Print Page | Close Window

Josef Brandl har bygd Flåmsbana!

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Andre tema
Forum Description: Her kan du poste og lese innlegg som ikke passer inn i de andre kategorier. Også uhøytidelige ytringer passer fint her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7171
Printed Date: 23 november 2024 at 12:06
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Josef Brandl har bygd Flåmsbana!
Posted By: Heine Pedersen
Subject: Josef Brandl har bygd Flåmsbana!
Date Posted: 01 oktober 2012 at 09:08


http://shop.vgbahn.info/eisenbahn-journal/shop/fl%C3%A5msbana-_941.html" rel="nofollow - https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-journal/shop/fl%C3%A5msbana-_941.html


-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook




Replies:
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 01 oktober 2012 at 09:51
Katta er ute av sekken altså. Du verden som jeg gleder meg til dette bladet.

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 01 oktober 2012 at 11:43
Dette blir spennende! Vet du noe mer om dette anlegget? Er det bygd for privatkunde, eller blir det mulig å se det utstilt noe sted?

-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: SveinR
Date Posted: 01 oktober 2012 at 12:49
Ja får håpe det er noen bilder av B23-2 og El11 modellene jeg sendte ned til TysklandSmile.
Anlegget kom til norge i juni, og det var stor åpning av dette da. Desverre var jeg opptatt og kunne ikke være med under avdukningen.


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Håvard H
Date Posted: 01 oktober 2012 at 13:15
Originally posted by SveinR SveinR wrote:



Ja får håpe det er noen bilder av B23-2 og El11 modellene jeg sendte ned til TysklandSmile.
Anlegget kom til norge i juni, og det var stor åpning av dette da. Desverre var jeg opptatt og kunne ikke være med under avdukningen.


Steike, hvor står dette anlegget?

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 01 oktober 2012 at 13:38
Så vidt jeg har fått det med meg, er anlegget på Flomsbana museet; i Flåm Wink

-------------
Bjørn Egil


Posted By: SveinR
Date Posted: 01 oktober 2012 at 13:47
Anlegget ble kjørt opp til Oslo med lastebil. Dette ble gjort i begynnelsen av Juni.
Anlegget er i privat eie og ikke åpent for publikum.


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: trulss
Date Posted: 01 oktober 2012 at 15:27
Fra torsdag kan bladet kjøpes og leses på iPhone/iPad.

-------------
Truls Slevigen


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 01 oktober 2012 at 15:36
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Så vidt jeg har fått det med meg, er anlegget på Flomsbana museet; i Flåm Wink


Det er nok et helt annet anlegg dessverre.


-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Håvard H
Date Posted: 01 oktober 2012 at 15:48
Originally posted by trulss trulss wrote:

Fra torsdag kan bladet kjøpes og leses på iPhone/iPad.


Vet du hva bladet koster i digitalt format?

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: trulss
Date Posted: 01 oktober 2012 at 17:03
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by trulss trulss wrote:

Fra torsdag kan bladet kjøpes og leses på iPhone/iPad.


Vet du hva bladet koster i digitalt format?


Tidligere utgaver i serien er priset til 11,99 Euro, så det er vel sannsynlig at dette får samme pris.

-------------
Truls Slevigen


Posted By: trulss
Date Posted: 04 oktober 2012 at 16:45
Foreløpig har ikke bladet dukket opp elektronisk...

-------------
Truls Slevigen


Posted By: Traveller
Date Posted: 04 oktober 2012 at 21:32
Fant det på papir hos Narvesen i Oslo (Continentalhjørnet) i dag.

Supersnadder, både som trykksak og anlegg. Det er bare å gratulere eieren, Bjørn Alstad Wangen (ikke anonym i bladet).

Mvh P.




-------------
Det finnes to typer strøm: rød og gul.

Brun er jord.

Blå strøm er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun.

Min Flickr sid


Posted By: KjellAn
Date Posted: 05 oktober 2012 at 09:00

---



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: SveinR
Date Posted: 05 oktober 2012 at 09:19
Kjøpte selv bladet her i Bergen. Gøy å få egne lok og vogner i et tyskt blad..

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: RuneH
Date Posted: 05 oktober 2012 at 10:00
Hvor kjøpte du det?
 
PS! Du må svare på mailen minErmm...


-------------
Mvh

Rune H


Posted By: SveinR
Date Posted: 05 oktober 2012 at 10:27
På Flesland.. På vei til Hamar nå.

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: einars
Date Posted: 05 oktober 2012 at 10:43
Bor du i Osloområdet, så får du kjøpt bladet hos Narvesen på Hotel Continental ved Nationaltheatret, Narvesen i den store avgangshallen på Oslo S, og Narvesen på OsloS,
mot T-banen. Du får det sikkert i andre Narvesenkiosker også.


Posted By: Pelle
Date Posted: 05 oktober 2012 at 13:35
Kjøpte nettopp et på Narvesen på Oslo S (det som har flest blader, mellom 7-eleven og Blekkompagniet på vei inn mot handlegaten i Byporten). De hadde 2 igjen nå og hadde visstnok solgt flere enn vanlig!

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: KjellAn
Date Posted: 05 oktober 2012 at 14:19

---



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: ses
Date Posted: 05 oktober 2012 at 14:27
Bladet  bør vel være distibuert over hele landets nå, der det kan forventes å være vel å merke. Kjøpte det på Trondheim S Narvesenkiosken nå.

-------------
Svein S


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 05 oktober 2012 at 16:16

Jeg fikk kjøpt det i Nordlands hovedstad idag. Ringte til Narvesen og sporte. Gå inn på Narvesen.no og søk etter "Eisenbahn Journal Anlagenbbaus" så kommer de kioskene som har det opp.



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Pelle
Date Posted: 05 oktober 2012 at 18:09
Dette bladet anbefales på det aller sterkeste!!!!!
Jeg er overveldet av både bildekvaliteten og byggeteknikk. 11'eren og vognene fra Svein gjør hvert øye vått... LØP OG KJØP bladet i kiosken NÅ!!!! Dette må nytes i papirformat og ikke digitalt. 90 sider kun om dette anlegget !!!!!!!

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: EirikS
Date Posted: 05 oktober 2012 at 19:35
Jeg venter fortsatt på å få bladet i postkassa... :)
Men hvem er denne oppdragsgiveren?


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 05 oktober 2012 at 21:32
Jeg kjøpte bladet på Flesland på vei hjem i dag. Helt fantastisk, spesielt bildene. Hørte om planene for dette eller et tilsvarende anlegg for noen år siden. Det handlet om en som ville ha et kjørbart anlegg raskt, og som hadde penger til å sette ut byggingen.

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 06 oktober 2012 at 08:27
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Kjøpte nettopp et på Narvesen på Oslo S (det som har flest blader, mellom 7-eleven og Blekkompagniet på vei inn mot handlegaten i Byporten). De hadde 2 igjen nå og hadde visstnok solgt flere enn vanlig!



Jeg kjøpte mitt eksemplar der i går kveld, og da hadde de kun ett igjen.

Bladet anbefales på det sterkeste! Clap


Posted By: hilljens
Date Posted: 06 oktober 2012 at 11:31
Det er nesten som man ikke tror hva øyet ser. Er dette virkelig mulig?
Jeg fikk kjøpt mitt eksemplar hos Narvesen på Nordbyen i Larvik og de hadde 3 eks igjen i dag på morgenen. Dette bladet må man bare ha, og hele heftet er viet Flåmsbanen med superkvalitet på alle de bildene som er tatt av anlegget.

-------------
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III


Posted By: Per Einar Orebe
Date Posted: 06 oktober 2012 at 15:18
Dette datt inn i postkassa i dag!  Virkelig lekkert. 


Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 06 oktober 2012 at 16:13
Kjøpte mitt eksemplar i dag hos Narvesen på Strandtorget på Lillehammer

-------------
Christian L.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 06 oktober 2012 at 22:59

Originally posted by hilljens hilljens wrote:

[...] Jeg fikk kjøpt mitt eksemplar hos Narvesen på Nordbyen i Larvik og de hadde 3 eks igjen i dag på morgenen. [...]

Hvor mange eksemplarer av hver utgave av et såpass "smalt" blad pleier man egentlig å selge i en verdensmetropol som Larvik?



Posted By: Wickerman
Date Posted: 06 oktober 2012 at 23:55
Bla igjenom bladet på Narvesen. Synes 175kr for et blad er dyrt. De har bygget Myrdal st med litt av Bergens og Flåmsbanen.

-------------
A matter of life and death


Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 07 oktober 2012 at 17:16
Ja, dyrt i Norge... Jeg kjøpte det siste de hadde igjen på Sarpsborg stasjon i dag.

-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: jhh61no
Date Posted: 08 oktober 2012 at 21:03
Hei Svein
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Kjøpte selv bladet her i Bergen. Gøy å få egne lok og vogner i et tyskt blad..


Betyr dette lok som du har laget ?

Så etter bladet på Flesland i dag men du må ha tatt siste eksemplar..

-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: SveinR
Date Posted: 08 oktober 2012 at 21:12
Er bilder av El11 to plasser i bladet.  Samt er det flere bilder av B23-2 og BF20 vognene jeg har bygget.
Var 2-3 blader igjen på Flesland når jeg kjøpte, men Morten Jacobsen har kjøpt et av de..


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: KjellAn
Date Posted: 08 oktober 2012 at 22:30

---



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: jhh61no
Date Posted: 10 oktober 2012 at 20:19
Hei Svein

Originally posted by SveinR SveinR wrote:



Er bilder av El11 to plasser i bladet.  Samt er det flere bilder av B23-2 og BF20 vognene jeg har bygget.
Var 2-3 blader igjen på Flesland når jeg kjøpte, men Morten Jacobsen har kjøpt et av de..


I butikken oppe eller nede ?

-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: RuneH
Date Posted: 10 oktober 2012 at 21:03
Jeg ringte til Narvesen på Flesland (nede) på lørdag og da var de allerede utsolgt. I følge damen hadde bladet kun vært i "hennes" kiosk. Jeg måtte derfor ta turen til Bystasjonen.

-------------
Mvh

Rune H


Posted By: SveinR
Date Posted: 10 oktober 2012 at 23:13
Butikken nede..  De har alltids best utvalg

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: EirikS
Date Posted: 11 oktober 2012 at 15:03
Bladet ankom her for et par dager siden, og nå har fruen vært så vennlig å overlate bladet i mine hender :)
Det kostet meg 202 norske kroner å få det tilsendt, og da inkluderte det også siste MIBA som jeg enda ikke hadde kjøpt. En helt grei deal :)

Det ser ut som et lekkert anlegg, og fine detaljer. Ikke engang hvilebrakka til huldrene er glemt!
Men jeg ser at dette anlegget for egen del nok mangler minst en stasjon :)



Posted By: ses
Date Posted: 17 oktober 2012 at 10:56
 
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Når man ser bildene kan man nesten ikke se at det er brukt Märklin K-skinner. For meg betyr det at selve skinnetypen ikke behøver å bety noe hvis man bare gjør landskap og detaljer rundt sporet så bra som det er gjort på dette mj-anlegget.

Vel, det går nok an å tenke stikk motsatt om dette: Med et så naturtro landskap og flotte detaljer, framstår skinnemateriell som ligger langt unna forbildet i naturtrohet enda mer som et fremmedelement. 

Er det noen spesiell saklig grunn til at man skal frita skinnemateriellet for visuelle kvalitetskrav når man ellers setter pris på det med landskap, bygninger, detaljer og rullende materiell?



-------------
Svein S


Posted By: MJ
Date Posted: 17 oktober 2012 at 19:11
Originally posted by ses ses wrote:

 
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Når man ser bildene kan man nesten ikke se at det er brukt Märklin K-skinner. For meg betyr det at selve skinnetypen ikke behøver å bety noe hvis man bare gjør landskap og detaljer rundt sporet så bra som det er gjort på dette mj-anlegget.

Vel, det går nok an å tenke stikk motsatt om dette: Med et så naturtro landskap og flotte detaljer, framstår skinnemateriell som ligger langt unna forbildet i naturtrohet enda mer som et fremmedelement. 

Er det noen spesiell saklig grunn til at man skal frita skinnemateriellet for visuelle kvalitetskrav når man ellers setter pris på det med landskap, bygninger, detaljer og rullende materiell?

  
 
Det er det selvsagt ikke,ses. Men samfunnet vårt er ikke lenger så saklig. I et femininisert Norge er følelser adskillig viktigere. For ikke å snakke om pekuniære agendaer...


Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 17 oktober 2012 at 20:04
Og der kom likestrømstrollene tilbake på banen, ja... Clap

-------------
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.


Posted By: ses
Date Posted: 17 oktober 2012 at 20:18
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Og der kom likestrømstrollene tilbake på banen, ja... Clap

I tilfelle var det 3R-trollet som stakk hodet fram først.


-------------
Svein S


Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 17 oktober 2012 at 21:01
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Og der kom likestrømstrollene tilbake på banen, ja... Clap

I tilfelle var det 3R-trollet som stakk hodet fram først.
QED!

Denne krangelen har ødelagt mye på MJFs forum tidligere, og dere gir dere jaggu meg ikke! Legg gjerne skylden på "den andre siden", men det ødelegger like mye, og blir like mye lekeplasskrangel i barnehagen likevel.
 
Etter mitt syn er det forskjell på å fremheve det som er positivt med sitt eget (som KjellAn gjorde), kontra å kritisere det negative med motstanderens, som du var den første som gjorde.


-------------
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.


Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 17 oktober 2012 at 21:24
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

 
QED! (..)
Etter mitt syn er det forskjell på å fremheve det som er positivt med sitt eget (som KjellAn gjorde), kontra å kritisere det negative med motstanderens, som du var den første som gjorde.

Helt enig, godt observert og uttrykt. Det virker svært underlig at noen kan betegne denslags positiv observasjon som "trolling" - det er helt uten rot i virkeligheten. Jeg er også forundret over den tilsynelatende evige tendensen til å ville plukke på andres mj-preferanser med en egendefinert premiss om at forbildetrohet er Den Eneste Gyldighe Sannhet.

At noen også klarer å trekke inn observasjoner om Rikets (feminine) Tilstand og tillegge pekuniære agendaer fra en skarve positiv bemerkning om K-skinner er til å riste på hodet av..  Ironisk nok var det svar på et spørsmål der saklighet var essensen(!)






Posted By: KjellAn
Date Posted: 17 oktober 2012 at 21:25

---



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: ses
Date Posted: 17 oktober 2012 at 22:12
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

 Det virker svært underlig at noen kan betegne denslags positiv observasjon som "trolling" - det er helt uten rot i virkeligheten.

Akkurat det var usaklig fra min side, og beklager det gjerne for jeg ser at det kunne forstås som at det var Kjell som var trollet; det var ikke meningen. Det var et provosert svar på tiltale fra en annen som karakteriserte meg som likestrømstroll. Trolling brukt i slike sammenhenger brukes om anonyme forumplagere. Anonym er jeg definitivt ikke.


-------------
Svein S


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 18 oktober 2012 at 00:23
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

[...]

Når man ser bildene kan man nesten ikke se at det er brukt Märklin K-skinner. [...]

K-skinner? Jeg trodde dere så at forsiden er et gammelt bilde fra Myrdal, der noen har "photoshoppet" punktkontakter inn mellom skinnene. Dette er antagelig noe vi kommer til å se mye mer av i fremtiden, som del av en Märklin-ledet konspirasjon for å narre folk til å tro at det er punktkontakter mellom skinnene også i 1:1.  Clown



Posted By: ses
Date Posted: 18 oktober 2012 at 09:21
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Man må få lov til å spørre:

Er det ikke rom for positive meninger om å kjøre modelljernbane på Märklinskinner på dette forumet?

Selvfølgelig er det rom for å mene hva man vil på dette forum - men det må også være rom for å gi svar til hva man da skriver på forumet. Du hadde vel en tanke om hvorfor du skrev det du skrev, og du måtte vel skjønne at et slikt utsagn om at skinnene ikke betyr noe, ikke ville bli bilfalt av alle? Ytrer du deg om noe offentlig, må du tåle å få et saklig svar eller spørsmål. Krangel blir det når man tyr til usakeligheter, eller ser ethvert spørsmål mot Märklin som et overtramp.

Nå er det vel noen som mener at 2R vs. 3R aldri skal debatteres. I tilfelle får da også 3R-folket la være å legge ut slike åter som Kjell gjorde her. Det er masse bra med Märklin, men hvis man ikke ønsker debatt om Märklin får dere da la være ta opp akkurat det som er hovedinnvendingen mot systemet, nemlig sporets visuelle utforming.

Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

"Josef Brandls Traumanlagen - Flåmsbana" viser et anlegg som er bestilt på oppdrag av en som gjerne vil kjøre på Märklinskinner. Ta heller diskusjonen med oppdragsgiver i stedet for meg. Jeg liker anlegget slik det vises i bladet. Og det gjør tydeligvis veldig mange andre her på forumet også.


Det var ikke Josef Brandls anlegg jeg verken kritiserte eller stilte spørsmålstegn til, men din kommentar om at skinner ikke betyr noe når alt annet er såre vel. Flåmsbaneanlegget er flott det, og jeg finner masse inspiriasjon i Brandls anlegg, og kjøper de nye heftene hver gang de kommer, enten han bruker 2R eller 3R. 




-------------
Svein S


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 18 oktober 2012 at 10:19

Jeg skjønner meg ikke på denne debatten. 

Svein kom med et helt ok spørsmål om hvorfor ikke materiellet er smusset som anlegget forøvrig. Noe jeg er helt enig i. Hvorfor dette blir en 2R/3R debatt er jo tatt helt ut at proposjoner!



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: KjellAn
Date Posted: 18 oktober 2012 at 10:25

---



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: KjellAn
Date Posted: 18 oktober 2012 at 10:43

---



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: jhh61no
Date Posted: 18 oktober 2012 at 11:20
Gutter,

Gi dere !

-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: ses
Date Posted: 18 oktober 2012 at 11:30
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

 

Originally posted by ses ses wrote:

Flåmsbaneanlegget er flott det, og jeg finner masse inspiriasjon i Brandls anlegg, og kjøper de nye heftene hver gang de kommer, enten han bruker 2R eller 3R.
Men, siden du alltid stiller spørsmål om forbilderiktige skinner, da er det jo etter min mening litt rart at du kjøper disse bladene med Märklinskinner. Slik du skriver kritisk til alle som liker Märklinskinner, så blir det jo litt merkelig at du samtidig kjøper bladene med akkurat disse skinnetypene. Du burde kanskje ta dette opp med bladutgiver at slike Märklinskinner ødelegger disse ellers så flotte anleggene.

Så du mener at jeg er ulogisk eller lyver når jeg sier at jeg finner masse inspirasjon i Brandls anlegg også når det er 3R? MJ-anlegg består vel av mer enn skinnene. Det må da være lov til å la seg inspirere av noe ved et anlegg og overse noe annet. Det er da ikke et enten eller.

Forøvrig er jeg ikke en slik Märklin-hater som du og andre synes å ville gjøre meg til. Jeg har bygget 8 Märklin-anlegg i mitt liv, to av de i nyere tid parallelt med 2R-anlegg. Jeg vurderte seriøst Märklin på Gardermobaneanlegget pga en oppfatning av Märklin som svært driftsikkert. Jeg har planer om å bygge opp igjen et Märklin-anlegg hjemme hvis jeg får plass, og det med M-skinner. Men hensikten med et slikt anlegg er for meg noe annet enn når jeg bygger Fremo-moduler i 2R.





-------------
Svein S


Posted By: KjellAn
Date Posted: 18 oktober 2012 at 12:02

---



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: ses
Date Posted: 18 oktober 2012 at 12:26
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Jeg tror vi er enige likevel: Smile

...

Og hensikten for de som kjører på Märklinskinner er også noe annet enn for dem som bygger Fremo-moduler.

Det bør vel alltid være plass for flere typer mj'ere og mj-anlegg innen denne hobbyen og på de forskjellige mj-forumene. Tongue

Helt riktig! Der har du det. Så har du valgt Märklinskinner bevisst, så har du en annen hensikt med din MJ enn å kjøre på et forbilderiktig spor, og det er selvsagt et greit individuelt valg.

Jeg tror det er det MJ-evangeliet jeg har prediket i 20 år, ikke et forsøk på å omvende alle 3R-ere til 2R-er slik jeg ofte blir anklaget for. Se nedenfor:

http://sando.co/index.php?aut=&vis=203&nid=3&engelsk=0" rel="nofollow - Finn deg selv som MJ-er

http://sando.co/index.php?aut=&vis=200&nid=3&engelsk=0" rel="nofollow - Min anbefaling om 2R vs 3R



-------------
Svein S


Posted By: forengjeng
Date Posted: 18 oktober 2012 at 18:02
Kanskje på tide en moderator deler ut noen gule kort her, ikke pga meninger men for måten man komuniserer på.
Det er ikke akkurat moro eller konstruktivt for hobbyen å lese igjennom denne tråden!



Posted By: TorsteinS
Date Posted: 18 oktober 2012 at 19:00

Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

[...] Når man ser bildene kan man nesten ikke se at det er brukt Märklin K-skinner. [...]

En litt annen vinkling: Ved å velge hensiktsmessige fotografiske virkemidler, kan man dempe eller unngå å vise uheldige detaljer. For K-skinner kan man f.eks. sørge for at lyset faller slik at det blir minst mulig synlige skygger fra punktkontaktene, man kan fotografere fra en vinkel hvor de ikke synes så godt, og man kan holde seg mest mulig vekk fra sporveksler, eller sørge for at de er i en del av bildet som ikke er i fokus.

Slike "triks" er selvsagt ikke begrenset til Märklin-skinner. Man kan f.eks. unngå å fotografere modelltog rett fra siden for å unngå at de stygge klumpene av noen koblinger (på europeisk materiell) synes, og samtidig kamuflere glipene mellom vognene. På et halvferdig anlegg kan man nøye seg med å ta bilde av det som er ferdig. Har man lagt spesielt mye arbeid i enkelte detaljer, så sørger man for at akkurat disse blir med.

Nå har jeg ennå ikke sett andre bilder fra dette bladet enn forsiden, men må vel kunne regne med at de i denne serien med publikasjoner bruker fotografer som vet hva de driver med, og som ønsker å fremstille anleggene best mulig.

Jeg ser ikke noen grunn til å tvile på at dette dreier seg om et særdeles flott anlegg, men vil bare minne om at bildene ikke forteller hele sannheten.



Posted By: TeVe
Date Posted: 18 oktober 2012 at 20:59
Denne tråden medførte at jeg kjøpte bladet.
Som det er sagt av flere, et interessant anlegg og fremstilling av landskap, bygninger og tog er veldig
bra. Også nevnt av flere er at når bildene er tatt mer fra siden ser man ikke Märklinskinnenes stygge side som derimot vises ganske så tydelig skrått forfra, men også det kan dempes. I oppslaget på side 18-19 illustreres dette ganske tydelig. Fotoet til venstre viser Märklinskinnenes brede flater og kraftige punktkontakter i sporskifter mens fotoet til høyre er dempet og punktkontaktene fremkommer ikke tydleigere enn at man kan tolke det som oljeflekker midt i skinnegangen.

I etthvert anlegg er det noe man liker og noe man ikke liker. Det er ofte summen av alle pluss og minus som avgjør om anlegget fremstår som godt eller dårlig. På en visitt til modellmessen i Leipzig tidligere i måneden var det mange anlegg å se. I alle katergorier av godt. Og selv anlegg som var meget bra bygget, ja utrolig bra laget konkluderte man likevel med at det var uinteressant da byggeren ikke fikk togene til å kjøre. Smalsporanlegg med små lette drivenheter er ofte en dårlig kombinasjon. Andre smale spor som normalsporanlegg i N kjørte så det luktet "svidd". Alle lok var boggilok. Det gjelder å velge rett når man skal vise det frem.



-------------
Terje V.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net