Hvorfor ikke åpne Valdresbanen igjen ? |
Post Reply |
Author | |
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 08 oktober 2006 at 12:43 |
Hei Har vært på hytta i Valdres de siste dagene. Satt litt og funderte på veien hjem i går, kunne det ikke vært en ide å åpne Valdresbanen igjen? Det burde jo helt klart være mulig å kjøre tømmer på strekningen. Det hogges mye tømmer oppi der som kjøres sørover på lastebil så hvorfor ikke kjøre det på tog også ? Det meste av toglinja ligger jo der fremdeles, fram til Bjørgo like sør for Leira er det vel. Persontrafikk er kanskje ikke så mye å satse på ettersom JVB (Jotunheimen og Valdres Bilruter) kjører Oslo - Beitostølen og Oslo - Lærdal. Hadde vært gøy om dere kan komme med noen argumenter for og i mot dere også
|
|
Hilsen Andreas.
|
|
GeirC
Medlem i MJF Joined: 14 juli 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 250 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vel, det er jo litt trangt om økonomien i dette landet om dagen (merk ironien) o for å åpne valdresbanen igjen trengs et ganske stort løft på strekningen, både når det gjelder spor, varsling, overganger osv osv. Det vil ikke lønne seg (Ikke det at jernbane lønner seg i norge...) og jeg tror nok jenbaneverket prioriterer andre strekninger før valdres gitt. Men det hadde vært flott! |
|
Geir C - "I"m on a roll people!"
|
|
Bjørnar Berge
Viderekommen Joined: 11 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det hadde vore fint ja! Ein endå finare ting hadde vore viss dei hadde bygd bana nedover Lærdalsdalen som dei hadde planlagt rundt århundreskiftet. Traseen er jo allereie lagd. |
|
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hadde jeg fått vilja mi hadde det vel blitt kjørt de gode gamle el. lokene eller damplok med teakvogner...
Nå er det ikke så mange som spør meg heller da |
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hadde det vært meg som bestemte rullende materiell, så hadde det blitt Di3 og de vognene som den dro. Magne |
|
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå var et av de største problemmene med Valdresbanen at den ble bygget så billig som overhode mulig og dette bærer det preg av. Strekningen har noen av de krapeste kurvene og den sterkeste stigningen i landet, man benyttet seg heller ikke ordentlig dimensjonerte skinner. Det var jo delvis dette som også førte til toget tapte for veitransporten. Det var faktisk dyrere å ta toget som brukte lenger tid til Fagernes fra Oslo S enn det var å ta bussene som brukte 30 - 40 minutter mindre tid. Lastebilen overtok også godstrafikken da dette viste seg og være mer effektivt dette også (men kanskje ikke like miljøvennlig). At veitransporten var mer effektiv skyltes at man måtte kjøre toget om Eina til og fra Fagernes, som målt i kilometer er mye lenger enn om man skulle benyttet seg av E 16. Dersom Valdresbanen skulle blitt åpnet igjen måtte større deler av linjen legges om i nye traseer og betydlig endringer må gjøres. |
|
Hilsen Andreas.
|
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det beste argumentet for en ny Valdresbane må jo være at det er ingenting som er tøffere enn toget! I samme slengen burde man åpnet ny trasè Gjøvik-Lillehammer (står det ikke en delvis oppført stasjonsbygning på Biri?)
Jernbanehistorie i Norge må jo være full av muligheter for kontrafaktisk historieskriving: Hva hvis andre verdenskrig hadde vart i to år til? Hva hvis det ble bygget høyhastighetsbane Oslo-Trondheim over Kvikne? Hva hvis Rørosbanen hadde blitt elektrifisert før Dovrebanen!? |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |