Print Page | Close Window

KjellAn's hagejernbane

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Storskalaer, Livesteam
Forum Description: Fra skala 0 og oppover, inklusive modelljernbane som drives med ekte damp
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6342
Printed Date: 20 april 2024 at 05:50
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: KjellAn's hagejernbane
Posted By: KjellAn
Subject: KjellAn's hagejernbane
Date Posted: 13 juli 2011 at 22:56

Hei

Jeg har en god stund gått med planene om en hagejernbane bak huset og garasjen. Etter mye oppussing og byggevirksomhet i skala 1:1, er det på tide å gjøre hagen fin sammen med husfruen.  Og hva passer ikke da bedre enn å anlegge en jernbane med tog som tøffer rundt små planter og bonzai-trær.


13. juli 2011

Her følger noen bilder fra byggevirksomheten. Jeg vil prøve å legge ut bilder etter hvert som det er noe nytt å vise.

Slik så plassen ut før vinteren la sitt hvite teppe over plassen i fjor. 


 Og slik ser sporplanen ut.


 

Det blir en tunnel på banen. Grunnarbeidene består i å grave ut en markjordbærskråning. Deretter skal det støpes fundament og tunnelhvelving, før markjordbærene igjen skal få vokse fritt.


Hagejernbanen skal trafikkeres med et skikkelig damplok og vogner som enten er bygget fra scratch, byggesett eller som er ferdigmodeller. Banen får en sporvidde på 32 mm, og det blir ikke aktuelt å sette spenning på sporet.   Rullende materiell som ikke går på ekte damp forventes å ha med egen power i form av en batteripakke.


Billy fra Roundhouse


 

En selvkomponert stakevogn fra Accucraft, en lav godsvogn - byggesett fra I P Engineering, og en scratchbygget lav boggivogn, er noe av det rullende materiellet så langt.



22. juli 2011

Her kommer flere bilder fra byggingen av min hagejernbane.


Her foregår det skikkelig rallarhåndverk - støping av betongsåle for sporet.


Oppå sålen skrus det fast klosser av oljet bjørkefinér - som igjen sporet skrus fast til. Underlag til klossene og finjustering av høyden skjer med biter av asfaltpapp.

 

Etter hvert skal sporet også få ballast. Jeg skal bruke fin singel (2-5 mm) som ballast. Jeg vet at enkelte andre bruker subbus eller fin sand som ballast, men jeg tror det er en fordel å unngå de fineste graderingene.





 

26. desember 2011


Her er noen nye bilder fra hagejernbanen. Vinteren er kommet, men det er dårlig med snø her nede i Østfold.

Billy har gjennomgått en vellykket modifisering. Loket har fått lyskastere både foran og bak, nye koblinger, en kullkasse og navneskilt.


Her kommer loket ut fra banens tunnel - omhyllet i damp og røyk - og med frontlyskasteren tent.


Her er loket med dampen oppe, klar til avgang. Lyskasteren på kullkassa er tent.


Et nærbilde av kullkassa for spesielt interesserte. Billy har egentlig bare en enkel bakvegg. Jeg ville gjerne ha en kullkasse i stedet. Kullkassen er av samme type som leveres til Roundhouse Lady Anne. Den kan sikkert bestilles fra Roundhouse, men jeg fikk tak i min via Rhos Helyg Locomotive Works. 

Kullkassen måtte loddes sammen og lakkeres. For å få en plass for kullklumpene loddet jeg en 10x10 mm messing L-profil mot innsiden av kullkassen. Lyskasteren foran og bak på loket kommer fra PPS Steam Models.

 

10. januar 2012 


Et fint snødekke har lagt seg over hagejernbanen, og det fristet med en liten kjøretur med damploket.









-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers



Replies:
Posted By: krsven
Date Posted: 22 juli 2011 at 11:41
Flotte bilder, Kjell. Vi sees vel om ikke så lenge slik at det blir mulig å ta vognene i nærmere øyesyn. Det ser ut til at de fleste hagesentre kjører tilbud på bonsaier og miniatyrer om dagen - og frem til høsten går over i vinter. Banen og sporplanen din ser ut til å passe utmerket til materiellet og en Billy ser ut til å være et godt valg!Er ikke sikkert du trenger så mange vognene - detaljering og en scratchbygget pub er like viktig! Kankje ikke særlig salgsfremmende men idyllene er viktig for stemningen. Jeg tar sikkert med meg en Katie på visitas om ikke så lenge.

-------------
krsven


Posted By: Amatøren
Date Posted: 24 juli 2011 at 21:06
NYDELIG!

Venter spent på fortsettelsen!

Skulle gjerne hatt selv, men det var det med de "pæ-ænga" og frykten for tyveri/hærværk av skinner......Ermm


-------------
Man lærer så lenge man lever.

http://digitalhuset.net/wbb - Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....


Posted By: Amatøren
Date Posted: 25 juli 2011 at 14:01
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Jeg tror for øvrig at de fleste har dyrere hagemøbler som står løst ute i hagen.

Kanskje inne på noe der. Aldri lagt nye i verken grill, møbler eller andre hageting i frykt av tyveri. Bærer nok litt preg av det, men er en skeptisk person....... Kona maser etter hagetog. Hun har allerede ekspropriert areal til traseenWink

Skulle jeg få meg hagetog, så er det meget fine idéer som jeg kan vurdere. Lurte litt på festing av skinner. Ser flott ut med din metode! Håper vi blir oppdatert med nye bilder etter hvert.




-------------
Man lærer så lenge man lever.

http://digitalhuset.net/wbb - Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....


Posted By: hutsi
Date Posted: 25 juli 2011 at 17:40
så lurt med damp  er det noe slags fjernstyring for fart start og stopp?


Posted By: jsalve
Date Posted: 28 august 2011 at 13:28
Hei Kjell og takk for sist Smile
Det er virkelig spennende å følge utviklingen av anleggsarbeidet ditt. Metoden du benytter i fundamentet er jeg overbevist om at duger best i et land som har krevende klima. Spesielt i overgangen mellom frost og varme hvor bakken til tider er ustabil. Fordelen med denne fundamenteringen er at hele støpen, under forutsetning av at den er godt armert, løfter seg likt hele veien slik at du ikke får brå ujevnheter i sporet. Min bane ligger som kjent på samme type konstruksjon og den er meget stabil gjennom hele året. En annen fordel med denne konstruksjonen er at du kan med lette grep gjøre sporjusteringer og endringer av sporplan. Tunnellen din ser spennende ut. Det er utrolig effektfullt å kjøre livesteam i tunneller. Her er det viktig å tenke på at du når tak i materiellet om det skulle spore av.
Ellers er jeg imponert over "fasaden" du bygger banen på. Meget lekkert anlagt. Når små koselige bygninger og tilpasset fauna er på plass vil helheten bli fantastisk. Gleder meg virkelig til å se dette i ekte 3D. 
 
Jan Salvesen


Posted By: Tom Lynga
Date Posted: 29 august 2011 at 12:53
Hei Kjell !
 
Dette så bare lekkert ut !  Får inspirasjon selv til å bygge slikt. Jeg har bare en flat plen å boltre meg på, men kan sikkert få til noe. Lager p.t. spor på finerplater, avstivet, har noen ideer for hvordan det kan bli. Først et oppsett jeg kan sette sammen, og senere demontere. Moro med damp uansett. Og så er jeg så heldig å få kjøre hos Jan noen ganger.
 
Hilsen Tom Lynga


-------------
Det enkle er ofte det beste...


Posted By: krsven
Date Posted: 29 august 2011 at 13:49
Hei Kjell!
Solid stykke arbeid ser det ut til! Gleder meg til et Katie-besøk med noen toakslinger, kaffe og litt damp i kald septemberluft. Aner vi at anlegget kan åpnes for midlertidig godstrafikk om ikke så lenge?


-------------
krsven


Posted By: Arkitekten
Date Posted: 02 september 2011 at 12:09
Dette ser bra ut Smile

-------------
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.


Posted By: ses
Date Posted: 07 september 2011 at 22:28
Kald septemberluft? Hva er det som skjer der sønnafjells? Her i det nordenfjellske var det +21 og strålende sol midt på dagen i dag. Cool - men nå har silregnet kommet hit også .. Cry

-------------
Svein S


Posted By: krsven
Date Posted: 08 september 2011 at 09:23

Jadajadajada - jeg vet at lokomotivet er litt forsinket, men jeg antar at tre uker ikke påvirker trafikken nevneverdig - du har som kjent ennå ikke fått tillatelese til midlertidig anleggsdrift og så lenge det er lokomotivleverandøren som gir denne så føler jeg situasjonen relativt komfortabel. Som kjent så har Livingsteam Gardenrailways lokpool også lok for utleie til lik pris som ordinær salgspris - men det var dette med victorian og deep brunswick green da............



-------------
krsven


Posted By: jsalve
Date Posted: 08 september 2011 at 13:01

Sitat Kjell : "Etter en diskusjon med Kristian har jeg funnet ut at klaringen til tunnelveggen bør være minst 12 cm fra senter av sporet i kurven gjennom tunnelen - i hvertfall slik at Vale of Rheidol og Darjeeling går klar av tunnelveggene. Den siste finstøpingen av tunnelportalene tas når jeg har prøvekjørt tunnelen med de nevnte lokene".

Nå er det jo slik at jeg har en Vale of Rheidol i lekker dyp grønn farge til salgs for en billig penge. Det betyr at du har muligheten til å kjøre dette loket permanent hvis du er rask og bestemmer deg.....ingenting er som et damplok med lokfløyte som kommer ulende ut av tunellen. Du bare må ha det ClapThumbs Up


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 01 oktober 2011 at 00:18
Gratulerer, Kjell! Smile

-------------
Bjørn Egil


Posted By: krsven
Date Posted: 26 desember 2011 at 18:59
Så lekkert! Jeg tar med ideen til Roundhouse - kullkassa var helt på sin plass! Håper du får tid til mer byggerier Kjell, dette lover bra fremover!

-------------
krsven


Posted By: Tom Lynga
Date Posted: 27 desember 2011 at 13:53
Takk for inspirerende bilder, KjellClap
 
Får satse på grønne, milde vintre, så vi gutta får kjørt med hagejernbane og livesteam hele året.
 
Skifolket kan reise dit snøen er, så kan vi andre ha det moro i stedet ! LOL
 
Fortsatt GOD  JUL
 
Hilsen Tom


-------------
Det enkle er ofte det beste...


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 28 desember 2011 at 11:47
Hei Kjell!
 
Dette så utrolig bra ut!!
Er kullkassen et hjemmebygg, eller har du kjøpt et byggesett?
 
Holder på med en Billy selv med innvendig ramme og utvendig styring med eikehjul (for 45 mm. sporvidde). Kunne tenkt meg å gjøre noe tilsvarende mht. kullkasse!


Posted By: pkonc
Date Posted: 28 desember 2011 at 15:03
quote:
Jeg ville gjerne ha en kullkasse i stedet, og da fikk jeg tak i en kullkasse (type Lady Anne) fra England. Kullene er ekte kullklumper som er limt fast.



Posted By: b e pedersen
Date Posted: 11 januar 2012 at 13:58
Tøffft, Kjell Smile
Det var godt det ikke var en skala F-16 du skulle lande, da Wink

Er plog neste byggeprosjekt?


-------------
Bjørn Egil


Posted By: krsven
Date Posted: 22 januar 2012 at 10:08
Flott skive, Kjell! Jeg ser på bilder fra flere anlegg at man bruker skive i enden av togspor(hvis dette da eksisterer i vår verden...) som en kombiløsning for både å kunne snu lokomotivet og få det inn på andre spor - gjerne for å få loket i andre enden av togstammen på en sekkestasjon. Man sparer både plass og sporveksler på dette - og det siste liker jeg selvsagt ikke - men dette var altså et flott byggverk - hyggelig å se en tidlig søndags morgen!

-------------
krsven


Posted By: Amatøren
Date Posted: 23 januar 2012 at 20:05
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

10. januar 2012

Et fint snødekke har lagt seg over hagejernbanen, og det fristet med en liten kjøretur med damploket i dag. Den eneste utfordringen var å betjene r/c-kontrollen med frosne fingre.


Bildet sier mere enn 1000 ord! Blir våt i øyet (og misunnelig) av å se på det.

Hyggelig med slike bilder!



-------------
Man lærer så lenge man lever.

http://digitalhuset.net/wbb - Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....


Posted By: Tom Lynga
Date Posted: 01 februar 2012 at 21:57
Hei Kjell,
 
Får virkelig lyst til å bygge når en ser sånne bilder ! Min Billy er et byggesett, som jeg holder på med nå. Blir "sht-line" som kristian kaller det LOL  Synes Billy var for åpen bak, så jeg har loddet litt, og lukket. Er i tvil om det kommer en kullkasse eller ikke. Blir i alle fall lakkert svart matt. Billakk som tåler varme, så den skal en runde i ovnen for å herdes. Senere blir det smussing, og egne navneskilt er bestilt. Moro med ekte damp !Smile
 
MJ-hilsen Tom 


-------------
Det enkle er ofte det beste...


Posted By: Ove I Hagen
Date Posted: 02 februar 2012 at 08:27
hei Kjell
veldig inspirerende lesning.
Siden jeg sitter med et drøyt mål tomt er det jo litt fristende å gjøre noe selv.
men det spørs om jeg får godkjent søknad om omregulering og evt. ekspropriering ;-)
 
Intill videre blir det vedhoggst.


-------------
Ove I Hagen
http://www.entusiasten.net/ - www.entusiasten.net



Posted By: krsven
Date Posted: 02 februar 2012 at 08:37
Livingsteam Gardenrailways er behjelpelig med både omregulering og ekspropriering hvis dette skulle være nødvendig. Utstikning av banen tas også på strak arm. Og dessuten tyder all erfaring med det motsatte kjønn på at de setter pris på grovere saker......vel,underforstått store skalaer., slik at en evt. omregulering tror jeg vil gå smertefritt.

-------------
krsven


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 06 mai 2012 at 11:31
Hei Kjell!
 
Nå har jeg også fått tak i en brukt kullkasse til min Billy, makan til den du har fra http://www.rhoshelyg.me.uk/ - Rhos Helyg Locomotive Works .
 
Prøvde direkte fra Roundhouse men de har ikke denne delen lenger - så eneste mulighet er "bruktmarkedet".
Det ser ut til at mange i England fjerner denne kullbingen på "Lady Anne" ved en ombygging av loket? Derfor får http://www.rhoshelyg.me.uk/ - Rhos Helyg Locomotive Works  av og til tak i noen som de kan selge.
Min kullbinge må først strippes for maling og males opp - men jeg fikk med en resinstøpt kullsats til bingen.


Posted By: ArveG
Date Posted: 17 mai 2012 at 20:52
Supert.  Nydelig.
Takk for at du deler dettemed andre.
 
Har du tenkt på å skrive en artikkel om banen din til MJ-bladet eller M&E?  (Kanskje helst M&E, da når du et bredere hobbypublikum.
 
Ha en fortsatt fin 17. mai.
 
 


-------------
Hilsen

ArveG


Posted By: Ove I Hagen
Date Posted: 17 mai 2012 at 21:23
Artig
bra video :-)


-------------
Ove I Hagen
http://www.entusiasten.net/ - www.entusiasten.net



Posted By: krsven
Date Posted: 18 mai 2012 at 09:03
Åj så fint. Dette står ikke noe tilbake for "de beste utenlandske" - gleder meg til en prøvetur. Og det skulle kanskje by seg en anledning til en belastningsprøve for trestlen ganske snart? I og med at det mangler brakevan bakerst i toget så vil dette lånes (permanent) ut fra Greengrass Light Railway - det er trafikkstopp der om dagen.

-------------
krsven


Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 18 mai 2012 at 11:57
Den trestle'n var nok et gjennomført og flott byggverk på banen Kjell!
Flott å se at den andre brua også fungerer.


-------------
Modelljernbanebloggen: http://runekleven.blogspot.no/" rel="nofollow - http://runekleven.blogspot.no/


Posted By: TinyD
Date Posted: 22 oktober 2012 at 08:44

Takk for sist!

Det var utrolig hyggelig Smile




-------------
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net" rel="nofollow - http://blogg.dalsveen.net


Posted By: jsalve
Date Posted: 22 oktober 2012 at 09:32
Tiltredes....Clap tusen takk for en særdeles hyggelig og sosial happening med servering av ypperste klasse. Å kjøre livesteam i fuktig vær er en stemning i seg selv som gjør kjøringen ekstra morsom og utfordrene med tanke på glatt skinnegang.
-jan


Posted By: TinyD
Date Posted: 22 oktober 2012 at 09:36

Her er en liten video av Jan sin Lady Anne og Leif's Lady Anniken i det våte været Smile




-------------
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net" rel="nofollow - http://blogg.dalsveen.net


Posted By: Doogledee
Date Posted: 22 oktober 2012 at 23:10
Takk for flott treff, og fantastisk servering. Flott å se anlegget ditt live, bildene gir ikke godt nok intrykk av hvor flott anlegg du har fått til i hagen.
Virkelig inspirerende :)

-------------
mvh,

Leif


Posted By: krsven
Date Posted: 15 desember 2012 at 13:38
Hyggelige bilder, Kjell. Vi her på Traffic Office kan melde tilbake om trafikk på et flertall baner i dag. See you tomorrow!

-------------
krsven


Posted By: TinyD
Date Posted: 15 desember 2012 at 13:44
God stemning! Smile

-------------
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net" rel="nofollow - http://blogg.dalsveen.net


Posted By: Doogledee
Date Posted: 15 desember 2012 at 21:04
Lekkert :)


-------------
mvh,

Leif


Posted By: ESI
Date Posted: 04 januar 2013 at 21:14
Nydelig, og veldig inspirerende bane. Spesielt fascinert ble jeg over den treviadukten din, kan du fortelle litt om hvordan du har bygget den? Banen min begynner å ta form i hodet mitt, og den trenger helt klart en treviadukt..


Posted By: KjellAn
Date Posted: 27 januar 2013 at 00:26

Originally posted by ESI ESI wrote:

... treviadukten din, kan du fortelle litt om hvordan du har bygget den?
Treviadukten eller trestle som den også kalles på engelsk,
er bygget av trykkimpregnerte lister som er beiset med oljebeis.


Begynn med å stikke ut traséen hvor sporet og broen skal gå.
Jeg brukte lekter som både stikker og midlertidig støtte for sporet - se bildet
under. Oppå lektene la jeg et
midlertidig underlag hvor jeg streket opp senter for sporet. For å få en jevn
og fin kurve brukte jeg en snor festet til en pinne i senter for kurven.

Sporet ligger på 9 brosegmenter med tynne lister oppå.
Brosegmentene hviler på en bropilar i hver ende - tilsammen 8 pilarer.
Bropilarene er laget etter forbilde av ferdige pilarer fra http://www.bridge-masters.com


Fundamentet for pilarene er støpt av betong og passe steiner.

Fagverrksbro





-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers



Posted By: KjellAn
Date Posted: 27 januar 2013 at 00:51

17. mai 2012 

 

I anledning nasjonaldagen å kjøres det 17. mai-tog på hagejernbanen. Og loket er selvfølgelig pyntet med norske flagg.


 ALF på hagejernbanens store trebro (trestle) 


 

Banen har også fått en liten stasjonsbygning

 

Her er en 17. mai video fra min hagejernbane.




-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: KjellAn
Date Posted: 27 januar 2013 at 00:59

20. mai 2012


Her kommer det bilder fra hagejernbanetreff på banen.



Mange av den harde kjerne av livesteam-entusiaster hadde møtt opp.


 

Her er oversikt som viser hele banen. Banen har omtrent 35 meter med spor - inklusive kryssingsspor og sidespor.


 

Lady Anne med godstog krysser Billy med persontog.


 

RH Billy som ekstra forspannlok foran RH Lady Anne og godstog på banens stasjon.


 

Generaldirektøren for Livingsteam Gardenrailways i dyp konsentrasjon før kjøring ut på banens store treviadukt. 


 

Banens "yard" med svingskive. Her foregår oppfyring av damplokene samt oppsett av tog for kjøring på banen. 3 spor på yard'en kan i noen tilfeller bli i minste laget ved store treff.


 

Inntak av mat og drikke, og nyttige erfaringsutvekslinger hører med på hagejernbanetreff. 

 



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: KjellAn
Date Posted: 27 januar 2013 at 01:04

20. oktober 2012

 

Her kommer noen bilder fra siste treff på min hagejernbane. Været kunne vel neste ikke blitt våtere, men livesteam-entusiaster tåler så vidt jeg kunne se veldig mye fuktighet.



Doggledee hadde bygget ferdig både Lady Anniken og 2 flotte vogner til treffet. Vognene var malt i samme rødfarge som det selvbyggede damploket, og hele ekvipasjen passet meget fint sammen .


Her kommer Lady Anne med tungt lastede vogner ut på banens trestle.


 

Banen har 2 muligheter for kryssing. Kryssingssporenes lengde kan være en utfordring - spesielt når enkelte praktiserte "samtidig innkjør".


Her har Katie kjørt forbi middel til nabosporet, og lokførerne må rydde opp. Det var ingen enkel oppgave med regn og damp i skjønn forening.


Her har noen av hagejernbaneentusiastene søkt i ly for regnet. Men humøret er likevel på topp.


Her vises korrekt bekledning og utstyr for livesteamkjøring under krevende værforhold.



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: KjellAn
Date Posted: 27 januar 2013 at 01:10
VINTERSTEMNING I HAGEN

15. desember 2012

Vinteren har kledd seg i sin hvite drakt her i Østfold, og da må man jo ut å kjøre livesteam i hagen. Her kommer noen stemningsfulle bilder fra kjøringen i dag morges.



Godstog ankommer spor 2 i Furubakken. Vinterstemning på banen i dag.


 
"ALF" - Roundhouse Billy


 
Kommer ikke toget snart da ... ?


 
Vinterstemning ...


 
ALF på banens store trestle.


Og her er en video fra kjøringen ...




Det blir nok mer kjøring på banen i vinter. Følg med ... 

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Espen
Date Posted: 27 januar 2013 at 08:51
Hei Kjell

Jillt å sjå at du har fått opp å gå bloggen din igjen.
Har stor glede av å følge med på ditt anleggs utvikling og det er ikke fritt for at jeg misunner deg.
Det står ikke tilbake fra de aller fleste anlegg jeg har siklet på fra det store utland gjennom ca 15 år Smile

Har selv hatt hagebane i mange år, med lok og vogner fra Kristian. På grunn av klimatiske forhold her på sørvestlandet ga jeg til slutt opp. Demonterte hele sullamitten og flyttet alt inn i nyrenovert garasje.
Er montert på terrassebord på knekter langs veggene, litt kjedeligt kansje, men det kan ihvertfall brukes når jeg måtte ønske.






-------------
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.


Posted By: Svein_H
Date Posted: 27 januar 2013 at 09:01
Flott å se at du har fått bloggen din tilbake i den stand den bør være i!Smile

Ser på naboforumet at du også nevner en Facebook-gruppe, men den ekskluderer effektivt alle som ikke har Facebook, inkludert meg, så jeg setter stor pris på at du fortsetter å poste litt her!Smile

Keep ut the good work!

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: KjellAn
Date Posted: 27 januar 2013 at 10:08
 
Originally posted by Espen Espen wrote:

Har selv hatt hagebane i mange år, med lok og vogner fra Kristian. På grunn av klimatiske forhold her på sørvestlandet ga jeg til slutt opp. Demonterte hele sullamitten og flyttet alt inn i nyrenovert garasje.

Er montert på terrassebord på knekter langs veggene, litt kjedeligt kansje, men det kan ihvertfall brukes når jeg måtte ønske.

Jeg har også planer om en innendørs livesteam-bane. Egentlig er tanken å lage et seksjonsanlegg som kan brukes på messer og lignende. Da kan jeg også kjøre når det blir for kaldt til å fyre opp damploket ute.

Men, som du ser av bloggen min så tåler hagejernbanen min meget godt å kjøres på om vinteren - det krever bare litt mer tid til klargjøring. For å klare snøryddingen har jeg planer om å lage en roterende snøfreser.


Ellers er det fint om du legger ut litt bilder og tekst i en egen tråd på forumene. Det inspirerer meg og flere andre å se hvordan andre driver med denne hyggelige siden av modelljernbanehobbyen. Tongue



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: hsa77
Date Posted: 27 januar 2013 at 14:00
Fint å ha deg tilbake! Selv om jeg driver i en annen skala er det utrolig morsomt og inspirerende å lese bloggen din - ser frem til å følge deg videre! Smile

-------------
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro


Posted By: TinyD
Date Posted: 27 januar 2013 at 14:19
Hyggelig å se at tråden din er oppe og går igjen! :)

-------------
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net" rel="nofollow - http://blogg.dalsveen.net


Posted By: TeVe
Date Posted: 27 januar 2013 at 17:15
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

 [QUOTE=Espen]......Men, som du ser av bloggen min så tåler hagejernbanen min meget godt å kjøres på om vinteren - det krever bare litt mer tid til klargjøring. For å klare snøryddingen har jeg planer om å lage en roterende snøfreser.


..........


Høres interessant ut, da kan du kanskje inspireres av denne byggeren her, riktignok elektrisk drevet.

http://www.buntbahn.de/modellbau/viewtopic.php?t=8908" rel="nofollow - roter



-------------
Terje V.


Posted By: KjellAn
Date Posted: 27 januar 2013 at 21:57

Hei Terje

Joda, jeg har sett på diverse vel fungerende modeller av roterende snøfresere på nettet. De fleste drives med elektromotor og det er greit nok. Jeg overlater til andre å lage en dampdrevet roter. Wink

Den du linket til hadde jeg ikke sett. Veldig fascinerende og bra håndverk å lage en slik i messing. Tongue Ellers finnes det mange ferdigmodeller på YouTube av Xrot-snøfreseren til LGB. Kanskje en slik kan konverteres til 32mm sporvidde. Har søkt etter den på nettet og eBay men den synes vanskelig tilgjengelig.

Hvorvidt det ellers bør være egen drift på roteren eller om det holder med skyvelok for framdriften får jeg se nærmere på. Ennå har jeg bare noen tanker og idéer om dette, og så får tiden vise når en roterende er klar for hagejernbanen min.



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: LP Flåm
Date Posted: 01 februar 2013 at 15:46
Nydelige tog, nydelig miljø, også det sosiale!
Jeg er dypt imponert!
LP Flåm


Posted By: LP Flåm
Date Posted: 01 februar 2013 at 16:02
Jeg er desverre blitt presset ut av klubben, men kan treffes på lars.petter.aarrestad@gmail.com.
Med sporlig hilsen,
LP Flåm


Posted By: KjellAn
Date Posted: 04 februar 2013 at 21:54

Februar 2013

Et nytt livesteam-lok er klart for levering til Furubakken hagejernbane (PHRy).   Tongue

De fleste som kjører livesteam her hjemme blir ofte blitt overtalt til å velge andre farger enn sort på loket sitt. Kanskje påvirkes man av hva som er mainstream blant livesteam'ere i England og Wales, og velger lok med blå, grønn eller dyprød farge. Noen velger endog enda mer fancy farger som Ferrari Fly Yellow. LOL  Og noen har fått levert sitt livesteamlok i en veldig autentisk norsk fargesetting - med sorte vanntanker og hytte, blå kjelekledning og sjokoladebrun ramme.


Da jeg skulle bestille mitt neste lok hadde jeg lyst på en litt annen variant, men noe som likevel gir en viss følelse av å ligne et norsk damplok. Min Silver Lady fra Roundhouse som snart kommer er sort med rød staffering utført av http://www.lightline16mm.com/" rel="nofollow - LightLine . Her er leveransebildene:

Frontview


Rearview


Nå mangler det bare noen personvogner i passende design. Jeg har noen byggesett som snart skal bli ferdig. Vent å se ... Wink 



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 04 februar 2013 at 22:48
Det er en staselig maskin Kjell!


Posted By: TinyD
Date Posted: 05 februar 2013 at 09:17

Dette ser riktig så lekkert ut Kjell!

Gleder meg til å se den live Smile



-------------
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net" rel="nofollow - http://blogg.dalsveen.net


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 05 februar 2013 at 09:43
Dette så skikkelig fint ut!
Flotte stafferinger!
 - "Fully sprung" og med en dome som ser ut som om loket har Salter sikkerhetsventiler (mangler kun åkene). Denne har jeg ikke lagt merke til før!


Posted By: krsven
Date Posted: 05 februar 2013 at 09:46
Lokomotivet kommer til Vestfossen førstkommende fredag, og det er flere som er spente på å ta det i nærmere øyesyn. Dette er første gangen et livesteamlok levert til kunde i Norge kommer med lining fra Lightline. Kjell A har vært nøye med sine spesifikasjoner og krav til leveransen, akkurat som om han innbiller seg at han er jernbanedirektør eller noe sånt..........

-------------
krsven


Posted By: KjellAn
Date Posted: 05 februar 2013 at 10:07
 
Originally posted by krsven krsven wrote:

Kjell A har vært nøye med sine spesifikasjoner og krav til leveransen, akkurat som om han innbiller seg at han er jernbanedirektør eller noe sånt ...
Det hjelper å ha jobbet mye med innkjøp og kravspesifikasjoner ... Wink 

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: TeVe
Date Posted: 05 februar 2013 at 10:47
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

.....Det hjelper å ha jobbet mye med innkjøp og kravspesifikasjoner ...

Ja det gjelder å være så tydelig i beskrivelsen at det ikke finnes mulighet til å lese mellom linjene.

Det er bra at man ta hensyn til skalapreisernes dårlige syn i instrumenteringen, så også vi utenfor kan kontrollere at sikkerheten blir ivaretatt.

Nydelg lok. Snuser litt selv på de større modellskalaer. H0 begynner liksom å bli litt smått.

-------------
Terje V.


Posted By: KjellAn
Date Posted: 05 februar 2013 at 11:56
 
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Det er bra at man ta hensyn til skalapreisernes dårlige syn i instrumenteringen, så også vi utenfor kan kontrollere at sikkerheten blir ivaretatt.
Størrelsene på manometer for kjeletrykk og vannstandsglass er begge tilpasset synet til lokfører og fyrbøter i 16mm-scale såvel som "12 inch to the foot-scale". Wink

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: jsalve
Date Posted: 05 februar 2013 at 17:11
Hei Kjell Smile
Dette ser virkelig staselig ut. Jeg gleder meg til å se denne i ekte 3D. Denne type lining er bl.a. brukt på den innerste av linjene på loket "Høland" så vidt jeg husker. En gjennomført "norsk" lining.....kanskje ikke helt tilfeldigWink ....uansett en meget flott og kledelig linjeføring.
 
- Jan


Posted By: ESI
Date Posted: 05 februar 2013 at 18:59
Griselekkert, rett og slett. 


Posted By: KjellAn
Date Posted: 05 februar 2013 at 21:20

 

Originally posted by jsalve jsalve wrote:

... Denne type lining er bl.a. brukt på den innerste av linjene på loket "Höland" så vidt jeg husker.
Det var akkurat liningen på Höland jeg hadde i tankene da jeg ville ha lining på mitt neste lok. Her er et lite bilde av Höland i lokstallen/verkstedet på Sørumsand.


Min Silver Lady blir riktignok ikke som Höland - den mangler som du sier den ytterste røde linjen. Men det er bra nok for meg, og når http://www.lightline16mm.com/" rel="nofollow - LightLine hadde denne lining'en som standard, så var valget enkelt.


Hvem blir den neste her hjemme med tilsvarende eller lignende lining på sitt livesteamlok? Smile



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Doogledee
Date Posted: 06 februar 2013 at 09:32
Nydelig lokk :) gleder meg også til å se det på ordentlig :)

-------------
mvh,

Leif


Posted By: KjellAn
Date Posted: 02 mars 2013 at 22:18

Min Silver Lady har endelig ankommet Furubakken hagejernbane. Her er noen bilder ...



 

Det er litt uvant med både dampregulator og forover/bakover på samme stikke på R/C-senderen, men man venner seg til det også etterhvert. Loket går dessuten meget pent takket være de fjærende akselboksene.

Etterhvert skal jeg sette på navneskilt, nye koblinger, topplanterne foran og bak, og en del andre smådetaljer.



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: N-oldus
Date Posted: 02 mars 2013 at 23:06
Nydelig dame :-)

-------------
Med Vennlig Hilsen



Geir Ødegård



"Common sense isn't so common..."


Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 03 mars 2013 at 01:58
En riktig skjønnhet ja!
Og snøfri bane allerede i tillegg. Dette blir nok en bra vår i Furubakken hagejernbane.

-------------
Modelljernbanebloggen: http://runekleven.blogspot.no/" rel="nofollow - http://runekleven.blogspot.no/


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 03 mars 2013 at 10:44
Pent lok - og dette går mykt også, som du sier!
Såpass tunge lok bør være "fully sprung" etter min mening.
 
- Ellers artig å høre at Roundhouse også ut til å ha adaptert løsningen med alle funksjoner til et lok på en stikke (U-bevegelse), slik som jeg har brukt siden 2,4 GHz kom på markedet. Dette gir full kontroll over loket med kun en hånd, slik at du har den andre hånden fri til annet bruk.


Posted By: KjellAn
Date Posted: 09 mars 2013 at 19:13

9. mars 2013


Endelig dukket det opp en pakke fra England. Smile

De som skulle kjøre togene, være passasjerer, sitte og vente på tog eller bare være en del av befolkningen langs hagejernbane min hadde etter lang tid funnet fram til Furubakken.

Litt fortumlet etter den lange reisen fra England fant de seg likevel godt til rette. Banens fotograf fant dem alle ved Furubakken stasjon hvor de gjorde seg kjent med rutetider og stedets lokale fasiliteter.


Ventebenken på stasjonen ble fort full av folk. Noen måtte endog sitte på plattformkanten.


2 karer som sikkert fort blir bygdeoriginaler - og en forvillet predikant som kanskje vil forsøke å frelse noen fortapte sjeler ...


Her utveksles de siste dagers opplevelser i en grå pappeske fra England ...


Noen vil kanskje dra kjensel på karen foran lokomotivet. Dette er Mr Jones eller Herr Snillesen som vi kjenner han her i Norge - lokomotivføreren på "Ivor" eller "Tøffe" det lille lokomotivet. Denne gangen har han også fått med seg en fyrbøter. Fyrbøteren har allerede tatt plass på lokomotivet "Alf". 


Etter hvert som det blir mer aktivitet på banen - med kjøring av tog, sporlegging, og flere bygninger på banen, så vil sikkert persongalleriet som vist over, dukke opp flere ganger. 

Følg med ... Tongue



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: TinyD
Date Posted: 09 mars 2013 at 19:36
Herlig!

Godt å se at dine dukket opp til slutt også Smile


-------------
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net" rel="nofollow - http://blogg.dalsveen.net


Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 10 mars 2013 at 12:37
Snillesen var ikke å ta feil av!
Jeg ser Busy Bodies har en nettside, -men finner ikke noe enkel måte å bestille på der. Sender du rett og slett en mail med ønsker om figurer?

-------------
Modelljernbanebloggen: http://runekleven.blogspot.no/" rel="nofollow - http://runekleven.blogspot.no/


Posted By: KjellAn
Date Posted: 10 mars 2013 at 17:03

Link til http://www.robbennett.org/" rel="nofollow - Busy Bodies . Midt på siden - til høyre for damen i badedrakt finner du en pil og "Contact Rob Bennett".

Send en epost til info(at)robbennett.org hvor du sier litt om hvilke type figurer du ønsker. Han sender gjerne svar (etter en stund) med bilder av ulike karakterer som du kan bestille.

Det lønner seg ikke å bestille for mange ad gangen. Min erfaring med bestillinger fra Busy Bodies er at du må beregne MEGET LANG leveringstid ... Confused 



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 10 mars 2013 at 19:37
Men kanskje en ferietur bør planlegges til et sted og tidspunkt i nærheten av en messe hvor han kan tenkes å ha salgsbod?

-------------
Modelljernbanebloggen: http://runekleven.blogspot.no/" rel="nofollow - http://runekleven.blogspot.no/


Posted By: KjellAn
Date Posted: 27 mars 2013 at 23:38

Her er litt reklame for et firma som ordner nydelig staffering av ditt livesteamlok. Stafferingen kan med fordel bestilles samtidig med bestillingen av ditt livesteamlok fra Kristian hos Livingsteam. 

http://www.lightline16mm.com/" rel="nofollow - LightLine

Min RH Silver Lady presenteres med bilde på nettsidene som viser en av stafferingstypene.

http://www.lightline16mm.com/style04.html" rel="nofollow - LightLine - Lining Style 4



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: KjellAn
Date Posted: 09 mai 2013 at 17:38

Noen ganger er man på jakt etter en modell som gir assosiasjoner til gamle dager. Smile

Jeg vokste opp på Leirsund ved Lillestrøm, og jeg husker godt det gamle sidesporet fra Leirsund til sandharpen ved Nedre Enger. Fra sandharpen gikk det videre en 600mm smalsporbane med et damplok og små grusvogner opp til de store grustakene ved Berger på Skedsmokorset. Da jeg var guttunge lekte vi ofte med små traller på den nedlagte normalsportraséen mellom sandharpen og Leirsund stasjon. I dag står det bare noen rester av den gamle sandsiloen igjen.

Her er et bilde fra 1920 av det gamle O & K -damploket og grusvogner som ble brukt på 600mm-banen.


Jeg har forsøkt å finne en passende modell som kunne ligne på grusvognene, og LGB hadde noen fine.


Her er LGB-vognene tilpasset 32mm sporvidde og har fått andre koblinger. Etter hvert skal vognene også smusses litt - matt klarlakk og smussepulver vil nok hjelpe en del.



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: krsven
Date Posted: 09 mai 2013 at 18:05
Artig å se, Kjell. Og både lok og vogner ser ut til å være "godt innafor" likhet med forbildet etter våre standarder. Hvitveisen har kommet til Vestfossen også - men åpenbart regn i Sarpsborg?

-------------
krsven


Posted By: hsa77
Date Posted: 09 mai 2013 at 18:19
Flotte vogner! Hvordan gikk du frem for å konvertere LGB til 32mm? 

mvh


-------------
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro


Posted By: KjellAn
Date Posted: 09 mai 2013 at 19:23

Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

Hvordan gikk du frem for å konvertere LGB til 32mm?
Hjulene ble presset inn på akslingen til riktig sporvidde. Måtte også justere flensene litt for å passe til code 200. (LGB bruker code 250)

Ellers måtte jeg skjære bort holderen for blyloddene mellom hjulene. Jeg flyttet litt på loddene og byttet samtidig til sentralbuffert i stedet for LGB-koblingene.



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: KjellAn
Date Posted: 02 juni 2013 at 20:59

2. juni 2013

Her kommer noen bilder fra siste livesteamtreff på Pine Hill Railway (PHRy) - Furubakken Hagejernbane forrige søndag.

Takk for bildene - Hans og Svein. Smile


Tom Rolt med kort godstog.



Lok nr 2 på vei ut på banens trestle.



En "Tram" på banens store trebro.



En pent "stylet" Silver Lady.



Lok nr. 2 med et langt blandet tog.



Banens trebro "trestle" er 75 cm på det høyeste.



Stemning på Furubakken stasjon.



Her er noen av lokene samlet på klargjøringssporene.


Billy med utstyr for videokjøring.


Takk til alle som deltok på treffet. Smile










-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: TinyD
Date Posted: 03 juni 2013 at 07:57

Ser ut som om dere hadde en strålende dag!

Trist jeg ikke fikk vært med denne gangen!



-------------
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net" rel="nofollow - http://blogg.dalsveen.net


Posted By: St.Michael
Date Posted: 03 juni 2013 at 22:17
For noen flotte bilder. Jeg får bare lyst å kjøre tog når jeg ser demClap
En annen ting: jeg leste i vårt engelske forum at du skal montere lykter på din Silver Lady. Jeg går siden en tid og venter på lykter som jeg bestilt fra Regner. Har aldri montert sånn type utstyr før, så en ting jeg lurer veldig på er hvor du planlegger å montere strømkilden (batteriet)?
Hilsener fra Michael



Posted By: KjellAn
Date Posted: 04 juni 2013 at 13:48

På min RH Billy fant jeg plass til et 9-volt-batteri ved siden av R/C-mottakeren.

På Silver Lady er det mulig plass til batteri i en av vanntankene. Alternativt kan jeg ta strøm fra R/C-mottakeren. Da kan jeg også styre lys av/på med R/C-senderen.



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 04 juni 2013 at 17:08
Det aller enkleste er å benytte R/C-batteriene til Lys.
Det er mulig å få kjøpt slike kort som kan monteres som servoer til å styre lysene. Da er det faktisk mulig å få til lysskift i kjørerettning! De færreste bryr seg vel ikke om det!?
 
Ellers kan man bruke en servoledning med plugg i ene enden til å hente ut strøm fra mottakeren. Her kan man bare velge en vilkårlig kanal som er ledig på mottakeren. - Da er lysene på når mottakeren er på. Dette kan jo også være en praktisk detalj for ikke å glemme å slå av mottaker etter bruk!
Man får 6V ut fra mottaker. Da passer det med 2 hvite (golden?) lysdioder i serie og kanskje en liten motstand på 10 - 20 ohm i serie til lyset.


Posted By: St.Michael
Date Posted: 04 juni 2013 at 21:59
Takk for et meget grundig svar. Tenker nok koble dem til mottakeren som du nevner, men det vil ikke medføre altfor rask tømming av batteriene?


Posted By: jsalve
Date Posted: 05 juni 2013 at 12:37
Jeg har eksperimentert litt forskjellig. På min Lady Ann har jeg benyttet 3V glødelamper fra en minimaglight. Denne benytter jeg ett AA 1,5V batteri på slik at den ikke lyser for sterkt. Batteriet har jeg plassert i egen hjemmelaget holder i den ene vanntanken. Herfra går det ledninger til et bryter som har 0 punkt i midten. På denne måten kan jeg manuelt velge foran eller bak. Dette fungerer veldig bra og batteriet varer lenge.
På Silverlady har jeg montert to "brytere" på mottakeren i loket. Dette er utstyr for belysning til fly og beregnet på ledlys. Jeg har da montert ledlys i lampene foran og bak med litt varm farge. Jeg benytter en 8-kanal radio til dette loket og har da lys av/på hver for seg på to individuelle brytere på toppen av radioen. Fungerer meget braSmile Dette utstyret får du kjøpt hos Smallzise.


Posted By: St.Michael
Date Posted: 07 juni 2013 at 23:04
jsalve: Det er noe av denne løsning jeg har sett for meg, men er ikke særlig flink når det kommer til elektriske koblinger. Det blir nok prøving og feiling og spørsmål i foumet..
Takk igjen for god infoSmile


Posted By: KjellAn
Date Posted: 18 august 2013 at 19:45

Livesteamtreff - Furubakken Hagejernbane (PHRy)

Velkommen til kjøretreff på Furubakken Hagejernbane lørdag 12. oktober fra kl. 12:00 til 18:00.

Treffet er åpent for 1:19 skala livesteam-materiell med 32mm sporvidde.

For nærmere informasjon og påmelding - send PM til undertegnede.



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: KjellAn
Date Posted: 01 november 2013 at 21:57

12. oktober 2013

Det har gått noen dager siden treffet, men jeg hadde ikke fått kopiert alle bildene før nå.
Her er i hvertfall dagens bildekavalkade fra Furubakken Hagejernbane (PHRy) ...


"Silver Lady" på vei ut fra Furubakken stasjon.



"Alf" på vei ut av banens tunnel. Legg merke til ny tunnelåpning og støttemur.


"Alf" med grusvogner i god fart på banen.


Stemningsbilde av Furubakken stasjon.


Banens nye passasjervogn med 1. og 2. klassekupé og konduktøravdeling.


Stemningsbilde av Furubakken stasjon.


Ny kullbinge.





Fylling av vann på kjelene før selve oppfyringen av lokomotivene.


En RH "Claude"



En av treffdeltakerne hadde laget vogner av legoklosser. Loket er en Roundhouse "Charles"



"Victoria" i lav kveldsol på Furubakken hagejernbane.






-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: KjellAn
Date Posted: 23 desember 2013 at 09:52

22. desember 2013

Et nytt lok er kommet til Furubakken hagejernbane. En liten skiftetraktor - Little John fra Roundhouse med radiostyring.

Traktoren skal få litt flere detaljer og kanskje litt smussing. Sånn den ser ut nå er den altfor fin ut til å være en skiftetraktor.  Wink



Roundhouse Little John - en liten skiftetraktor.



Little John med grusvogner på hagejernbanen.

Og her er en liten video ...



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: St.Michael
Date Posted: 02 januar 2014 at 09:34
Godt nytt år KjellAn.
Flotte LGB vogner du viser. Hvordan går du frem for å spore om dem til 32mm?


Posted By: KjellAn
Date Posted: 02 januar 2014 at 22:14

Hei

LGB-vognene er sporet om til 32mm ved å presse hjulene innover på akslingen. Jeg la hjulet på en skrustikke og slo akslingen forsiktig gjennom hjulet til sporvidden ble riktig "back-to-back". Originalhjulene har litt for høy hjulflens, og disse ble dreiet ned ved å sette akslingene på drillen og kjøre hjulet mot en fil.

Her er et bilde av LGB-chassiset, og som man ser har jeg måtte tilpasse det litt for å få plass til hjulene med 32mm sporvidde. LGB-vognene har lagt inn blylodd (eller lignende) i bunnen av vognene. Disse ble tatt ut og festet ut mot enden av vognen samtidig som jeg har skiftet ut LGB-koblingene med Roundhouse lok-koblinger.


En av grusvognen har fått en omgang med kraftig smussing. I tillegg har jeg laget et sete for bremseren som skal sitte bakerst i toget. Resultatet ser dere her ...

 



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: rebelego
Date Posted: 04 januar 2014 at 11:39

Det ble en fin vogn. Ulike koblinger foran og bak?

Hvordan går det med lyden i loket?
Er det plass til lydkort og høytaler?



Posted By: KjellAn
Date Posted: 04 januar 2014 at 22:28
Jeg har krokkoblinger på første og siste vogn av grusvognene. For lettere å koble grusvognene sammen med andre vogner og til alle lokene.

Lyd til Little John kommer nok .... Har ikke sjekket ennå.

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: KjellAn
Date Posted: 25 januar 2014 at 17:28
25. januar 2014

Det ble tid til en liten kjøretur med Victoria på Furubakken hagejernbane i dag. Det var "bare 4 kuldegrader" - men det var likevel kaldt nok for fingrene som skulle holde på r/c-kontrollen. Wink

Her er i hvert fall noen bilder fra kjøringen.

Victoria ved innkjør Furubakken stasjon.


  

Victoria med blandet tog på Furubakken stasjon.


  

Kjeletrykket er på 30 psi - klar for avgang.



Victoria på vei ut av banens tunnel.




-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Toftebanen
Date Posted: 26 januar 2014 at 01:12
Vurdert å skaffe deg en dampdrevet snøfreser eller plog i front......hadde sett kult ut på denne årstiden :-)

-------------
Jarle


Posted By: St.Michael
Date Posted: 26 januar 2014 at 13:30
Hei KjellAn
Nydelige bilderClap
Det sorte lokomotivet med rød linjering står perfekt mot det snøhvite! Snøen gir virkelig en ekstra touch til togfotograferingen.
Hilsen Michael (ØVJ er håpløst druknet i snø)


Posted By: KjellAn
Date Posted: 26 januar 2014 at 13:53
Originally posted by Toftebanen Toftebanen wrote:

Vurdert å skaffe deg en dampdrevet snøfreser eller plog i front......hadde sett kult ut på denne årstiden :-)
Ja - jeg har vurdert det, men må først ha en plan om hvordan lage en.
Jeg har noen byggeprosjekter som allerede venter på å bli ferdig, men man skal ikke se bort fra at det dukker opp en roterende om en stund ...

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: KjellAn
Date Posted: 31 januar 2014 at 22:21

Prosjekt roterende snøfreser for hagejernbanen

Jeg trenger tips om hvor man kan skaffe en passende elektromotor for 12volt og som er kraftig nok og har høyt nok turtall (>1000 rpm). Jeg har funnet et passende 12v blybatteri (151x65x94mm) hos Biltema.

Bredden på den roterende vil ligge på omtrent 100-120mm, så motoren kan gjerne være opp mot 90mm i diameter. Har sett på ELFA, men finner bare dyre maxxon børsteløse motorer eller at de har for lavt turtall. Greit om det finnes motorer som kan kjøpes over disk eller på nettet her hjemme. Jeg trenger ingen annen styring av motoren enn en av/på-bryter.

Framdriften på sporet sørger 2 livesteamlok for ... Wink


Jeg har sett en bra roterende snøfreser på Youtube, og med en byggebeskrivelse som ligger nær opp til hva jeg tenker meg.

Filmene viser riktignok en roterende i skala 1:32, men prinsippene blir de samme.

Derfor - noen som vet hvor man kan skaffe en passende elektromotor til dette prosjektet?



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: _marius
Date Posted: 31 januar 2014 at 22:35
Jepp. Hobbyking er rimelig:
%20" rel="nofollow - http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/index.asp
Her er det billige børsteløsemotorer og batterier. Jeg er litt usikker på hvilken motor, batteri og esc du trenger.

-------------
Marius


Posted By: KjellAn
Date Posted: 31 januar 2014 at 23:05

Jeg spurte om det finnes forhandlere her i Norge - ikke i utlandet. (Trenger ikke betale mye frakt og moms hvis jeg kan få det over disk her.)

Det må ikke nødvendigvis være en børsteløs motor. (Må ikke slike styres med en elektronisk styreenhet for å få motoren til å gå riktig? Og det gjør vel motoren unødvendig dyr.)

Jeg ønsker å bruke vanlig 12volt batteri. Det jeg har funnet hos Biltema har 7,2Ah og burde holde lenge. Da bør også elektromotoren være for 12volt.



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Morten J.
Date Posted: 31 januar 2014 at 23:11
Er normalt ingen voldsom tilhenger av hagejernbane, men det der er noe av det grommeste jeg har sett! :) Hadde ikke klaga på noen cm snø da nei...


Posted By: jhh61no
Date Posted: 31 januar 2014 at 23:27
Hei

Har du sjekket Norwegian modellers ?

Eks. http://www.modellers.com/Produkter/Elektroutstyr/Motorer/Båtmotorer/Elmotor-Robbe-Power-700-13--R4470-p0000009180.aspx


-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net