Author |
|
Tom Lynga
Medlem i MJF
Joined: 18 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
|
Posted: 01 februar 2012 at 21:57 |
Hei Kjell,
Får virkelig lyst til å bygge når en ser sånne bilder ! Min Billy er et byggesett, som jeg holder på med nå. Blir "sht-line" som kristian kaller det  Synes Billy var for åpen bak, så jeg har loddet litt, og lukket. Er i tvil om det kommer en kullkasse eller ikke. Blir i alle fall lakkert svart matt. Billakk som tåler varme, så den skal en runde i ovnen for å herdes. Senere blir det smussing, og egne navneskilt er bestilt. Moro med ekte damp ! 
MJ-hilsen Tom
|
Det enkle er ofte det beste...
|
 |
Amatøren
Viderekommen
Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
|
Posted: 23 januar 2012 at 20:05 |
KjellAn wrote:
10. januar 2012
Et fint snødekke har lagt seg over hagejernbanen, og det fristet med en liten kjøretur med damploket i dag. Den eneste utfordringen var å betjene r/c-kontrollen med frosne fingre. | Bildet sier mere enn 1000 ord! Blir våt i øyet (og misunnelig) av å se på det. Hyggelig med slike bilder!
Edited by Amatøren - 23 januar 2012 at 20:05
|
Man lærer så lenge man lever.
Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
|
 |
krsven
Veteran
Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 287
|
Posted: 22 januar 2012 at 10:08 |
Flott skive, Kjell! Jeg ser på bilder fra flere anlegg at man bruker skive i enden av togspor(hvis dette da eksisterer i vår verden...) som en kombiløsning for både å kunne snu lokomotivet og få det inn på andre spor - gjerne for å få loket i andre enden av togstammen på en sekkestasjon. Man sparer både plass og sporveksler på dette - og det siste liker jeg selvsagt ikke - men dette var altså et flott byggverk - hyggelig å se en tidlig søndags morgen!
|
krsven
|
 |
b e pedersen
Medlem i MJF
Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
|
Posted: 11 januar 2012 at 13:58 |
Tøffft, Kjell Det var godt det ikke var en skala F-16 du skulle lande, da  Er plog neste byggeprosjekt?
|
Bjørn Egil
|
 |
pkonc
Veteran
Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
|
Posted: 28 desember 2011 at 15:03 |
quote:Jeg ville gjerne ha en kullkasse i stedet, og da fikk jeg tak i en kullkasse (type Lady Anne) fra England. Kullene er ekte kullklumper som er limt fast.
|
 |
Kjell H.
Medlem i MJF
Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
|
Posted: 28 desember 2011 at 11:47 |
Hei Kjell!
Dette så utrolig bra ut!!
Er kullkassen et hjemmebygg, eller har du kjøpt et byggesett?
Holder på med en Billy selv med innvendig ramme og utvendig styring med eikehjul (for 45 mm. sporvidde). Kunne tenkt meg å gjøre noe tilsvarende mht. kullkasse!
|
 |
Tom Lynga
Medlem i MJF
Joined: 18 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
|
Posted: 27 desember 2011 at 13:53 |
Takk for inspirerende bilder, Kjell
Får satse på grønne, milde vintre, så vi gutta får kjørt med hagejernbane og livesteam hele året.
Skifolket kan reise dit snøen er, så kan vi andre ha det moro i stedet ! 
Fortsatt GOD JUL
Hilsen Tom
|
Det enkle er ofte det beste...
|
 |
krsven
Veteran
Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 287
|
Posted: 26 desember 2011 at 18:59 |
Så lekkert! Jeg tar med ideen til Roundhouse - kullkassa var helt på sin plass! Håper du får tid til mer byggerier Kjell, dette lover bra fremover!
|
krsven
|
 |
b e pedersen
Medlem i MJF
Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
|
Posted: 01 oktober 2011 at 00:18 |
Gratulerer, Kjell!
|
Bjørn Egil
|
 |
jsalve
Viderekommen
Joined: 21 juli 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 59
|
Posted: 08 september 2011 at 13:01 |
Sitat Kjell : "Etter en diskusjon med Kristian har jeg funnet ut at klaringen til tunnelveggen bør være minst 12 cm fra senter av sporet i kurven gjennom tunnelen - i hvertfall slik at Vale of Rheidol og Darjeeling går klar av tunnelveggene. Den siste finstøpingen av tunnelportalene tas når jeg har prøvekjørt tunnelen med de nevnte lokene".
Nå er det jo slik at jeg har en Vale of Rheidol i lekker dyp grønn farge til salgs for en billig penge. Det betyr at du har muligheten til å kjøre dette loket permanent hvis du er rask og bestemmer deg.....ingenting er som et damplok med lokfløyte som kommer ulende ut av tunellen. Du bare må ha det  
|
 |
krsven
Veteran
Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 287
|
Posted: 08 september 2011 at 09:23 |
Jadajadajada - jeg vet at lokomotivet er litt forsinket, men jeg antar at tre uker ikke påvirker trafikken nevneverdig - du har som kjent ennå ikke fått tillatelese til midlertidig anleggsdrift og så lenge det er lokomotivleverandøren som gir denne så føler jeg situasjonen relativt komfortabel. Som kjent så har Livingsteam Gardenrailways lokpool også lok for utleie til lik pris som ordinær salgspris - men det var dette med victorian og deep brunswick green da............
|
krsven
|
 |
ses
Fremo og MjF medlem
Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
|
Posted: 07 september 2011 at 22:28 |
Kald septemberluft? Hva er det som skjer der sønnafjells? Her i det nordenfjellske var det +21 og strålende sol midt på dagen i dag.  - men nå har silregnet kommet hit også ..
|
Svein S
|
 |
Arkitekten
Viderekommen
Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
|
Posted: 02 september 2011 at 12:09 |
Dette ser bra ut
|
Hvem, sa du?
Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
|
 |
krsven
Veteran
Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 287
|
Posted: 29 august 2011 at 13:49 |
Hei Kjell! Solid stykke arbeid ser det ut til! Gleder meg til et Katie-besøk med noen toakslinger, kaffe og litt damp i kald septemberluft. Aner vi at anlegget kan åpnes for midlertidig godstrafikk om ikke så lenge?
|
krsven
|
 |
Tom Lynga
Medlem i MJF
Joined: 18 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
|
Posted: 29 august 2011 at 12:53 |
Hei Kjell !
Dette så bare lekkert ut ! Får inspirasjon selv til å bygge slikt. Jeg har bare en flat plen å boltre meg på, men kan sikkert få til noe. Lager p.t. spor på finerplater, avstivet, har noen ideer for hvordan det kan bli. Først et oppsett jeg kan sette sammen, og senere demontere. Moro med damp uansett. Og så er jeg så heldig å få kjøre hos Jan noen ganger.
Hilsen Tom Lynga
|
Det enkle er ofte det beste...
|
 |
jsalve
Viderekommen
Joined: 21 juli 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 59
|
Posted: 28 august 2011 at 13:28 |
Hei Kjell og takk for sist  Det er virkelig spennende å følge utviklingen av anleggsarbeidet ditt. Metoden du benytter i fundamentet er jeg overbevist om at duger best i et land som har krevende klima. Spesielt i overgangen mellom frost og varme hvor bakken til tider er ustabil. Fordelen med denne fundamenteringen er at hele støpen, under forutsetning av at den er godt armert, løfter seg likt hele veien slik at du ikke får brå ujevnheter i sporet. Min bane ligger som kjent på samme type konstruksjon og den er meget stabil gjennom hele året. En annen fordel med denne konstruksjonen er at du kan med lette grep gjøre sporjusteringer og endringer av sporplan. Tunnellen din ser spennende ut. Det er utrolig effektfullt å kjøre livesteam i tunneller. Her er det viktig å tenke på at du når tak i materiellet om det skulle spore av. Ellers er jeg imponert over "fasaden" du bygger banen på. Meget lekkert anlagt. Når små koselige bygninger og tilpasset fauna er på plass vil helheten bli fantastisk. Gleder meg virkelig til å se dette i ekte 3D. Jan Salvesen
|
 |
hutsi
Viderekommen
Joined: 25 november 2008
Status: Offline
Points: 33
|
Posted: 25 juli 2011 at 17:40 |
så lurt med damp er det noe slags fjernstyring for fart start og stopp?
|
 |
Amatøren
Viderekommen
Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
|
Posted: 25 juli 2011 at 14:01 |
KjellAn wrote:
Jeg tror for øvrig at de fleste har dyrere hagemøbler som står løst ute i hagen. |
Kanskje inne på noe der. Aldri lagt nye i verken grill, møbler eller andre hageting i frykt av tyveri. Bærer nok litt preg av det, men er en skeptisk person....... Kona maser etter hagetog. Hun har allerede ekspropriert areal til traseen  Skulle jeg få meg hagetog, så er det meget fine idéer som jeg kan vurdere. Lurte litt på festing av skinner. Ser flott ut med din metode! Håper vi blir oppdatert med nye bilder etter hvert.
Edited by Amatøren - 25 juli 2011 at 14:07
|
Man lærer så lenge man lever.
Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
|
 |
Amatøren
Viderekommen
Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
|
Posted: 24 juli 2011 at 21:06 |
NYDELIG! Venter spent på fortsettelsen! Skulle gjerne hatt selv, men det var det med de "pæ-ænga" og frykten for tyveri/hærværk av skinner......
|
Man lærer så lenge man lever.
Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
|
 |
krsven
Veteran
Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 287
|
Posted: 22 juli 2011 at 11:41 |
Flotte bilder, Kjell. Vi sees vel om ikke så lenge slik at det blir mulig å ta vognene i nærmere øyesyn. Det ser ut til at de fleste hagesentre kjører tilbud på bonsaier og miniatyrer om dagen - og frem til høsten går over i vinter. Banen og sporplanen din ser ut til å passe utmerket til materiellet og en Billy ser ut til å være et godt valg!Er ikke sikkert du trenger så mange vognene - detaljering og en scratchbygget pub er like viktig! Kankje ikke særlig salgsfremmende men idyllene er viktig for stemningen. Jeg tar sikkert med meg en Katie på visitas om ikke så lenge.
|
krsven
|
 |
KjellAn
Veteran
Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1012
|
Posted: 13 juli 2011 at 22:56 |
Hei Jeg har en god stund gått med planene om en hagejernbane bak
huset og garasjen. Etter mye oppussing og byggevirksomhet i skala 1:1, er det
på tide å gjøre hagen fin sammen med husfruen.
Og hva passer ikke da bedre enn å anlegge en jernbane med tog som tøffer
rundt små planter og bonzai-trær.
13. juli 2011
Her følger noen bilder fra byggevirksomheten. Jeg vil prøve
å legge ut bilder etter hvert som det er noe nytt å vise. 
Slik så plassen ut før vinteren la sitt hvite teppe over
plassen i fjor.

Og slik ser sporplanen ut.

Det blir en tunnel på banen. Grunnarbeidene består i å grave
ut en markjordbærskråning. Deretter skal det støpes fundament og
tunnelhvelving, før markjordbærene igjen skal få vokse fritt.
Hagejernbanen skal trafikkeres med et skikkelig damplok og
vogner som enten er bygget fra scratch, byggesett eller som er ferdigmodeller.
Banen får en sporvidde på 32 mm, og det blir ikke aktuelt å sette spenning på
sporet. Rullende materiell som ikke går
på ekte damp forventes å ha med egen power i form av en batteripakke. 
Billy fra Roundhouse
 En selvkomponert stakevogn fra Accucraft, en lav godsvogn -
byggesett fra I P Engineering, og en scratchbygget lav boggivogn, er noe av det
rullende materiellet så langt.
22. juli 2011 Her kommer flere bilder fra byggingen av min hagejernbane.

Her foregår det skikkelig rallarhåndverk - støping av
betongsåle for sporet. 
Oppå sålen skrus det fast klosser av oljet bjørkefinér - som
igjen sporet skrus fast til. Underlag til klossene og finjustering av høyden
skjer med biter av asfaltpapp.
Etter hvert skal sporet også få ballast. Jeg skal bruke fin
singel (2-5 mm) som ballast. Jeg vet at enkelte andre bruker subbus eller fin
sand som ballast, men jeg tror det er en fordel å unngå de fineste graderingene. 

26. desember 2011
Her er noen nye bilder fra hagejernbanen. Vinteren er
kommet, men det er dårlig med snø her nede i Østfold.
Billy har gjennomgått en vellykket modifisering. Loket har
fått lyskastere både foran og bak, nye koblinger, en kullkasse og navneskilt.

Her kommer loket ut fra banens tunnel - omhyllet i damp og
røyk - og med frontlyskasteren tent.

Her er loket med dampen oppe, klar til avgang. Lyskasteren
på kullkassa er tent. 
Et nærbilde av kullkassa for spesielt interesserte. Billy
har egentlig bare en enkel bakvegg. Jeg ville gjerne ha en kullkasse i stedet. Kullkassen er av samme type som leveres til Roundhouse Lady
Anne. Den kan sikkert bestilles fra Roundhouse, men jeg fikk tak i min via Rhos
Helyg Locomotive Works.
Kullkassen måtte loddes sammen og lakkeres. For å få en
plass for kullklumpene loddet jeg en 10x10 mm messing L-profil mot innsiden av
kullkassen. Lyskasteren foran og bak på loket kommer fra PPS Steam Models.
10. januar 2012

Et fint snødekke har lagt seg over hagejernbanen, og det
fristet med en liten kjøretur med damploket.
Edited by KjellAn - 24 januar 2017 at 21:26
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
 |