Print Page | Close Window

Inn- og utkjøringsignaler?

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Modelljernbane og elektronikken
Forum Description: For spørsmål om elektriske komponenter, analoge styringer og koblinger
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1629
Printed Date: 12 mai 2024 at 13:48
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Inn- og utkjøringsignaler?
Posted By: Jon Anders
Subject: Inn- og utkjøringsignaler?
Date Posted: 03 juli 2006 at 17:51

Hvordan skal man plassere innkjøringsignaler og utkjøringsignaler. Hittil har jeg bare brukt blokk signaler. Har en stasjon som har et hovedspor og et sidespor hvor tog kan stoppe, mens andre tog bare kan kjøre forbi uten og kollidere. Når toget skal inn på hovedsporet igjen, skal det være inn eller ut signal da?  



-------------
Jon Anders



Replies:
Posted By: KjellAn
Date Posted: 03 juli 2006 at 19:18
Hvilket forbilde kjører du? Norsk, tysk, ... ?

Vanligvis er det ingen større synlig forskjell på innkjørsignal, utkjørsignal
eller blokksignal - annet enn hvor de står plassert. Signalbilder for norske
jernbanesignaler kan du lese mer om på http://mjwiki.no/wiki/index.php/Signaler_og_bestemmelser - MJwiki.no .

Mest vanlig er 3-lyssignal, mens 2-lyssignal brukes bare når det vises
signal for kjøring til/fra spor via en eller flere avvikende sporveksler.

Innkjørsignal settes opp et stykke før første sporveksel på stasjonen.
Utkjørsignal kan enten settes opp til høyre (mest vanlig) ved enden av
hvert togspor på stasjonen, eller man kan ha ett felles utkjørsignal plassert
til høyre ved ytterste sporveksel som kan vise felles signal til alle sporene.

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Jon Anders
Date Posted: 03 juli 2006 at 20:06

Her går det i tysk forbilde. Jeg kommer ikke lenger på banen før skinnene er isolert og klartgjort for signaler, og skal senere ballastere skinnene og da blir alt låst. litt greit å få vite litt om signalene før man kobler dem opp



-------------
Jon Anders


Posted By: KjellAn
Date Posted: 04 juli 2006 at 14:57
Du har 2 muligheter hvis du kjører tysk - vanlig lyssignaler eller
semaforsignaler (med bevegelige vinger).

Vanlige lyssignaler plasseres stort sett som de norske - både for innkjør- og
utkjørsignaler. Semaforsignaler plasseres til høyre for sporet i togets
kjøreretning. Ellers er det likt som ved vanlige lyssignaler.

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net