ. - Ellers må man til med "gold caps" og elektronikk.
 
Det finnes flere typer elektrolyttkondensatorer. Tantal-elektrolytter er oftest små. De tåler dårlig revers polaritet og overspenning. Da eksploderer de med tilhørende lysglimt, røyk og muligens brann.
"Gold caps" er stort sett max. 5,5V og er derfor ikke brukbare uten både en ladekrets som begrenser spenningen og en krets for øking av slike kondensatorers leveringsspenning til dekoderen. Derfor er de ofte dyre og matcher prisen til en premium dekoder. Da kan spenningen vedlikeholdes i flere sekunder til dekoderen
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3798
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 mai 2018 kl. 10:30
Spørsmål ang elektrolyttkondensator i så måte. Hvordan kobles den? Og vil ikke en kondensator glatte ut DCC-signalet?
Svein S
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2146
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 mai 2018 kl. 10:55
Kondensatoren kobles inn på dekoderen ETTER brolikeretteren. Der blir "pulset likestrøm" likerettet for å skape driftsspenning til prosessoren i dekoderen.
For de dekodere som ikke har egen tilkobling for kondensator, må man sette inn en diode og en  ca. 100 ohms motstand. Dette fordi brolikeretteren i dekoderen ikke tåler stor strøm som kondensatoren trekker under opplading. Også boostere liker ikke stor strøm da de reagerer på kortslutning. Derfor bør oppladestrømmen i kondensatoren begrenses med motstanden.
For utlading, er det viktig at kondensatoren utlader kvikt. Den utgjør "et batteri" for både dekoder, lys og motor i loket. Derfor settes det inn en diode over motstanden. Det er det samme hvilken pol på kondensatoren dette settes på - men observer polaritet.
 
Glemte å si at DCC-signalet "tappes av" med en kondensator FØR brolikeretteren slik at DCC-signalet føres til prosessor i dekoderen.


Endret av Kjell H. - 13 mai 2018 kl. 11:00
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3798
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 mai 2018 kl. 14:46
Det betyr at man finne hvor på dekoderen brolikeretteren sitter? Virker ikke akkurat som en amatørjobb....
Svein S
Til toppen
programmeringssporet Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 12 desember 2013
Status: Utlogget
Points: 336
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér programmeringssporet Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 mai 2018 kl. 17:12
Når det gjelder Kondensator / Stay-Allive / Power Pack tilkobling kan man gruppere dekodere inn i flere grupper :

1.  Dekodere som ikke er designet for dette.  Her kan det være vanskelig å finne loddepunkter, og ofte enda vanskeligere å lodde til ledninger uten å ødelegge dekoder. ( Små dekodere, eller Europeiske dekodere fra før 2015? / Amerikanske før 2005?)

2. Dekodere med egne loddepunkter for dette - ofte også dokumentert i manualen.

3. Dekodere som har full støtte for dette - der det ofte er egne CV-er for å unngå problemer med DC og programmering.  feks. Zimo, fra sw versjon 27.10, hvor CV 153, styrer hvordan kondensator benyttes med DC, og så har Zimo en glimrende funksjon som forsøker å hindre lokomotivet i å stoppe der det ikke er strøm - kjører noen milimeter videre før det stopper.

Noen dekodere (f.eks. noen modeller fra Zimo - leveres med en løs liten kondensator, som kan erstattes av en større).  -  De fleste dekoderleverandører  (bl.a. Lenz, ESU) selger også ferdige Stay-Allive moduler. 

Så ved å vurdere dette ved valg av dekoder er det rimelig enkelt å legge til Kondensator-funksjonalitet.  I tillegg til Zimo har f.eks. ESU Lokpilot  4.0 god dokumentasjon om dette.  Jeg tror også at de aller fleste Lyddekodere er forberedt for Stay-allive, i tillegg til kondensator for lydmodulen.

Vanskelig å gi anbefaling om riktig kondensator da dette er avhengig av bl.a. :
  • dekodertype
  • lyddekoder ?
  • DCC skinnespenning - Måles som Likestrøm etter dekoders likeretter.
  • Strømforbruk motor og funksjoner.
  • Grad av dårlig kontakt - strømopptak.
  • Automatisk eller manuell kjøring.

Det optimale med automatisk kjøring er nok et lokomotiv med Radio / bluetooth eller Wi-Fi styring, og Super Caps eller Li-po batteri, men Lenz Gold er også ganske bra.




Endret av programmeringssporet - 13 mai 2018 kl. 17:23
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2146
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 mai 2018 kl. 17:18
Den blå ledningen (eller V+) er alltid til + på dekoderen (etter brolikeretter). Som regel er minus tilgjengelig som ledning på Zimo-dekodere. Mange dekoderfabrikanter har "loddepads" slik at man enkelt kan finne minus. Sjekk bruksanvisningen til dekoderen!
MTC21-dekodere har denne minus tilgjengelig på pln #2.
Alle PluX-dekodere 16 og 22-pin har minus tilgjengelig på pin #5, dessuten skal motstand/diodekrets være på plass på pin #6.
Ellers må man se på dekoderen og event. måle seg frem - dessverre.


Endret av Kjell H. - 13 mai 2018 kl. 17:19
Til toppen
kokken Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 24 mars 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 686
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér kokken Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 mai 2018 kl. 19:02
For en som er nesten grønn på småelektronikk, virker dette litt mer vrient enn først antatt. Som Svein hintet til, virker det ikke som en amatørjobb.

Men det er mye info som kommer frem her, gjelder å bearbeide den på best mulig måte
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 553
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 mai 2018 kl. 20:12
Som Kjell sier: Les bruksanvisningen for dekoderen .
De dekodere som har direkte støtte for kondensator (for eksempel nyere Zimo) vil vise et koplingsskjema for dette. Som regel er det en enkel krets, og kondensatoren er ikke kritisk. Men som nevnt, større kondensator gir "bedre" funksjon.
Der hvor det anbefales en egen "Power Pack" (for eksempel ESU) vises gjerne hvordan denne koples til (3 ledninger loddet rett på dekoderen).

Plassen som er tilgjengelig inni loket er ofte bestemmende for hva slags løsning som er mulig.

Det er også viktig å være klar over at en kondensator (eller Power Pack) ikke løser alle problemer. Dersom loket har dårlig strømopptak i utganspunktet vil ofte kondensatoren sørge for at loket går jevnere så lenge det skal gå, men kan være vanskelig å stoppe og få i gang etter en stopp. Godt strømopptak er uansett å foretrekke .

Hilsen Halvor
Til toppen
kokken Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 24 mars 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 686
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér kokken Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 mai 2018 kl. 22:42
Da skal jeg se nærmere på dekoder og plass til rådighet. Takk for alle tios og forklaringer. Føler meg litt mer rustet forjobben🙂
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Til toppen
KnuT Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 345
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér KnuT Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 mai 2018 kl. 01:01
To lenker som kanskje kan være nyttige, selv om de er mer orientert mot dekodere rettet mot US- og Australia-markedet.
Denne er en klassiker:
Her kan man finne andre lenker som kanskje kan være nyttige, og mye nyttig på nettstedet.
Det er han som for tiden skriver DCC-spalten i Model Railroader:

Håper de kan være av nytte.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,094 sekunder.