|
Post Reply ![]() |
Page <1234> |
Author | |||
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() |
||
GMJS har en frontmann som er et unikum når det gjelder PR, gjennoføringsevne og entusiasme. Han har gjort en fantastisk innsats med å få senteret på skinnene og markedsføre det.
Det som man skulle ønske er at han hadde fått med seg noen kompetente modellbyggere og utstillingsdesignere på laget. Vi snakker ikke om at det burde vært bygd et anlegg av Pendon-kvalitet, men med litt mer planlegging og litt mer modellbyggerferdigheter burde det vært mulig å få til et langt bedre resultat. Edited by Håvard H - 23 august 2014 at 10:25 |
|||
![]() |
|||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() |
||
Øystein har selvfølgelig helt rett. Av det jeg har kjennskap til, er det ingen annen arena enn MJ der høye idealer og kvalitet blir sett på som et problem, fordi det kan ta motet fra folk med å drive med dette, slik det hevdes. Vi må ikke legge lista for høyt, for da vil ikke folk begynne med eller fortsette med MJ. At dette er reelle innvendinger, er jeg ikke tvil om.
Vi mener å ha merket dette godt i TMJK. Ja, vi har lagt lista høyt der, og dermed er det noen som mener seg utstøtt fordi de ikke er flinke nok, får vi som tilbakemelding. Den utstøtelsen og dommen over seg selv, har de imidlertid funnet på selv (evt. hørt formidlet av andre). Den har ALDRI vært uttalt fra noen sentralt i TMJK. Tvert i mot sier vi at her er det rom for at alle kan prøve seg, men du må tåle at du kanskje får beskjed om at du prøve en gang til, og se om du får det til bedre da - og du må gjerne få tips og hjelp til å komme videre. Eller, nettopp på grunn av MJs mangfolde aspekter, spør vi også: Hva er det du tror du vil og kan bidra med? Har du noen ferdigheter som vi andre mangler, men som vi har bruk for? Vi hadde en som kom (etter en messe?) og hadde null erfaring med MJ, men syntes dette så ut som en artig hobby. Han var villig til å lære, og han endte etter få år opp som leder av TMJK. Hva er så grunnen til denne motstanden mot å framheve kvalitets-MJ, enn si diskutere hva kvalitet i MJ er? Jeg har gjort meg noen tanker om dette i løpet av denne debatten. Her kommer den første: Tese 1 MJs mangfoldighet er på en side dens styrke, men også dens svakhet mht kvalitet. Nettopp fordi det er så mange måter å drive MJ på, finnes det ikke noe omforent forståelse av hva som er kvalitet i MJ. Kvaliteten kan nok beskrives på enkeltområdene, men det er ikke lett å beskrive den for MJ som sådan på en måte som alle nikker anerkjennende til, fordi noen vil legge vekt på noe som andre synes er helt uvesentlig. Derfor blir MJ-kvalitet privatisert og individualisert. Det er greit nok på det individuelle plan, dvs. hva jeg synes er ok for min MJ-utøvelse. Men en slik individualisert MJ-kvalitet fungerer dårlig straks et MJ-anlegg skal involvere flere (klubber) eller når det er snakk om offentlige utstillingsanlegg som mange forholder seg til, slik som Gamlebyanlegget. Likevel finnes nok begrepet MJ-kvalitet som sådan i hodene på oss som driver med denne hobbyen, og jeg mener den egentlig ligger til grunn for alle innleggene i denne tråden. Jeg mener å se spor av følgende helhetsforståelser: 1. Helhetlig MJ-kvalitet er det når en person får utfolde sine MJ-drømmer. (Innenfrastyrt sett fra MJ-utøveren(e)) 2. Helhetlig MJ-kvalitet er det når jeg gjenfinner det jeg for meg selv forbinder med MJ-kvalitet. (Match mellom MJ-utøver og MJ-betrakter) 3. Helhetlig MJ-kvalitet er det når flertallet som møter et anlegg synes dette er artig. (Statistisk fornøydhet) 4. Helhetlig MJ-kvalitet er summen av kvaliteten på enkeltområdene man kan drive med MJ på. (Gjennomsnittskvalitet) 5. Helhetlig MJ-kvalitet er det når man på alle områder som inngår i anlegget anvender de siste metodene og teknikkene som er tilgjengelig. (Frontkvalitet) Det kan sikkert settes opp flere beskrivelser. Utvid deng gjerne. Poenget i forhold tild ebatten i denne tråden, at når man med så forskjellig underliggende utgangspunkt skal debattere et anlegg, så er det meget lett snakke forbi hverandre. Edited by ses - 23 august 2014 at 10:55 |
|||
![]() |
|||
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() |
||
Det er interessant å trekke fram TMJK i denne sammenhengen. Med en viss rett kan man hevde at TMJK har kjørt i grøfta på den motsatte siden av GMJS. Problemet med TMJK sine høye ambisjoner er at alt går så himla tregt. Etter år med innsats har vi ikke all verden å vise fram. Ting skal planlegges og utredes ad nauseum før man setter i gang med byggingen. Den dårlige progresjonen har også ført til at man ikke har arrangert messer de senere årene og ikke drevet særlig annen utadrettet virksomhet. Og slik sett har vi vel etterhvert innesett at ambisjonsnivået kanskje har vært en for stor bremse på progresjonen, og at dette også har gått utover rekrutteringen. Så det gjelder vel som så mange andre felt i livet å finne en gylden middelvei! |
|||
![]() |
|||
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
![]() |
||
Jeg håper jeg og leserne av MJ-bladet blir mer kjent med de ulike klubbanleggene rundt om i landet, for jeg tror det er mange bra anlegg som "ingen vet om" av ulike grunner. Markedsføring betyr veldig mye for rekruttering, muligheter for stønadsordninger og inntektspotensiale for å subsidiere de enkelte prosjektene.
Selv kjenner jeg best til Drammen Modelljernbaneklubb (DMJK) og TMJK som begge holder svært høye ambisjoner og standarder. Dmjk burde fortjent mer omtale med sin overdådige fremdrift hver eneste torsdag året rundt og en fast og aktiv gjeng. Det burde altså være mulig for flere turistattraksjoner her i landet! |
|||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|||
![]() |
|||
TeVe ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 610 |
![]() |
||
Hvorfor ønske og forventning om et norsk anlegg.
I denne forumtråden ble det fremført en del påstander/antakelser om hvor mange som kjørte norsk kontra utenlandsk. Først uten noen form for dokumntasjon men så dukket denne informasjonen opp i dette foruminnlegget. ![]() Dessverre så druknet informasjonen i den videre diskusjonen om mjbladets fremtid , redaksjon eller mer korrekt manglende sådan og passivt styre. Det vil være naturlig å ta opp statistikken i her og spesielt ettesom vi fåtr innlegg som dette Foruminnlegget der ErikS kommer med en udokumentert påstand om at de fleste kjører det det finnes mest materiell av; inneforstått tysk. Statistikken er fra 2006, som Roger påpeker i nevnte innlegg, og at de gjelder medlemmer av mjf, men jeg tror de fortsatt har gyldighet også som generelt for norske mj-ere, og jeg postulerer videre at jeg tror den norske andelene er øket. Etter 2006 har vi fått et kraftig øket norsk modellutbud slik at jeg tror den norske andelen er mye større i dag enn i 2006. Statistikken viser at 40,1% kjørte norsk, dvs mer enn dobblet så mange enn de som kjører tysk, 18,3%. . Blant H0-DC er dette ennå mer forsterket da det er 4 gangler mer interesse for norsk en for tysk, Ja selv blant H0-AC er det dobbelt så stor interesse for norsk enn tysk. Jeg vil tro at andelen norsk idag er mer enn 50%. Vil tro også tyskandelen er minket til kanskje ned mot 10 prosent idag. Det er de norske modellene som mer og mer promoteres. Det hjelper ikke om enkelte kjøper materiell i utlandet da det er bruksinteressen som gjenspeiles i statistikken, ikke hvor materiellet er kjøpt. Kunne noen forhandlere som selger både norsk og tysk mj-materiell uttale seg kvalifisert ville det vært bra. Om man er spesialisert på det ene eller det andre er det vanskelig å bruke salgsstatistikker. Disse tallene synes jeg forsterker min krtikk mot gamlebyanlegget for å velge "tysk" forbilde Det mest naturlige ville faktisk vært å bygge med norsk,. Hvorfor er det bygget et anlegg med tysk motiv og ikke et norsk. Mitt hvorfor er faktisk forsterket, Hvorfor et tysk og ikke norsk anlegg i gamlebyen, Fredrikstad. Om statistikken kan leses slik som beskrevet over så er det klart at de fleste har interesse av norsk. Det vil da være naturlig å promotere dette i anlegget i Gamlebyen i Fredrikstad. Edited by midnight - 25 august 2014 at 17:28 |
|||
Terje V.
|
|||
![]() |
|||
Jadahl ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 18 april 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 21 |
![]() |
||
Jeg synes det er interessant å se at innholdet i innlegget som startet denne tråden, har engasjert en del personer til de grader. Jeg antar at mange flere har hatt lyst til å skrive sin mening, enten for eller i mot. Men jeg tror de fleste poengene etter hvert har kommet frem i tilstrekkelig grad til at hver enkelt kan trekke sin egen konklusjon: enten liker man ikke anlegget i Fredrikstad slik det fremstår unorsk og (se anm.) for publikum, eller man synes det er en grei fremstilling av hva mj kan være for en uvitende. Anm.: I kladden til dette innlegget skrev jeg også "lite spennende" men strøk det, for det kommer an på øynene som ser og tilskuerens alder.
PS! Jeg er ganske ny tilskuer til MJ Forumet, og det har slått meg at noe av det som har stått i tråden, eller hele innlegg kunne vi andre vært spart for. Neste gang noen tar opp et emne, håper jeg at debattantene holder seg bedre til kjernen slik at tråden kan bli kortere. |
|||
Jadahls Privatbane
|
|||
![]() |
|||
EirikS ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
![]() |
||
Det er en kjennsgjerning at tilbehøret som har tysk forbilde er enormt i forhold til norsk.
Samme gjelder for alt i kategorien "tog" også. De aller fleste har heller intet medlemskap i MJF, noe jeg heller aldri har hatt behov for. Landets største forhandler selger lite norsk i forhold til alt det tyske som daglig omsettes. Et par forhandlere har som meg lite bra å si om MJF pga alle problemene opp gjennom årene, og de medlemmene som alltid skal forsure diskusjoner hele tiden med å fortelle alle andre at de gjør ting "feil" og at det ikke finnes flere måter å bedrive hobbyen. En spørreundersøkelse blandt foreningens medlemmer bør det altså hefte sterk tvil ved om representerer hele det norske markedet. Selvsagt kan det stilles spørsmål ved hvordan et besøksanlegg drives. Men med en så lite ydmyk tilnærming og krass omtale i startinnlegget så ser jeg jo at det ikke kun er jeg som har reagert og oppfattet det som nok et forsøk på å fortelle at visse standarder MÅ være oppfylt. Heldigvis sitter disse "standardene" kun i hodet til enkeltpersoner. Utifra det enorme besøket anlegget i Fredrikstad opplever så er det da tydelig at folk er mer enn fornøyd nok med hva som presenteres. Jeg synes heller ikke anlegget apellerer særskilt godt til hva jeg ønsker fra et anlegg, kvalitet og oppbygging er under mine krav til både form og utseende. Likvel blir jeg ikke personlig fornærma, betaler med glede hva det koster å komme inn, og det kommer til å bli gjentatt. Begeistringen over anlegget hos hovedgjestene som jeg har med meg er uansett ikke svekket av det jeg anser som dårlig bygga. For 20 år siden hadde heller ikke mitt anlegg sett annerledes ut, og om min interesse hadde dreid seg mer om kjøring og å bygge stort så ville det nok ikke vært annerledes i dag heller. Tilskuddene de mottar er heller ikke betinget av at de skal hverken promotere norske leverandører eller norsk natur, så å kritisere noen for det blir bare ren misunnelse. Jeg har ingen tro på at debattform vil endre seg i dette eller andre tråder som omhandler hva andre SKAL gjøre for at NOEN skal bli fornøyd. Innleggsredigeringer, sitatspam ut av milde h.. og alt annet som bare er med på å flytte fokus fordi man ikke vil svare når noen stiller spørsmål ved utsagn. Så ikke forvent noen oppfølgningssvar fra meg :) |
|||
![]() |
|||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() |
||
Hei John. Interessant å se at en av veteranene i norsk MJ melder seg på diskusjonen. Men med forbehold om at jeg kan ha misforstått ditt anliggende her, vil jeg imidlertid utfordre deg på det du skriver her:
En debatt om man er for eller mot Gamlebyanlegget synes jeg er begrenset interessant. Jeg skjønner heller ikke hvorfor man skal trekke sin egen konklusjon om dette? Er det nødvendig? Nyansene blir da lett helt borte, og et "yes" eller "No" til anlegget bidrar bare til å polariserer debatten. Det går jo an å ha flere tanker i hodet på en gang, som det heter. Og det må gå an å se både kvaliteter ved det omtalte anlegget og forbedringspotensialer ved det. Nå har vi sikkert ulike motiver for å delta i en slik debatt - eller la være og bare forbli en leser av den. Mitt håp om hva en slik debatt fører til, går på minst områder: 1. Det ville selsvagt vært interessant om Arne Børresen selv leste den, men noen indisier på det har ikke kommet fram her. Men et ønske om påvirke, har vel alle som deltar i et ordskifte. Men uansett så skriver man i slike ordskifter også til de tause majoriteten av lesere. 2. Det å debattere en sak eller lese en debatt er i seg selv en måte å få stilt spørsmål ved hva man selv tenker og mener om saken eller ting som påvirkes av saken (i dette tilfelle bl.a. hvordan man selv praktiserer sin MJ). Det å måtte forholde seg til spørsmål kan føre til endring eller befesting av egne meninger eller praksiser. Slik kommer man videre. |
|||
![]() |
|||
trulss ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
![]() |
||
Hva mener du her? |
|||
Truls Slevigen
|
|||
![]() |
|||
Pluggen ![]() Veteran ![]() Joined: 09 april 2010 Status: Offline Points: 193 |
![]() |
||
Anlegget til Børresen mener jeg fungerer etter hensikten – og som kanskje bekreftes av den stadige tilstrømningen av folk som gladelig betaler de få kronene det koster å komme inn. De aller fleste har det gøy mens togene skvetter i alle retninger på ”togbanen”. Det er begeistrede barn i all aldre (inkl. undertegnede) som engasjert surrer rundt og samler inntrykk. Og da er vel hensikten med anlegget oppnådd? At andre ikke liker det, og i enkelte tilfeller blir ”jævlig”(!) skuffet er kanskje ingen større overraskelse. Altså for enkelte et ’ formålsløst leketøy for privat bruk’… Jeg skulle selv selvfølgelig ønske å se et anlegg i Jon Einar Vistad detaljklasse, men hadde Børresen & Co noen gang blitt ferdig med noe slikt (eller noe i nærheten) - og i den størrelsen? Jeg tviler… Intet fryder meg mer enn et anlegg med riktig farge på takpappen, dompap i trær etter norsk standard og naglene på lokene sitter der de skal og i riktig antall. Men jeg er også i stand til å fryde meg over en gigantisk ”togbane” - høre / se togene suser i alle retninger over lange strekninger, broer og fjell. Selv uten korrekte(?) detaljer på bygd og by… |
|||
![]() |
|||
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
![]() |
||
Siden EirikS antyder at han ikke ønsker å komme med nye innlegg i tråden, frister jeg meg frampå med å anta at det er Viggo (Amundsen) han sikter til ... |
|||
Bjørn Egil
|
|||
![]() |
|||
Heine Pedersen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 507 |
![]() |
||
Nå har ikke jeg lest alt svada i denne tråden, men et enkelt svar på hvorfor det ikke er bygget etter norsk forbilde, er at Arne Børresen bygde dette med utganspunkt i det materiell han allerede hadde fra før dette anlegget var påtenkt. Og han hadde faktisk så mange som tre tusen ferdig bygde hus og bygninger! Da er det lett å forstå at han velger å benytte seg av disse fremfor å bruke masse tid på å bygge nye. Både ut i fra et økonomisk perspektiv og et økonomisk sådan.
|
|||
![]() |
|||
TeVe ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 610 |
![]() |
||
Jeg fatter ikke hvor de påstaåtte tre millioner kroner nedlagt i anlegget er. De må i så fall innbefatte alt det gamle rasket som er montert opp der, også disse tre tusen husene, hvor de nå står. |
|||
Terje V.
|
|||
![]() |
|||
trulss ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
![]() |
||
I 2012 omsatte Amundsen for 8,5 mill og NMJ for 16 mill. Nå er jo ikke dette bare rullende materiell, og en andel av Amundsens omsetning har ikke noe med MJ å gjøre, men det kan likevel tolkes i retning av at norske forbilder har en større andel av markedet enn noen hevder her i tråden. NMJ sin omsetning inkluderer trolig videresalg av deres egne modeller til til forhandlere, og der er vel andelen med norsk forbilde opp mot 100% (ja, litt svenskt er det jo også da). Dette videresalget representerer jo en god del høyere omsetning i sisteleddet. Hvis en ser på omsetningen av rullende materiell så tror jeg at norskandelen i dag er på godt over 50%. |
|||
Truls Slevigen
|
|||
![]() |
|||
midnight ![]() Administratorgruppen ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1159 |
![]() |
||
Da er det rydda opp i tråden og usaklige innlegg er fjerna!
|
|||
Morten W
H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+ O USA - Lehigh Valley ca 1975 Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org Besøk www.onorway.com |
|||
![]() |
|||
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1631 |
![]() |
||
Dette er jo en avsporing i forhold til trådens egentlige hovedtema, men jeg tror nok det er en betydelig privatimport av utenlandske modeller også, kanskje spesielt til AC-markedet, som du bør ta hensyn til når du regner på hvilke markedsandeler de forskjellige systemer og modellnasjonaliteter har
![]() |
|||
Når går toget fra Skråvika?
|
|||
![]() |
|||
TeVe ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 610 |
![]() |
||
Ikke så veldig stor avsporing. Diskusjonen rundt et visiningsanlegg handler mye om hvorfor vise/ikke vise norsk forbilde i anlegget. Med henvisning til statistikken fra MJF jeg kommenterte over så merk at den viser hva man kjører ikke hvor og hvordan man kjøper. En annen ting å merke seg også er at når märklinister påstår at Märklin er så dominerende så gjenspeiles ikke det i statistikken. Den viser at det er 39,3% flere som kjører DC enn AC i spor H0, hhv 43% mot 31%. Blandt de som kjører norsk er forskjellen ennå større 53,3 mot 37,1 prosent, dvs 45% flere kjører DC enn AC. Jeg tror denne forskjellen også har øket da utbudet av norske modeller er langt flere i DC enn i AC utgave. Jeg vet DC kontra AC er et foreldet begrep, hadde vært bedre med 2-skinne (2R) kontra 3-skinne (3R) , men statistikken skriver DC og AC. Blant de som kjørte tysk er det flere ACere enn DCere, Tysk anlegginteresse er oftest knyttet til Märklin. Og ser man skalaene totalt så utgjør Märklin ikke mer enn 31,7% dvs under en tredel av totalen. Vil tro dette er minket idag hvor også¨nye produsenter og større skalaer har fått øket interesse. |
|||
Terje V.
|
|||
![]() |
|||
trulss ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
![]() |
||
Ventet på den Eirik. Selvsagt er det privatimport å ta hensyn til, og mesteparten av den er trolig til Märklinkatalognummersamlere. Men mitt inntrykk er at det blir stadig færre av dem, etterhvert som de trer av for aldersgrensen. Men det er selvsagt umulig å si noe skråsikkert om dette for noen. |
|||
Truls Slevigen
|
|||
![]() |
|||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() |
||
Langt flere? De fleste modeller av norske lok har i de senere årene vært levert både som AC- og DC-utgave. Da ser jeg bort fra Superline og enkelte andre småserie-modeller, der de fleste uansett ikke kan forsere "trikkespor-radiene" på et typisk hjemmeanlegg. Og de fleste vognene kan brukes på begge systemer ved å justere flens-avstanden eller bytte hjul. Så hva som har skjedd med fordelingen mellom "AC" og "DC" de senere årene, blir bare spekulasjoner så lenge det ikke foreligger mer statistikk. Det innebærer imidlertid også at de med Märklin-anlegg ikke kan bruke dårligere utvalg som unnskyldning for ikke å kjøre norsk. Men for en ekte Märklinist er det vel utenkelig å "besudle" anlegget med AC-utgaver fra Roco, NMJ og Hobbytrade?
![]() |
|||
![]() |
|||
TeVe ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 610 |
![]() |
||
Det er vel ikke den minste tvil om at det er med utangspunkt i 2R (DC) at de norske modellene har kommet. Märklin har vel idag fire norske lok. Jeg tror ikke et hakk at selv om de fleste er kommet også i 3R (AC) utgaver at produksjoneantallet er identisk med forholdstallene i statistikken. I dette ligger nå et stadig økende press på at vil du kjøre norsk velger du fortrinnsvis 2R da lokene er optimalisert for det skinne/strømsystemet. For de som allerede kjører 3R er det oftest ikke noe valg å skulle bytte system da investeringene eksistrende materiell vanskeliggjør dette. Det er vel for den siste gruppen at 3R-utgavene av 2R-modellene lages. Men dette er egentlig utenfor debatten om visningsanlegget. Jeg tok netopp ikke opp dette i mitt startinnlegg da det ville tilsløre min skuffelse over anlegget. Jeg tenkte overholdet ikke på skinnesystemet. |
|||
Terje V.
|
|||
![]() |
|||
Toftebanen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 30 august 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 146 |
![]() |
||
Svar til Pluggen
Du har med andre ord samme Ole Brum holdning som meg - "ja takk, begge deler" ![]() Jeg er en stor beundrer av de som klarer å gjenskape modeller ned til den minste nagle, men har minst like stor respekt for det arbeidet som er lagt ned i gamlebyen. Jeg har hatt med nevøen min på 6 år noen ganger og tilbakevendene spørsmål til onkel er stadig vekk "når skal vi dit neste gang". Dette er bekreftelse god nok for meg at Børresen har gjort noe riktig. PS: Diskusjonen om "skal" bør tas av de involverte på "PM" ![]() Edited by Toftebanen - 25 august 2014 at 23:56 |
|||
Jarle
|
|||
![]() |
|||
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
![]() |
||
![]() Det er en god del som holder på med andre skala'er, bl.a. T, Z, N og 0, samt diverse i smalspor. Her finnes lite norskt. For ikke å snakke om hagejernbane. Om en skal se i forhold til aktiviteten her på forumet, er den størst i G-skala og deromkring. Ikke mye norskt å skue i de(n) gården(e) heller. Og, skulle du hørt, det er til og med mange 'ektedampere' som liker å 'fyre opp et lok' og kjøre uten mål og mening! ![]() Det snakkes om å ha flere tanker i holdet på én gang (ille poppulært det ![]() Min mening om de forskjellige klubb- og utstillings-anlegg jeg har sett, kan nok variere ille mye, men det foretrekker jeg ikke å utbasunere i dette mediet ... |
|||
Bjørn Egil
|
|||
![]() |
|||
TeVe ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 610 |
![]() |
||
H0 er ganske så dominerende med sine 75% ifølge MJF undersøkelsen i 2006. Legger man til H0e H0m så er andelen oppe i 80%. Om LIve Steam skulle øke fra feks 5 til 10 interesenter så er det en formidabel øknnig innen segmentet men betyr null totalt. I undersøkelsen utgjør norskinteressen 40%. Med sitt øket utbud av norske modeller tror jeg ikke den andelen er minket. At øket interesse for de sære skalaene skulle endre norskinteressen eller dominans av H0 er lite sansynlig.
Det synes jeg har kommet bra frem i denne tråden. Pendon i en ende med eksepsjonell modellbygging og Gamlebyanlegget helt i den andre enden. Og er det ikke litt trist at det eneste anlegget vi har her i landet ligger i den enden. Når noen fasineres av størrelse og ståpåvilje så kan man altså ha den andre tanke at det man ser ikke er bra Litt vanskelig å sammenligne klubbanlegg og anlegg på messer med faste offentlige visnigsanlegg. De to første er jo private anlegg som bygges ut fra egne premisser og evner. på linje men helt personlig og private anlegg. Kritikk av disse hører hjemme i klubben eller i vennegjengen som møtes rundt dem.. Tar man seg betalt må men regne med og akseptere kritisk gjennomgang av det som vises. Hvorfor ikke? |
|||
Terje V.
|
|||
![]() |
|||
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
![]() |
||
Det må da gå an å se forskjellen på kritikk og skittkasting?
Jeg har også vondt for å se at 'regelen' skal være: Dersom et utstillingsanlegg ikke bygges med høy (nok) standard, kan en like godt la det være. Den som gidder, kan jo telle, men jeg aner at minst halvparten av skribentene her er av den oppfatning at Gamlebyen har blitt en attraksjon rikere. |
|||
Bjørn Egil
|
|||
![]() |
|||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() |
||
Og hva skulle det vise? Ikke mer enn hva nettopp disse få skribentene mener. Man kan ikke slutte derfra til noe som helst om det tause flertallet.
|
|||
![]() |
|||
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() |
||
Men hva er så galt med en liten provokasjon i ny og ne? Folk har nå sin egen stil, og Terje har ihvertfall guts til å kommentere med fullt navn. Problemet med denne tråden var at den ble en håpløs floke av meta-innlegg med en særdeles slitsom flisespikking omkring et bydende konjunktiv. Forøvrig synes jeg at om man ikke bygger finskala med Thamshavnbanen som forbilde kan man heller begynne med hekling. Bare så det er sagt. |
|||
![]() |
|||
TeVe ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 610 |
![]() |
||
Nå er det slik at jeg måtte kjøpe en bilett for å komme inn til anlegget. Som kunde har jeg rett til synge ut når jeg ikke er fornøyd med varen. På samme måte som feks filmkritikk hvor det også kan forkomme slakt av produktet så er det alltid flere meninger, noen gir til og med 6 poeng der andre gir 2 poeng. Det klarer jeg å leve med. Min mening har jeg gitt uttrykk for i startinnlegget. Det rare er at i mitt startinnlegg så står det ingenting om regel, standard, finescale osv osv ad nauseum tillagt meg av tilhengerne av anlegget. Når jeg går på utstilling venter jeg å se noe utover det vanlige, og spesielt når det slås litt på stortromma. Det så jeg ikke på Gamlebyanlegget. |
|||
Terje V.
|
|||
![]() |
|||
Nedernoor ![]() Viderekommen ![]() Joined: 28 februar 2013 Location: Nederland Status: Offline Points: 42 |
![]() |
||
Ad nauseum?
|
|||
Trains, planes and automobiles. Not necessarily in that order...
|
|||
![]() |
|||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() |
||
Lurte også litt på det. Det er brukt en gang tidligere også. Men Wikipedia gir som vanlig svar på det meste: |
|||
![]() |
|||
TeVe ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 610 |
![]() |
||
SES helt korrekt. Kom med en feil bokstav i farten.
Mange vil sikkert se at jeg har en del skrivefeil i mine innlegg. Kommer ganske enkelt av at jeg har en nakkeskade som gjør at nervesignalene ut i den ene armen ikke går korrekt. Jeg skriver touch på tastatur og derfor så hender det at bokstaver kommer i feil rekkefølge eller ikke i det hele tatt ved at den ene hånden ikke klarer farten til den andre. |
|||
Terje V.
|
|||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <1234> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |