Josef Brandl har bygd Flåmsbana! |
Post Reply | Page <12 |
Author | ||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bla igjenom bladet på Narvesen. Synes 175kr for et blad er dyrt. De har bygget Myrdal st med litt av Bergens og Flåmsbanen.
|
||
A matter of life and death
|
||
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, dyrt i Norge... Jeg kjøpte det siste de hadde igjen på Sarpsborg stasjon i dag.
|
||
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Svein
Betyr dette lok som du har laget ? Så etter bladet på Flesland i dag men du må ha tatt siste eksemplar.. |
||
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er bilder av El11 to plasser i bladet. Samt er det flere bilder av B23-2 og BF20 vognene jeg har bygget.
Var 2-3 blader igjen på Flesland når jeg kjøpte, men Morten Jacobsen har kjøpt et av de..
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
--- Edited by KjellAn - 25 januar 2013 at 20:34 |
||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
||
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Svein
I butikken oppe eller nede ? |
||
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
||
RuneH
Veteran Joined: 04 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 285 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg ringte til Narvesen på Flesland (nede) på lørdag og da var de allerede utsolgt. I følge damen hadde bladet kun vært i "hennes" kiosk. Jeg måtte derfor ta turen til Bystasjonen.
|
||
Mvh
Rune H |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Butikken nede.. De har alltids best utvalg
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bladet ankom her for et par dager siden, og nå har fruen vært så vennlig å overlate bladet i mine hender :)
Det kostet meg 202 norske kroner å få det tilsendt, og da inkluderte det også siste MIBA som jeg enda ikke hadde kjøpt. En helt grei deal :) Det ser ut som et lekkert anlegg, og fine detaljer. Ikke engang hvilebrakka til huldrene er glemt! Men jeg ser at dette anlegget for egen del nok mangler minst en stasjon :) |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vel, det går nok an å tenke stikk motsatt om dette: Med et så naturtro landskap og flotte detaljer, framstår skinnemateriell som ligger langt unna forbildet i naturtrohet enda mer som et fremmedelement. Er det noen spesiell saklig grunn til at man skal frita skinnemateriellet for visuelle kvalitetskrav når man ellers setter pris på det med landskap, bygninger, detaljer og rullende materiell? |
||
Svein S
|
||
MJ
Nykommer Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er det selvsagt ikke,ses. Men samfunnet vårt er ikke lenger så saklig. I et femininisert Norge er følelser adskillig viktigere. For ikke å snakke om pekuniære agendaer...
|
||
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Og der kom likestrømstrollene tilbake på banen, ja...
|
||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I tilfelle var det 3R-trollet som stakk hodet fram først. |
||
Svein S
|
||
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
QED! Denne krangelen har ødelagt mye på MJFs forum tidligere, og dere gir dere jaggu meg ikke! Legg gjerne skylden på "den andre siden", men det ødelegger like mye, og blir like mye lekeplasskrangel i barnehagen likevel. Etter mitt syn er det forskjell på å fremheve det som er positivt med sitt eget (som KjellAn gjorde), kontra å kritisere det negative med motstanderens, som du var den første som gjorde.
Edited by Øyvind Erik - 17 oktober 2012 at 21:02 |
||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(2)
|
|
Helt enig, godt observert og uttrykt. Det virker svært underlig at noen kan betegne denslags positiv observasjon som "trolling" - det er helt uten rot i virkeligheten. Jeg er også forundret over den tilsynelatende evige tendensen til å ville plukke på andres mj-preferanser med en egendefinert premiss om at forbildetrohet er Den Eneste Gyldighe Sannhet. At noen også klarer å trekke inn observasjoner om Rikets (feminine) Tilstand og tillegge pekuniære agendaer fra en skarve positiv bemerkning om K-skinner er til å riste på hodet av.. Ironisk nok var det svar på et spørsmål der saklighet var essensen(!) Edited by Lars Gjertsen - 17 oktober 2012 at 21:27 |
||
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(2)
|
|
--- Edited by KjellAn - 25 januar 2013 at 20:34 |
||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Akkurat det var usaklig fra min side, og beklager det gjerne for jeg ser at det kunne forstås som at det var Kjell som var trollet; det var ikke meningen. Det var et provosert svar på tiltale fra en annen som karakteriserte meg som likestrømstroll. Trolling brukt i slike sammenhenger brukes om anonyme forumplagere. Anonym er jeg definitivt ikke. |
||
Svein S
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
K-skinner? Jeg trodde dere så at forsiden er et gammelt bilde fra Myrdal, der noen har "photoshoppet" punktkontakter inn mellom skinnene. Dette er antagelig noe vi kommer til å se mye mer av i fremtiden, som del av en Märklin-ledet konspirasjon for å narre folk til å tro at det er punktkontakter mellom skinnene også i 1:1. |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Selvfølgelig er det rom for å mene hva man vil på dette forum - men det må også være rom for å gi svar til hva man da skriver på forumet. Du hadde vel en tanke om hvorfor du skrev det du skrev, og du måtte vel skjønne at et slikt utsagn om at skinnene ikke betyr noe, ikke ville bli bilfalt av alle? Ytrer du deg om noe offentlig, må du tåle å få et saklig svar eller spørsmål. Krangel blir det når man tyr til usakeligheter, eller ser ethvert spørsmål mot Märklin som et overtramp. Nå er det vel noen som mener at 2R vs. 3R aldri skal debatteres. I tilfelle får da også 3R-folket la være å legge ut slike åter som Kjell gjorde her. Det er masse bra med Märklin, men hvis man ikke ønsker debatt om Märklin får dere da la være ta opp akkurat det som er hovedinnvendingen mot systemet, nemlig sporets visuelle utforming.
Det var ikke Josef Brandls anlegg jeg verken kritiserte eller stilte spørsmålstegn til, men din kommentar om at skinner ikke betyr noe når alt annet er såre vel. Flåmsbaneanlegget er flott det, og jeg finner masse inspiriasjon i Brandls anlegg, og kjøper de nye heftene hver gang de kommer, enten han bruker 2R eller 3R. |
||
Svein S
|
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg skjønner meg ikke på denne debatten. Svein kom med et helt ok spørsmål om hvorfor ikke materiellet er smusset som anlegget forøvrig. Noe jeg er helt enig i. Hvorfor dette blir en 2R/3R debatt er jo tatt helt ut at proposjoner! |
||
Modellhilsen
Claes |
||
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
--- Edited by KjellAn - 25 januar 2013 at 20:35 |
||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
||
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
--- Edited by KjellAn - 25 januar 2013 at 20:35 |
||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
||
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Gutter,
Gi dere ! |
||
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Så du mener at jeg er ulogisk eller lyver når jeg sier at jeg finner masse inspirasjon i Brandls anlegg også når det er 3R? MJ-anlegg består vel av mer enn skinnene. Det må da være lov til å la seg inspirere av noe ved et anlegg og overse noe annet. Det er da ikke et enten eller. Forøvrig er jeg ikke en slik Märklin-hater som du og andre synes å ville gjøre meg til. Jeg har bygget 8 Märklin-anlegg i mitt liv, to av de i nyere tid parallelt med 2R-anlegg. Jeg vurderte seriøst Märklin på Gardermobaneanlegget pga en oppfatning av Märklin som svært driftsikkert. Jeg har planer om å bygge opp igjen et Märklin-anlegg hjemme hvis jeg får plass, og det med M-skinner. Men hensikten med et slikt anlegg er for meg noe annet enn når jeg bygger Fremo-moduler i 2R. |
||
Svein S
|
||
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
--- Edited by KjellAn - 25 januar 2013 at 20:35 |
||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Helt riktig! Der har du det. Så har du valgt Märklinskinner bevisst, så har du en annen hensikt med din MJ enn å kjøre på et forbilderiktig spor, og det er selvsagt et greit individuelt valg. Jeg tror det er det MJ-evangeliet jeg har prediket i 20 år, ikke et forsøk på å omvende alle 3R-ere til 2R-er slik jeg ofte blir anklaget for. Se nedenfor: |
||
Svein S
|
||
forengjeng
Viderekommen Joined: 22 februar 2011 Status: Offline Points: 12 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Kanskje på tide en moderator deler ut noen gule kort her, ikke pga meninger men for måten man komuniserer på.
Det er ikke akkurat moro eller konstruktivt for hobbyen å lese igjennom denne tråden! |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
En litt annen vinkling: Ved å velge hensiktsmessige fotografiske virkemidler, kan man dempe eller unngå å vise uheldige detaljer. For K-skinner kan man f.eks. sørge for at lyset faller slik at det blir minst mulig synlige skygger fra punktkontaktene, man kan fotografere fra en vinkel hvor de ikke synes så godt, og man kan holde seg mest mulig vekk fra sporveksler, eller sørge for at de er i en del av bildet som ikke er i fokus. Slike "triks" er selvsagt ikke begrenset til Märklin-skinner. Man kan f.eks. unngå å fotografere modelltog rett fra siden for å unngå at de stygge klumpene av noen koblinger (på europeisk materiell) synes, og samtidig kamuflere glipene mellom vognene. På et halvferdig anlegg kan man nøye seg med å ta bilde av det som er ferdig. Har man lagt spesielt mye arbeid i enkelte detaljer, så sørger man for at akkurat disse blir med. Nå har jeg ennå ikke sett andre bilder fra dette bladet enn forsiden, men må vel kunne regne med at de i denne serien med publikasjoner bruker fotografer som vet hva de driver med, og som ønsker å fremstille anleggene best mulig. Jeg ser ikke noen grunn til å tvile på at dette dreier seg om et særdeles flott anlegg, men vil bare minne om at bildene ikke forteller hele sannheten. Edited by TorsteinS - 18 oktober 2012 at 19:04 |
||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Denne tråden medførte at jeg kjøpte bladet.
Som det er sagt av flere, et interessant anlegg og fremstilling av landskap, bygninger og tog er veldig bra. Også nevnt av flere er at når bildene er tatt mer fra siden ser man ikke Märklinskinnenes stygge side som derimot vises ganske så tydelig skrått forfra, men også det kan dempes. I oppslaget på side 18-19 illustreres dette ganske tydelig. Fotoet til venstre viser Märklinskinnenes brede flater og kraftige punktkontakter i sporskifter mens fotoet til høyre er dempet og punktkontaktene fremkommer ikke tydleigere enn at man kan tolke det som oljeflekker midt i skinnegangen. I etthvert anlegg er det noe man liker og noe man ikke liker. Det er ofte summen av alle pluss og minus som avgjør om anlegget fremstår som godt eller dårlig. På en visitt til modellmessen i Leipzig tidligere i måneden var det mange anlegg å se. I alle katergorier av godt. Og selv anlegg som var meget bra bygget, ja utrolig bra laget konkluderte man likevel med at det var uinteressant da byggeren ikke fikk togene til å kjøre. Smalsporanlegg med små lette drivenheter er ofte en dårlig kombinasjon. Andre smale spor som normalsporanlegg i N kjørte så det luktet "svidd". Alle lok var boggilok. Det gjelder å velge rett når man skal vise det frem. |
||
Terje V.
|
||
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |