Inn- og utkjøringsignaler? |
Post Reply |
Author | |
Jon Anders
Viderekommen Joined: 19 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 21 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 03 juli 2006 at 17:51 |
Hvordan skal man plassere innkjøringsignaler og utkjøringsignaler. Hittil har jeg bare brukt blokk signaler. Har en stasjon som har et hovedspor og et sidespor hvor tog kan stoppe, mens andre tog bare kan kjøre forbi uten og kollidere. Når toget skal inn på hovedsporet igjen, skal det være inn eller ut signal da? |
|
Jon Anders
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1010 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvilket forbilde kjører du? Norsk, tysk, ... ?
Vanligvis er det ingen større synlig forskjell på innkjørsignal, utkjørsignal eller blokksignal - annet enn hvor de står plassert. Signalbilder for norske jernbanesignaler kan du lese mer om på MJwiki.no. Mest vanlig er 3-lyssignal, mens 2-lyssignal brukes bare når det vises signal for kjøring til/fra spor via en eller flere avvikende sporveksler. Innkjørsignal settes opp et stykke før første sporveksel på stasjonen. Utkjørsignal kan enten settes opp til høyre (mest vanlig) ved enden av hvert togspor på stasjonen, eller man kan ha ett felles utkjørsignal plassert til høyre ved ytterste sporveksel som kan vise felles signal til alle sporene. Edited by KjellAn - 03 juli 2006 at 19:19 |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
Jon Anders
Viderekommen Joined: 19 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 21 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her går det i tysk forbilde. Jeg kommer ikke lenger på banen før skinnene er isolert og klartgjort for signaler, og skal senere ballastere skinnene og da blir alt låst. litt greit å få vite litt om signalene før man kobler dem opp |
|
Jon Anders
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1010 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du har 2 muligheter hvis du kjører tysk - vanlig lyssignaler eller
semaforsignaler (med bevegelige vinger). Vanlige lyssignaler plasseres stort sett som de norske - både for innkjør- og utkjørsignaler. Semaforsignaler plasseres til høyre for sporet i togets kjøreretning. Ellers er det likt som ved vanlige lyssignaler. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |