Kompromiss i praksis |
Post Reply ![]() |
Author | |
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 22 oktober 2011 at 02:48 |
I en annen tråd var det snakk om at man må inngå en del kompromiser som modelljernbanebygger.
Dette gjelder også i de større skalaene. Her eksemplifisert ved en selvbygd pantograf i 0-skala: ![]() Jeg skulle gjerne ha hatt alt 100% på denne, men jeg fant rett og slett ikke fjærer som var små nok til å lage en helt prototyp løsning på toppen. Så selv etter research som inkluderte oppmåling av den originale pantografen og støvsuging av diverse arkiv er leamikken som holder slepeskoen i rett posisjon mot kjøreledningen frilanset. Prinsippet er hentet fra andre pantografer på Thamshvnbanen, så helt ut av løse lufta er den ikke tatt. |
|
![]() |
|
TeVe ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 610 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Om du skal bruke mange kan du kan få spunnet akkurat den fjæren du måtte ønske. Til et oppdrag jeg gjorde for noen år siden var det krav til fjærens trykkraft som gjorde at vi måtte få laget en spesialutgave. Det var ikke spesielt kostbart så det ligger innen rekkevidde om man har behov for noen flere enn en. Ble gjort hos et firma i Oslo om jeg husker rett. Rettelse: Husket ikke navnet på de som gjorde det. Var tydeligvis for enkelt til å huske: Fjærfabrikken AS, ligger nå i Østfold. Terje Edited by TeVe - 22 oktober 2011 at 13:10 |
|
Terje V.
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |