MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Isolering av blokker
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Isolering av blokker

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Isolering av blokker
    Posted: 04 april 2019 at 07:27
Hva er forskjellen mellom å bruke isolerlasker eller bare kutte skinnestrengen for å dele inn i blokker? Eller blir det det samme?
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2019 at 09:07
Isolerlaskene har i alle fall to fordeler:
- De holder skinnene-endene rett på hverandre slik at ikke hjulene hekter i skjøten.
- De sørger for at ikke skinnedelene sklir sammen og kortslutter.

På den andre siden må skinnelasker (isolerende eller ikke) normalt settes inn når skinnene legges (limes), ellers blir det vanskelig å få de på plass.

Hilsen Halvor
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2019 at 12:50
Takk for svar. En årsak til mitt spørsmål er at de isolerlasker jeg bruker (Peco75) er av myk plast og derfor har lett for å få en liten «vri» i skjøten. De vanlige lasker er stive slik at man unngår det, men til gjengjeld kunne kutte skinnestrengen litt lenger innpå. Vet ikke om det ville funke med veksler og DCC
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2019 at 15:02
Ja, det er et lite problem med de myke laskene, og man skal passe på at skinne-endene står rett på hverandre. Spesielt i kurver!
På den andre siden vil sporet i spesielt flexskinner lett kunne forskyve seg i lengderetningen og lage kortslutning i overgangen.
Om man velger å kutte skinnestrengen og ikke bruke lask så kan det være lurt å lime inn en liten styrenbit i skinnegapet slik at skinne-endene ikke kan berøre hverandre. Denne kan kuttes til og males etter at limet har størknet.

Hilsen Halvor
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2019 at 12:49
En fordel med isolerlaskene er jo også at de har en liten plastbit mellom skinne-endene slik at en unngår at hjulene lager kortslutning fra skinne til skinne.
Samme funksjon har Halvars sistnevnte løsning Smile
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.