Kommentarer til en sporplan
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1226
Printed Date: 25 november 2024 at 10:23 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Kommentarer til en sporplan
Posted By: Roger
Subject: Kommentarer til en sporplan
Date Posted: 17 januar 2006 at 04:08
Hei!
Denne svært skjematiske sporplan viser skjulte spor med rødt og synlige spor med blått. Denne skissen er ikke målsatt og "to scale". Sporgeometrien på endestasjonen og på industriområdet (på den andre halvdelen) er ikke endelige, men mer for å illustrere at endestasjonen har en "Inglenook sidings" og at industriområdet vil få en sporgeometri etter mønster av en "Timesaver".
Har noen synspunkter og eventuellt forslag til forbedringer på denne svært skjematiske sporplan, ønsker jeg meg tilbakemeldinger.
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Replies:
Posted By: peter
Date Posted: 17 januar 2006 at 08:53
fin lille sporplan, sad og kedet mig til morgen, og lavet min version af den, jeg har ladet det ene spor foran station, være åbnet, så man få lidt mere glæade af det kørene tog
------------- Märklin | HO | C Track | Digital | I+II+III+IV+V
http://www.falsterbanen.dk">
|
Posted By: Jon S.
Date Posted: 18 januar 2006 at 09:41
Hei Roger!
Jeg likte sporplanen din! Nå må det jo innrømmes at jeg er begeistret for både Inglenooks og Timesavers, så...
Det er ingen store endringer jeg vil foreslå, men en som kan være ganske vesentlig: Jeg ville ha speilvendt den "underjordiske" oppstillingen, slik at sporharpen kom lengst fram mot forkant av anlegget. Anleggsplanen nærmest "skriker" jo etter å få stå inne i et hjørne! Og da blir det kronglete å ha sporene helt inne ved veggen, der innunder anlegget. I tillegg vil jeg absolutt anbefale noen "mannhull" så du kan komme til det sporet som blir skjult lengst inne ved veggen, også! Ved avsporinger... Jeg likte Peters forslag med å slippe toget "ut i det fri", men hvis du velger å speilvende "undergrunnen", blir det kanskje litt voldsomt å legge sporene her åpent. Da blir "begge stasjonene" synlig rett inntil hverandre. Jeg har også merket meg at planen din faktisk inkluderer hele tre vendesløyfer... Er ikke det i meste laget?
"Ute i det fri" synes jeg planen ser grei ut. Jeg tror du vil få ganske mye "åpent rom" rundt skinnene, og det er bra! Du kan forresten komme til å oppdage at "øyen" ned til venstre vil kreve like mye plass som den oppe til høyre (dybden "A").
Angående Timesaveren: Her har du jo to muligheter! Enten kan du bruke John Allens "originale" Timesaver - da vil mye bli fastsatt ut fra hvilke vogner du skal ha på anlegget (europeiske "Timesavere" blir ofte kortere enn de amerikanske! På grunn av kortere godsvogner her...). Eller du kan lage din egen "Timesaver"-versjon, for å få en sporplan som passer bedre til din plass og vognpark (det er særlig lengden på sporene du kan justere - opp eller ned). Den originale Timesaveren er faktisk ganske "dyp", så du bør trekke den så langt ut mot svingen som mulig (men husk å spare plass til bygninger!).
Jeg kunne forresten foreslå å flytte innkjøringen fra hovedsporet til Timesaveren, til rettstrekningen utenfor tunnelåpningen. Jeg er ikke sikker på om det er noen bedre løsning, men på den måten kan du få større avstand mellom endestasjonen og industriområdet. Slik du har tegnet sporplanen, blir disse to liggende helt inntil hverandre, operasjonsmessig, og hele det synlige anlegget blir bare "én stasjon". Hvis du derimot flytter innkjøringen, vil endestasjon og industriområde oppleves som to adskilte "stasjoner". Men her er det jo opp til hva du selv ønsker!
Jeg synes det er en god anleggsplan du har fått til. Mye skifting, og du får også lange strekninger der du kan se toget rulle gjennom landskapet. Håper du kommer fram til en plan du kan trives med. Lykke til videre!
Mvh. http://home.c2i.net/jsmikro/ - Jon S.
|
Posted By: einjen
Date Posted: 18 januar 2006 at 10:33
Jeg likte også denne sporplanen veldig godt, og den har en form som passer den plassen jeg har til rådighet. Jeg kunne godt tenke meg en slik sporplan, men jeg vill snudd industrisporet (jeg har lyst til å kjøre et stykke før jeg kommer til industrisporet).
Tror nok også jeg ville ha litt mere industrispor....
Noe annet som jeg ønsker meg, er å kunne sette anlegget på "auto" slik at togene bare kjører. Vil det være mulig med en slik sporplan? Med digitalt system av noe slag?
Det er mulig at jeg er fastlåst i rundbanekonseptet, men jeg kunne igrunn tenke meg at endestasjonen har et spor ut som går inn i en ny endesløyfe.
nuhvel. Jeg har god tid. Før det blir noe anleggsbygging, så må jeg legge gulv på det som skal bli en ny kjellerbod, slik at jeg kan flytte alt skrotet som står der modelljernbanen skal være. Og så må jeg lage ny døråpning, slik at jeg kan frigjøre mere veggplass til mere modelljernbane...
akk ja.
------------- --
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog
|
Posted By: einjen
Date Posted: 18 januar 2006 at 13:52
her er en annen variant..... litt større og U-formet..... http://mru.webpg.info/mrbilder/fin%20bana.jpg - http://mru.webpg.info/mrbilder/fin%20bana.jpg
------------- --
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog
|
Posted By: b e pedersen
Date Posted: 18 januar 2006 at 17:40
Du, Einar, rundbane eller ikke ...., kanskje du skulle ta en titt til på forslaget ditt på Rogers plan. Det er vel en aldri så liten "kollosjon" mellom skinnene i området ved tunnelåpningen nærmest godsbanegården ...?
------------- Bjørn Egil
|
Posted By: einjen
Date Posted: 18 januar 2006 at 17:49
b e pedersen wrote:
Du, Einar, rundbane eller ikke ...., kanskje du
skulle ta en titt til på forslaget ditt på Rogers plan. Det er vel en
aldri så liten "kollosjon" mellom skinnene i området ved tunnelåpningen
nærmest godsbanegården ...? |
Nai. Hvor da? Det er ikke intensjonen at det skal være en kollisjon
der. Jeg har muligens glemt å tegne inn to tunnellåpninger (fra
hovedstasjonen til industrisporet), men ellers så er det ingen
kollisjon noe sted.
------------- --
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog
|
Posted By: b e pedersen
Date Posted: 18 januar 2006 at 19:32
Nei, det må sikkert ikke bli kollisjon, men da må vi vel kunne kalle det en kandidat for et bakkeløp
... sporet som kommer fra hovedstasjonen krysser sporet som går inn i tunellen og begge blir krysses av et uttrekkspor fra godsbanegården .. så det kreves litt for å vinne høyde nok ...
------------- Bjørn Egil
|
Posted By: einjen
Date Posted: 19 januar 2006 at 07:27
b e pedersen wrote:
Nei, det må sikkert ikke bli kollisjon, men da må vi vel kunne kalle det en kandidat for et bakkeløp
... sporet som kommer fra hovedstasjonen krysser sporet som går inn
i tunellen og begge blir krysses av et uttrekkspor fra godsbanegården
.. så det kreves litt for å vinne høyde nok ... |
Etter å ha tenkt på dette i natt, så ser jeg at du selvfølgelig har helt rett.
æsj
------------- --
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog
|
Posted By: Jon S.
Date Posted: 21 januar 2006 at 10:59
einjen wrote:
Noe annet som jeg ønsker meg, er å kunne sette anlegget på "auto" slik at togene bare kjører. Vil det være mulig med en slik sporplan? Med digitalt system av noe slag? |
Det er mulig, og på et analogt anlegg er det faktisk forholdsvis enkelt. Du bruker nesten samme system som på et punkt-til-punkt-anlegg, som styrer toget slik at når det kommer til endestasjonen stopper det og venter litt, før det kjører tilbake i motsatt retning.
Med denne anleggsplanen måtte toget selvsagt bare stoppe i endestasjonen, for så å kjøre tilbake gjennom vendesløyfen.
Her har jeg ikke regnet inn hvordan man eventuelt kan vende toget. Enklest er det å kjøre en motorvogn eller skinnebuss med et slikt oppsett! Eller, det ser penest ut.
Hvordan det kan gjøres med digitaldrift har jeg ikke kjennskap til. Men med datastyring burde du kunne få loket til å kople av vognsettet, snu seg på svingskiven og kople på i andre enden av toget, før det returnerte. Häftigt! Men betydelig mer avansert/komplisert enn å kjøre på en rundbane.
Eller kanskje noen vet om en enklere løsning?
Mvh. http://home.c2i.net/jsmikro/ - Jon S.
|
Posted By: Roger
Date Posted: 25 januar 2006 at 02:44
Hei!
Takk til Dere som har kommet med verdifulle bidrag så langt!
Jeg likte godt Peters litt mer "visualiserte" plan, samt sporet som vil gi litt mer synlig togkjøring. Valg av dette sporet betyr dessverre at skyggestasjonen ikke vil bli optimalt tilgjengelig, slik som Jon hadde tegnet i forslaget sitt, da den blir nødt til å "ligge inn mot veggen". Jeg har tenkt til å ha en relativt åpen ramme på "nedre plan", og med en anleggshøyde på 120-130 cm er vel kanskje skyggestasjonen allikevell tilgjengelig nok ved behov? Det er ikke meningen at det skal være 3 individuelle vendesløyfer på nedre plan, da dette skyldes unøyaktighet og "tegneslurv" fra min side.
Jeg likte godt Jons forslag om å legge adgangen til "timesaver"en" rett etter tunnelåpningen, da dette gir lenger kipp-kjøring fra stasjonen. Grunnen til at jeg ikke hadde tegnet inn omløpsspor på min svært skjematiske timesaver, var at denne lå så nær stasjonen at nødvendige omløp kunne skje der. Jeg registrerer helt klart en annen fordel med å legge industriområdet slik som Jon foreslår, da det blir lettere for to personer å "operere" anlegget sammen.
I likhet med "svensken" som presenterte http://www.jernbane.st/mrbilder/pecoalta.JPG - denne sporplanen på Modellrallarens forum, har jeg også latt meg inspirere av ett tilsvarende anlegg i Iain Rices softcover Small, Smart, & Practical Track Plans. Det er faktisk deler av det aktuelle anlegget som "pryder" coveret.
Dette anleggsforslaget og sporplan gir etter min mening rom for svært realistisk togavvikling, da den kun gjengir endestasjonen og litt av strekningen før denne. Dette åpner for togtrafikk uten å være nødt til å benytte "hurtigtid". Resten av sidebanen kan jo være uendelig lang, men er på anlegget kun representert med en skyggestasjon. Det eneste kompromiset man må gjøre på bekostning av realismen, er trafikktettheten. -Den var som kjent ikke så stor på sidebaner, men bør kanskje være det på en modelljernbane for å være interessant.
Planen har dog ett par "Achilles hæler" etter min mening:
- Jeg kunne tenke meg at "min sidebane" gikk mellom en (imaginær) hovedbane og ett annet viktig trafikk-knutepunkt; "kystveien". Men siden mine modellpreferanser ligger i norske modeller og ikke nedelandske, vil det unektelig se litt "rart ut" at en havn ved endestasjonen ligger høyere enn sporet (slik det vil være ved tunnelåpningen).
- Sønnen min Jørgen vil også få anledning til å kjøre på banen med sine "Thomas-tog", og han har ennå ikke kommet til en alder hvor han finner interessen i å "snu ett tog" på endestasjonen. Han vil sikkert ha muligheten til å kunne kjøre kontinuerlig. -Dette kan dog omgås på en annen måte, derved at han kan få ett egen anlegg hvor dette går an.
Noen som har forslag til løsning?
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Jon S.
Date Posted: 27 januar 2006 at 11:22
Roger wrote:
siden mine modellpreferanser ligger i norske modeller og ikke nedelandske, vil det unektelig se litt "rart ut" at en havn ved endestasjonen ligger høyere enn sporet (slik det vil være ved tunnelåpningen). |
Hei Roger!
En enkel løsning: Bygg en demning foran linjen (parallellt med anleggsfronten) til venstre! Så vil alle skjønne hvordan jernbanen kan ligge under havflaten. Ja ja - jeg innrømmer at dette blir litt "hollandsk"! Men jernbanen går da under havnivå flere steder også i Norge - bl.a. i Oslo?
Jeg tegnet litt på en annen løsning, der sporet steg fra stasjonen, men da ville oppstillingen komme der det helst skulle vært himmel...
Denne løsningen kan imidlertid være noe:
Her får du innkjøringen til Timesaveren omtrent slik du først tegnet den. Eneste problemet er at svingen S1 blir noe krappere, men jeg tror det kan gå. Og så må sporet begynne å synke ned til tunnelen først etter (eller midt i) svingen S2, så du får litt brattere stigning opp fra oppstilling/vendesløyfe - dét blir nok den verste endringen. Ja?
---------------------------------------
Til Jørgen kan jeg anbefale dette anlegget, som jeg engang tegnet til meg selv :
Thomas og vennene hans kjører jo gjennom et engelsk landskap (sjøl om det er på øya Sodor). Her er anlegget delt langs midten av et "backdrop" (f.eks. en styroporplate), der man kan ha både blå himmel og landskapsbilder nederst. For å gjøre "himmelen" mest mulig stabil, bør den kanskje lages temmelig lav (20- 30 cm høy, eller noe sånt?). Langs den øverste halvsiden av anlegget ligger det en stasjon med både svingskive, lokstall og andre fasiliteter. Her er mulighet for å sette sammen tog, og man kan i høyden ha fire lok på anlegget (to i lokstallen, et på stasjonsområdet, og et som kjører "ute på linja"). Vanligere vil det være med 2 (3) lok, så er det bare ett som er ute og kjører om gangen. På den underste halvsiden av anlegget går linjen gjennom et landskap der det ikke er noen banetekniske bygninger (men gjerne en vei ved siden av - så kan Thomas kappkjøre med Bertie!). Dette betyr at man på den ene siden kan se på Thomas-toget mens det tøffer gjennom det engelske landskapet - eller man kan snu anlegget, og drive med skifting av vogner på stasjonen! Det er et ganske rimelig anlegg, hva jernbanen angår. To penser og et sporkryss, pluss flexskinner - det er alt. Svingskiven (12 cm Ø) kan være hjemmelaget, eller man kan bruke den fra Atlas (som er passe stor, men bråker &!). I det "åpne" landskapet (nederst) har jeg gitt jernbanen færrest mulig rette strekninger (på stasjonen er det omvendt). Til venstre er det "skog" som jernbanen skal forsvinne bak (og veien også). Til høyre må det lages noe tilsvarende for veien (kanskje noen grunne relieff-trær mot himmelen), mens jernbanen forsvinner under veibroen. På stasjonsområdet forsvinner sporet inn i en bygning (til høyre), mens på motsatt side kommer det fram under et overbygg. Det er plass til to tog i lokstallen (eller dere kan legge flere spor), mens sporet til venstre skal gi plass til de vognene som er nødvendig (enten etpar "troublesome trucks" eller Annie og Clarabel). Inne i "tunnelene" kan det plasseres lamper med "dagslys", slik at tog og buss ser ut til å bare kjøre under treklynger eller bygningsdeler, og fortsette i friluft. På et Thomas-anlegg vil det passe med engelske bygninger, så dere står fritt til å kjøpe engelske byggesett og plassere ut. Og Peco lager "engelske" bakgrunnsbilder som vil passe ypperlig på dette anlegget! I tillegg til jernbanen har jeg tegnet inn en vei. Der tenker jeg det vil passe å bygge om en utgave av bussen Bertie, med FCS-motor og -drivverk! Så kan denne kjøre rundt på veien, og iblant kjøre omkapp med toget. At bussen kjører hele tiden, er bare et pluss, når man skal sitte og se på anlegget - det er altså ikke helt nødvendig med styreelektronikk for bussen. Anlegget kan først bygges uten kjørende buss, og så kan bussen føyes til siden, hvis man ønsker å "utvide". Husene (på stasjonssiden) bør kunne løftes vekk - da kan man tilmed frese FCS-spor etter at jernbanesporet er på plass. Anlegget tar 0,7 kvadratmeter plass, og er ikke vesentlig større enn en FREMOdul. Men du kan bygge minst to mikroanlegg på en så stor grunnflate! Anleggsplanen er jo enkel, så du kan gjerne gjøre tilføyelser. En ting jeg kunne anbefale, var et forbikjøringsspor oppe på stasjonen... Nå var det jo ikke noen Thomas-plan du etterlyste her, men jeg slang den med allikevel!
Mvh. http://home.c2i.net/jsmikro/ - Jon S.
|
Posted By: Roger
Date Posted: 09 februar 2006 at 17:43
Hei!
Takk for glimrende forslag, Jon!
Jeg er av den oppfattning at alle eventuelle løsninger bør vurderes før selve byggingen tar til. -Det kan fort bli tidkrevende å ombestemme seg for sent, og eventuellt søke andre løsninger.
Anlegget som jeg har beskrevet i denne tråden er "seksjonert", og hver av de to "bobblene" har en lengde på to meter. Her forleden dag skulle jeg flytte disse seksjonene, slik at de ble plassert som planen innledningsvis indikerer i forhold til veggene i rommet. Rommet er en kjellerstue, og den ene veggen er nøyaktig 4 meter lang. Jeg foretokk derfor ett lite eksperiment for å se hvordan det ville bli dersom jeg satte de to "bobble"-seksjonene sammen:
Denne løsningen vil eventuellt løse ønsket om en rundbane/ kontinuerlig kjøring for sønnen min, men vil også gi rom for en fremtidig utbygging, som kan gi plass for en 2 meter lang endestasjon ut fra hver "bobble". Ved en slik utbygging vil banen kunne opereres som en "punkt-til-punkt" bane, og være relativt lik løsningen til http://www.mjf.no/forum_mjf/forum_posts.asp?TID=1210&PN=1 - Tore Hjellseth bortsett fra at jeg kan oppnå "uendelig kjørestrekkning" mellom endestasjonene. I beste Iain Rice-stil kunne selve stasjonen eventuellt bygges på en utskiftbar base, slik at den "på neste runde" kunne erstattes med en annen (Jigsaw-scenery). Her er min foreløpige plan på denne eventuelle planløsning:
Er det noen som har synspunkter, forslag til endringer, eller andre tilbakemeldinger å gi på denne plan?
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Roger
Date Posted: 25 februar 2006 at 07:30
Hei!
Er det noen annen måte jeg kan utnytte denne anleggsflaten på, i forhold til at anlegget kan utvides med endestasjoner på begge "vingene"?
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: einjen
Date Posted: 21 mars 2006 at 00:10
ok..... edit: forsøkte å legge inn noen bilder her, men det funka ikke så bra gitt :) Forsøker i morra. Nå: sove
------------- --
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog
|
Posted By: Roger
Date Posted: 21 mars 2006 at 12:07
...... Venter i spenning.......
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: einjen
Date Posted: 21 mars 2006 at 18:29
Roger wrote:
...... Venter i spenning.......
|
skal en tur på tmjk først.
og lage kveldsmat. og skifte bleien til vesla.
i omvendt rekkefølge
akk ja
------------- --
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog
|
Posted By: einjen
Date Posted: 21 mars 2006 at 22:23
http://einar.nidelven-it.no/einarblog/sporplanforslag litt dårlige bilder, men det gir kanksje en pekepin?
edit: la inn større bilder
------------- --
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog
|
Posted By: greffern
Date Posted: 21 mars 2006 at 23:18
... bildevisning er i orden ... fjernet bildene da de ikke har noe å gjøre med trådens innhold....
------------- Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
- [http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg -
|
Posted By: einjen
Date Posted: 22 mars 2006 at 09:13
tut? Bilde?
edit: nei?
------------- --
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 22 mars 2006 at 21:13
einjen wrote:
http://einar.nidelven-it.no/einarblog/sporplanforslag litt dårlige bilder, men det gir kanksje en pekepin?
edit: la inn større bilder
|
Hvis du legger inn [ url ] linkens adresse og så legger du [/ url ] får du en klikkbar link. Fjern mellomrommet slik Du denne http://einar.nidelven-it.no/ - http://einar.nidelven-it.no/ Hvis du bytter url og /url med img og /img vill du kunne legge inn bilde. Da setter du inn [ url ] først og så [/ Url ] til slutt i bildes adresse og vill vises som bilde og ikke link. Fjern mellomrommet føre og etter url slik at det blir [url] eller [img]
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Henning L
Date Posted: 23 mars 2006 at 07:59
Enda enklere er å markere det ordet man vil skal bli en lenke, og så klikker på symbolet i verktøylinja med en lenke og en jordklode. Da kommer et lite vindu opp der man kan lime inn/skrive nettadressen. Når man lukker vinduet kommer det markerte ordet opp som en lenke. Fikst.
------------- mvh
Henning L
http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"
|
Posted By: einjen
Date Posted: 23 mars 2006 at 14:11
Slik var det jeg ville ha det.... opplasting av bilde til serveren. Ikke lenking......Level 1: Level 2:
Level 3: Nå til poenget med hele den sporplanen 8som jeg fullstendig glemte i kampens hete med opplastingsfunksjonen: Selve sporplanen er vel ganske kjip, men den har en mulighet til å kjøre både punkt-til punkt og rundbane (uten de to ekstra arealene til høyre og venstre). Jeg holder på å bygge et lite N-analegg som skal ha samme mulighet
------------- --
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog
|
Posted By: Morten M
Date Posted: 23 mars 2006 at 14:19
Oops:
"N-analegg"
MO(rtografisk)H
Morten
|
Posted By: einjen
Date Posted: 23 mars 2006 at 15:43
Morten M wrote:
Oops:
"N-analegg"
MO(rtografisk)H
Morten |
For de av som er litt kinky! Z-ett på naken!
------------- --
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog
|
Posted By: Roger
Date Posted: 23 mars 2006 at 18:19
Hei!
Inspirerende sporplan med mange spennende elementer dette her, Einar. Jeg lurer dog på hva den minste kurveriadien du har brukt i tegningen er, da noen kurver ser relativt "trange" ut?
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: einjen
Date Posted: 23 mars 2006 at 21:28
Roger wrote:
Hei!
Inspirerende sporplan med mange spennende elementer dette her,
Einar. Jeg lurer dog p� hva den minste kurveriadien du har brukt i
tegningen er, da noen kurver ser relativt "trange" ut?
|
hmmm
marklin k-skinner 2231 , radius 420 mm
tror jeg det var.
http://einar.nidelven-it.no/einarblog/61 - N-anlegget mitt
skal (forhåpentligvis) se ut på omtrent samme måte, men får mer synlig
spor (tror jeg). Hvis jeg klarer å skru det sammen, vel og merke.....
------------- --
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog
|
Posted By: Roger
Date Posted: 03 september 2006 at 16:13
Hei!
Her kommer nok ett forslag til "løsning". Synlige spor er blå, og de skjulte er røde. Er det noen som har kommentarer, ellr forslag til hvordan den eventuellt kan bli bedre?
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Nordlandsbanen
Date Posted: 03 september 2006 at 16:46
peter wrote:
fin lille sporplan, sad og kedet mig til morgen, og lavet min version af den, jeg har ladet det ene spor foran station, være åbnet, så man få lidt mere glæade af det kørene tog | Hvilket program har du brukt til å lage dette?
|
Posted By: einjen
Date Posted: 03 september 2006 at 16:51
sansynligvis wintrack
------------- --
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog
|
Posted By: einjen
Date Posted: 03 september 2006 at 16:58
Roger wrote:
Hei!
Her kommer nok ett forslag til "løsning". Synlige spor er blå, og de skjulte er røde. Er det noen som har kommentarer, ellr forslag til hvordan den eventuellt kan bli bedre?
|
Det går rundt och det går rundt, som en evighetsmaskin! Mitt største ankepunkt er vel at all "action" er konsentrert til ett sted, så kanksje en ekstra linje tilø en liten fjelllandsby i øvre høyre hjørne hadde gjort seg? Nå er det lenge siden jeg leste Märklin Magazin, men jeg mener å huske at de alltid klarte å presse inn en liten alpelandsby på mindre anlegg. Ikke så dumt, da det skaper litt variasjon.
Men jeg skal passe munnen min. Mitt eget N-anlegg oser ikke akkurat av kreativitet.
------------- --
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog
|
Posted By: Roger
Date Posted: 03 september 2006 at 17:30
Hei!
einjen wrote:
Det går rundt och det går rundt, som en evighetsmaskin! Mitt største ankepunkt er vel at all "action" er konsentrert til ett sted, så kanksje en ekstra linje tilø en liten fjelllandsby i øvre høyre hjørne hadde gjort seg? Nå er det lenge siden jeg leste Märklin Magazin, men jeg mener å huske at de alltid klarte å presse inn en liten alpelandsby på mindre anlegg. Ikke så dumt, da det skaper litt variasjon.
|
Jeg vurderte jo ett "loop-to-point" anlegg i begynnelsen av denne disskusjonen, og det hadde jo ikke gått "rundt og rundt". At bane-forslaget er formet som en rundbane nå, er ett valg jeg har tatt bevisst, da min snart 4-årige sønn også skal få kjøre sine "Thomas-tog" på dette anlegget når han vil. Jeg tror ikke han hadde hatt sansen for at han måtte rangere togene på endestasjonen for å kunne fortsette å kjøre, og jeg tror nok at mange tog hadde havnet i stoppbukken. Dessuten kan det jo være greit å "bare se" at togene går rundt og rundt i blandt.
Jeg har allikevell forsøkt å legge inn såpass med spor, at det kan drives rangering mellom "inglenook"en", via stasjonen, til industriområdet, samtidig som dette anlegget åpner for en del "kryssningstrafikk". Alt dette samtidig som at man skal ivareta ett mest mulig realistisk utseende, uten alt for mye spor.
Om jeg skal legge inn noe mer "action" på dette anlegget, har jeg faktisk vurdert å legge inne en "punkt-til-punkt" H0e bane, som kanskje kan gå mellom stasjonsområdet (ett sted), og en endestasjon. Etter min mening burde det ihvertfall være plass til det.
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: -TUR-
Date Posted: 03 september 2006 at 21:28
Roger wrote:
Hei!
Her kommer nok ett forslag til "løsning". Synlige spor er blå, og de skjulte er røde. Er det noen som har kommentarer, ellr forslag til hvordan den eventuellt kan bli bedre?
|
Hei Roger!
Nå kjenner vel du til hva jeg mener om rundbaner, men din begrunnelse etter sporplanforslaget har uslåelige argumenter ut i fra at også en 4-åring skal kunne kose seg med anlegget . Jeg ville imidlertid da ha forlenget de skulte sporene som er merket med rødt, lenger mot det "nord-østre" (ved bebyggelsen) hjørnet før du runder hjørnet og kommer mot lokstallen.
Mine grafiske kunnskaper er så dårlige at jeg skal avstå fra å tegne det opp - men du ser vel hva jeg mener .
------------- -TUR-
Tore Urvik
|
Posted By: peter
Date Posted: 03 september 2006 at 21:43
Hej Nordlandsbanen
Der er brugt wintrack 7,0, du kan hente en gratis demo version på wintrack hjemmeside
Peter
------------- Märklin | HO | C Track | Digital | I+II+III+IV+V
http://www.falsterbanen.dk">
|
Posted By: KnuT
Date Posted: 03 september 2006 at 21:44
Hei Roger,
Likte planen din (når du først ikke skal ha langs-veggen-anlegg). Det at du har sporveksler og de viktigste skifteområdene innen rekkevidde (dvs maks ca 70-75 cm fra kanten) er bra. Enig med Tore om at du bør flytte sporvekslene i høyre ende av den skjulte oppstillingsstasjonen mot høyre. Men hva med adkomst til sporvekslene og sporene på den skjulte stasjonen? Dersom du legger inn en helix med en ekstra runde, får du litt større høydeforskjell mellom de to planene, og dermed bedre tilgjengelighet, men også lengre skjult kjøring: pappa, kooommer ikke toget snart??
Eisenbahnmagazin hadde et lite vettugt anlegg som kan minne litt om din plan. Vet ikke om den finnes på nettet, men den kunne være verdt å kikke på. Likeså har det vært et lignende svensk anlegg i noen av Alt om Hobbys MJ-bøker fra 90-tallet.
------------- hilsen KnuT
mvh
KnuT
http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0
Digitrax DCC
|
Posted By: Roger
Date Posted: 04 september 2006 at 17:59
Hei!
Jeg takker for alle tilbakemeldinger så langt.
Det med å flytte sporvekslene på oppstillingsstasjonen til høyre, og derved forlenge oppstillingssporene er en god idé. Når det gjelder tilgjengeligheten til disse sporvekslene, tenker jeg meg at dette nedre planet av anlegget blir såpass åpent fra bunnen, at jeg kan komme til derfra. Betjening av vekslene gjøres med motor.
Jeg har nok samme oppfattning av rundbaner som deg, Tore. Dersom du legger merke til det er det rom for fremtidig utvidelse i anleggets nedre høyre hjørne. Ideén med en utvidelse denne veien er at dette kan bli en fremtidig sidebane, med punkt-til-punkt kjøring mellom den allerede inntegnede stasjonen og endestasjonen.
Litt av formålet mitt med akkurat dette anleggsdesignet postet lenger opp, er at jeg tror at jeg kan simulere relativt forbildeekte kjøring med lange tog. Man ser kun én stasjon, og på denne kan man foreta togkryssinger, eller skifte godsvogner. Man ser også litt av linjen ut fra stasjonen, men man vet ikke hvor langt det er til neste stasjon i noen av rettningene. Dette blir litt som en "scene" der togene spiller rollene. Med dette designet føler jeg at jeg ungår at man ser ett tog som kjører ut av en stasjon, mens det omtrent kjører inn på neste (eller ihvertfall etter en svært kort tur ute på linja). Samtidig som man ikke ser så mange kurver, ser man heller ikke at de lange passasjer- og godsvognene "kutter" svingen. På den eventuellt kommende sidebanen kan man jo benytte kortere rullende materiell.
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Roger
Date Posted: 04 september 2006 at 19:08
Hei!
Apropos dette med helix"er, og hvorfor jeg ikke har tegnet inn slike. For å få så lav stignings prosent som mulig i denne sporplanen, hadde jeg tenkt at nedstigningen begynner fra tunnelportalene og forstetter ned til og med oppstillingssporene, helt til de er under stasjonen, hvor stigningen begynner igjen. Vil dette medføre noe problem?
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: KnuT
Date Posted: 05 september 2006 at 00:31
Roger,
hvilken kurveradius har du i de skarpeste kurvene? Det har jo litt å si for muligheten for helix og for høydeforskjellene. Uansett - pass på at sporvekslene for den skjulte stasjonen ikke ligger direkte under noen andre spor - eller tett innpå dem, slik det kan se ut til av skissen din mht industrisporene foran til venstre. Dersom du f.eks har en industribygning over sporvekslene, eller en avtagbar landskapsdel, sikrer du god tilgjengelighet ved vedlikehold og ev. avsporinger. I følge Murphys lov vil avsporingene som regel komme på de vanskeligst tilgjengelige stedene på et anlegg.
Jeg har tatt en titt i bokhylla og fant anlegget som jeg nevnte. Alba Modellbahn Praxis: Modellbahn Gleispläne 1981, s 30 Viel Verkehr auf der Eckanlage dvs mye trafikk på hjørneanlegget. Anlegget er ca 3,25 x 2,5 meter og et av de mer fornuftige når man først skal ha den type anlegg. Fine tegninger av Ivo Cordes også.
I EisenbahnModellbahn Magazin oktober 1983 "gjenbrukes" dette anlegget i serien Spielen mit Sinn (6): Rangieren mit System.
------------- hilsen KnuT
mvh
KnuT
http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0
Digitrax DCC
|
Posted By: Roger
Date Posted: 05 september 2006 at 00:52
Hei!
Jeg har tenkt til å benytte 50cm kurveradie på den venstre halvdelen, og 50 eller 55 på den høyre. På de synlige sporene før og etter stasjonen ønsker jeg noe større radie, noe det burde være plass til.
Jeg har også Alba Modellbahn Praxis: Modellbahn Gleispläne, men min variant er fra 5. opplaget i 1989. På side 30 i den begynner "Das endbahnhof bringt die rangierspiel".
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: RaA
Date Posted: 05 september 2006 at 01:09
Her vises et merkelig anlegg som forener to ønsker: en relativt lang rundbane på liten plass (rom på 4,5 m* 3,3m) og en mulighet for point to point. Et tredje ønske som dels ble innfrid var ideen om " hvor tøft det ville være med litt dobbeltspor ".
Uhgg! er det fortsatt slik at ikkemedlemmer ikke får lastet opp bilder/.jpg-filer?
mvh Ragnar
|
Posted By: Roger
Date Posted: 05 september 2006 at 13:49
Hei!
RaA wrote:
Uhgg! er det fortsatt slik at ikkemedlemmer ikke får lastet opp bilder/.jpg-filer?
mvh Ragnar |
Jeg tror det. En billedopplastingsside du kan benytte deg uten å registrere deg er http://jernbane.st/modellrallaren/ - denne hos Modellrallaren .
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: einjen
Date Posted: 08 september 2006 at 14:30
Nivå tre. Øverst.
Fra nivå en til nivå to, mellomnivå
Grunnplanet, samt spor opp til mellomnivå med en delvis skjult stasjon.
SÅ Her har du en bane med mye synlig spor (ingen grunn til å bekymre seg nevneverdig med hvor togene befinner seg). I stedenfor en skjult stasjon under landskapet er det her en stasjon oppe i bjerget. Jeg har gitt opp å tegne inn rangeringsområde/industrispor, for jeg får det ikke helt til, men det burde være masse plass for slikt her.
------------- --
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog
|
|