Kommentarer til en sporplan |
Post Reply | Page <12 |
Author | |
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det går rundt och det går rundt, som en evighetsmaskin! Mitt største ankepunkt er vel at all "action" er konsentrert til ett sted, så kanksje en ekstra linje tilø en liten fjelllandsby i øvre høyre hjørne hadde gjort seg? Nå er det lenge siden jeg leste Märklin Magazin, men jeg mener å huske at de alltid klarte å presse inn en liten alpelandsby på mindre anlegg. Ikke så dumt, da det skaper litt variasjon. Men jeg skal passe munnen min. Mitt eget N-anlegg oser ikke akkurat av kreativitet. |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Jeg vurderte jo ett "loop-to-point" anlegg i begynnelsen av denne disskusjonen, og det hadde jo ikke gått "rundt og rundt". At bane-forslaget er formet som en rundbane nå, er ett valg jeg har tatt bevisst, da min snart 4-årige sønn også skal få kjøre sine "Thomas-tog" på dette anlegget når han vil. Jeg tror ikke han hadde hatt sansen for at han måtte rangere togene på endestasjonen for å kunne fortsette å kjøre, og jeg tror nok at mange tog hadde havnet i stoppbukken. Dessuten kan det jo være greit å "bare se" at togene går rundt og rundt i blandt. Jeg har allikevell forsøkt å legge inn såpass med spor, at det kan drives rangering mellom "inglenook"en", via stasjonen, til industriområdet, samtidig som dette anlegget åpner for en del "kryssningstrafikk". Alt dette samtidig som at man skal ivareta ett mest mulig realistisk utseende, uten alt for mye spor. Om jeg skal legge inn noe mer "action" på dette anlegget, har jeg faktisk vurdert å legge inne en "punkt-til-punkt" H0e bane, som kanskje kan gå mellom stasjonsområdet (ett sted), og en endestasjon. Etter min mening burde det ihvertfall være plass til det. |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
-TUR-
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Roger! Nå kjenner vel du til hva jeg mener om rundbaner, men din begrunnelse etter sporplanforslaget har uslåelige argumenter ut i fra at også en 4-åring skal kunne kose seg med anlegget . Jeg ville imidlertid da ha forlenget de skulte sporene som er merket med rødt, lenger mot det "nord-østre" (ved bebyggelsen) hjørnet før du runder hjørnet og kommer mot lokstallen. Mine grafiske kunnskaper er så dårlige at jeg skal avstå fra å tegne det opp - men du ser vel hva jeg mener . |
|
-TUR-
Tore Urvik |
|
peter
Nykommer Joined: 30 desember 2005 Location: Denmark Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hej Nordlandsbanen Der er brugt wintrack 7,0, du kan hente en gratis demo version på wintrack hjemmeside Peter |
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Roger,
Likte planen din (når du først ikke skal ha langs-veggen-anlegg). Det at du har sporveksler og de viktigste skifteområdene innen rekkevidde (dvs maks ca 70-75 cm fra kanten) er bra. Enig med Tore om at du bør flytte sporvekslene i høyre ende av den skjulte oppstillingsstasjonen mot høyre. Men hva med adkomst til sporvekslene og sporene på den skjulte stasjonen? Dersom du legger inn en helix med en ekstra runde, får du litt større høydeforskjell mellom de to planene, og dermed bedre tilgjengelighet, men også lengre skjult kjøring: pappa, kooommer ikke toget snart?? Eisenbahnmagazin hadde et lite vettugt anlegg som kan minne litt om din plan. Vet ikke om den finnes på nettet, men den kunne være verdt å kikke på. Likeså har det vært et lignende svensk anlegg i noen av Alt om Hobbys MJ-bøker fra 90-tallet. |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Jeg takker for alle tilbakemeldinger så langt. Det med å flytte sporvekslene på oppstillingsstasjonen til høyre, og derved forlenge oppstillingssporene er en god idé. Når det gjelder tilgjengeligheten til disse sporvekslene, tenker jeg meg at dette nedre planet av anlegget blir såpass åpent fra bunnen, at jeg kan komme til derfra. Betjening av vekslene gjøres med motor. Jeg har nok samme oppfattning av rundbaner som deg, Tore. Dersom du legger merke til det er det rom for fremtidig utvidelse i anleggets nedre høyre hjørne. Ideén med en utvidelse denne veien er at dette kan bli en fremtidig sidebane, med punkt-til-punkt kjøring mellom den allerede inntegnede stasjonen og endestasjonen. Litt av formålet mitt med akkurat dette anleggsdesignet postet lenger opp, er at jeg tror at jeg kan simulere relativt forbildeekte kjøring med lange tog. Man ser kun én stasjon, og på denne kan man foreta togkryssinger, eller skifte godsvogner. Man ser også litt av linjen ut fra stasjonen, men man vet ikke hvor langt det er til neste stasjon i noen av rettningene. Dette blir litt som en "scene" der togene spiller rollene. Med dette designet føler jeg at jeg ungår at man ser ett tog som kjører ut av en stasjon, mens det omtrent kjører inn på neste (eller ihvertfall etter en svært kort tur ute på linja). Samtidig som man ikke ser så mange kurver, ser man heller ikke at de lange passasjer- og godsvognene "kutter" svingen. På den eventuellt kommende sidebanen kan man jo benytte kortere rullende materiell. Edited by Roger - 04 september 2006 at 19:02 |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Apropos dette med helix"er, og hvorfor jeg ikke har tegnet inn slike. For å få så lav stignings prosent som mulig i denne sporplanen, hadde jeg tenkt at nedstigningen begynner fra tunnelportalene og forstetter ned til og med oppstillingssporene, helt til de er under stasjonen, hvor stigningen begynner igjen. Vil dette medføre noe problem? |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Roger,
hvilken kurveradius har du i de skarpeste kurvene? Det har jo litt å si for muligheten for helix og for høydeforskjellene. Uansett - pass på at sporvekslene for den skjulte stasjonen ikke ligger direkte under noen andre spor - eller tett innpå dem, slik det kan se ut til av skissen din mht industrisporene foran til venstre. Dersom du f.eks har en industribygning over sporvekslene, eller en avtagbar landskapsdel, sikrer du god tilgjengelighet ved vedlikehold og ev. avsporinger. I følge Murphys lov vil avsporingene som regel komme på de vanskeligst tilgjengelige stedene på et anlegg. Jeg har tatt en titt i bokhylla og fant anlegget som jeg nevnte. Alba Modellbahn Praxis: Modellbahn Gleispläne 1981, s 30 Viel Verkehr auf der Eckanlage dvs mye trafikk på hjørneanlegget. Anlegget er ca 3,25 x 2,5 meter og et av de mer fornuftige når man først skal ha den type anlegg. Fine tegninger av Ivo Cordes også. I EisenbahnModellbahn Magazin oktober 1983 "gjenbrukes" dette anlegget i serien Spielen mit Sinn (6): Rangieren mit System. |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Jeg har tenkt til å benytte 50cm kurveradie på den venstre halvdelen, og 50 eller 55 på den høyre. På de synlige sporene før og etter stasjonen ønsker jeg noe større radie, noe det burde være plass til. Jeg har også Alba Modellbahn Praxis: Modellbahn Gleispläne, men min variant er fra 5. opplaget i 1989. På side 30 i den begynner "Das endbahnhof bringt die rangierspiel". |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
RaA
Viderekommen Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 43 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her vises et merkelig anlegg som forener to ønsker: en relativt lang rundbane på liten plass (rom på 4,5 m* 3,3m) og en mulighet for point to point. Et tredje ønske som dels ble innfrid var ideen om " hvor tøft det ville være med litt dobbeltspor ". Uhgg! er det fortsatt slik at ikkemedlemmer ikke får lastet opp bilder/.jpg-filer?
mvh Ragnar
|
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Jeg tror det. En billedopplastingsside du kan benytte deg uten å registrere deg er denne hos Modellrallaren. |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nivå tre. Øverst. Fra nivå en til nivå to, mellomnivå Grunnplanet, samt spor opp til mellomnivå med en delvis skjult stasjon. SÅ Her har du en bane med mye synlig spor (ingen grunn til å bekymre seg nevneverdig med hvor togene befinner seg). I stedenfor en skjult stasjon under landskapet er det her en stasjon oppe i bjerget. Jeg har gitt opp å tegne inn rangeringsområde/industrispor, for jeg får det ikke helt til, men det burde være masse plass for slikt her. |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |