MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Isolering av blokker

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
mikki Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 19 august 2013
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 428
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér mikki Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Isolering av blokker
    Sendt: 04 april 2019 kl. 07:27
Hva er forskjellen mellom å bruke isolerlasker eller bare kutte skinnestrengen for å dele inn i blokker? Eller blir det det samme?
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 625
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 april 2019 kl. 09:07
Isolerlaskene har i alle fall to fordeler:
- De holder skinnene-endene rett på hverandre slik at ikke hjulene hekter i skjøten.
- De sørger for at ikke skinnedelene sklir sammen og kortslutter.

På den andre siden må skinnelasker (isolerende eller ikke) normalt settes inn når skinnene legges (limes), ellers blir det vanskelig å få de på plass.

Hilsen Halvor
Til toppen
mikki Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 19 august 2013
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 428
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér mikki Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 april 2019 kl. 12:50
Takk for svar. En årsak til mitt spørsmål er at de isolerlasker jeg bruker (Peco75) er av myk plast og derfor har lett for å få en liten «vri» i skjøten. De vanlige lasker er stive slik at man unngår det, men til gjengjeld kunne kutte skinnestrengen litt lenger innpå. Vet ikke om det ville funke med veksler og DCC
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 625
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 april 2019 kl. 15:02
Ja, det er et lite problem med de myke laskene, og man skal passe på at skinne-endene står rett på hverandre. Spesielt i kurver!
På den andre siden vil sporet i spesielt flexskinner lett kunne forskyve seg i lengderetningen og lage kortslutning i overgangen.
Om man velger å kutte skinnestrengen og ikke bruke lask så kan det være lurt å lime inn en liten styrenbit i skinnegapet slik at skinne-endene ikke kan berøre hverandre. Denne kan kuttes til og males etter at limet har størknet.

Hilsen Halvor
Til toppen
b e pedersen Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1040
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér b e pedersen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 april 2019 kl. 12:49
En fordel med isolerlaskene er jo også at de har en liten plastbit mellom skinne-endene slik at en unngår at hjulene lager kortslutning fra skinne til skinne.
Samme funksjon har Halvars sistnevnte løsning Smile
Bjørn Egil
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,059 sekunder.